Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 220
Likede indlæg: 7293

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 10. aug 2016, 19:55

Guilded_Lily skrev:
Mulan skrev:
paint skrev:
Guilded_Lily skrev:
paint skrev:Jeg er lige, i en bog, stødt på et fænomen, som jeg aldrig har hørt om, fandt sted i Danmark. Det lyder ret særpræget. Det lød faktisk så særpræget, at jeg lige måtte google det for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det var det.

På det vestlige Ærø, 'render' folk, Helligtrekongers-aften (efter mørkets frembrud), 'maske'. Dvs. at de tager en maske på, noget gammelt tøj, evt. også en gammel paryk og herefter opsøger de folk i nabolaget, hvor de banker på og med høj pibende stemme, beder om at komme ind.

Inde i folks stuer, skal de så trakteres med sprut af én eller anden slags (som regel får de Portvin), som serveres med sugerør, fordi de (i sagens natur) ikke kan drikke normalt med en maske på. Den pibende stemme, er for at undgå genkendelse.

Så sidder de ellers der, og underholder folk med sladderhistorier – evt. med sladderhistorier om dem de besøger (fremført med høj pibende stemme) mens de slubrer i portvinen og lugter af gammel hengemt, jordslået frakke/jakke. Meningen er, at man skal gætte hvem de er.

Får man besøg af dem, hen på aftenen, når de har slubret portvin adskillige steder, kan 'tonen' åbenbart godt blive lidt rå i det og folk kan få serveret diverse ubehageligheder om dem selv (mens 'maskerne' sidder og mæske sig med ens egen portvin)

Jeg troede det var løgn, da jeg læste det. Det lyder som en gyser af Stephen King eller noget i den retning. :shock:

Det forekommer desværre også på min egn på Als. Det er bare om at huske, IKKE at have lyset tændt ude ved døren, da det tæller som en invitation til at komme ind! :wacko: :tie:

I mine ører, lyder det helt grotesk. Men også lidt overraskende, at der findes så besynderlige skikke i Danmark. Man kan altid blive klogere ;)

Tænk hvis man var nytilflytter og ikke anede at traditionen eksisterede. Jeg tror at jeg ville dø af skræk. :forvirret2:

Man bliver heldigvis adviseret i form af en seddel i postkassen hvert år en uge før Helligtrekonger. Ellers havde jeg heller ikke anet, det forekom, da vi flyttede herud dengang.

Og så er det bare om at slukke alt lys, rulle gardinerne ned og finde haglbøssen frem, hvis de alligevel skulle stå og pibe udenfor hoveddøren. ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 486
Likede indlæg: 5518

Indlægaf Novella » 10. aug 2016, 20:22

Hvordan vi på 6.-7. år kan blive ved med at have et elforbrug, der ligger under gennemsnittet for en husstand på to personer. Vi er fire personer, heraf to tweens med konstant kørende computere og lyset tændt. Vi bruger åbenbart enormt lidt strøm, men jeg ved ikke, hvad andre bruger så meget mere strøm på. Vi har fx en moccamaster og en 1500 W støvsuger, og begge dele bliver da brugt jævnligt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2028
Likede indlæg: 11664

Indlægaf Wizzze » 10. aug 2016, 20:28

Kan man gå i 80´erne ? :gruble:

Jeg ved man kan gå i barndommen... hello :wave: :genert:

Men kan man pludselig gå i 80´erne? jeg har på det seneste haft de mærkeligste cravings, vi taler rejecocktail og banana split, når jeg vågner i morgen er det sikkert guldkorn eller kaptajn knas :rulle: Og når jeg skal under bruseren bliver der sikkert skrålet 80´er hits :tie: Hvad hvis nu, oohh gru, man vågner med en 80´er frits ? :shock: :8: :gisp:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 305
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 5486

Indlægaf HappyPaww » 10. aug 2016, 20:33

Kaptajn Knas :love: HVORFOR findes de ikke mere :whine:??
2
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1638

Indlægaf Anne Droid » 10. aug 2016, 20:57

Novella skrev:Hvordan vi på 6.-7. år kan blive ved med at have et elforbrug, der ligger under gennemsnittet for en husstand på to personer. Vi er fire personer, heraf to tweens med konstant kørende computere og lyset tændt. Vi bruger åbenbart enormt lidt strøm, men jeg ved ikke, hvad andre bruger så meget mere strøm på. Vi har fx en moccamaster og en 1500 W støvsuger, og begge dele bliver da brugt jævnligt.

Vi er to voksne, 18 årig og mig, i husstanden og i de 17 år vi har boet her, har vi ligget et pænt stykke under gennemsnit. Et år var det så lavt at jeg blev bedt om at skrive en mulig forklaring da jeg indberettede tallet over nettet. Alt der kan stå på stand-by, gør det.

Det gælder også vand. Efter seneste opgørelse fik vi penge tilbage i stedet for en regning.

