Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
PerXX
Kort karma: 2
Likede indlæg: 87

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf PerXX » 21. jul 2016, 11:31

Hvorfor der er så pokkers lang tid til fredag, hvor jeg har ferie.

Og i øvrigt også; hvordan jeg skal tolke det at jeg sagtens kan passe IT-afdelingen alene (IT-afdelingen består af mig og min chef) i 5 uger, men at det er absolut nødvendigt at hyre en vikar i de 3 uger jeg skal på ferie, for at det hele ikke skal falde fra hinanden.
0
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 21. jul 2016, 11:52

At folk tror, at Fru Trump selv skrev sin tale og derefter gør sig lystige på hendes bekostning. Det er en taleskriver, som virkelig ikke har gjort sit job ordentligt.
4
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 11:52

Badesandalen skrev:
Han har fra dag ét protesteret sin uskyld, og det har været en kamp op ad bakke.

Er det ikke formuleret lidt forkert? :gruble:

:D Det lyder umiddelbart som en meget direkte oversættelse af "He has from day one protested his innocence, and it has been an up-hill struggle."
På den anden side står det jo, det er fra en svensk avis :gruble:
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 21. jul 2016, 11:58

Sjo skrev:At folk tror, at Fru Trump selv skrev sin tale og derefter gør sig lystige på hendes bekostning. Det er en taleskriver, som virkelig ikke har gjort sit job ordentligt.

Er der virkelig nogle der tror hun selv skrev den?

Troede alle vidste at politikere, deres ægtefolk osv, har folk til at skrive de taler de skal holde til offentlige arrangementer.

Jeg synes det er logik. Men, det der til gengæld undrer mig er, at Melania jo selv er kommet med inputs efter at have hørt/læst Michelle Obama's tale og fortalt hvad hun gerne ville sige, selvfølgelig omskrevet. Jeg synes altså selv hun har et ansvar også. Hun bør læse talen igennem før hun holder den. Uagtet at den er skrevet af en taleskriver så kunne det have været undgået helt hvis talen var blevet læst ordentligt igennem først. Ansvaret går altså to veje, synes jeg.

Hvis jeg nu skulle holde tale, kom med stikord og en anden skrev den, så er det da stadig mit ansvar at læse den igennem og eventuelt bede om rettelser.
4
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 21. jul 2016, 12:09

ShuruQ skrev:
Sjo skrev:At folk tror, at Fru Trump selv skrev sin tale og derefter gør sig lystige på hendes bekostning. Det er en taleskriver, som virkelig ikke har gjort sit job ordentligt.

Troede alle vidste at politikere, deres ægtefolk osv, har folk til at skrive de taler de skal holde til offentlige arrangementer.

Jeg synes det er logik. Men, det der til gengæld undrer mig er, at Melania jo selv er kommet med inputs efter at have hørt/læst Michelle Obama's tale og fortalt hvad hun gerne ville sige, selvfølgelig omskrevet. Jeg synes altså selv hun har et ansvar også. Hun bør læse talen igennem før hun holder den. Uagtet at den er skrevet af en taleskriver så kunne det have været undgået helt hvis talen var blevet læst ordentligt igennem først. Ansvaret går altså to veje, synes jeg.

Hvis jeg nu skulle holde tale, kom med stikord og en anden skrev den, så er det da mit ansvar at læse den igennem og eventuelt bede om rettelser.

Eller også formodede Melania, at talen var set i sømmene af folk mere kvalificeret end hende selv (såsom fx hr. Trump) og stolede på deres vurdering. Hun skal bare være førstedame. Sidde fast på sin mands arm og flashes til begivenheder. Så vigtigt er det vel heller ikke, hvad hun siger?

Jeg undrer mig lidt over min lokale genbrugsbutik.

Jeg har fået besked på at købe et puslespil dér, så jeg gik derned og fandt et. Jeg gik hen til kassen og spurgte hvad det kostede, samt om man kunne være sikker på, at alle brikkerne var der. Til det sagde ekspedienten 50 kr., og at de så sandelig ikke havde tid til at lægge puslespil, så det anede hun ikke.

Øhm.. Nej, men så tæl brikkerne? :forvirret: .. Der skulle være 1000 brikker i, så det havde taget, hvad? 10 minutter at tælle dem, hvis man tæller virkelig, virkelig langsomt? Det kan man vel finde tiden til, når alternativet er, at det ikke bliver solgt. For hvem har lyst til at købe et brugt puslespil til 50 kr. som måske, måske ikke har alle brikkerne?

