Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1083
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9738

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf 2SHY » 26. okt 2015, 13:39

Dem der hele tiden render rundt med en af de der hands free dims på øret non stop. Og det er vel at mærke uanset om de sidder i bilen eller ej. Regner de med at der hele tiden er nogen der vil ringe til dem?
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 408
Likede indlæg: 3906

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 13:46

Skumfidusen skrev:
Sophaya skrev:Hvorfor bilforsikring skal være så fandens dyrt når man er ung. Jeg kører ikke for stærkt, er ekstremt forsigtig i trafikken og min ledsygdom skriger på at jeg skaffer mig en bil. Det er bare umuligt at få råd til at lægge 8600 i forsikring samtidig med at man lægger penge til selve bilen. Hvis det kunne betales månedligt ville det ikke være noget problem, men at starte ud med en forsikringsregning på så mange penge stopper drømmen...

Jeg undrer mig over at det ligefrem stopper drømmen. Det kan vel højst udsætte den?

Jo jo, det er klart - men det kommer til at tage lang tid at spare op til både en bil og så stor en udbetaling på SU :)
0
x
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 317
Likede indlæg: 5613

Indlægaf Flora » 26. okt 2015, 13:46

Sophaya skrev:Hvorfor bilforsikring skal være så fandens dyrt når man er ung. Jeg kører ikke for stærkt, er ekstremt forsigtig i trafikken og min ledsygdom skriger på at jeg skaffer mig en bil. Det er bare umuligt at få råd til at lægge 8600 i forsikring samtidig med at man lægger penge til selve bilen. Hvis det kunne betales månedligt ville det ikke være noget problem, men at starte ud med en forsikringsregning på så mange penge stopper drømmen...

Jeg kan ikke helt udlede af dit indlæg om du allerede har en bil eller du kigger på både bil og forsikring. Hvis det er det sidste kunne du jo overveje at købe en gammel brugt bil til at starte med. Så er det måske muligt at købe den kontant så du ikke både har forsikringen og afbetaling på bilen.

Altså, jeg har ikke selv bil, så jeg ved ikke så meget om det. Det var bare lige en tanke :)
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 13:50

Flora skrev:

Jeg kan ikke helt udlede af dit indlæg om du allerede har en bil eller du kigger på både bil og forsikring. Hvis det er det sidste kunne du jo overveje at købe en gammel brugt bil til at starte med. Så er det måske muligt at købe den kontant så du ikke både har forsikringen og afbetaling på bilen.

Altså, jeg har ikke selv bil, så jeg ved ikke så meget om det. Det var bare lige en tanke :)

Jeg har ikke bil, men overvejede at tage en masse overarbejde og spare op til en brugt bil :) Problemet ligger i, at udbetalingen til forsikringen er helårlig hos mit selskab, og derfor ville jeg skulle lægge de mange forsikringspenge samtidig med at jeg køber bilen. Så gik det fra at være muligt at bruge fra min opsparing + måske 6 mdrs ekstra opsparing, til at der i hvert fald skulle spares op af en del af min SU i et år eller halvandet.. Det synes jeg er længe :D
Senest rettet af Sophaya 26. okt 2015, 13:57, rettet i alt 2 gange.
0
x
Brugeravatar
Flora
Likede indlæg: 5613

Indlægaf Flora » 26. okt 2015, 13:56

Sophaya skrev:
Flora skrev:

Jeg har ikke bil, men overvejede at tage en masse overarbejde og spare op til en brugt bil :) Problemet ligger i, at udbetalingen til forsikringen er helårlig hos mit selskab, og derfor ville jeg skulle lægge de mange forsikringspenge samtidig med at jeg køber bilen. Så gik det fra at være muligt at bruge fra min opsparing + måske 6 mdrs ekstra opsparing, til at der i hvert fald skulle spares op af en del af min SU i mindst et år eller halvandet.. Det synes jeg er længe :D

Ah ok. Det kan jeg godt se. Hvad med studielån? Hvis du ikke allerede får det kan du jo få det med tilbagevirkende kraft for hele året. Det er jo en lav rente og hvis du har mulighed for at spare pengene op i løbet af et år til halvandet, så kan du jo betale det tilbage der.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 14:00

Flora skrev:
Sophaya skrev:
Flora skrev:

Jeg har ikke bil, men overvejede at tage en masse overarbejde og spare op til en brugt bil :) Problemet ligger i, at udbetalingen til forsikringen er helårlig hos mit selskab, og derfor ville jeg skulle lægge de mange forsikringspenge samtidig med at jeg køber bilen. Så gik det fra at være muligt at bruge fra min opsparing + måske 6 mdrs ekstra opsparing, til at der i hvert fald skulle spares op af en del af min SU i mindst et år eller halvandet.. Det synes jeg er længe :D

Ah ok. Det kan jeg godt se. Hvad med studielån? Hvis du ikke allerede får det kan du jo få det med tilbagevirkende kraft for hele året. Det er jo en lav rente og hvis du har mulighed for at spare pengene op i løbet af et år til halvandet, så kan du jo betale det tilbage der.

