Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3432

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 14:05

Badesandalen skrev:Åh ja, og jeg synes det er trist. Hvor dramatisk det end lyder, så hader jeg når jeg selv kommer til at tale og skrive engelsk på dansk. Det der med at oversætte direkte i stedet for at finde ud af om der i det mindste er et lignende ordsprog på dansk sker stadig overraskende ofte, og jeg synes det er så dovent. Jeg kan ikke huske om det var her eller på den gamle, men der var en der brugte udtrykket 'lavsige' i stedet for at sige luset. Det ender ligesom i Firefly med at vi alle taler engelsk og kinesisk.

Ubetaleligt! :lol: Det er der jo slet ikke noget, der hedder.

Men en anden sjov ting - fordi engelsk og dansk trods alt er beslægtede - er at det kan jo i enkelte tilfælde også betyde en renæssance for gamle danske ord. Men ser "kere sig om nogen" (formentlig påvirket af "care about someone"), eller "pine" i stedet for smerte (formentlig pga. det minder mere om "pain") ... og jeg ved da ikke, om det er "far-fetched" at forestille sig, at "frænde" kunne dukke op igen, fordi det minder mere om "friend" end "ven"? :gruble:
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8404
Kontakt:

Indlægaf Ado » 21. jul 2016, 14:13

Fyrst Eberhard skrev:At denne idiot har 20.000 følgere på Facebook. Hvem fanden synes det er sjovt? Helt igennem lousy, primitiv og perfid "humor".

http://youtu.be/iJfrFh1Kjqw

20.000 mennesker!! Selv uden lyd kan man se at det er noget lort.

Det har åbenbart fået en del positive kommentarer. Troen på menneskeheden er presset.

Prollehumor.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Oveditlevsen
Kort karma: 21
Likede indlæg: 416

Indlægaf Oveditlevsen » 21. jul 2016, 14:17

Begrebet "prolle', kommer det af proletar? :gruble:
Hvis ja, hvordan er sammenhængen så mellem ikke at eje noget og dårlig smag/stil/lav status? :forvirret:
1
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1448

Indlægaf Badesandalen » 21. jul 2016, 14:22

dgd2007 skrev:Ubetaleligt! :lol: Det er der jo slet ikke noget, der hedder.

Men en anden sjov ting - fordi engelsk og dansk trods alt er beslægtede - er at det kan jo i enkelte tilfælde også betyde en renæssance for gamle danske ord. Men ser "kere sig om nogen" (formentlig påvirket af "care about someone"), eller "pine" i stedet for smerte (formentlig pga. det minder mere om "pain") ... og jeg ved da ikke, om det er "far-fetched" at forestille sig, at "frænde" kunne dukke op igen, fordi det minder mere om "friend" end "ven"? :gruble:

Det er nemlig der den er svær, for hvad er gammelt og hvad er nyt? Men det er jo i sandhed dumt, ikke at ville have at sproget ændrer sig, for ellers er der jo ingen udvikling. Så længe vi ikke glemmer alle dialekterne. :gammel:

Selvom lige det der med de gamle danske ord og sætninger der minder om engelsk, mener jeg at have læst, også kunne være fordi vi spredte os og dermed spredte sproget.
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 21. jul 2016, 14:25

dgd2007 skrev:
Badesandalen skrev:Åh ja, og jeg synes det er trist. Hvor dramatisk det end lyder, så hader jeg når jeg selv kommer til at tale og skrive engelsk på dansk. Det der med at oversætte direkte i stedet for at finde ud af om der i det mindste er et lignende ordsprog på dansk sker stadig overraskende ofte, og jeg synes det er så dovent. Jeg kan ikke huske om det var her eller på den gamle, men der var en der brugte udtrykket 'lavsige' i stedet for at sige luset. Det ender ligesom i Firefly med at vi alle taler engelsk og kinesisk.

Lausig var meget brugt i slutningen af 70´erne/start 80´erne i min omgangskreds.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10282

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 14:28

Oveditlevsen skrev:Begrebet "prolle', kommer det af proletar? :gruble:
Hvis ja, hvordan er sammenhængen så mellem ikke at eje noget og dårlig smag/stil/lav status? :forvirret:

Proletar beskriver da netop social lav klasse/u-uddannet, som sjældent har ejet noget.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3432

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 14:35

landsbytossen skrev:Lausig var meget brugt i slutningen af 70´erne/start 80´erne i min omgangskreds.

Vi har en single-plade fra begyndelsen af 1960'erne med Buster Larsen og en 13-14 årig Annisette, hvor han synger:

Før alt det moderne bras
da tog man sig en gammeldags ...
Før inklinered' han
og hun sagde ja, når han <et eller andet, jeg ikke kan huske>
Nu si'r han:
"Tullemajs,
wow wow, du er super nice
Kom jing den næste med mig!"
:)

Den er vist desværre ikke på Youtube.
0
Oveditlevsen
Kort karma: 21
Likede indlæg: 416

Indlægaf Oveditlevsen » 21. jul 2016, 14:37

icelady skrev:
Oveditlevsen skrev:Begrebet "prolle', kommer det af proletar? :gruble:

Proletar beskriver da netop social lav klasse/u-uddannet, som sjældent har ejet noget.

Indenfor marxismen er definitionen vel en person som har taget et bevidst valg herom, ellers er det vel bare et nedsættende ord om fattige..
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1288

Indlægaf hotlips » 21. jul 2016, 14:49

dgd2007 skrev:

Jeg tog engelsk hf bniveau på sådan et intensivt kursus og vi havde en grammatik lærer der var professor i det der og faktisk er mange ord på engelsk nogen der kommer fra dansk fra vikingetiden ofte ord vi idag forbinder med bønder, cow-ko,grass, hay osv men nogle af dem er nogen vi selv har taget ud af brug fks frænde -friend og at kere sig kunne godt være sådan et.
2
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 717
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6859

Indlægaf Daine » 21. jul 2016, 16:07

Facebooks forslag til grupper der kunne interessere mig. Den mener, at gruppen "Dukkehus og tilbehør 1:12" kunne være noget for mig :gruble: Ikke at der er noget galt i at lave dukkehuse mv., men mere det faktum at jeg aldrig har interesseret mig/søgt på noget, der kunne minde om det. Så hvorfor foreslår den det? Jeg har ingen venner i gruppen.
3
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9674

Indlægaf kidkomb » 21. jul 2016, 17:16

Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
-der er 2 af dem og 4 af dem og 3 af dem og blablabla.
Men tilhørende pegen på båndet efterhånden som jeg når hen til dem.
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Tror folk vitterligt, at de hjælper?
Eller er det sådan en automatreaktion?
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5742

Indlægaf Animi » 21. jul 2016, 17:43

Hvorfor der er skum i Storkespringvandet :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8500

Indlægaf 2SHY » 21. jul 2016, 18:54

kidkomb skrev:Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Jeg undrer mig også. Det er også typen der fortæller at det og det var på tilbud til sådan og sådan, og der er 3 for 50 kr og bla bla bla :stoned:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6014

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 18:59

kidkomb skrev:Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;

Jeg er begyndt at gøre det med fugt i løssalg, men det er fordi jeg har erfaret at jeg som oftest bliver spurgt hvor mange der er i posen. :)
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 407

Indlægaf TheAuthor » 21. jul 2016, 19:01

LadyFox skrev:

Jeg er begyndt at gøre det med fugt i løssalg, men det er fordi jeg har erfaret at jeg som oftest bliver spurgt hvor mange der er i posen. :)

Kan man købe det i løssalg?

:fløjt:
1
Everyone Deserves Their Happy Ending ..

Tilbage til "Generelt"