Inden man anskaffer sig en/et ....., er det vigtigt at vide dette

Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2064

Inden man anskaffer sig en/et ....., er det vigtigt at vide dette

Indlægaf Tibbler » 20. sep 2015, 14:24

Vi har ingen kæledyr - men er begyndt at overveje, om der skal laves lidt om på det.

Der er bare så mange forskellige dyrearter at vælge imellem, og uden tvivl en masse fordele, ulemper, udfordringer og diverse ting man skal være opmærksomme på, inden man anskaffer det pågældende dyr.

Hvilke ting, tænker du er vigtige at vide, inden man anskaffer sig det/de kæledyr, som du ved noget om?
2
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Re: Inden man anskaffer sig en/et ....., er det vigtigt at vide dette

Indlægaf DD_81 » 20. sep 2015, 14:44

hvor meget dyret kræver af en i hverdagen... og overveje om det er realistisk ifht. hvad man vil ligge i projektet.

F.x. En hund SKAL luftes 3 x dagligt, ordentligt, ikke bare lukkes i haven for en kort tissetur.
F.x. En kat bør ikke være alene i mere end 24 timer
At en gnaver skal have gjort bur rent ugentligt, dagligt have frisk vand.

Det er de tiden, energien, engagementet, jeg har indtryk af oftest er årsagen til at folk skaffer sig af med deres kæledyr, når man ser dyr til omplacering på f.x. dba og div. facebook fora. Det er meget ofte manglende tid og kræfter der er den beskrevne årsag, for lange arbejsdage etc.

Dertil så skal man jo også sikre sig at man har pasningsmuligheder når man skal på ferier, weekends o.a. hvor dyret ikke kan medbringes. Er der familier/venner der kan træde til, eller er der økonomi til at betale sig fra pasning. Og man skal lige studere hvorvidt der er lovpligtige forsikringer, mulighed for sygeforsikring vs. budget til evt. dyrelægebesøg.

Hvis man er i tvivl om man har energi og overskud til f.x. en hund, så kan det være en god ide at tilbyde andre at man kan hundesitte en uge eller 2 imens de er på job, så man får en fornemmelse af hvad det kræver i hverdagen.

Jeg er ikke selv typen der mener man nærmest bør have kørekort for at blive f.x. hundejer, man behøver ikke læse 5 store værker om pasning og pleje :) Man skal sætte sig ind i basis, og være villig til at levere hvad det kræver for at dyret har en god livskvalitet. Og så har man vel sin sunde fornuft og intuition at læne sig op af :)
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3505

Indlægaf Lemonella » 20. sep 2015, 14:59

Som DD_81 rigtig nok skriver, så skal man som udgangspunkt vide det mest væsentlige om det dyr man vil anskaffe sig.

Og så kommer min egen lille private kæphest. Vælger du en kat og skal den være udekat, så gør dig selv, katten, naboerne venner og familie en stor tjeneste. Få katten neutraliseret inden den bliver kønsmoden. Det gælder begge køn.

Jeg er så gevaldig træt af, at se både venner og familiens opslag på Facebook, at "nu har lille Pjuske igen fået killinger. De kan afhentes gratis på adressen". Yeah right, det er så tredje gang i år. Få så for pokker den kat steriliseret!
7
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Tibbler

Indlægaf Tibbler » 20. sep 2015, 15:05

DD_81 skrev:hvor meget dyret kræver af en i hverdagen... og overveje om det er realistisk ifht. hvad man vil ligge i projektet.

F.x. En hund SKAL luftes 3 x dagligt, ordentligt, ikke bare lukkes i haven for en kort tissetur.
F.x. En kat bør ikke være alene i mere end 24 timer
At en gnaver skal have gjort bur rent ugentligt, dagligt have frisk vand.

Det er de tiden, energien, engagementet, jeg har indtryk af oftest er årsagen til at folk skaffer sig af med deres kæledyr, når man ser dyr til omplacering på f.x. dba og div. facebook fora. Det er meget ofte manglende tid og kræfter der er den beskrevne årsag, for lange arbejsdage etc.

Dertil så skal man jo også sikre sig at man har pasningsmuligheder når man skal på ferier, weekends o.a. hvor dyret ikke kan medbringes. Er der familier/venner der kan træde til, eller er der økonomi til at betale sig fra pasning. Og man skal lige studere hvorvidt der er lovpligtige forsikringer, mulighed for sygeforsikring vs. budget til evt. dyrelægebesøg.

Hvis man er i tvivl om man har energi og overskud til f.x. en hund, så kan det være en god ide at tilbyde andre at man kan hundesitte en uge eller 2 imens de er på job, så man får en fornemmelse af hvad det kræver i hverdagen.

