Vin

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1152
Likede indlæg: 6753

Vin

Indlægaf Wizzze » 20. sep 2015, 13:55

Hvad er dit forhold til vin?

Drikker du overhovedet vin? Er det noget som følger med en middag og som høflig gæst nipper du til det der serveres, men det er ikke noget der er en speciel fornøjelse. Er det fint nok med et glas en gang i mellem, men ikke noget du går specielt op i? Er det en nydelse, et godt glas kan løfte et måltid, eller en hyggestund? Eller er du totalt nørdet med vin, og går op i druer, områder, jordbundsforhold, glasset det serveres i osv. ?

Er der nogle vine, eller typer af vine du særlig godt kan lide, og hvorfor ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 771
Likede indlæg: 10234

Re: Vin

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 14:09

Hele min familie har gået op i vin siden 80erne, og min første brandert var faktisk i Champagne (både forstået som vinen og stedet) så jeg er ret godt forvænt. Det betyder dog også, at jeg altid har haft folk til at sørge for, at jeg fik noget ordentligt at drikke til familiefester, jul, nytår, osv., så det er ikke noget, jeg selv har prioriteret at få forstand på.

Jeg drikker ikke meget vin i min hverdag, selvom jeg bestemt godt kan lide det. Når jeg en sjælden gang drikker spiritus alene, bliver det ofte en god øl, fordi det passer bedre mængdemæssigt. Mit vinbehov plejer derfor at være dækket af gaver fra min familie, og ellers køber jeg gode vine på tilbud.

Før i tiden, hvor jeg var mere festlig anlagt, havde jeg en række helt ok, billige vine, jeg fast købte. En af dem, Aldis sekt Stolzenfels, der i øvrigt er en budgetfavorit i hele familien, tyer jeg stadig til, for den er rigtig fin, når man elsker billige bobler, men ikke er så meget til Asti.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 14:13

Der er intet bedre end en god rødvin :love: ripasso er favoritten her!
0
x
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 20. sep 2015, 14:50

Vi får vin, hvis vi har lyst. Mest rødvin. Ofte til en middag eller et glas i sofaen.
Vi køber gerne rødvin fra Sydaustralien, Sydafrika, Chile og Argentina. Vi tager også gerne vin med hjem, når vi har rejst steder, hvor der ikke sælges til eksport.
Vi hår ikke vældigt meget op i det med vin. vi har ikke tid til det, men vi ved, hvad vi kan lide samtidigt med at udforske en tilfældig flaske af og til.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. sep 2015, 15:16

Jeg tror ikke det kommer bag på så mange at jeg er ret nørdet med vin.
Mine forældre havde på et tidspunkt sommerhus i sydfrankring, og med den livsstil hører en del vin. Det sagde mig dog ikke det store dengang, men det var her jeg først smagte vin og oplevede livet omkring vin.
Senere som stor teenager startede det med de tyske hvidvine, som det sikkert er for mange andre :D og ja de medfølgende hovedpiner :tie:
Blev først interesseret i de røde i forbindelse med en sommer i Bordeaux, hvor jeg hjalp til på en vingård.
I dag er det nok de italienske vine der har den største plads i mit hjerte, men fortiden fornægter sig ikke, og der stadig plads til tysk Mosel, Bordeauxerne, Bourgogne og Rhonevinene. Og så må jeg nok også erkende en svaghed for Champagner og Portvine.

Vin er mest gået hen og er blevet en weekendting, eller noget vi nyder når vi spiser ude, det er efterhånden sjældent at vi drikker vin til maden en hverdag herhjemme. Til gengæld er der så flere vinsmagninger rundt omkring, end jeg kan huske fra tidligere, så vin har vundet meget frem de sidste mange år.
1
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2068

Indlægaf Tibbler » 20. sep 2015, 15:21

Jeg er holdt op med at drikke rødvin - det har nu heller aldrig været en favorit, men kunne drikkes.
Men jeg forvandler mig fuldstændig til "Damen med de blå tænder" efter 2 slurke :tie:

Hvidvin nipper jeg mest til - De er ofte alt for tørre til min smag.

Så jeg foretrækker en øl i stedet - en ganske almindelig pilsner. Ikke noget med IPA eller dark ale, og hvad de ellers finder på.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 20. sep 2015, 16:09

Jeg er ingen "kender" men er de sidste år kommet med i en vin loge. Vi mødes et par gange om året og taler store vine, gode årgange og smager på nogle gode flasker.
Min interesse/smag for god vin, er stærkt forhøjet nu. Bordvinen lige nu er en Pomerol 2007.

