Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
AgentPixie
Kort karma: 81
Likede indlæg: 1251

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf AgentPixie » 14. dec 2016, 06:58

Min kæreste. Hvis han skal Google noget, insisterer han på at indtale søgningen f.eks. "IMDB Criminal Minds", fordi han åbenbart synes det er meget krævende at skrive det selv.
Der er bare det, at Google aldrig fatter hvad han siger, så det tager ham gerne 3-4 forsøg. På den tid kunne han have fundet siden 3 gange, hvis han bare gad søge selv :stoned:
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 669
Likede indlæg: 9493

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2016, 09:28

Dikus skrev:Understøttelse er ordet for kontanthjælp ikke dagpenge.

Der er endnu ingen krav om, man som dansker har sikret sig mod arbejdsløshed/forsøgt at gøre det, før man kan få kontanthjælp.

Det har været oppe at vende også, dog.

(Jeg er slet ikke så skråsikker, som jeg lyder, på, det er det, der er årsagen. Det giver bare mening for mig)

Jamen, det er da et godt bud. Det undrer mig så, at News sidder og gentager det der hele dagen uden at undersøge eller forklare det.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 477
Likede indlæg: 10098

Indlægaf Flora » 14. dec 2016, 09:48

Dikus skrev:
dgd2007 skrev:TV2 News snakker om, at udlændinge frem over skal have betalt til en dansk A-kasse i tre måneder, før de kan få understøttelse - og at dette vil være en stramning.

Det lyder da dybt mærkeligt. Danske statsborgere skal have været i A-kasse OG samtidig have arbejdet et år, før de kan få understøttelse :forvirret:

Understøttelse er ordet for kontanthjælp ikke dagpenge.

Der er endnu ingen krav om, man som dansker har sikret sig mod arbejdsløshed/forsøgt at gøre det, før man kan få kontanthjælp.

Det har været oppe at vende også, dog.

(Jeg er slet ikke så skråsikker, som jeg lyder, på, det er det, der er årsagen. Det giver bare mening for mig)

Jeg har altid opfattet ordet understøttelse som synonym for dagpenge og hvis man googler ordet, bliver det også brugt sådan i de hits der kommer op. Så det vil undre mig hvis TV2 News omtaler kontanthjælpen som understøttelse.

Som nyuddannet skal man kun have været medlem 1 måned for at være berettiget til dagpenge (sådan var det i hvert fald tidligere). Måske reglen om hvornår udlændinge har dagpengeret udspringer af reglen for nyuddannede?
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2016, 10:36

Flora skrev:Jeg har altid opfattet ordet understøttelse som synonym for dagpenge og hvis man googler ordet, bliver det også brugt sådan i de hits der kommer op. Så det vil undre mig hvis TV2 News omtaler kontanthjælpen som understøttelse.

Som nyuddannet skal man kun have været medlem 1 måned for at være berettiget til dagpenge (sådan var det i hvert fald tidligere). Måske reglen om hvornår udlændinge har dagpengeret udspringer af reglen for nyuddannede?

Jeg tør ikke 100% lægge hovedet på blokken mht. hvilket udtryk de brugte (det var dog helt sikkert ikke "kontanthjælp"). Men de nævnte det i forb.m. at man skulle have været i A-kasse i så og så lang tid. Det giver jo ikke mening i forb.m. kontanthjælp. :gruble:
0
Fynbo
Kort karma: 19
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 222

Indlægaf Fynbo » 14. dec 2016, 11:01

Dikus skrev:Understøttelse er ordet for kontanthjælp ikke dagpenge.

Nej, understøttelse er dagpenge, og det har det altid været.
1
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 14. dec 2016, 11:16

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Jeg har altid opfattet ordet understøttelse som synonym for dagpenge og hvis man googler ordet, bliver det også brugt sådan i de hits der kommer op. Så det vil undre mig hvis TV2 News omtaler kontanthjælpen som understøttelse.

Jeg tør ikke 100% lægge hovedet på blokken mht. hvilket udtryk de brugte (det var dog helt sikkert ikke "kontanthjælp"). Men de nævnte det i forb.m. at man skulle have været i A-kasse i så og så lang tid. Det giver jo ikke mening i forb.m. kontanthjælp. :gruble:

Nej, men jeg skriver jo også at understøttelse er lig med dagpenge, ikke kontanthjælp :)

Nå, men nu blev jeg nysgerrig og googlede. Er det det her du har hørt om mon? http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-12-13-nyt-eu-forslag-udlaendinge-maa-tage-seks-maaneders-dagpenge-med-hjem

Så vidt jeg lige kan se ved en hurtig skimning skal man sammenlagt have været medlem af en A-kasse i EU i 12 måneder, men hvor det kun er de 3 måneder der behøver at være i Danmark.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2016, 11:24

Fynbo skrev:Nej, understøttelse er dagpenge, og det har det altid været.

