Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4155

Moderator

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 13:58

Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Re: Moderator

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 15:31

decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.

Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9231

Indlægaf Fru Sunshine » 7. nov 2015, 16:27

Aima skrev:
decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.

Der er også forskellige holdninger blandt mods. Det vi er enige om, er at folk må sige til, hvis en metadebat bliver træls.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4155

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 17:04

Aima skrev:Tak fordi I gad bruge tiden.

Du spørger bare løs. Kommunikation åbner altid for mere kommunikation. :)

Forskellen er, at det nu er nedfældet på skrift, hvor det før stod hen i det uvisse.

Som Sunshine skriver, har vi jo også forskellige holdninger blandt moderatorerne til grænsen for metadebatter. Nogle af os ser det ikke som et problem, at der er metadebatter, mens andre af os bliver irriterede over det efter få sider/indlæg. Men det er ikke uenighed blandt moderatorerne, der er årsag til, at vi ikke kan komme med en fast regel - det vil jeg godt lige pointere.

Problematikken i det hele er, at grænsen for en metadebat ikke kan fastsættes med fx "maks. 2 sider" eller "maks. 10 indlæg" osv., for der er jo også forskel på, hvor grænsen går alt efter emnet, ikke kun efter debattøren. Nogle emner kan få lov at køre rigtig langt, fordi det er et emne af almen interesse, som flere således ikke har noget imod at læse om eller endda deltage i. Andre emner kører folk trætte i allerede efter en side. Det kommer an på så mange faktorer, som smag, tilhørsforhold (til emnet), hvilken type man selv er, hvordan man selv er vant til at agere på debatten osv. Og det er derfor ret umuligt at komme med en gylden middelvej, der kan løse problemet. Uanset hvilken vej vi vender og drejer det, vil der være nogen af jer, der ikke ser det som en god nok løsning, og så vil det give gentagne diskussioner om emnet hver eneste gang, som vi så også skal tage stilling til.

Det, vi derfor var ret enige om, er, at vi som moderatorer meget gerne vil assistere debattens brugere i at holde det på et plan, hvor alle kan være med. Men så skal det også være på opfordring fra brugerne, når det sker - især fordi vi så tager højde for, at folk er forskellige, og at forskellige emner kan skabe forskellige grænser fra gang til gang. Dvs. at det nogen gange vil være relevant og helt okay med 3 siders metadebat, fordi emnet er p...interessant, og andre gange vil nogen forlange det lukket ned efter få indlæg, fordi det er et træls emne. Og sådan en forskel skal der også være plads til, hvis du spørger mig personligt.

Det sidste, du skriver, er lidt det, jeg kalder selvmodererende adfærd, og det kan jeg faktisk ikke se noget dårligt i, sådan rent generelt. For når vi stiller det på spidsen - og det her er min personlige mening - så må vi alle moderere vores krav og ønsker, når så mange mennesker færdes sammen. Det betyder på en debat specifikt, at de mennesker, der bliver irriterede over metadebatterne, må bide det lidt i sig og lære at overse det lidt - det er trods alt muligt at bladre videre forbi de indlæg - og modsat må de mennesker, der godt kan lide de lange metadebatter, indstille sig på at begrænse det lidt - eller tage det hensyn at smide debatten over i en anden tråd. Det betyder kortere sagt, at den gyldne middelvej ikke skal komme fra et sæt regler, der kommer alle til gode (for det er umuligt at finde), men at middelvejen skal findes i, at vi alle går på kompromis fra gang til gang.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 784

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. nov 2015, 19:20

2SHY skrev:Jeg synes det er irriterende i længden med spin-off i trådene når jeg kan se der er stof nok til en separat tråd. Jeg gider personligt ikke læse om hvorvidt folk synes at DF'ere er hjernedøde eller ej eller om man er til kæmpe bryllup eller ej. Så når der kommer side op og side ned om det samme så bliver jeg klar til at forlade tråden for det er ikke det tråden er tiltænkt oprindeligt.

Så ja - jeg er en af "duksene" der med jævne mellemrum opfordrer til at der laves en anden tråd. So sue me

Kan godt følge dig - jeg kunne godt se at der i "det må man ikke..." måske var en tendens til at køre lidt ud i meta, og forsøgte også at sparke noget andet ind.
En kom med en opfordring, og den tog jeg til mig.
Jeg ser ikke noget galt i at andre end mods henstiller - mods kan ikke altid være på og intern styring er jo bare et udtryk for at vi alle gerne vil være her.
Hvis vi bare gør det naturligt og uden den der "debatpoliti" opfattelse så bliver stedet da bare federe :)
1

Tilbage til "Forslag til forbedringer"