Vi sparer hverken på strøm eller vand, så de andre må være svinske i deres forbrug.
0
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 343
Likede indlæg: 3397

Indlægaf Guilded_Lily » 11. aug 2016, 05:12

En cereal bar i Camden har Capt'n Crunch. Jeg var lige ved at begå røveri!
0
Brugeravatar
Aspargsen
Bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1380

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 09:44

Lemonella skrev:
Aspargsen skrev:
ManicNinja skrev:
Lulu skrev:
ManicNinja skrev:Er nået frem til, at jeg mest har lyst til chips, dip og champagne til aftensmad.

Ud over at jeg undrer mig, finder jeg også situationen noget uholdbar. :gruble:

Det lyder da som en ganske sund og varieret aftensmad. Jeg ville være klar på at spise aftensmad med dig, hvis det var menuen :dåne:

Hahaha! Jamen, hvis man bare vælger noget dip med krydderurter og/eller chips med løgsmag, så har man jo nærmest også fået grøntsager eller altså ... hm ...

Folk, der kender mig, ved, at jeg spiser chips 3-5 gange om året eller sådan noget. Så når trangen endelig er der, bør jeg næsten agere på den. :blomst:

Chips, er da lavet af kartofler og det jo også en grøntsag :)

Nu er kartoflen altså ikke en grøntsag. :D

http://samvirke.dk/mad/brevkasse/kartof ... ntsag.html

Per er dum, også har jeg ikke mere af sige i den sag :gisp:
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1380

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 09:53

Novella skrev:Hvordan vi på 6.-7. år kan blive ved med at have et elforbrug, der ligger under gennemsnittet for en husstand på to personer. Vi er fire personer, heraf to tweens med konstant kørende computere og lyset tændt. Vi bruger åbenbart enormt lidt strøm, men jeg ved ikke, hvad andre bruger så meget mere strøm på. Vi har fx en moccamaster og en 1500 W støvsuger, og begge dele bliver da brugt jævnligt.

Hvis du nogen sinde finder ud af det vil jeg meget gerne have det af vide :)
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 281
Likede indlæg: 2679

Indlægaf lillebjoern » 11. aug 2016, 15:24

Om man ikke skal være hjemløs for at sælge husforbi? :gruble: Der er i hvert fald en fra vores ejendom som hver dag går ned og sælger det foran vores fakta.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 746
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10819

Indlægaf LadyFox » 11. aug 2016, 15:30

lillebjoern skrev:Om man ikke skal være hjemløs for at sælge husforbi? :gruble: Der er i hvert fald en fra vores ejendom som hver dag går ned og sælger det foran vores fakta.

Nej, tidligere hjemløse kan f.eks også sælge husforbi. Mener også der er andre typer socialt udsatte der kan få tilladelse, men har ikke lige styr på det på stående fod.
1
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 376
Likede indlæg: 5817

Indlægaf Lemonella » 11. aug 2016, 16:11

lillebjoern skrev:Om man ikke skal være hjemløs for at sælge husforbi? :gruble: Der er i hvert fald en fra vores ejendom som hver dag går ned og sælger det foran vores fakta.

http://www.husforbi.dk/om/saelgerne/
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 357
Likede indlæg: 9527

Indlægaf Fyrst Eberhard » 11. aug 2016, 20:01

Mennesker, typisk ældre, der bruger lommetørklæde, ik'? Hvordan laver de den dér trompet-lyd, når de pudser næse?
Og vigtigst: hvorfor?
4
Peace!
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 278
Likede indlæg: 4315

Indlægaf Juki » 11. aug 2016, 20:08

Sådan noget uglegylp ik? Hvorfor var det lige at man i folkeskolen skulle i skoven for at samle det, så man kunne undersøge det nærmere? :gruble:

Gad vide om børn stadig gør det.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1607
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 14626

Indlægaf kidkomb » 11. aug 2016, 20:08

Fyrst Eberhard skrev:Mennesker, typisk ældre, der bruger lommetørklæde, ik'? Hvordan laver de den dér trompet-lyd, når de pudser næse?

Det er lidt ligesom, når folk skriger deres nys ud. Eller folk, der "slår" deres indkøbspose ud med så meget kraft de overhovedet kan mønstre, så samtlige uheldige sjæle i nærheden får høreskader?
Ej, men hvorfor!?
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 357
Likede indlæg: 9527

Indlægaf Fyrst Eberhard » 11. aug 2016, 20:44

kidkomb skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Mennesker, typisk ældre, der bruger lommetørklæde, ik'? Hvordan laver de den dér trompet-lyd, når de pudser næse?

Det er lidt ligesom, når folk skriger deres nys ud. Eller folk, der "slår" deres indkøbspose ud med så meget kraft de overhovedet kan mønstre, så samtlige uheldige sjæle i nærheden får høreskader?
Ej, men hvorfor!?

Altså en art unødvendige lyde i offentligheden. Folk, der "snorker" snot tilbage i svælget, enten for at spytte det ud, eller i værste fald sluge det, bliver jeg også lidt skræmt af. Det hører vel ind under samme kategori?
1
Peace!

Tilbage til "Generelt"