Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1026

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 12:49

dgd2007 skrev:
Samano skrev:Jeg forstår ikke helt det der med at ligne et navn som baby?
[...]

Nej, det er vel enten, fordi man har kendt en eller flere personer med det pågældende navn, som havde nogle bestemte egenskaber - og så "fordommer" man ud fra det: "nej, jeg håber da ikke, det stakkels barn bliver lige som ham!" :)

Det kan også være sådan generelt - fx som for mit vedkommende - at man kun har mødt folk over 50-60-70, der hed det. Nogle af de navne, der er moderne nu, har jeg kun været ude for, at folk i min bedsteforældregeneration (f. 1895-1905) hed. Så når jeg får at vide, at babyen skal hedde Alfred, Marius eller Valdemar, så er min første tanke, at det kan en baby da ikke hedde - Alfred, Marius og Valdemar er jo gamle mænd med blød hat :)

Men jeg kan da sagtens forstå, at folk, der ikke har kendt den generation, selvfølgelig heller ikke har de associationer til navnene.

Omvendt kan jeg huske en debat, hvor spørgsmål var noget yndlingshadenavne - og der blev der jo af pigenavne nævnt stort set alle dem, som jeg selv havde været ude efter i sin tid: Lone, Anne, Lise osv. Og det endte da også med, at en skrev: "Hej, det er jo alle vores mødres navne!" :)

Kan ikke have navnet Alfred, det minder alt for meget om Hitler :8: :ad!: :boo:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2255

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. okt 2016, 12:55

Bøtte skrev:
dgd2007 skrev:
Bøtte skrev:Er førerbevis/førerkort er ellers noget andet i dag :)
[...]

Hvad er det da i dag? :gruble:

Det kort lastbilchauffører sætter i bilen, som registrerer deres køre-/hviletid.

Det hedder dog vist førerkort ikke førerbevis.

Et førerkort kan være et fartskriverkort til brug for køre-/hviletids-registrering og det kan være et førerkort, som man skal have for at køre taxa, limousine og sygetransport.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 238
Likede indlæg: 3546

Indlægaf Juki » 24. okt 2016, 13:16

Aspargsen skrev:
dgd2007 skrev:
[...]

Nej, det er vel enten, fordi man har kendt en eller flere personer med det pågældende navn, som havde nogle bestemte egenskaber - og så "fordommer" man ud fra det: "nej, jeg håber da ikke, det stakkels barn bliver lige som ham!" :)

Det kan også være sådan generelt - fx som for mit vedkommende - at man kun har mødt folk over 50-60-70, der hed det. Nogle af de navne, der er moderne nu, har jeg kun været ude for, at folk i min bedsteforældregeneration (f. 1895-1905) hed. Så når jeg får at vide, at babyen skal hedde Alfred, Marius eller Valdemar, så er min første tanke, at det kan en baby da ikke hedde - Alfred, Marius og Valdemar er jo gamle mænd med blød hat :)

Men jeg kan da sagtens forstå, at folk, der ikke har kendt den generation, selvfølgelig heller ikke har de associationer til navnene.

Omvendt kan jeg huske en debat, hvor spørgsmål var noget yndlingshadenavne - og der blev der jo af pigenavne nævnt stort set alle dem, som jeg selv havde været ude efter i sin tid: Lone, Anne, Lise osv. Og det endte da også med, at en skrev: "Hej, det er jo alle vores mødres navne!" :)

Også selvom han hed Adolf..? :genert:
13
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 356
Likede indlæg: 6480

Indlægaf Flora » 24. okt 2016, 13:25

Min morfar hed Alfred og han var sådan en lun og rar mand, så for mig har navnet positive associationer :)

Dog har jeg svært ved at forbinde det med et lille barn, men det er jo et spørgsmål om tilvænning.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 499
Likede indlæg: 5548

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2016, 13:31

Advocatus-Diaboli skrev:Et førerkort kan være et fartskriverkort til brug for køre-/hviletids-registrering og det kan være et førerkort, som man skal have for at køre taxa, limousine og sygetransport.

