Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1264

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:15

Hvem siger at det er dig der tales om? Der er andre end dig der der mener at man skal have lov til at fortsætte og argumenterer for at debatten dør hvis den flyttes. Synd at du synes den er møntet udelukkende på dig og ja, jeg ved godt at du er den der har taget den op her igen, men der har været samtaler andre steder hvor de samme argumenter er brugt. Derfor "man".

Men fordi debatterne dør hvis de flyttes, er det vel ikke mere ok at plastre en tråd til med en debat der ikke har noget at gøre med det oprindelige formål uanset hvor kedelig den må synes at være. Jeg argumenterer ikke for at et enkelt indlæg skal flyttes eller "markeres" for malplaceret. Det jeg siger er, at når f.eks. debatten om lærere pludselig fylder flere sider, så burde den nok have været flyttet i en separat tråd for længe siden.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Thestral

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:17

Du beder om et forslag. Jeg har mere end en gang foreslået at man flytter de debatter der ikke hører til, til en separat tråd, når nogen mener at nok må være nok. Hvem denne nogen er har jeg ingen holdning til, og med flere gange mener jeg også andre steder end i denne tråd. Det forslag bliver bare ikke bedre af at jeg bliver ved med at poste indlæg med det.
0
Jeg har nået den alder,
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 08:39

Jabi skrev:Hvem siger at det er dig der tales om? Der er andre end dig der der mener at man skal have lov til at fortsætte og argumenterer for at debatten dør hvis den flyttes. Synd at du synes den er møntet udelukkende på dig og ja, jeg ved godt at du er den der har taget den op her igen, men der har været samtaler andre steder hvor de samme argumenter er brugt. Derfor "man".

Men fordi debatterne dør hvis de flyttes, er det vel ikke mere ok at plastre en tråd til med en debat der ikke har noget at gøre med det oprindelige formål uanset hvor kedelig den må synes at være. Jeg argumenterer ikke for at et enkelt indlæg skal flyttes eller "markeres" for malplaceret. Det jeg siger er, at når f.eks. debatten om lærere pludselig fylder flere sider, så burde den nok have været flyttet i en separat tråd for længe siden.

Alright, dit indlæg kom for det første i direkte forlængelse af mit og lignede påfaldende meget noget der kunne opfattes som en respons foranlediget af det. Jeg har ikke set tilsvarende argumenter andre steder, så derfor troede jeg, det var møntet på mig. Beklager.

Og ja, jeg forstår såmænd udmærket, hvad du mener, men faktum er, så vidt jeg ved, at der ikke findes nogle faste retningslinjer eller regler, alt, der findes, er tidligere erfaring fra et andet sted, hvor måden at moderere på var helt anderledes. Så nej, der er intet, der 'burde'. Der er din præference, min præference og noget midt i mellem. Lærerdebatten, eller andre metadebatter i samme trådtype, bør ikke nødvendigvis flyttes, blot fordi du eller andre synes det, for der er givetvis omtrent lige så mange der synes, den har eksistensberettigelse der, hvor den bliver født.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 08:48

Jabi skrev:Du beder om et forslag. Jeg har mere end en gang foreslået at man flytter de debatter der ikke hører til, til en separat tråd, når nogen mener at nok må være nok. Hvem denne nogen er har jeg ingen holdning til, og med flere gange mener jeg også andre steder end i denne tråd. Det forslag bliver bare ikke bedre af at jeg bliver ved med at poste indlæg med det.

Jamen det er et fint forslag, hvis du spørger mig. Det er efter alt at dømme bare for ukonkret til at fungere i praksis. Pilen skal pege på nogen, hvis det skal virke, for hvis det blot hedder sig at 'en eller anden skal oprette en ny tråd', sker der i flertallets tilfælde dét, at de involverede satser på, at den 'en eller anden' er alle mulige andre, end dem selv. Det er et faktum, og vi kan lige så godt forholde os til det, hvis vi skal prøve at være konstruktive.

