Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 363
Likede indlæg: 1496
Kontakt:

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Dime » 29. nov 2015, 04:10

Altså... samfundet, det offentlige, det officielle Danmark... Det er vedtaget at NemID er sikkert nok til at håndtere bank-adgang, sundhedsjournaler, skatteoplysninger og hvad har vi alt...
...men det er ikke sikkert nok til stemmeafgivning?

Hvad er argumentet for at stemmer ikke kan afgives over nettet?
Helt seriøst, jeg spørger fordi jeg ikke forstår det.
Er det en sikkerheds-ting? Mener man virkelig at min stemme er vigtigere end ovennævnte, og at min stemme er mere sikker ved menneskelig optælling på papir?
Afaddaæteit...
3
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 521
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Kommodedyret » 29. nov 2015, 05:34

Dime skrev:Altså... samfundet, det offentlige, det officielle Danmark... Det er vedtaget at NemID er sikkert nok til at håndtere bank-adgang, sundhedsjournaler, skatteoplysninger og hvad har vi alt...
...men det er ikke sikkert nok til stemmeafgivning?

Hvad er argumentet for at stemmer ikke kan afgives over nettet?
Helt seriøst, jeg spørger fordi jeg ikke forstår det.
Er det en sikkerheds-ting? Mener man virkelig at min stemme er vigtigere end ovennævnte, og at min stemme er mere sikker ved menneskelig optælling på papir?
Afaddaæteit...

Kan man godt lave systemet anonymt, så man stemmer anonymt på samme måde som man gør nu? Der er vel altid en eller anden form for digitale fodspor, eller hvad?
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 942
Likede indlæg: 5565

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 06:18

Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?
0
Whatever
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4757

Indlægaf Lemonella » 29. nov 2015, 06:52

FruDulle skrev:Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?

Vi bruger også en del strøm her i huset. Kæresten mener, han og jeg alene, bruger det samme som en gennemsnits-familie med to voksne og to børn og de tal har jeg lige googlet mig til. Du kan jo så selv regne jeres forbrug ud i forhold til de tal. Tallene er 2015 tal.

En typisk dansker bruger ifølge Energistyrelsen i gennemsnit 1.568 kWh pr. år, mens en gennemsnitsfamilie på 2 voksne og 2 børn bruger 6.300 kWh om året.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Whoosh
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2948

Indlægaf Whoosh » 29. nov 2015, 07:00

FruDulle skrev:Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?

Vi bruger 8-10 kWh pr døgn,og vi er 2 voksne.
2 tv, 2 bærbare, en barebone, køleskab, fryser, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, og diverse småting.

Har du elvarme? Håndklædertørrer?
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 07:01

Lemonella skrev:

Vi bruger også en del strøm her i huset. Kæresten mener, han og jeg alene, bruger det samme som en gennemsnits-familie med to voksne og to børn og de tal har jeg lige googlet mig til. Du kan jo så selv regne jeres forbrug ud i forhold til de tal. Tallene er 2015 tal.

En typisk dansker bruger ifølge Energistyrelsen i gennemsnit 1.568 kWh pr. år, mens en gennemsnitsfamilie på 2 voksne og 2 børn bruger 6.300 kWh om året.

Jeg har set på det, vi er oppe på 9000 kWh. 1 voksen, 1 barn. Vi har fået installeret en varmeblæser da den skulle være langt billigere at bruge end brændeovnen. Jeg kørte med den i to dage og der ville vi ramme 27.000 kWh om året på den måde!!! Nu kører den kun om natten og jeg har slukket gulvvarme i badeværelset. På den måde endte vi på 25. Men et iskoldt badeværelsesgulv er heller ikke rart :(
0
Whatever
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 29. nov 2015, 07:08

FruDulle skrev:
Lemonella skrev:

Jeg har set på det, vi er oppe på 9000 kWh. 1 voksen, 1 barn. Vi har fået installeret en varmeblæser da den skulle være langt billigere at bruge end brændeovnen. Jeg kørte med den i to dage og der ville vi ramme 27.000 kWh om året på den måde!!! Nu kører den kun om natten og jeg har slukket gulvvarme i badeværelset. På den måde endte vi på 25. Men et iskoldt badeværelsesgulv er heller ikke rart :(

Det lyder godt nok af meget og ja el-varme bruger rigtig meget strøm. Jeg kan dog ikke forstå, at det skulle være billigere med en varmeblæser end med en brændeovn. El er dyrt.
Måske du skulle kontakte dit el-selskab og spørge om du kan få tjekket, hvor det går galt. Jeg mener man kan få monteret en dims der kan tjekke om noget ikke er som det skal være.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 07:13

Lemonella skrev:
FruDulle skrev:
Lemonella skrev:

Det lyder godt nok af meget og ja el-varme bruger rigtig meget strøm. Jeg kan dog ikke forstå, at det skulle være billigere med en varmeblæser end med en brændeovn. El er dyrt.
Måske du skulle kontakte dit el-selskab og spørge om du kan få tjekket, hvor det går galt. Jeg mener man kan få monteret en dims der kan tjekke om noget ikke er som det skal være.