Jeg er ikke selv typen der mener man nærmest bør have kørekort for at blive f.x. hundejer, man behøver ikke læse 5 store værker om pasning og pleje :) Man skal sætte sig ind i basis, og være villig til at levere hvad det kræver for at dyret har en god livskvalitet. Og så har man vel sin sunde fornuft og intuition at læne sig op af :)

Jeg er helt enig i dine synspunkter - Det er bla. derfor vi ikke vælger at få en hund, selvom vi alle rigtig godt kan lide hunde. Men vi har et par dage om ugen, hvor vi er sent hjemme (ca. kl. 16.30), og det vil vi ikke byde en hund.

Overvejelserne lige nu går mest på, om vi skal have en kat, eller om ældstesønnen (10 år) skal have et mindre kæledyr på værelset; fisk, undulat eller lign.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 21. sep 2015, 12:24

Man bør også overveje, at f.eks. en kat kan leve i 20 år. Så man skal være indstillet på at have kæledyret så længe. Og også overveje, hvordan det passer sammen med fremtidsplaner, f.eks. børn eller steder, man skal bo. Jeg har det meget anstrengt med folk, der vælger at skrotte dyret, når de får børn, for så passer misser jo ikke ind lige pludseligt. Eller folk, som flytter, og ikke kan/vil have katten med.

Derudover skal en kat neutraliseres, så den ikke får uendeligt mange killinger. Det afhjælper også problematisk adfærd som f.eks. strintning, som både hun- og hankat man finde på, og gør dyret mere roligt. Overvej også, at mange katte bliver kørt ihjel i trafikken eller kommer til skade på anden måde, så det er en god ide ikke at lade den løbe frit. Man kan fint have en indekat. Der skal dog være en del selskab enten af mennesker eller en anden kat. Udenfor kan katten lære at gå i snor, eller man kan bygge et lille voliere eller indhegne haven, så katten kan komme ud i sikkerhed. Det der med at håbe på, at der ikke sker noget, er naivt i mine øjne, for lige pludseligt står man med en død eller meget hårdt såret kat. Katte kommer nemt til skade udefor også i slåskampe og lignende, og det giver flere dyrlægeregninger. Så det skal man være indstillet på. Også at man lige pludseligt risikere at miste sin kat pga. påkørsel.
6
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 13:03

En guldhamster er en løve i forklædning - den kan flænse en finger på et split-sekund. Rart at vide, da de har en tendens til at gemme sig under senge og sofaer og skal lokkes frem.
2
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9611

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 15:37

Inden man anskaffer sig en kat, bør man vide, at loven foreskriver at man holder katten på egen matrikel. En "udekat" er ikke lovlig. Det er noget svineri. Kæphest slut.

Generelt så er jeg stor fortaler for, at man sætter sig grundigt ind i dyrets behov, tid til pleje/underhold, dyrelægeomkostninger, pasning, forventet levealder, opdragelse/træning/håndtæmning osv. Det er et ansvar at have et dyr. Hvis du ikke er parat til ansvaret, så lad være. Tak.
7
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Tibbler

Indlægaf Tibbler » 21. sep 2015, 17:49

Skumfidusen skrev:
Tibbler skrev:
Jeg er helt enig i dine synspunkter - Det er bla. derfor vi ikke vælger at få en hund, selvom vi alle rigtig godt kan lide hunde. Men vi har et par dage om ugen, hvor vi er sent hjemme (ca. kl. 16.30), og det vil vi ikke byde en hund.

Overvejelserne lige nu går mest på, om vi skal have en kat, eller om ældstesønnen (10 år) skal have et mindre kæledyr på værelset; fisk, undulat eller lign.

Min kæreste havde en dværghamster tidligere. Det er et perfekt kæledyr. De er små og lette at håndtere, bliver hurtigt tamme, de leger rigtig meget, de kræver ikke specielt meget plads, de lugter ikke, de koster ikke alverden og de bliver ikke specielt gamle. Om det sidste er en fordel kan jo diskuteres, men i nogle konkrete situationer synes jeg i hvert fald at det er ret fint.

Men leger de så også om dagen, og larmer de ikke om natten?

Ja, den med den korte levetid har jeg registreret - og det er nemlig lidt er fordel, hvis sønnen med tiden ikke gider sit kæledyr.

Vi skal i hverfald ikke have sumpskildpadder :lol:
0
Brugeravatar
Tibbler

Indlægaf Tibbler » 21. sep 2015, 17:53

kidkomb skrev:Inden man anskaffer sig en kat, bør man vide, at loven foreskriver at man holder katten på egen matrikel. En "udekat" er ikke lovlig. Det er noget svineri. Kæphest slut.

Generelt så er jeg stor fortaler for, at man sætter sig grundigt ind i dyrets behov, tid til pleje/underhold, dyrelægeomkostninger, pasning, forventet levealder, opdragelse/træning/håndtæmning osv. Det er et ansvar at have et dyr. Hvis du ikke er parat til ansvaret, så lad være. Tak.

Hvis vi fik en kat, så vil jeg være ærlig og sige, at så ville den få lov til at blive en "sommetider udekat".