Og det passer jo ikke, at du ikke har nogen holdning til, hvem det så skal være pålagt, for du gav jo tidligere udtryk for, at du i hvert fald ikke ser det rimelige i, at det skal være den der stopper debatten, og det er jo også en holdning. :)

Jeg forslog også, at man alternativt, i stedet for at stoppe debatten, kan anmelde til en moderator, og så kan det være en mod-tjans at stoppe den ene debat og iværksætte en ny. Hvad synes du så om det forslag?
1
Brugeravatar
Thestral

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:55

Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Alternativet er at der laves en ny "nukanjegikkeligehuskehvadtrådenhed" så vi ender ud med 2740682 forskellige af den slags således at metadebatterne ikke dør ud fordi de ikke må flyttes. Det synes jeg jo så er tåbeligt (og ja det er et forslag der har været oppe i en anden tråd på DD engang) Et andet alternativ er at vores moderator team sætter hovederne i blød og så lige på det punkt fastlægger en kurs og det uanset om man kan lide det eller ej. Når vores lille debat engang vokser sig stor og stærk skal der formentlig alligevel lidt andre boller på suppen, idet jeg tvivler på at den bløde stil vil kunne holde til at blive stor og stærk.

Disclaimer: Jeg lider af hukommelsesbesvær. Jeg undlader at nævne navne af den årsag at jeg simpelthen ikke kan huske folks navne og det samme gælder trådnavne, årstal, datoer osv. Jeg kan ikke huske hvem der sagde hvad og hvornår det er sagt. Jeg husker kun ting der berører mig på et eller andet punkt og det her er åbenbart et af dem, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger ofte "man, folk nogle og nogen" for ikke at skrive en lodret løgn. Det giver til tider dårligt formulerede og korte sætninger. Nogen gange giver det slet ingen mening men så kan folk bare ignorere hvad jeg har skrevet. Bum.
0
Jeg har nået den alder,
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 09:05

Altså, jeg kan da også oprette en tråd der hedder "Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel - Metadebatter totalt tilladt!" og så er vi ovre i noget, der minder om madtrådskrigen fra fordums dage på Jubii, altså, det gider vi vel heller ikke?

Det må da kunne lade sig gøre at finde en mellemvej, og ja, et kompromis ville være en regel om at debatten rykkes, når nogen synes den bliver træls, men hvis der ikke findes en konkret procedure for, hvem der gør hvad og hvornår, så dør den i 9 ud af 10 tilfælde, og så har det bare ikke længere skidemeget med et kompromis at gøre.

Moderatorfolk, er det her noget i taler om ude i baglokalet? For hvis ikke, vil jeg gerne, på den virkelig ydmyge og venlige måde, høre, om I ikke vil gøre det? Vi har altså brug for en regel, tror jeg.
3
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 09:13

Jabi skrev:Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Alternativet er at der laves en ny "nukanjegikkeligehuskehvadtrådenhed" så vi ender ud med 2740682 forskellige af den slags således at metadebatterne ikke dør ud fordi de ikke må flyttes. Det synes jeg jo så er tåbeligt (og ja det er et forslag der har været oppe i en anden tråd på DD engang) Et andet alternativ er at vores moderator team sætter hovederne i blød og så lige på det punkt fastlægger en kurs og det uanset om man kan lide det eller ej. Når vores lille debat engang vokser sig stor og stærk skal der formentlig alligevel lidt andre boller på suppen, idet jeg tvivler på at den bløde stil vil kunne holde til at blive stor og stærk.

Disclaimer: Jeg lider af hukommelsesbesvær. Jeg undlader at nævne navne af den årsag at jeg simpelthen ikke kan huske folks navne og det samme gælder trådnavne, årstal, datoer osv. Jeg kan ikke huske hvem der sagde hvad og hvornår det er sagt. Jeg husker kun ting der berører mig på et eller andet punkt og det her er åbenbart et af dem, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger ofte "man, folk nogle og nogen" for ikke at skrive en lodret løgn. Det giver til tider dårligt formulerede og korte sætninger. Nogen gange giver det slet ingen mening men så kan folk bare ignorere hvad jeg har skrevet. Bum.

