Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1715

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Guilded_Lily » 9. aug 2016, 08:55

paint skrev:Jeg er lige, i en bog, stødt på et fænomen, som jeg aldrig har hørt om, fandt sted i Danmark. Det lyder ret særpræget. Det lød faktisk så særpræget, at jeg lige måtte google det for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det var det.

På det vestlige Ærø, 'render' folk, Helligtrekongers-aften (efter mørkets frembrud), 'maske'. Dvs. at de tager en maske på, noget gammelt tøj, evt. også en gammel paryk og herefter opsøger de folk i nabolaget, hvor de banker på og med høj pibende stemme, beder om at komme ind.

Inde i folks stuer, skal de så trakteres med sprut af én eller anden slags (som regel får de Portvin), som serveres med sugerør, fordi de (i sagens natur) ikke kan drikke normalt med en maske på. Den pibende stemme, er for at undgå genkendelse.

Så sidder de ellers der, og underholder folk med sladderhistorier – evt. med sladderhistorier om dem de besøger (fremført med høj pibende stemme) mens de slubrer i portvinen og lugter af gammel hengemt, jordslået frakke/jakke. Meningen er, at man skal gætte hvem de er.

Får man besøg af dem, hen på aftenen, når de har slubret portvin adskillige steder, kan 'tonen' åbenbart godt blive lidt rå i det og folk kan få serveret diverse ubehageligheder om dem selv (mens 'maskerne' sidder og mæske sig med ens egen portvin)

Jeg troede det var løgn, da jeg læste det. Det lyder som en gyser af Stephen King eller noget i den retning. :shock:

Billede

Det forekommer desværre også på min egn på Als. Det er bare om at huske, IKKE at have lyset tændt ude ved døren, da det tæller som en invitation til at komme ind! :wacko: :tie:
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2376

Indlægaf paint » 9. aug 2016, 09:13

Guilded_Lily skrev:
paint skrev:Jeg er lige, i en bog, stødt på et fænomen, som jeg aldrig har hørt om, fandt sted i Danmark. Det lyder ret særpræget. Det lød faktisk så særpræget, at jeg lige måtte google det for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det var det.

På det vestlige Ærø, 'render' folk, Helligtrekongers-aften (efter mørkets frembrud), 'maske'. Dvs. at de tager en maske på, noget gammelt tøj, evt. også en gammel paryk og herefter opsøger de folk i nabolaget, hvor de banker på og med høj pibende stemme, beder om at komme ind.

Inde i folks stuer, skal de så trakteres med sprut af én eller anden slags (som regel får de Portvin), som serveres med sugerør, fordi de (i sagens natur) ikke kan drikke normalt med en maske på. Den pibende stemme, er for at undgå genkendelse.

Så sidder de ellers der, og underholder folk med sladderhistorier – evt. med sladderhistorier om dem de besøger (fremført med høj pibende stemme) mens de slubrer i portvinen og lugter af gammel hengemt, jordslået frakke/jakke. Meningen er, at man skal gætte hvem de er.

Får man besøg af dem, hen på aftenen, når de har slubret portvin adskillige steder, kan 'tonen' åbenbart godt blive lidt rå i det og folk kan få serveret diverse ubehageligheder om dem selv (mens 'maskerne' sidder og mæske sig med ens egen portvin)

Jeg troede det var løgn, da jeg læste det. Det lyder som en gyser af Stephen King eller noget i den retning. :shock:

Det forekommer desværre også på min egn på Als. Det er bare om at huske, IKKE at have lyset tændt ude ved døren, da det tæller som en invitation til at komme ind! :wacko: :tie:

I mine ører, lyder det helt grotesk. Men også lidt overraskende, at der findes så besynderlige skikke i Danmark. Man kan altid blive klogere ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11751

Indlægaf Dirtylittledevil » 9. aug 2016, 10:50

FruDulle skrev:
Bøtte skrev:
Animi skrev:
Bøtte skrev:Hvordan 5 måneders ubetinget fængsel kan blive til 33 dage med fodlænke? :tie:

http://kendte.dk/hannah-melissa-skal-fodlaenke/

Der er helt seriøst de sygeste kommentarer inden på hendes facebook :tie:

Sikke en gang rygklapperi :tie:

Hende med Z der har slået en ihjel lyder sød......

