Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3453

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HappyPaww » 6. okt 2016, 10:19

TheAuthor skrev:Hvordan så mange mennesker, bare kan trække på skuldrene over sexisme og forældede kønsstereotyper, uanset om man oplever det selv, eller kun ser dem i tv, hos naboen mv.

Men måske det bare er lettere at råbe "feminazi!", end at se problemerne i øjnene.

Jeg undrer mig mere over, at der tilsyneladende ses så meget igennem fingre med "kvindechauvinisme". Mænd skal ofte reduceres til nogle tumpede neanderthaler, der i bedste fald er nogle sexfikserede, ubeslutsomme tøffelhelte, og i værste fald alle har småpædofile eller voldelige tendenser.

Et eksempel er denne kvinde:
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... -og-boern/
"Kvinder og mænd er ikke ens og skal ikke behandles uden skelen til deres forskelligheder. Konsekvenserne af at lade, som om vold og pædofili ikke er et mandligt problem, er fatale."
4
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 410

Indlægaf TheAuthor » 6. okt 2016, 10:23

HappyPaww skrev:
TheAuthor skrev:Hvordan så mange mennesker, bare kan trække på skuldrene over sexisme og forældede kønsstereotyper, uanset om man oplever det selv, eller kun ser dem i tv, hos naboen mv.

Men måske det bare er lettere at råbe "feminazi!", end at se problemerne i øjnene.

Jeg undrer mig mere over, at der tilsyneladende ses så meget igennem fingre med "kvindechauvinisme". Mænd skal ofte reduceres til nogle tumpede neanderthaler, der i bedste fald er nogle sexfikserede, ubeslutsomme tøffelhelte, og i værste fald alle har småpædofile eller voldelige tendenser.

Det oplever jeg heldigvis sjældent. Dem jeg "omgås" på det område, interesserer sig for feminisme som ligestilling mellem kønnene og er skam opmærksomme på sexisme ifht. begge køn. Det laver dog ikke om på, at det historisk set er kvinder der har været mest undertrykt og udsat for den største sexisme.
1
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 451

Indlægaf Aspargsen » 6. okt 2016, 11:16

icelady skrev:Om folk også var flejnet ud, hvis Bagedysten havde et tema der hed "En kvindelig polterabend." :gruble:

Må erkende, jeg slet ikke forstår kritikken; mandschauvenistisk, sexistisk, osv.

Det er et fucking bage-program :forvirret:

og hvorfor er der kun billeder af Gunnars bøssekage, ville da gerne se de andre kager også
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9724

Indlægaf kidkomb » 6. okt 2016, 11:21

Jeg får det dårligt af stroboskoblys.
Det var markant værre før i tiden, hvor jeg var nødt til at holde mig for øjnene eller sætte mig ned, når jeg var på diskotek og det kom. Ellers væltede jeg simpelthen. Jeg aner ikke hvorfor. Det satte min balance fuldstændig ud af funktion.

Nu er det meget bedre. Jeg bliver dog stadig kvalm af det.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 451

Indlægaf Aspargsen » 6. okt 2016, 11:21

HappyPaww skrev:

Et eksempel er denne kvinde:
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... -og-boern/
"Kvinder og mænd er ikke ens og skal ikke behandles uden skelen til deres forskelligheder. Konsekvenserne af at lade, som om vold og pædofili ikke er et mandligt problem, er fatale."

Der er da helt klart sexisme og forældede kønsstereotyper, i den artikel :8:
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 143
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1462

Indlægaf vUlpeS » 6. okt 2016, 13:29

sigge skrev:
paint skrev:
Jeg har set det mange gange, især på amerikanske tv-programmer. Jeg husker det også fra computerspil, hvor der (i hvert fald engang) sad en advarsel om 'blinkende effekter'. Angiveligt skulle det stamme fra det vanvittige amerikanske erstatningssystem, hvor folk kan få enorme summer, hvis de brænder sig på kaffen og der ikke er en advarsel om, at man kan risikere at brænde sig hvis man drikker varm kaffe etc. etc. Der skulle vist nok, være en regel i den amerikanske erstatningsret, der går på at man kan sagsøge et firma for hvad som helst, hvis de ikke har advaret udtrykkeligt mod det - herunder altså også epileptiske anfald, hvis man er disponeret for det.