Tusind tak for redegørelsen i din disclaimer. Jeg er fandme oprigtig ked af og flov over, hvis du følte dig presset til det, så det må du undskylde, det var i hvert fald ikke min mening. Men tak for forklaringen, det var sødt af dig.

Jeg er enig i det hele, ellers. Hvis vi blot konstaterer, at vi har hver vores præference og mening, og lader det blive ved dét, sker der intet og så er vi lige vidt næste gang du synes en metadebat fylder for meget eller jeg ærgrer mig over, den bliver stoppet. Det kommer der jo intet konstruktivt ud af. Så ja, lad os håbe modsne gider tage den kreative idéhat på. Jeg synes bare det kunne være rart med noget at forholde sig til.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3794

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 09:28

Jeg elsker, når de der tråde lige tage en drejning, fordi et emne fanger opmærksomheden hos nogle. Det med en ny tråd er en ganske fin ide, men det kan være svært, når debatten er udspringer af en umiddelbar reaktion på et indlæg. Sammenhængen forsvinder, i hvert fald for mig, hvis den bliver rykket til et andet sted. Debatter i evighedstråde er lidt som hjemme i dagligstuen, hvor en bemærkning kan afføde en snak om et emne, og så dukker der et nyt "stikord" op, og samtalen drejer endnu engang.

Debatten om lærerne har ikke lige fanget mig, men eftersom den har stået på over nogle sider, har jeg bare markeret notifikationer som læst uden at gå ind i tråden, og så hopper jeg ind på sidste side for at se, om der er nyt på bedding. Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 10:03

Delfin skrev:Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.

Jeg har det faktisk allerede lidt sådan. Jeg har ikke været inde i 'Upassende'-tråden i over en måned, tror jeg, ikke fordi de der føromtalte indlæg om vejr og hovedpine generer mig så meget, jeg ikke kan overse dem, men fordi der alligevel ikke er noget debatpotentiale at komme efter. Jeg ved på forhånd, mit mulige engagement er begrænset af rammerne, og så gider jeg ikke rigtigt engagere mig i første omgang, og det er lidt det samme med debatterne i 'Det må man ikke sige'-tråden, sommetider er der gang i en metadebat hvor de første 3-4 indlæg om emnet allerede er skrevet, men jeg opgiver på forhånd at bidrage, fordi jeg ved, det kun er et spørgsmål om tid, før nogen kommer og stopper snakken. Jeg burde jo i de tilfælde bare oprette en spin-off, men det kan også bare være lidt svært at vurdere hvor bredt stemningen rækker, synes jeg.

Og det kan godt være, det virker lidt overkill med en decideret regel, men ikke desto mindre så gør faste retningslinjer bare alting nemmere at håndtere, og at tingene reelt bliver håndteret, er bedre end at der intet sker, tænker jeg.

På min arbejdsplads er det kutyme at der bliver taget masser af billeder til facebook natten igennem. Vi har nævnt vigtigheden i at de billeder bliver taget utallige gange, kameraet ligger fremme, det er nemt at anvende og med 5-8 ansatte på vagt skulle man tro det var nok at give besked om, at 'nogen skal huske at tage de billeder!' Men det ER bare ikke nok, jeg har så mange gange prøvet at komme ned til et tomt kamera og når jeg har spurgt, har de bare gloet på hinanden. Alle regnede jo måske lige med, at en af de andre nok havde gjort det.
Så nu er der bare regler og ansvarsuddeling i en lind strøm. Jeg peger bare ud, når de er mødt ind. "Du har ansvar for billeder, du har for toilet, du sørger for at temperaturen er passende og du sørger for byttepengekassen ikke løber tør! God vagt, sweethearts!" De må gerne uddelegere og bede hinanden om hjælp og assistance, men de har noget konkret at forholde sig til og det er åbenbart afgørende. I hvert fald SKER tingene, og uanset om regler også er sådan lidt irriterende, så er de nemme at overskue.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4130

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 11:18

Rent lavpraktisk er det umiddelbart let nok at udstede et regelsæt for, hvornår der skal handles i et hvilket som helst emne. MEN det er straks mere problematisk at administrere sådanne regler. Der vil uundgåeligt komme klager fra de debattører, der ikke er enige i grænsen - eller enige i at der overhovedet skal være en grænse. Det er et emne, hvor vi næppe har en chance for at blive enige nogensinde.