Altså jeg undrer mig over, at de ikke tæller brikkerne - eller sætter prisen lavere.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 21. jul 2016, 12:13

Smiling_Goat skrev:
ShuruQ skrev:

Hvis jeg nu skulle holde tale, kom med stikord og en anden skrev den, så er det da mit ansvar at læse den igennem og eventuelt bede om rettelser.

Eller også formodede Melania, at talen var set i sømmene af folk mere kvalificeret end hende selv (såsom fx hr. Trump) og stolede på deres vurdering. Hun skal bare være førstedame. Sidde fast på sin mands arm og flashes til begivenheder. Så vigtigt er det vel heller ikke, hvad hun siger?

Mulighederne er mange, men hvem end der har læst den igennem har et ansvar.

Jeg er egentligt ret ligeglad med hvad hun sagde eller ikke sagde, og som jeg skrev andetsteds, så er de ting der bliver hevet frem fra de to taler, såsom respekter folk, selvom du ikke er enig, arbejd for hvad du vil have etc, jo ret beset ret klichè-agtige og er sagt mange gange både før Michelle sagde dem, i mellemtiden, og de vil bliver sagt millioner af gange i fremtiden. Synes de valgkampagner derovre er de rene cirkusforestillinger. Potato/potato.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 12:19

Det påstod hun faktisk selv, inden hun holdt den, at hun havde gjort "with little help as possible" :)

Men jeg tror nu også mest, det er hele kampagnen, folk ryster på hovedet af. Sådan lidt "Er de der folk modne nok til at styre landet?"

Mange universiteter nu til dags har faktisk et computerprogram, som de kører de studerendes opgaver igennem for at se, om de har sakset noget uden at bruge kildehenvisninger eller direkte har plagieret noget.
2
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1449

Indlægaf Badesandalen » 21. jul 2016, 12:35

dgd2007 skrev:
Badesandalen skrev:
Han har fra dag ét protesteret sin uskyld, og det har været en kamp op ad bakke.

Er det ikke formuleret lidt forkert? :gruble:

:D Det lyder umiddelbart som en meget direkte oversættelse af "He has from day one protested his innocence, and it has been an up-hill struggle."

Det var også lidt det jeg tænkte. Men det er stadig dårlig journalistik fra BTs side, synes jeg.
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 21. jul 2016, 12:47

Smiling_Goat skrev:Jeg undrer mig lidt over min lokale genbrugsbutik.

Jeg har fået besked på at købe et puslespil dér, så jeg gik derned og fandt et. Jeg gik hen til kassen og spurgte hvad det kostede, samt om man kunne være sikker på, at alle brikkerne var der. Til det sagde ekspedienten 50 kr., og at de så sandelig ikke havde tid til at lægge puslespil, så det anede hun ikke.

Øhm.. Nej, men så tæl brikkerne? :forvirret: .. Der skulle være 1000 brikker i, så det havde taget, hvad? 10 minutter at tælle dem, hvis man tæller virkelig, virkelig langsomt? Det kan man vel finde tiden til, når alternativet er, at det ikke bliver solgt. For hvem har lyst til at købe et brugt puslespil til 50 kr. som måske, måske ikke har alle brikkerne?

Altså jeg undrer mig over, at de ikke tæller brikkerne - eller sætter prisen lavere.

Der er aldrig det antal brikker i der står foran på æsken, det ville ikke kunne gå op, så det ville ikke hjælpe så meget at tælle. Især fordi der oftest er flere brikker i en æske end antallet der står på forsiden. Hvis det er et af de store mærker kan det godt betale sig at købe et brugt, så længe det ikke er for slidt, for de kan godt være dyre.

Nåmen, købte du det så?
1
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 12:58

Badesandalen skrev:
dgd2007 skrev: :D Det lyder umiddelbart som en meget direkte oversættelse af "He has from day one protested his innocence, and it has been an up-hill struggle."

Det var også lidt det jeg tænkte. Men det er stadig dårlig journalistik fra BTs side, synes jeg.

Jamen helt enig. Men der er i det hele taget sket en kæmpe påvirkning af sproget de seneste årtier. Og nogle udtryk lyder stadig mærkværdige i de flestes ører, mens andre er blevet helt normale.

Fx morer det mig stadig, når tenniskommentatoreren sige: "Han har en tiebreak-rekord på 5:5" (det er vist ikke rekord :)) eller snooker-kommentatoren siger: "... og det konkluderer så aftenen."

Men fx var jeg på et oversætterkursus for knap 30 år siden, hvor vi gennemgik en tekst - og der var bl.a. sætningen: "I've been there!", som betød det kender jeg godt, eller det har jeg prøvet. Og jeg tænkte: Guj, den kunne jeg godt være plumpet i på og bare have "Jeg har været der" ... jeg vidste ikke, det betød det andet.