Det til erhvervschauffører blev til gengæld (i Kbh.) kaldt "flæskekort" i gamle dage - fordi man fik det inde på Flæsketorvet i kødbyen. Jeg kan ikke huske, hvad det rigtigt hed.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1026

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 13:39

Juki skrev:
Aspargsen skrev:
dgd2007 skrev:
[...]

Også selvom han hed Adolf..? :genert:

Ja helt uden af tage hensyn til sådanne detaljer ...
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 490
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 5765

Indlægaf Delfin » 24. okt 2016, 13:55

Aspargsen skrev:

Onkel Alfred var ellers sådan en rigtig rar og hyggelig voksen på sommerlejrene :D
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 313
Likede indlæg: 2395

Indlægaf Danseprinsesse » 24. okt 2016, 14:57

Hvor mange gange det kan lykkes samtlige radiokanaler at spille Shawn Mendes på én dag.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 683
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 13168

Indlægaf icelady » 24. okt 2016, 20:40

En forsikringsting.

I forbindelse med en brand i den blok, jeg bor i, har en af de berørte fået tilbudt (?) 180.000 af sit forsikringsselskab, mod at han tager det han vil have med, flytter og så vil de tømme lejligheden ud i en container og få det fjernet.

Men hans forsikring dækker kun op til 99.000.

Hvordan hænger det sammen? Hvis det da hænger sammen :)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 807
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7641

Indlægaf Dikus » 25. okt 2016, 00:46

icelady skrev:En forsikringsting.

I forbindelse med en brand i den blok, jeg bor i, har en af de berørte fået tilbudt (?) 180.000 af sit forsikringsselskab, mod at han tager det han vil have med, flytter og så vil de tømme lejligheden ud i en container og få det fjernet.

Det lyder forkert? Mon ikke der er noget i forsikringsbetingelserne, han har overset!
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 178
Likede indlæg: 3275

Indlægaf sigge » 25. okt 2016, 06:15

Hvornår jeg mon lærer, at jeg ikke kan sove en hovedpine væk. Jeg havde let hovedpine, da jeg gik i seng i går, men det lykkedes at falde i søvn alligevel. Kl. 3 vågnede jeg så med den mest drønende hovedpine, der føltes som om mit kranium var ved at implodere. Så måtte jeg op og tage smertestillende, og da de begyndte at virke, var jeg blevet så vågen, at jeg ikke fik sovet mere, inden vækkeuret ringede. Og nu har jeg ondt i hovedet igen og er træt.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 683
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 13168

Indlægaf icelady » 25. okt 2016, 07:37

Dikus skrev:
icelady skrev:En forsikringsting.

Det lyder forkert? Mon ikke der er noget i forsikringsbetingelserne, han har overset!

I mine ører lyder det gakket. Men ved ikke, om forsikringsselskaber på den måde kan "købe folk ud" og dermed slippe billigere? Det må vel være billigere for dem bare at kyle alt indbo ud, fremfor at skulle igang med at rense det, der nu kan renses. :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 335
Likede indlæg: 7722

Indlægaf Fyrst Eberhard » 25. okt 2016, 07:41

Hvornår sagens alvor går op for Anders Vistisen, og hvorfor han tydeligvis endnu ikke har fattet, at ingen (udover deres kernevælgere måske) hopper på hans forsøg på at lukke sagen ved at betale en "masse" penge tilbage.

Det er ikke noget rod. Rod er det tøj, der ligger og flyder på gulvet i soveværelset. Fire års uberettiget EU-støtte er svindel og tyveri.
7
Peace!
Brugeravatar
ina
Kort karma: 216
Likede indlæg: 1265

Indlægaf ina » 25. okt 2016, 09:18

Hvorfor det altid begynder at klø i mit ansigt og hår, når jeg fjerner lort og gør rent hos hønsene.

Det må være en eller anden uskreven regel om at det skal klø, når man ikke kan klø.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 664
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 9570

Indlægaf LadyFox » 25. okt 2016, 09:19

ina skrev:Hvorfor det altid begynder at klø i mit ansigt og hår, når jeg fjerner lort og gør rent hos hønsene.

Det må være en eller anden uskreven regel om at det skal klø, når man ikke kan klø.

Måske du ikke kan tåle fugle?
0
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"

Tilbage til "Generelt"