Billede

Den der advarsel giver i det mindste mening i modsætning til Kanal 5's udgave "Dette program indeholder hurtige klip, som kan fremkalde ubehag eller epilepsi hos nogle". Ahhh, jeg tror så ikke, at de hurtige klip i sig selv kan føre til epilepsi.

Det kan de nu godt. Hvis man f.eks. forestiller sig, at der veksles mellem lyse og mørke klip ved den rette frekvens, så kan der opstå en stroboskop-lignende effekt.
0
Profesionales sin iguales, modestia aparte.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 6. okt 2016, 13:32

vUlpeS skrev:
sigge skrev:
Den der advarsel giver i det mindste mening i modsætning til Kanal 5's udgave "Dette program indeholder hurtige klip, som kan fremkalde ubehag eller epilepsi hos nogle". Ahhh, jeg tror så ikke, at de hurtige klip i sig selv kan føre til epilepsi.

Det kan de nu godt. Hvis man f.eks. forestiller sig, at der veksles mellem lyse og mørke klip ved den rette frekvens, så kan der opstå en stroboskop-lignende effekt.

Jo jo. Men det jeg mener er, at du får ikke pludselig epilepsi af de klip, hvis du ikke har det i forvejen. Men hvis du har epilepsi, kan det nok give anfald. Det er bare ikke det, de skriver med den formulering, synes jeg.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 6. okt 2016, 13:35

Jeg undrer mig over, hvad gevinsten ved at betegne sig selv som gender-queer måtte være. Sådan nææææsten på linje med, at jeg forholder mig undrende overfor begrebet owl-kin, og deslignende. Det er sikkert alderen, der trykker.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 6. okt 2016, 13:39

sigge skrev:
vUlpeS skrev:
sigge skrev:

Jo jo. Men det jeg mener er, at du får ikke pludselig epilepsi af de klip, hvis du ikke har det i forvejen. Men hvis du har epilepsi, kan det nok give anfald. Det er bare ikke det, de skriver med den formulering, synes jeg.

"Hos nogle" står der aka. et begrænset segment, underforstået de, der i forvejen er disponerede for ubehag og epilepsi.

Jeg ville i øvrigt sætte stor pris på korrekt syntaks i denne sammenhæng, da jeg ikke bryder mig specielt om "bad omens" som sådan. På forhånd tak.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 6. okt 2016, 13:45

vUlpeS skrev:"Hos nogle" står der aka. et begrænset segment, underforstået de, der i forvejen er disponerede for ubehag og epilepsi.

Jeg ville i øvrigt sætte stor pris på korrekt syntaks i denne sammenhæng, da jeg ikke bryder mig specielt om "bad omens" som sådan. På forhånd tak.

Ej, du får altså ikke mig til at sige, at "kan fremkalde epilepsi hos nogle" er det samme som "kan fremkalde epileptiske anfald hos nogle personer, som i forvejen er disponerede for epilepsi". Derfor mente jeg netop, at den noget længere formulering, som Paint lagde ind, gav mere mening.

Jeg forstår ikke helt din sidste linje? Men læs selv "man" i stedet for "du", hvis det kan gøre dig mere rolig, og det var det, du mente.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 6. okt 2016, 14:25

sigge skrev:
vUlpeS skrev:"Hos nogle" står der aka. et begrænset segment, underforstået de, der i forvejen er disponerede for ubehag og epilepsi.

Ej, du får altså ikke mig til at sige, at "kan fremkalde epilepsi hos nogle" er det samme som "kan fremkalde epileptiske anfald hos nogle personer, som i forvejen er disponerede for epilepsi". Derfor mente jeg netop, at den noget længere formulering, som Paint lagde ind, gav mere mening.

Jeg forstår ikke helt din sidste linje? Men læs selv "man" i stedet for "du", hvis det kan gøre dig mere rolig, og det var det, du mente.