Hold nu kæft en forsamling af blanke gimper :nerve:
2
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 614
Likede indlæg: 3433

Indlægaf FruDulle » 9. aug 2016, 10:52

Dirtylittledevil skrev:
FruDulle skrev:
Bøtte skrev:
Animi skrev:
Bøtte skrev:Hvordan 5 måneders ubetinget fængsel kan blive til 33 dage med fodlænke? :tie:

Der er helt seriøst de sygeste kommentarer inden på hendes facebook :tie:

Sikke en gang rygklapperi :tie:

Hende med Z der har slået en ihjel lyder sød......

Hold nu kæft en forsamling af blanke gimper :nerve:

Pjat med dig. Det var jo en fejl
2
Whatever
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11751

Indlægaf Dirtylittledevil » 9. aug 2016, 10:55

FruDulle skrev:

Ja. Du har ret. Denne kloge udtalelse fra tråden fik mig overbevist: "Alle kan lave fejl hvorfor lavet et kæmpe drama ud af det ?"
1
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 614
Likede indlæg: 3433

Indlægaf FruDulle » 9. aug 2016, 10:56

Dirtylittledevil skrev:
FruDulle skrev:

Ja. Du har ret. Denne kloge udtalelse fra tråden fik mig overbevist: "Alle kan lave fejl hvorfor lavet et kæmpe drama ud af det ?"

Præcis. Jeg er ret vild med hende med z :lun:
1
Whatever
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5759

Indlægaf Animi » 9. aug 2016, 11:04

Jeg synes også det er lidt tarveligt at vi sidder og dømmer dem, bare fordi vi selv er hellige og perfekte og ikke begår fejl som at slå folk ihjel eller tæske dem.... :D
8
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 9. aug 2016, 11:37

I er bare pisse misundelige over at I ikke selv kan banke nogen fordi I er så slappe :fløjt:
5
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 112
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 763

Indlægaf HappyQ » 9. aug 2016, 11:49

Hun er da vild, hende med z først manddrab og så grov vold, men det hele er jo en fejl, man skal ikke hænge sig i bagateller :tie:
1
23-06-16 :love2:
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5915

Indlægaf Smiling_Goat » 9. aug 2016, 14:53

Billede

Jeg tror bare generelt Ærø er et lidt vildt sted. Man troede angiveligt også stadig på hekse helt op i 1960'erne - og den sidste hekseproces fandt sted i 1936.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10275

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. aug 2016, 16:04

At jeg simpelthen ikke kan snuppe studieværten Mette Bluhme Rieck.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1914

Indlægaf Purple Haze » 9. aug 2016, 16:40

At jeg ikke kunne regne ud for en time siden at jeg ville være pænt sulten nu....
Og nu kan jeg ikke få noget at spise før om en times tid.

Hvor er det dumt!
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 575
Likede indlæg: 5105

Indlægaf ManicNinja » 9. aug 2016, 18:33

Er nået frem til, at jeg mest har lyst til chips, dip og champagne til aftensmad.

Ud over at jeg undrer mig, finder jeg også situationen noget uholdbar. :gruble:
2
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3882

Indlægaf Delfin » 9. aug 2016, 18:47

Jeg har ikke styr på, hvor længe, hun var varetægtsfængslet, men den tid regnes som afsonet og trækkes derfor fra.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 105
Likede indlæg: 451

Indlægaf Avino » 9. aug 2016, 18:49

Har bestilt en topmadras på nettet.
Den var dyr nok- i sig selv.
Men 599 kr for at få den leveret- er mig ganske ubegribeligt :ad!:
Det synes jeg sgu ikke er OK.
Ved godt, at en god seng er meget- meget dyrere, men alligevel.
Jeg mangler ord. :forvirret:
0

Tilbage til "Generelt"