I logen er jeg nok mest med for selskabets skyld, men jeg suger til mig og prøver at lære det. Det er nok den bedste skole jeg har gået i. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 841

Indlægaf lulu-p » 20. sep 2015, 18:38

Det er helt sikkert manden som går mest op i vin. Jeg sætter pris på en god flaske vin, og kan godt smage skidt fra kanel..men det er ikke noget jeg dyrker. Jeg drikker det som bliver sat på bordet.

Det er dog ikke meget alkohol jeg drikker. På hverdage drikker jeg absolut ingenting, med mindre jeg er ude til noget, hvor der bliver serveret alkohol. I weekenderne og ferie vil jeg gerne have et glas hvidvin sidst på eftermiddagen..og der har jeg 100% præference for New Zealandsk Sauvignon Blanc.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 252
Likede indlæg: 4151

Indlægaf Persnikedy » 20. sep 2015, 20:43

Jeg har i maaange år (siden teen) lavet min egen form for spritzer med hvidvin og sportsvand. Jeg er en sukkergris.
Men min italienske ven havde på et tidspunkt en flaske hvidvin som han bestemt mente jeg kunne drikke rent. "A real adult wine?" spurgte jeg forventningsfuldt, "Yes, you will finally be a real adult". Det var en Moscato og nøøøøj hvor var den god :lun:
Igår fik jeg også vin. For nu har han fundet end "even adultier wine". En rødvin som ikke smager af blå tænder. Malvasia di castelnuovo.

Nu kan jeg endelig som 29årig drikke vin som de voksne gør, uden sodavand :tie:
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4261

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 21:01

Jeg kan godt lide et glas vin til en god middag. Det synes jeg hører sig til. Ved dog ikke specielt meget om vin, så lader som regel nogen andre vælge. Vælger jeg selv går jeg som regel efter Chile-vin i prisklassen 40-50 kr. pr. flaske. Det plejer at være hæderligt :).
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 21:44

Jeg kan simpelthen ikke lide rødvin, med mindre det er blandet op med Sprite.
Jeg forsøger ofte og har også fået en efter sigende yderst delikat og dyr rødvin serveret. Den kunne jeg heller ikke lide.

Hvidvin kan jeg drikke et enkelt glas af, men der er ikke så mange, jeg synes rigtig godt om, så det bliver som regel ved et enkelt glas en sjælden gang.

Asti er jeg derimod ret begejstret for, men jeg har ikke en dyt styr på, hvad de hedder og hvor de kommer fra. De skal bare være søde og sprudlende. Så er jeg glad.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 21. sep 2015, 06:21

Fru Sunshine skrev:Jeg kan simpelthen ikke lide rødvin, med mindre det er blandet op med Sprite.
Jeg forsøger ofte og har også fået en efter sigende yderst delikat og dyr rødvin serveret. Den kunne jeg heller ikke lide.

Hvidvin kan jeg drikke et enkelt glas af, men der er ikke så mange, jeg synes rigtig godt om, så det bliver som regel ved et enkelt glas en sjælden gang.

Asti er jeg derimod ret begejstret for, men jeg har ikke en dyt styr på, hvad de hedder og hvor de kommer fra. De skal bare være søde og sprudlende. Så er jeg glad.

I guder!.... :gisp:

:lol:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 487
Likede indlæg: 1585

Indlægaf Spjaerten » 21. sep 2015, 06:45

Er ret glad for vin. Og ved lidt. Er mest til røde italienske. Gerne ripasso eller Barolo.

Men drikker da oftest hvad jeg får serveret.

Om sommeren er rosé og hvid også et hit.

Bobler i alle afskygninger.

Tilgengæld er jeg hverken til dessertvin, portvin og lign. Ligesom jeg heller ikke kan med en whisky eller andet rent alkohol.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 07:59

thomassneum skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan simpelthen ikke lide rødvin, med mindre det er blandet op med Sprite.

Jamen de hjælper ikke de der guder. Jeg kan stadig ikke lide det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2015, 08:03

Fru Sunshine skrev:
thomassneum skrev:

Jamen de hjælper ikke de der guder. Jeg kan stadig ikke lide det.

hrrrmmm... jeg sidder ellers og kigger på et billede af Sunshine der bunder for vildt :D
Busted unge dame :lol:
0

Tilbage til "Mad og drikke"