Ok, det skal jeg nok. Vil du forklare mig, hvad forskellen på dine og andres sprogspasserier er, eller skal vi bare tilskrive det nogle endnu ikke helt udlevede nykker?
0
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 577
Likede indlæg: 5108

Indlægaf ManicNinja » 6. okt 2016, 17:28

At der alle steder snakkes så overstrømmende begejstret om den norske serie SKAM. Nu sidder jeg og ser den, og måske er jeg for hurtig til at dømme, men ... Det er da virkelig ikke noget at skrive hjem om? Har vi ikke set de dér teenageserier tusind gange før - om en flok, der starter i gymnasiet. Hende, der gerne vil være en del af den seje, moderigtige klike, som er tvungent venner med de andre par udelukkede, og som vi skal håber vinder ti sidst? Og så med tiden bliver de alle sammen venner, knalder på kryds og tværs, bitchen i kliken viser sig at være et menneske, og ham den smarte får dybde, fordi han i løbet af serien må gå så grueligt meget ondt igennem.

Det ligner altså bare én af den slags historier. Men det er da hyggeligt, de snakker norsk og sådan ... Jeg snupper lige et afsnit eller to mere. Hvis ikke det ændrer sig, kan jeg godt undvære resten. Hvad fanden er det, jeg overser? :gruble: Var også ved at falde i søvn over House of Cards. Nogle gange må man bare indse, at man åbenbart ikke deler smag med flertallet.
3
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10280

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. okt 2016, 18:14

Hvordan man kan være "afhængig af solarium" og samtidig så bleg.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... ersgraense
3
Je suis un tableau noir.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 6. okt 2016, 18:16

ManicNinja skrev:At der alle steder snakkes så overstrømmende begejstret om den norske serie SKAM. Nu sidder jeg og ser den, og måske er jeg for hurtig til at dømme, men ... Det er da virkelig ikke noget at skrive hjem om? Har vi ikke set de dér teenageserier tusind gange før - om en flok, der starter i gymnasiet. Hende, der gerne vil være en del af den seje, moderigtige klike, som er tvungent venner med de andre par udelukkede, og som vi skal håber vinder ti sidst? Og så med tiden bliver de alle sammen venner, knalder på kryds og tværs, bitchen i kliken viser sig at være et menneske, og ham den smarte får dybde, fordi han i løbet af serien må gå så grueligt meget ondt igennem.

Det ligner altså bare én af den slags historier. Men det er da hyggeligt, de snakker norsk og sådan ... Jeg snupper lige et afsnit eller to mere. Hvis ikke det ændrer sig, kan jeg godt undvære resten. Hvad fanden er det, jeg overser? :gruble: Var også ved at falde i søvn over House of Cards. Nogle gange må man bare indse, at man åbenbart ikke deler smag med flertallet.

Nu synes jeg heller ikke at norsk humor eller dramatik harmonerer ret godt med det vi synes om i Danmark.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 577
Likede indlæg: 5108

Indlægaf ManicNinja » 6. okt 2016, 18:25

HerErJeg skrev:
ManicNinja skrev:At der alle steder snakkes så overstrømmende begejstret om den norske serie SKAM. Nu sidder jeg og ser den, og måske er jeg for hurtig til at dømme, men ... Det er da virkelig ikke noget at skrive hjem om? Har vi ikke set de dér teenageserier tusind gange før - om en flok, der starter i gymnasiet. Hende, der gerne vil være en del af den seje, moderigtige klike, som er tvungent venner med de andre par udelukkede, og som vi skal håber vinder ti sidst? Og så med tiden bliver de alle sammen venner, knalder på kryds og tværs, bitchen i kliken viser sig at være et menneske, og ham den smarte får dybde, fordi han i løbet af serien må gå så grueligt meget ondt igennem.

Nu synes jeg heller ikke at norsk humor eller dramatik harmonerer ret godt med det vi synes om i Danmark.

Den har fået rigtig gode anmeldelser i fx Politiken, og mange yngre danskere, kan jeg læse mig til, er vilde med den.

Har set ret udmærkede norske krimiserier fx og vil ikke skære alt norsk over én kam, slet ikke. Men dette undrer mig godt nok.
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".

Tilbage til "Generelt"