Det er en af de der økonomiske bla bla. Nu har jeg i dag slukket gulvvarme i badeværelset og så må jeg se hvad den siger i morgen tidlig. Skriver ned dagligt. Men god ide med at kontakte dem. Det er bare også mange penge hver måned, 14-1500kr hvis det skal være det her niveau.
0
Whatever
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 29. nov 2015, 07:41

Kæresten har lige været inde og tjekke vores forbrug i 2014 og det lå på 3.796 kWh for hele året og vi bruger, synes jeg, meget strøm. Vi er kun os to, men kæresten er IT-nørd og har tit ting hjemme fra arbejdet der skal tjekkes.
Vi har to fjernsyn. 2 pcer. og begge har iPads og iPhones der skal lades op. Vi har vaskemaskine og tørretumbler, køleskab og fryser.

Jeg kan jo se, at du bruger væsentligt mere end os. Så ja, få lavet et energitjek hos hos dit el-selskab.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 880
Likede indlæg: 6785

Indlægaf ManicNinja » 29. nov 2015, 07:47

Puffi skrev:Folk, der skriver for i stedet for får, men godt kan skrive få :forvirret2:

Altså jeg for 100 kr. - du kan få 100 kr. fx. Kan man virkelig ikke se, der er noget galt?

Folk, der undlader anførselstegn rundt om den sproglige størrelse, de henviser til ... :P

Altså: "Folk, der skriver 'for' i stedet for 'får' [...] ".

Derudover meget enig! :)
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1318

Indlægaf Garfield » 29. nov 2015, 08:42

Jo. En mulighed er at få fat i én af de der apparater, der kan måle elforbrug for at se, hvad de ting I sætter i stikkontakterne forbruger af strøm. Både tændt og på standby. Min egen erfaring fra da jeg boede i hus er dog, at det var ting som varmefyret, varmefordeleren og de indbyggede spots (før LED), der brugte rigtig meget.

Jeg har selv et ekstremt lavt elforbrug på ca. 60 kWh om måneden, men 25 kWh om dagen er alligevel ret meget.
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 08:53

Hvor er i søde at skrive råd og erfaringer omkring el :kys: ringer til dem i morgen
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 09:02

Whoosh skrev:

2 tv, 2 bærbare, en barebone, køleskab, fryser, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, og diverse småting.

Vi er i sommerhus og de eneste varmekilder er enten brændeovn eller varmeblæseren.

Tv, et par iPads, dvd, appletv, gulvarme i bad som nu er slukket, helt nyt køleskab og fryser, vaskemaskine og tørretumbler- sidstnævnte brugers sjældent
0
Whatever
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 29. nov 2015, 10:39

FruDulle skrev:
Whoosh skrev:

Vi er i sommerhus og de eneste varmekilder er enten brændeovn eller varmeblæseren.

Tv, et par iPads, dvd, appletv, gulvarme i bad som nu er slukket, helt nyt køleskab og fryser, vaskemaskine og tørretumbler- sidstnævnte brugers sjældent

Men så skal du jo også regne ind, at det er jeres varmekilde, hvor andre f.eks. har udgifter til fjernvarme oven i el.

http://sparenergi.dk/forbruger/varme/elvarme - gennemsnitlig 15.000 kWh til opvarmning.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 991
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 9780

Indlægaf Daine » 30. nov 2015, 18:39

ShuruQ skrev:Jeg undrer mig kraftigt over den stigende tendens med at skrive med stort startbogstav midt i sætninger, uden noget system, mere eller mindre tilfældige steder.

Jeg er helt med på ikke alle er lige gode grammatik, men lige det med stort begyndelsesbogsgav er ret simpel på dansk. Derudover ser jeg rigtig mange der gør det, der ellers ikke lader til at have problemer med stavning.

Jeg ved ikke om det er en ny dille jeg ikke har fanget. Men kunne ligne mig ikke at være med på moden :-D.

Min iPad har sin helt egen mening om grammatik, så mit gæt er, at det kan været noget auto-noget når man skriver :D Hvis jeg af en eller anden grund får sat et punktum, der ikke skulle være der (dobbelttap på mellemrumstasten eks.), så husker den at der skal være et stort bogstav, også selvom punktummet er væk. Jeg skal selv huske at slå det fra :)
3
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.

Tilbage til "Generelt"