Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1977

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf lillebjoern » 27. okt 2015, 13:03

ShuruQ skrev:
lillebjoern skrev:
ShuruQ skrev:

Nu skriver jeg min undren til dig i et citat, når nu tagging ikke virker. :-D

@ShuruQ, har altid undret mig over hvor man på arabisk skriver tal? :genert: Kan se, du har det i din signatur, og har også set det skrevet andre steder.

Det er for der i det arabiske alfabet og sprog er bogstaver/lyde som vi ikke har. Så når vi omskriver til det latinske alfabet bruger man i fx chatsprog tal som erstatninger for de lyde der kun findes på arabisk.

Det er den korte version, du kan hvis du vil læse mere om det her :).

https://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_chat_alphabet

Tak for forklaring! :)
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 27. okt 2015, 13:34

Animi skrev:Jeg undrer mig over folk der kommenterer på artikler med et "Nå." "Jeg er da ligeglad" "Hvad rager det mig?"
Jamen, du fandt det da tydeligvist interessant nok til at kommentere på det :træt2:

Ja, det er ultra-spøjst ;)
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 27. okt 2015, 13:48

Animi skrev:Jeg undrer mig over folk der kommenterer på artikler med et "Nå." "Jeg er da ligeglad" "Hvad rager det mig?"
Jamen, du fandt det da tydeligvist interessant nok til at kommentere på det :træt2:

Jeg gør det sjældent selv, men jeg synes sagtens man tænke et eller andet man læser at det dog var en ligegyldig ting man havde brugt tid på.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 309
Likede indlæg: 5729

Indlægaf Animi » 27. okt 2015, 14:02

ShuruQ skrev:

Jeg gør det sjældent selv, men jeg synes sagtens man tænke et eller andet man læser at det dog var en ligegyldig ting man havde brugt tid på.

Jeg forstår bare ikke hvordan man kan blive overrasket når overskrifter tit er sigende - hvis man ved at man ikke interesserer sig for De Unge Mødre, så vil en artikel med overskriften "Line fra De Unge Mødre har fået ny kæreste" nok ikke være noget for en :lol: Alligvel er der mange der lige skal pointere at det ikke er noget for dem, i stedet for bare gå videre. Det undrer jeg mig over :lol:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 27. okt 2015, 14:09

Animi skrev:
ShuruQ skrev:

Jeg forstår bare ikke hvordan man kan blive overrasket når overskrifter tit er sigende - hvis man ved at man ikke interesserer sig for De Unge Mødre, så vil en artikel med overskriften "Line fra De Unge Mødre har fået ny kæreste" nok ikke være noget for en :lol: Alligvel er der mange der lige skal pointere at det ikke er noget for dem, i stedet for bare gå videre. Det undrer jeg mig over :lol:

Det kan vi så godt være enige om :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3550

Indlægaf Lemonella » 27. okt 2015, 14:13

Jeg undrer mig over alle de skide (sorry) kort man efterhånden kan få alle steder. Rabat mig her, der og alle vegne. Kunne man ikke bare sætte priserne ned, så alle kunne få tingene lidt billigere? Og hvem pokker har så stor en pung, at alle kortene kan være der?
Sidste skud på stammen er så, at man kan spare et ekstra kort ved, at tilmelde sit Dankort til Meny og få varene billigere.
Hold nu op og sæt priserne ned til alle kunderne... uden kort.

Ahhh det gav luft. :blush:
7
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 27. okt 2015, 16:49

Med så mange der falder i fælden så fatter jeg simpelthen ikke at det er lovligt for alle de der kviklåns-firmaer at reklamere fx på TV, hvor de fortæller om hvor nemt det er, uden at stille sikkerhed og bla bla.

Jeg er helt med på at folk selv har et ansvar, men jeg undrer mig altså stadig.
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 27. okt 2015, 21:15

Ally skrev:
Sophaya skrev:Man klarer sig generelt bedre hvis man sidder og lytter eller skriver noter i hånden :stoned:

Dét forsøger jeg at lære mine elever...

Bare vær sød at huske, at der er undtagelser fra alle regler. Jeg havde en underviser, der forbød computere netop med henvisning til dén forskning. Jeg har en kognitiv lidelse, der gør, at jeg er fuldkommen afhængig af dels at høre efter i timerne, men også at kunne genlæse noter fra dels læsning, dels undervisning (uden jeg dog skriver hvert ord ned, og jeg lukker den også ned af og til) efter undervisningen samt til eksamen. Og det med at skrive i hånden fungerer slet ikke.
Det betød, at jeg havde store problemer med at forstå fagets indhold og til eksamen, og det er ellers på ingen måde noget problem for mig, tværtimod. Det var et kæmpe problem for mig, og der blev slet ikke taget hensyn til min sygdom trods at jeg fx er godkendt til lidt ekstra forberedelsestid til eksamen, og har "papir" på min sygdom.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 394
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 27. okt 2015, 21:18

Karkluden skrev:
Ally skrev:
Sophaya skrev:Man klarer sig generelt bedre hvis man sidder og lytter eller skriver noter i hånden :stoned:

Bare vær sød at huske, at der er undtagelser fra alle regler. Jeg havde en underviser, der forbød computere netop med henvisning til dén forskning. Jeg har en kognitiv lidelse, der gør, at jeg er fuldkommen afhængig af dels at høre efter i timerne, men også at kunne genlæse noter fra dels læsning, dels undervisning (uden jeg dog skriver hvert ord ned, og jeg lukker den også ned af og til) efter undervisningen samt til eksamen. Og det med at skrive i hånden fungerer slet ikke.
Det betød, at jeg havde store problemer med at forstå fagets indhold og til eksamen, og det er ellers på ingen måde noget problem for mig, tværtimod. Det var et kæmpe problem for mig, og der blev slet ikke taget hensyn til min sygdom trods at jeg fx er godkendt til lidt ekstra forberedelsestid til eksamen, og har "papir" på min sygdom.