Men vi diskuterer det p.t. i moderatorgruppen og ser, om vi kan komme med nogle input.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 11:22

Aima skrev:
Delfin skrev:Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.

Jeg har det faktisk allerede lidt sådan. Jeg har ikke været inde i 'Upassende'-tråden i over en måned, tror jeg, ikke fordi de der føromtalte indlæg om vejr og hovedpine generer mig så meget, jeg ikke kan overse dem, men fordi der alligevel ikke er noget debatpotentiale at komme efter. Jeg ved på forhånd, mit mulige engagement er begrænset af rammerne, og så gider jeg ikke rigtigt engagere mig i første omgang, og det er lidt det samme med debatterne i 'Det må man ikke sige'-tråden, sommetider er der gang i en metadebat hvor de første 3-4 indlæg om emnet allerede er skrevet, men jeg opgiver på forhånd at bidrage, fordi jeg ved, det kun er et spørgsmål om tid, før nogen kommer og stopper snakken. Jeg burde jo i de tilfælde bare oprette en spin-off, men det kan også bare være lidt svært at vurdere hvor bredt stemningen rækker, synes jeg.

Og det kan godt være, det virker lidt overkill med en decideret regel, men ikke desto mindre så gør faste retningslinjer bare alting nemmere at håndtere, og at tingene reelt bliver håndteret, er bedre end at der intet sker, tænker jeg.

På min arbejdsplads er det kutyme at der bliver taget masser af billeder til facebook natten igennem. Vi har nævnt vigtigheden i at de billeder bliver taget utallige gange, kameraet ligger fremme, det er nemt at anvende og med 5-8 ansatte på vagt skulle man tro det var nok at give besked om, at 'nogen skal huske at tage de billeder!' Men det ER bare ikke nok, jeg har så mange gange prøvet at komme ned til et tomt kamera og når jeg har spurgt, har de bare gloet på hinanden. Alle regnede jo måske lige med, at en af de andre nok havde gjort det.
Så nu er der bare regler og ansvarsuddeling i en lind strøm. Jeg peger bare ud, når de er mødt ind. "Du har ansvar for billeder, du har for toilet, du sørger for at temperaturen er passende og du sørger for byttepengekassen ikke løber tør! God vagt, sweethearts!" De må gerne uddelegere og bede hinanden om hjælp og assistance, men de har noget konkret at forholde sig til og det er åbenbart afgørende. I hvert fald SKER tingene, og uanset om regler også er sådan lidt irriterende, så er de nemme at overskue.

Det har du helt ret i, men problemet her bliver jo at komme til enighed om, hvad reglen så skal være, når der er så forskellige udgangspunkter. Jeg bøjer mig selvfølgelig for det, hvis det bliver sådan, at der ikke må svares på indlæggene i de tråde. I så fald stopper jeg jo bare med at læse dem, og så er mit personlige problem løst.
0
Brugeravatar
Thestral

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 12:16

Aima skrev:
Jabi skrev:Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Tusind tak for redegørelsen i din disclaimer. Jeg er fandme oprigtig ked af og flov over, hvis du følte dig presset til det, så det må du undskylde, det var i hvert fald ikke min mening. Men tak for forklaringen, det var sødt af dig.