Breaking news: det var kun en nyhedsoplæsning, jeg hørte om det i går, men Lotte Mejlhede nævner det i begyndelsen af dette indslag.
Der siger hun "dagpenge".
http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-12-13 ... e-med-hjem

PS: Jeg er enig i, at de henholdsvis gamle og nye ord for ordningerne er: understøttelse => dagpenge; bistandshjælp => kontanthjælp
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2016, 11:28

Flora skrev:[...]
Nå, men nu blev jeg nysgerrig og googlede. Er det det her du har hørt om mon? http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-12-13-nyt-eu-forslag-udlaendinge-maa-tage-seks-maaneders-dagpenge-med-hjem

Så vidt jeg lige kan se ved en hurtig skimning skal man sammenlagt have været medlem af en A-kasse i EU i 12 måneder, men hvor det kun er de 3 måneder der behøver at være i Danmark.

Nå, vi fik åbenbart samme tanke :fløjt:

Som sagt var det jeg hørte, kun oplæste nyheder sent om aftenen, og der forklarede de nemlig ikke, hvad det var. Men det giver jo mening (logisk i hvert fald), hvis de også skal have været i a-kasse et år, men ikke nødvendigvis i DK.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 272
Likede indlæg: 10788

Indlægaf paint » 14. dec 2016, 12:11

dgd2007 skrev:
Flora skrev:[...]

Nå, vi fik åbenbart samme tanke :fløjt:

Som sagt var det jeg hørte, kun oplæste nyheder sent om aftenen, og der forklarede de nemlig ikke, hvad det var. Men det giver jo mening (logisk i hvert fald), hvis de også skal have været i a-kasse et år, men ikke nødvendigvis i DK.

Og dermed, bliver det formentlig ren symbolpolitik. Det kræver sikkert ikke de store anstrengelser, at få et papir i Rumænien, hvor der står at man har været medlem i 9 måneder af en lokal A-Kasse.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 415
Likede indlæg: 6375

Indlægaf Moxy-lady » 14. dec 2016, 12:13

Skorstenen skrev:Hovedvandsæg. Hva er det?

Jeg undrer mig altid over hvorfor folk laver et indlæg eller et opslag på facebook hvor de spørger om noget der kan besvares hurtigere ved en google-søgning, hvor 1. man kan være rimelig sikker på at det er det rigtige svar der dukker op og 2. man ikke skal vente på at andre googler det :p

Det er intet personligt, jeg kom bare i tanke om det igen da jeg så dit indlæg! ;)
3
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 272
Likede indlæg: 10788

Indlægaf paint » 14. dec 2016, 12:28

Moxy-lady skrev:

Jeg undrer mig altid over hvorfor folk laver et indlæg eller et opslag på facebook hvor de spørger om noget der kan besvares hurtigere ved en google-søgning, hvor 1. man kan være rimelig sikker på at det er det rigtige svar der dukker op og 2. man ikke skal vente på at andre googler det :p

Det er intet personligt, jeg kom bare i tanke om det igen da jeg så dit indlæg! ;)

https://lmgtfy.com/?q=hovedvands%C3%A6g ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 14. dec 2016, 12:39

paint skrev:
Moxy-lady skrev:

Det der er nok den mest provokerende måde man kan svare på :lol:

Nå, men bortset fra det, så ville vi andre jo gå glip af svaret hvis folk bare googlede. Jeg vidste for eksempel ikke hvad et hovedvandsæg var og var aldrig kommet til det hvis ikke nogen havde spurgt. Det ved jeg nu og tak til spørgeren for det :D

(Man kan jo bare lade være at svare hvis man mener spørgeren hellere skal google det ;) )
3
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 14. dec 2016, 12:54

paint skrev:
Moxy-lady skrev:

jeg skal virkelig beherske mig for ikke at gøre det der flere gange om dagen. Jeg synes nemlig at det lugter af en (forkvaklet) form for dovenskab. Det der med ikke selv at gide at søge viden. Jeg kan forstå det hvis man ikke har forstået det man har fundet frem til, men ikke engang at prøve virker underligt. Især fordi det i sidste ende kræver mere for dem at gøre det på den anden måde.
3
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 14. dec 2016, 12:55

Flora skrev:
paint skrev:
Moxy-lady skrev:

Det der er nok den mest provokerende måde man kan svare på :lol:

Nå, men bortset fra det, så ville vi andre jo gå glip af svaret hvis folk bare googlede. Jeg vidste for eksempel ikke hvad et hovedvandsæg var og var aldrig kommet til det hvis ikke nogen havde spurgt. Det ved jeg nu og tak til spørgeren for det :D

(Man kan jo bare lade være at svare hvis man mener spørgeren hellere skal google det ;) )

Jojo, men det ændrer jo ikke på at det er en underlig måde at "søge" viden på. Jeg svarer også sjældent på den type opslag, af samme årsag.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2016, 13:15

paint skrev:Og dermed, bliver det formentlig ren symbolpolitik. Det kræver sikkert ikke de store anstrengelser, at få et papir i Rumænien, hvor der står at man har været medlem i 9 måneder af en lokal A-Kasse.

"Symbolpolitik" er nu også undervurderet. Det er trods alt mindre demoraliserende, at det er muligt at snyde, end at reglerne helt lovligt giver pengene til de forkerte (eller hvad det nu drejer sig om). :)
0

Tilbage til "Generelt"