Selvfølgelig er der undtagelser! Det skal der altid tages hensyn til. Der er heller ikke nogen af mine undervisere, der kunne finde på at forbyde brugen af computere. Men for de fleste normalt kognitivt fungerende er der mest vinding ved at tage noter i hånden, og det synes jeg er værd at tænke over for mange studerende.
1
x
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10268

Indlægaf icelady » 27. okt 2015, 23:03

Om det kun er mig, der undrer mig og tænker "Hmmm....måske en anelse suspekt", når man falder over en FB-profil, hvor ud af cirka 500 venner er de fleste unge thailændere :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3853

Indlægaf Delfin » 27. okt 2015, 23:29

Animi skrev:
Sophaya skrev:
Animi skrev:Jeg undrer mig over hvorfor jeg nærmest er den eneste der sidder med computer, til vores 2+ timer forelæsning. :gruble: Enten må hollændere være enormt gode til at huske udenad, eller ninajer til at skrive alt ned på en blok :ninja:

Der er faktisk lavet forskning der viser at man huske tingene bedre hvis man har siddet uden computer - også selvom man på computeren udelukkende skriver noter. Man klarer sig generelt bedre hvis man sidder og lytter eller skriver noter i hånden :stoned:

Tjah, jeg tvivler ærlig talt på at jeg ville huske særlig meget efterfølgende hvis jeg ikke skrev noter - især fordi læren hverken har powerpoint eller andet noteværk man efterfølgende kan kigge på :forvirret2:

Hvad tror du, man gjorde før computerens indtog? :shock:
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1057

Indlægaf Ally » 28. okt 2015, 05:45

Sophaya skrev:
Karkluden skrev:
Ally skrev:

Selvfølgelig er der undtagelser! Det skal der altid tages hensyn til. Der er heller ikke nogen af mine undervisere, der kunne finde på at forbyde brugen af computere. Men for de fleste normalt kognitivt fungerende er der mest vinding ved at tage noter i hånden, og det synes jeg er værd at tænke over for mange studerende.

@Karkluden Jeg lover dig, at jeg husker, at der er undtagelser. Ikke alle elever er ens og det ses på min elevgruppe, der alle er kommende håndværkere af den ene og anden slags. Aldersgruppen spænder vidt og det samme gør erfaringerne med at skrive notater. Nogle kan slet ikke se formålet med at have notesblok, kuglepen, ja, skoletaske for den sags skyld, med, mens andre møder ind med egen pc, notesblok m.m. Derudover har de forskellige udfordringer, de kæmper med og altid har kæmpet med, fx. ADHD, ordblindhed. Jeg ville aldrig forbyde mine elever at tage notater på pc'en, men jeg mener dog, ligesom @Sophaya også skriver, at der er vinding ved at lytte og tage notater i hånden - dog med det in mente, at det er forskelligt fra elev til elev.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 28. okt 2015, 06:10

Hvordan skriver man i grunden noter på pc?
Sidder alle og klaprer løs derudad og skriver det meste ned?
På papir kan man jo skrive stikord både foroven, midtpå, skråt eller i margen, vende tilbage og skrive mere ved tidligere notater, lave små hurtige rids af diagrammer, eller hvad man nu lyster. Jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skulle nå at gøre det samme på pc. Og så fik jeg lige vendt det hele en gang til, når jeg gik hjem og skrev noterne rent.
3
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Thestral » 28. okt 2015, 06:15

Delfin skrev:Hvordan skriver man i grunden noter på pc?
På papir kan man jo skrive stikord både foroven, midtpå, skråt eller i margen, vende tilbage og skrive mere ved tidligere notater, lave små hurtige rids af diagrammer, eller hvad man nu lyster. Jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skulle nå at gøre det samme på pc. Og så fik jeg lige vendt det hele en gang til, når jeg gik hjem og skrev noterne rent.
På samme måde som på papir. Når det er skrevet på pc kan du jo rette og/eller tilføje som man lyster. Måske ikke lige skrive i marginen men så finder man sit eget system så det passer. Jeg ville ikke kunne nå at skrive det i hånden som jeg skriver på min pc til vores timer. :genert: De fleste undervisere har power points hvor man så kan kopiere diagrammer fra efter behov
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 28. okt 2015, 06:21

Jabi skrev:
Delfin skrev:Hvordan skriver man i grunden noter på pc?
På samme måde som på papir. Når det er skrevet på pc kan du jo rette og/eller tilføje som man lyster. Måske ikke lige skrive i marginen men så finder man sit eget system så det passer. Jeg ville ikke kunne nå at skrive det i hånden som jeg skriver på min pc til vores timer. :genert: De fleste undervisere har power points hvor man så kan kopiere diagrammer fra efter behov

Hmm jeg kan slet ikke se det for mig, men det er nok fordi jeg har mit eget system i tankerne. Kan man kopiere direkte fra powerpoint til sin egen pc, eller får man det på papir så? Når jeg til kurser i dag får stukket en kopi i hånden, er den også gerne plastret til med notater, når jeg går hjem.

Al den klapren på taster i lokalet ville virke enormt forstyrrende på mig og gå ud over koncentrationen.
Det er nok godt, jeg er ikke skal uddannes i dag. :lol:
0

Tilbage til "Generelt"