Hvornår imponerer andre mennesker dig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 806
Likede indlæg: 7395

Hvornår imponerer andre mennesker dig?

Indlægaf Aima » 21. sep 2015, 18:06

Inspireret af en meta-debat i "Det må man ikke sige"-tråden, hvor en flok debattører snakker om den subjektivt varierende præstationsfaktor i hhv. det at få/opdrage barn, gifte sig, tage en uddannelse eller udgive en bog, opretter jeg lige en særskilt tråd til emnet.

Trådens præmisser er ikke videre faste, så snak bare løs. Jeg lægger lige ud med et par kick-start-spørgsmål:

Hvad imponerer eller gør indtryk på dig?
Og hvad undrer du dig derimod over, imponerer eller gør indtryk hos andre?
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2463

Re: Hvornår imponerer andre mennesker dig?

Indlægaf Karkluden » 21. sep 2015, 18:26

Dikus skrev:Det undrer mig, når folk negligerer andres lykke.

Jeg ved ikke om den der var en stikpille til den anden tråd, men hvis det var, vil jeg bare gerne pointere det, at det var slet ikke vores pointe?
Jeg stod og tudbrølede af lykke nede i Fitness World forleden, da min veninde havde født. Af lykke på hendes vegne. Det ændrer altså ikke på, at jeg som udgangspunkt ikke synes, at det at UNDFANGE et barn er en stor præstation. Men det at have, opdrage og elske barnet er det, og følelserne må være så ekstreme og vilde, og jeg er så lykkelig på forældres vegne. Men jeg synes ikke, at en undfangelse er en "præstation", medmindre der er tale om store fertilitetsproblemer.

Jeg håber virkelig, at jeg bare er lidt sart, og tager det her forkert.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2463

Indlægaf Karkluden » 21. sep 2015, 18:27

Jeg synes fx heller ikke, det er imponerende eller en stor præstation at BLIVE gift eller at flytte sammen. Men jeg synes eddermame, det er en stor præstation at få et forhold til at fungere i mange år, og få arbejdet sig gennem tingene, og stadig elske hinanden - eller at gå hver til sit, men være gode venner, som jeg kan forstå at du og din eksmand har gjort *navn anonymiseret
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2567
Likede indlæg: 16177

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2015, 19:01

Det imponerer mig når folk overvinder sig selv og lykkes med livsændringer/omvendinger, det kan f.eks. være store vægttab, eller overvinde depression eller psykisk sygdom.

Det imponerer mig ikke at folk færdiggør en uddannelse (med mindre det er mod hårde odds eller specielle udfordringer), det at færdiggøre en uddannelse er ligesom forventningen, det er "ens job", jeg bliver heller ikke imponeret når folk gør deres arbejde, det er jo deres job/opgave.

Sådan generelt så imponeres jeg nok af ting jeg ikke selv kan/kunne gøre, mens noget jeg selv gør eller finder let/nemt ikke imponerer mig.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1226
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 11440

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 19:16

Jeg imponeres, når folk klarer noget med odds imod sig.
Det være sig uddannelse, graviditeter, hobbyer og så videre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1191
Likede indlæg: 22578

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 19:22

Folk, der lader til at være i balance og trives, imponerer mig, fordi det for de fleste er en til tider svær balancegang og for mange en kamp.
Hvis man grundlæggende ikke har det godt i sin hverdag, kan resten være lige meget.
1
Brugeravatar
egernunge
Kort karma: 58
Likede indlæg: 413

Indlægaf egernunge » 21. sep 2015, 19:26

Hvad der imponerer mig, kommer fuldstændigt an på folks forudsætninger.

Fx er jeg imponeret over, at min veninde fra gymnasiet, der var datter af to stiknarkomaner og opvokset i plejefamilie, har formået at tage en uddannelse og i dag lever et helt almindeligt familieliv. Ikke mindst fordi jeg ved, hvor meget hun har kæmpet for at bryde den sociale arv.

Omvendt er jeg mindre imponeret af, at en anden gymnasieveninde, der var datter af to læger og voksede op i et harmonisk hjem, har gjort det samme.

