Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Nemon.
Kort karma: 4
Likede indlæg: 42

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Nemon. » 30. apr 2016, 09:16

At min kollega ( voksen kvinde ), tror Grønland er et land , ligesom Sverige el Norge.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6065

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2016, 09:37

Nemon. skrev:At min kollega ( voksen kvinde ), tror Grønland er et land , ligesom Sverige el Norge.

Man kan vel også sagtens argumenterer for at Grønland er et land?
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Indlægaf Lemonella » 30. apr 2016, 09:46

Nemon. skrev:At min kollega ( voksen kvinde ), tror Grønland er et land , ligesom Sverige el Norge.

På Grønlandsk hedder Grønland Kalaallit Nunaat, som frit oversat betyder Menneskenes land. Så lidt land er der vel over Grønland. :D
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 09:58

I 70'erne (tror jeg det var) var det meget vigtigt, at man begyndte at sige "i Grønland" i stedet for "på Grønland" for at vise, at man anerkendte det som en slags land, efter at de havde fået selvstyre. Men helt lige som Sverige og Norge er de selvfølgelig ikke (endnu i hvert fald).
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2016, 10:17

LadyFox skrev:

Man kan vel også sagtens argumenterer for at Grønland er et land?

Ja, selvstyre, flag, nationalsang, landekode/forkortelse, nationale sportshold etc. taget i betragtning kan jeg heller ikke se, at det skulle være sådan en himmelråbende misforståelse, som det fx. helt sikkert ville have været, hvis en voksen kollega havde troet, at Fyn var et land.
7
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 576
Likede indlæg: 5107

Indlægaf ManicNinja » 30. apr 2016, 12:43

Jeg er ret kræsen i brød og nok lidt af et vanedyr på det punkt ... Lige nu sidder jeg derfor og undrer mig seriøst over, hvordan fanden de koldhævede grovboller, jeg bagte i går efter ny opskrift, både kan smage så godt og ikke være spor tørre i dag. Der er hverken olie, mælkeprodukter eller nødder i dem. Jeg fatter hat. Men er seriøst glædeligt overrasket. Og så skal de ikke en fang æltes. Hurra - HADER at røre ved rå dej!
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 30. apr 2016, 12:54

ManicNinja skrev:Jeg er ret kræsen i brød og nok lidt af et vanedyr på det punkt ... Lige nu sidder jeg derfor og undrer mig seriøst over, hvordan fanden de koldhævede grovboller, jeg bagte i går efter ny opskrift, både kan smage så godt og ikke være spor tørre i dag. Der er hverken olie, mælkeprodukter eller nødder i dem. Jeg fatter hat. Men er seriøst glædeligt overrasket. Og så skal de ikke en fang æltes. Hurra - HADER at røre ved rå dej!

Er det muligt du vil dele en opskrift ?
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 576
Likede indlæg: 5107

Indlægaf ManicNinja » 30. apr 2016, 13:12

Studsgaard skrev:
ManicNinja skrev:Jeg er ret kræsen i brød og nok lidt af et vanedyr på det punkt ... Lige nu sidder jeg derfor og undrer mig seriøst over, hvordan fanden de koldhævede grovboller, jeg bagte i går efter ny opskrift, både kan smage så godt og ikke være spor tørre i dag. Der er hverken olie, mælkeprodukter eller nødder i dem. Jeg fatter hat. Men er seriøst glædeligt overrasket. Og så skal de ikke en fang æltes. Hurra - HADER at røre ved rå dej!

Det kan du tro! Den ligger her:
http://www.dr.dk/Mad/opskrifter/Spis_og ... -broed.htm

Jeg erstattede halvdelen af hvedemelet med fuldkornshvedemel og brugte "kun" 6 dl, dér hvor han skriver "6-8". Vil nok putte en anelse mindre i næste gang. Men ellers virkelig nem og præcis opskrift. :)

P.s. Det er i øvrigt nok sådan nogle boller, der kun bliver bedre, jo længere de hæver: Jeg lod min dej stå i køleren i små 24 timer ... Og jo, de kan sagtens fryses, hvis det er. Så skal de bare lune forsigtigt op igen. :)
Senest rettet af ManicNinja 30. apr 2016, 21:15, rettet i alt 1 gang.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 30. apr 2016, 13:16

ManicNinja skrev:
Studsgaard skrev:

Det kan du tro! Den ligger her:
http://www.dr.dk/Mad/opskrifter/Spis_og ... -broed.htm

Jeg erstattede halvdelen af hvedemelet med fuldkornshvedemel og brugte "kun" 6 dl, dér hvor han skriver "6-8". Vil nok putte en anelse mindre i næste gang. Men ellers virkelig nem og præcis opskrift. :)

Mange tak. Dem tror jeg vi skal have til morgenmad i morgen n
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:19

dgd2007 skrev:I 70'erne (tror jeg det var) var det meget vigtigt, at man begyndte at sige "i Grønland" i stedet for "på Grønland" for at vise, at man anerkendte det som en slags land, efter at de havde fået selvstyre. Men helt lige som Sverige og Norge er de selvfølgelig ikke (endnu i hvert fald).

Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 13:27

ShuruQ skrev:Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.

Men du siger vel ikke "på England"? :D
Nej, men jeg tror heller ikke, det er så vigtigt mere. Men det var det, lige dengang de begyndte på selvstyret.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:29

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.

Men du siger vel ikke "på England"? :D
Nej, men jeg tror heller ikke, det er så vigtigt mere. Men det var det, lige dengang de begyndte på selvstyret.

Nej :P.

Jeg tror bare det er fordi det var det jeg lærte i sin tid og så er det svært at ændre :genert:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 13:33

ShuruQ skrev:Nej :P.

Jeg tror bare det er fordi det var det jeg lærte i sin tid og så er det svært at ændre :genert:.

Nå, jeg vrøvler for øvrigt. Det var da de fik "hjemmestyre", at det begyndte med, at man skulle sige "i".
På den anden side var det i 1979 ... så du har da fået forældet undervisning på det punkt :)
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:38

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Nej :P.

Nå, jeg vrøvler for øvrigt. Det var da de fik "hjemmestyre", at det begyndte med, at man skulle sige "i".
På den anden side var det i 1979 ... så du har da fået forældet undervisning på det punkt :)

Min farfar arbejdede på Thule-basen i mange mange år, min far var der, min onkel og min farmor. De har haft et tæt forhold til Grønland fra da det hed på og de har ganske givet fortsat med at sige det, så det er bare ringet ind hos mig :).
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6065

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2016, 13:53

Hvorfor Fætex har den der mælkesmoothie fra Arla som smagsprøve! Det er da den sikreste vej til ikke at få solgt nogle af dem overhovedet. Føj for satan.
3
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Generelt"