Jeg er enig i det hele, ellers. Hvis vi blot konstaterer, at vi har hver vores præference og mening, og lader det blive ved dét, sker der intet og så er vi lige vidt næste gang du synes en metadebat fylder for meget eller jeg ærgrer mig over, den bliver stoppet. Det kommer der jo intet konstruktivt ud af. Så ja, lad os håbe modsne gider tage den kreative idéhat på. Jeg synes bare det kunne være rart med noget at forholde sig til.
Det var egentlig mere for at forklare mit trælse ordvalg. Jeg plejer at holde mig lidt ude af diverse debatter fordi jeg som regel ender med at pisse folk lidt af med mine uklare ordvalg, men lige her gav jeg mig tid til at få noget nørklet sammen fordi det er noget der sådan er lidt træls i min verden herinde. Det har ikke noget med dig at gøre, men for en som har enormt meget brug for orden for ikke at miste overblikket, er det vildt forstyrrende når der opstår metadebatter. Hvis de er korte (en side el lignende) så er det ok, men de der over mange sider er stressende fordi jeg mister overblikket. :genert:

Jeg følte mig ikke presset til at forklare. Jeg vurderede bare at det ville lette forståelsen hvis jeg gjorde.
2
Jeg har nået den alder,
Brugeravatar
Thestral

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 12:21

Delfin skrev:
Aima skrev:

Det har du helt ret i, men problemet her bliver jo at komme til enighed om, hvad reglen så skal være, når der er så forskellige udgangspunkter. Jeg bøjer mig selvfølgelig for det, hvis det bliver sådan, at der ikke må svares på indlæggene i de tråde. I så fald stopper jeg jo bare med at læse dem, og så er mit personlige problem løst.
Nu kan jeg kun svare for mig selv, men for mig er det ikke det at der bliver svaret på et indlæg. Jeg kan endda sagtens overkomme en enkelt side hvor der lige bliver sat lidt ting i perspektiv men så mange sider som lærer debatten tog er i min verden nok til at det burde have sin egen tråd. Hvor mange sider grænsen skal være på må nogle der bestemmer tage sig af, det blander jeg mig ikke i og jeg bøjer mig hvis dem der bestemmer, tager en beslutning. Så er det jo sådan det er.
1
Jeg har nået den alder,
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 13:10

Jabi skrev:Nu kan jeg kun svare for mig selv, men for mig er det ikke det at der bliver svaret på et indlæg. Jeg kan endda sagtens overkomme en enkelt side hvor der lige bliver sat lidt ting i perspektiv men så mange sider som lærer debatten tog er i min verden nok til at det burde have sin egen tråd. Hvor mange sider grænsen skal være på må nogle der bestemmer tage sig af, det blander jeg mig ikke i og jeg bøjer mig hvis dem der bestemmer, tager en beslutning. Så er det jo sådan det er.

Det løber jo hurtigt op, hvis der er flere, der lige vil give sit besyv med. Jeg synes den slags spontane debatter kan være virkelig spændende. Jeg synes, det er lidt synd. De dør jo lige så stille ud igen af sig selv. Jeg forstår godt, jer der siger noget andet. Jeg er bare ikke enig, og det bliver virkelig svært at sætte en grænse på antal svar eller sider i en sidedebat, så for mig at se er det lidt enten eller.
2
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8440

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 13:21

Personligt er jeg ved at lære mig selv at tjekke ud af en tråd og holde min kæft når der går spin-off i den. Jeg gider ikke have at vide jeg er en duks, hellig, kedelig, debat dræber eller hvad folk nu ellers kunne finde på at tænke, bare fordi jeg opfordrer til at man tager debatten et andet sted.

Ja jeg kan sagtens oprette en ny tråd når dem der aktivt deltager i debatten ikke kan finde ud af at gøre det, men så frygter jeg bare at nogen vil finde det provokerende.

Det er ærgerligt at føle man ikke kan tillade sig at give et pip om at få tråden tilbage på sporet, men det er nu engang sådan jeg har fået det her på det sidste. Ja det virker måske som nogle kedelige tråde for nogle, hvis man bare sidder og remser op og ikke må kommentere på de enkelte indlæg, men det er jo nu engang en af pointerne med f.eks. "Det må man ikke sige" tråden
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:

Tilbage til "Forslag til forbedringer"