Og jeg ville være meget imponeret, hvis jeg, der har ti tommelfingre, formåede at sætte fliser op på badeværelset, og være mindre imponeret, hvis min far, der er murer, formåede det samme :-D

Sådan generelt kan jeg måske sige, at det imponerer mig, når folk lykkes med noget trods hårde odds. :)
2
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2433

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 19:32

Folk der kan motivere og inspirere andre - uden at virke moraliserende. Det er en hårdfin balance og jeg tager hatten af, for den gode version.
Det gælder både forældre, venner, kolleger, mennesker i det offentlige søgelys og folk der brænder for et fag.
Eksempel - Chris Mcdonald - motiverende - Thomas Rode - moraliserende
2
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 495
Likede indlæg: 4908

Indlægaf Sophaya » 21. sep 2015, 19:44

Folk der udviser empati på trods af at de måske ikke lige bliver mødt med samme imponerer mig. Det samme gør folk der opnår et mål de har kæmpet for. Jeg synes forresten lige så godt at det kan være en fødsel som en afsluttet uddannelse. Hvis man har kæmpet for det og opnår det, så kan jeg ikke forstå det skal "måles" mod noget andet og være enten mere eller mindre imponerende.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1191
Likede indlæg: 22578

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 20:55

Jeg anede ikke, at et like havde noget med at være imponeret at gøre.
Det har det overhovedet ikke for mig.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 897
Likede indlæg: 7624

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2015, 21:02

I min hverdag imponerer kloge mennesker mig - dem er jeg heldigvis omgivet af hele tiden. Det kan godt være, at de har alle odds med sig, men det betyder ikke så meget. Jeg synes, det er fedt, når folk har en særlig indsigt.

Derudover selvfølgelig de ting, I skriver om dem, der overvinder modgang. Det kan kan selvfølgelig kun tage hatten af for.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 897
Likede indlæg: 7624

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2015, 21:17

Wizzze skrev:Det imponerer mig ikke [...] når folk gør deres arbejde, det er jo deres job/opgave.

Interessant distinktion.

Jeg er omgivet af en masse folk, jeg beundrer. De udfører måske bare deres job eller udfylder deres rolle, men hvis det job er krævende på det ene eller andet parameter, fremkalder det respekt hos mig.

Jeg er stadig imponeret, når folk udfører deres arbejde, i hvert fald i to situationer:
a. Når nogen gør sit job godt. Det kan godt være, det er Johan Bülows job at være direktør i lakridsfirmaet, men deraf følger ikke, at hans eller firmaets succes er forventelig.

b. Når folk udfører et tilsyneladende let job godt. At stå op midt om natten for at tage til et rengøringsjob på en fabrik dag ud og dag ind. Det synes jeg er imponerende. (Det falder nok under kategorien "ting, jeg ikke ved, om jeg selv kunne gøre" - selv om jeg ret sikkert ville og kunne, hvis jeg var nødt til det.)
Senest rettet af Rapfisk 22. sep 2015, 16:21, rettet i alt 1 gang.
3
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1382

Indlægaf lulu-p » 22. sep 2015, 06:43

Jeg bliver altid imponeret når jeg ser atletik i fjernsynet. Hold nu op, hvor kan de hoppe højt og langt...og løbe stærkt. Især imponerende fordi det er enkeltmandspræstationer, der er ingen gruppe eller hold til at bakke op eller lægge sig i hjulet af.

Og nørder imponerer mig.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
DenSkarpeLaks
Kort karma: 4
Likede indlæg: 81

Indlægaf DenSkarpeLaks » 22. sep 2015, 08:51

Forleden dag cyklede jeg op af Valby bakke (som er virkelig lang og led), og foran mig cyklede en meget tyk kvinde. Det imponerede mig sgu! Jeg synes Valby bakke er hård, og jeg er normalvægtig og i ok form. Hun havde måske 100 kg mere at slæbe på end mig, og knoklede bare derudaf... Jeg tænker at når man har den størrelse må det altså være så meget nemmere bare at lade være med den slags udfoldelser, så hatten af for at hun tog cykelturen alligevel.

Og så er jeg ret imponeret af min svigerinde. Efter en årelang kamp med kommunen fik hun endelig tilkendt førtidspension pga. psykiske problemer, og var lykkelig for den ro det gav. Men efter nogle år, og efter at hun sammen med sin psykiater nåede frem til hvad der var den rette medicin i den rette dosis for hende, fik hun det så meget bedre at hun sagde nej tak til førtidspensionen, og nu studerer hun til lægesekretær. Det synes jeg egentlig er sejt gået, når man også bare kunne have valgt at sætte sig på sin flade og tage imod sin pension.
4
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1229
Likede indlæg: 9054

Indlægaf Krølle » 23. sep 2015, 20:47

Når de ikke bare tænker og taler men i stedet for faktisk GØR noget - som f.eks. det her: http://politiken.dk/indland/ECE2853655/ ... an-opstaa/

Jeg er så pisse imponeret og stolt over at kende denne seje dame. Hun er sprudlende, skøn, ydmyg og så rummelig og overskudsagtig ift. andre, at jeg bare må bøje mig i støvet. Hurra!
6

Tilbage til "Livets forhold"