Det er rigtig sødt af dig at komme med gode forslag :) Jeg har fået SU-lån hele året, da jeg har forholdsvis dyr bolig og mange medicinudgifter.
Jeg er lige nu i tvivl om hvorvidt jeg skal fortsætte med det fulde lån og få råd til bil senere hen, eller om jeg burde sætte mit studielån ned til halvdelen og derved ende på en lavere gæld når jeg er færdig. Jeg tror lige jeg skal tænke mere over det hele :)
1
x
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1083
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9738

Indlægaf 2SHY » 26. okt 2015, 14:08

Skumfidusen skrev:
Sophaya skrev:
Flora skrev:Det er rigtig sødt af dig at komme med gode forslag :) Jeg har fået SU-lån hele året, da jeg har forholdsvis dyr bolig og mange medicinudgifter.
Jeg er lige nu i tvivl om hvorvidt jeg skal fortsætte med det fulde lån og få råd til bil senere hen, eller om jeg burde sætte mit studielån ned til halvdelen og derved ende på en lavere gæld når jeg er færdig. Jeg tror lige jeg skal tænke mere over det hele :)

Med fare for at blande mig i noget der ikke rager mig, så lyder det i hvert fald som en lidt farlig vej at gå. SU, dyr bolig, høje medicinudgifter og bil....kapyha, det kan blive en grim omgang ret hurtigt. En bil er en stor glæde, men en dyr en.

Og med trælse uforudsete udgifter af og til (siger jeg der lige har måttet have et ophæng svejset for at jeg kunne køre videre uden at miste ting og sager på vejen)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 14:09

Skumfidusen skrev:
Sophaya skrev:
Flora skrev:Det er rigtig sødt af dig at komme med gode forslag :) Jeg har fået SU-lån hele året, da jeg har forholdsvis dyr bolig og mange medicinudgifter.

Med fare for at blande mig i noget der ikke rager mig, så lyder det i hvert fald som en lidt farlig vej at gå. SU, dyr bolig, høje medicinudgifter og bil....kapyha, det kan blive en grim omgang ret hurtigt. En bil er en stor glæde, men en dyr en.

Det er også de tanker jeg sidder med selv, så du skal ikke være ked af at blande dig :) Det er derfor det bliver problematisk for mig med så dyr en forsikring. Jeg undersøgte muligheden fordi jeg for nyligt har fået et arbejde, der giver lidt ekstra på kontoen, men jeg er usikker på om det bliver nok i længden. Jeg tror jeg ender med at bide tænderne sammen og undvære bilen til jeg er færdiguddannet eller på anden måde har fået større rådighedsbeløb. Så kan jeg for nu sætte mit SU-lån ned, så jeg ikke har en lige så stor gæld efter uddannelse.
0
x
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2245

Indlægaf lillebjoern » 26. okt 2015, 15:52

@ShuruQ, har altid undret mig over hvor man på arabisk skriver tal? :genert: Kan se, du har det i din signatur, og har også set det skrevet andre steder.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Æske
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 1689

Indlægaf Æske » 26. okt 2015, 16:42

Sophaya skrev:
Skumfidusen skrev:
Sophaya skrev:

Det er også de tanker jeg sidder med selv, så du skal ikke være ked af at blande dig :) Det er derfor det bliver problematisk for mig med så dyr en forsikring. Jeg undersøgte muligheden fordi jeg for nyligt har fået et arbejde, der giver lidt ekstra på kontoen, men jeg er usikker på om det bliver nok i længden. Jeg tror jeg ender med at bide tænderne sammen og undvære bilen til jeg er færdiguddannet eller på anden måde har fået større rådighedsbeløb. Så kan jeg for nu sætte mit SU-lån ned, så jeg ikke har en lige så stor gæld efter uddannelse.

Men er det ikke en ide at forsikre gennem forhandleren så? Jeg talte med en sælger forleden, der kunne lave en forsikring til mig for omkring 4600,- om året og det var også, hvis jeg ikke købte bilen hos dem.

Jeg har heller ikke haft bil før og kigger også.
0
Alt det smukkeste gør ondt.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1011
Likede indlæg: 14293

Indlægaf Dirtylittledevil » 26. okt 2015, 17:11

Min ven som altid ringer i det tidsrum hvor jeg arbejder og ikke kan knævre i tlf. Han ved det godt men han bliver ved.
0
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 18:27

Æske skrev:
Men er det ikke en ide at forsikre gennem forhandleren så? Jeg talte med en sælger forleden, der kunne lave en forsikring til mig for omkring 4600,- om året og det var også, hvis jeg ikke købte bilen hos dem.

Jeg har heller ikke haft bil før og kigger også.

Det lyder da som noget af en rabat. Og endda hvis man ikke køber der? Måske jeg skal lave nogle fieldtrips til forskellige forhandlere i nærheden. Må jeg spørge, hvor gammel du er? Jeg kan nemlig ikke umiddelbart finde noget på nettet der koster under 7800 fordi jeg kun er 22.
0
x
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 444
Likede indlæg: 7816

Indlægaf Animi » 26. okt 2015, 18:32

Jeg undrer mig over hvorfor jeg nærmest er den eneste der sidder med computer, til vores 2+ timer forelæsning. :gruble: Enten må hollændere være enormt gode til at huske udenad, eller ninajer til at skrive alt ned på en blok :ninja:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 18:36

Animi skrev:Jeg undrer mig over hvorfor jeg nærmest er den eneste der sidder med computer, til vores 2+ timer forelæsning. :gruble: Enten må hollændere være enormt gode til at huske udenad, eller ninajer til at skrive alt ned på en blok :ninja:

Der er faktisk lavet forskning der viser at man huske tingene bedre hvis man har siddet uden computer - også selvom man på computeren udelukkende skriver noter. Man klarer sig generelt bedre hvis man sidder og lytter eller skriver noter i hånden :stoned:
1
x
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1255

Indlægaf Ally » 26. okt 2015, 18:49

Sophaya skrev:Man klarer sig generelt bedre hvis man sidder og lytter eller skriver noter i hånden :stoned:

Dét forsøger jeg at lære mine elever...
1

Tilbage til "Generelt"