Men så da jeg begyndte at debattere, opdagede jeg, at det var blevet almindeligt rutinedansk simpelthen at sige "Jeg har været der" i den betydning.
Så inden du får set dig om, er det måske også blevet almindeligt at "protestere sin uskyld". :)
Senest rettet af dgd2007 21. jul 2016, 13:04, rettet i alt 4 gange.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 21. jul 2016, 12:59

Badesandalen skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg undrer mig lidt over min lokale genbrugsbutik.

Der er aldrig det antal brikker i der står foran på æsken, det ville ikke kunne gå op, så det ville ikke hjælpe så meget at tælle. Især fordi der oftest er flere brikker i en æske end antallet der står på forsiden. Hvis det er et af de store mærker kan det godt betale sig at købe et brugt, så længe det ikke er for slidt, for de kan godt være dyre.

Nåmen, købte du det så?

Hva? Siger du til mig, at der ikke er 1000 brikker i et puslespil med 1000 brikker? :mellow: Mind. Blown.

Men.. Er det ikke falsk reklame? Må de det? Hvorfor siger de så, der er 1000? Jeg er så forvirret nu.

Nej, køber kom frem til, at han hellere vil se på nettet, om han kan finde et helt nyt spil, som han ved har alle brikkerne.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 21. jul 2016, 13:13

Jeg har idag modtaget en plante i stedet for en jeg fik med forkert skilt for et par uger siden super fin stor plante og fantastisk service for jeg skal bare beholde den første.

Men den jeg har modtaget er også skiltet forkert og det mærkelige er at arten er rigtig men jeg har bestilt den mest almindelige sort og den de har fået skiltet forkert er en ret sjælden underart der normalt ikke kan opdrives i. Danmark og de fører den heller ikke selv.
0
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 21. jul 2016, 13:21

dgd2007 skrev:Jamen helt enig. Men der er i det hele taget sket en kæmpe påvirkning af sproget de seneste årtier. Og nogle udtryk lyder stadig mærkværdige i de flestes ører, mens andre er blevet helt normale.

Fx morer det mig stadig, når tenniskommentatoreren sige: "Han har en tiebreak-rekord på 5:5" (det er vist ikke rekord :)) eller snooker-kommentatoren siger: "... og det konkluderer så aftenen."

Men fx var jeg på et oversætterkursus for knap 30 år siden, hvor vi gennemgik en tekst - og der var bl.a. sætningen: "I've been there!", som betød det kender jeg godt, eller det har jeg prøvet. Og jeg tænkte: Guj, den kunne jeg godt være plumpet i på og bare have "Jeg har været der" ... jeg vidste ikke, det betød det andet.

Men så da jeg begyndte at debattere, opdagede jeg, at det var blevet almindeligt rutinedansk simpelthen at sige "Jeg har været der" i den betydning.
Så inden du får set dig om, er det måske også blevet almindeligt at "protestere sin uskyld". :)

Åh ja, og jeg synes det er trist. Hvor dramatisk det end lyder, så hader jeg når jeg selv kommer til at tale og skrive engelsk på dansk. Det der med at oversætte direkte i stedet for at finde ud af om der i det mindste er et lignende ordsprog på dansk sker stadig overraskende ofte, og jeg synes det er så dovent. Jeg kan ikke huske om det var her eller på den gamle, men der var en der brugte udtrykket 'lavsige' i stedet for at sige luset. Det ender ligesom i Firefly med at vi alle taler engelsk og kinesisk.
0
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 21. jul 2016, 13:38

Smiling_Goat skrev:Hva? Siger du til mig, at der ikke er 1000 brikker i et puslespil med 1000 brikker? :mellow: Mind. Blown.

Men.. Er det ikke falsk reklame? Må de det? Hvorfor siger de så, der er 1000? Jeg er så forvirret nu.

Nej, køber kom frem til, at han hellere vil se på nettet, om han kan finde et helt nyt spil, som han ved har alle brikkerne.

Er du sarkastisk...? :genert:

Jeg ved ikke om det er falsk reklame, det er nok mere pyntet reklame. Tja, det må de vel selv om. De store mærker lægger som regel en seddel i om kvalitet, lim, osv, og nogle firmaer skriver bla hvor mange brikker der i realiteten er. Det ser jo noget pænere ud når der står 1000 brikker frem for 978 eller 1052, eller hvor mange der nu er i.

Okay.
0
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10305

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 13:51

Politiet ifm den eftersøgte kvinde fra Kastbjerg.

Hun har givet livstegn og fortalt, hun kommer hjem når hun er klar til det..alligevel opretholder de efterlysningen.

Det må vel betyde, at de ikke er sikker på, hun ikke vil kunne gøre skade på sig selv :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Generelt"