Derudover er jeg helt enig i, at man skal sætte sig fuldstændig ind i tingene, inden man anskaffer sig et dyr, uanset om det er en guppy, en kanin eller en hund.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Indlægaf DD_81 » 21. sep 2015, 22:58

Marsvin er også et godt bud...
De er vågne om dagen, og de er ret sociale faktisk, elsker at blive nusset og kælet med, og tigger mad når de hører køleskabet åbnes :)
og der er ikke så meget mere fikumdik ved dem, end med hamsterne, bortset fra de er noget større, kræver større bur, spiser mere mad!
- en udemærket måde at komme af mine sine grøntsagsrester på ;)

Hvis vi skulle have et mindre indendøres dyr, som primært opholdt sig i en form for bur, så ville jeg vælge noget lidt mere eksotisk.
jeg er ret lun på kæle-pindsbvin, de er fanme for nuttede, eller en landskildpadde, de er altså også ret spændene synes jeg.
Det kræver naturligvis lidt mere viden, og sætten sig ind i, end en hamster eller et marsvin gør :)
Her har ældste knægten også ytret ønske om en mindre slange, - og selvom Mosters eks er eksepert på området, og nemt kunne være os behjælpelig med hvilken, samt indkøb af terrarie m.m. så er jeg altså lidt pas på det, slanger er ikke lige en favorit for mit vedkommende.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9135

Indlægaf Fru Sunshine » 25. sep 2015, 19:55

Tibbler skrev:Hvis vi fik en kat, så vil jeg være ærlig og sige, at så ville den få lov til at blive en "sommetider udekat".

Derudover er jeg helt enig i, at man skal sætte sig fuldstændig ind i tingene, inden man anskaffer sig et dyr, uanset om det er en guppy, en kanin eller en hund.

Vi har tre udekatte. Vi bor heldigvis i et dyrevenligt nabolag, hvor der bor mange katte, der render som de vil.

Det er skønt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 21
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 332

Indlægaf Venus222 » 14. okt 2015, 19:45

At fugle, nærmest uanset art ikke trives alene. De skal have en artsfælle.
2
Brugeravatar
Not a Lady
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Indlægaf Not a Lady » 15. okt 2015, 07:20

jeg vil nok anbefale at i sætter jer ned, og ser på hvordan det ser ud for jer. hvor meget tid har i at give dyret både i hverdagen og på lang sigt. hvordan ser det ud økonomisk(både ift hverdagsudgifter til mad, evt forsikring mm), men også ift evt uforudsete ting som evt dyrlægeregning, og hvad der ellers er af ting. og ud fra det kan i så se på hvilke dyr der passer ind i de rammer i kan tilbyde.
jeg har desværre oplevet flere der har købt et dyr udelukkende fordi "det var så sødt" men som slet ikke passede ind ift det de kunne tilbyde dyret.
og så vil jeg lige tilføje at der KAN være store forskelle på de enkelte racer inden for en art.
fx med hunde, altså mange af de basale ting er de samme, men der kan være forskel på fx skal nogle hunde have rigtigt meget fysisk motion(ud over de almindelige gå-ture), hvor andre har mere brug for "hjernemotion".

derudover er jeg enig med de andre at det er vigtigt at kende til det dyr man har, og ved hvad det kræver for at dyret har det godt og er parat til at yde den indsats.
en ting som jeg ikke syns jeg så nævnt (men som lidt hører ind under at kende til dyret og dets behov) er at sætte sig ind i om der er særlige ting man skal være opmærksom på. fx om der er særlige sygdomme ligge denne race er mere disponeret for og hvad symptomerne så er.
1
I've got 99 problems, and 93 of them are completely made up scenarios in my head, that i'm stressing about for absolutely no reason.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2992

Indlægaf vibbsen » 15. okt 2015, 11:17

At du skal vælge en hund hvis du vil have et dyr der kigger tilbedende på dig.......Din kat vil allerhøjest kigge surt på dig fordi du har forstyrret den i en vigtig søvn seance :D

Hilsen Vibbsen, Katteejer gennem 10 år.
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1008

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 11:44

Mange kloge ord er sagt. Men man bør nok også gøre sig klart, at der er MANGE holdninger til det at have dyr. Fx har jeg intet mod udekatte, uagtet hvad loven siger, og mine hunde er aldrig blevet luftet 3 gange dagligt (dog havde de en meget stor løbegård samt en stor gårdsplads at være på. Til gengæld hører jeg til dem, der mener, det er tenderende til dyreplageri at holde single katte.........

Så mit bedste råd er at google og/eller snakke med en dyrlæge og finde ud af, hvem der er respekteret ekspert på området og så låne et par bøger af vedkommende, så man har det faktuelle på plads.

Og en sidste ting: ALDRIG anskaffe sig et dyr, man ikke selv er klar på at tage sig af. Det nytter sgutte noget, at dyr overlades til sig selv, når børnene nu bliver trætte af dem. Og børn kan ikke forventes andet end at blive trætte af dem, når først nyhedsværdien har lagt sig.
2
Tally-ho

Tilbage til "Kæledyr"