Overratede bøger og forfattere

pisimodvind
Kort karma: -16
Likede indlæg: 23

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf pisimodvind » 19. jan 2016, 20:04

Ken Follett
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor bibliotekaren stak mig en kællingebog, da jeg efter en god bog til julen
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2016, 20:31

Wizzze skrev:Jeg har noteret mig hvem herinde der har disset Tolkien, hævnen vil komme hårdt og brutalt!! :devil:

Jeg vil gerne nominere James Joyce og Kurt Vonnegut, jeg ved godt de udråbes som litterære genier, jeg synes bare begge er syge i roen :lol:
Tal om bøger man kan lide fysisk overlast over, tror det er nogle af de få værker man kan brække øjnene af :-D

I second that - da jeg havde læst ca 10 sider af Ulysses, så jeg lige præcis sådan her ud i hovedet: :forvirret: :forvirret: :forvirret:
0
Heaven is a place on earth :jule:
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 19. jan 2016, 21:10

Jeg kan godt lide Liza Marklund :-D

Men derudover synes jeg at de fleste af de der 50-stks-krimier-med-samme-detektiv/efterforsker/journalist bliver for meget efter 3-5 bøger. Fordelen ved serier er at man får en dybere kendskab til persongalleriet, men på et eller andet tidspunkt bliver det altså bare for meget med alle de ting hovedpersonen tilfældigt bliver indblandet i (og det er jo ikke sådan at de typisk foregår i New York eller lignende hvor det kunne være en anelse realistisk, nej nej - det er altid en lille flække et eller andet sted) og dernæst begynder personerne at miste kraft på et tidspunkt. Jeg har lidt en teori om at forfatteren begynder at identificere sig for meget med hovedpersonen og derfor kommer til at gøre vedkommende lidt for perfekt. Resultatet er typisk kedeligt eller irriterende - med jævne mellemrum begge dele.

Nå; den mest overratede bog jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Dan Browns "Da vinvi mysteriet"; hvor man vist også om noget kan snakkede om en forfatter der identificerer sig lidt for meget med sin hovedperson. Men udover at jeg finder hovedpersonen jævnt irriterende, skriver manden også overraskende dårligt. Selv om jeg medgiver at plottet kunne have været spændende, så mister det lidt ved at hver eneste pointe bliver banket ind med 7-tommers søm; rent praktisk sker det ofte ved at den midaldrende hovedperson ord for ord, forklarer den unge, lækre beundrerinde hvordan tingene hænger sammen.
2
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2124

Indlægaf eks-Maupassant » 19. jan 2016, 22:14

avdotja skrev:Jeg kan godt lide Liza Marklund :-D

Men derudover synes jeg at de fleste af de der 50-stks-krimier-med-samme-detektiv/efterforsker/journalist bliver for meget efter 3-5 bøger. Fordelen ved serier er at man får en dybere kendskab til persongalleriet, men på et eller andet tidspunkt bliver det altså bare for meget med alle de ting hovedpersonen tilfældigt bliver indblandet i (og det er jo ikke sådan at de typisk foregår i New York eller lignende hvor det kunne være en anelse realistisk, nej nej - det er altid en lille flække et eller andet sted) og dernæst begynder personerne at miste kraft på et tidspunkt. Jeg har lidt en teori om at forfatteren begynder at identificere sig for meget med hovedpersonen og derfor kommer til at gøre vedkommende lidt for perfekt. Resultatet er typisk kedeligt eller irriterende - med jævne mellemrum begge dele.

Nå; den mest overratede bog jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Dan Browns "Da vinvi mysteriet"; hvor man vist også om noget kan snakkede om en forfatter der identificerer sig lidt for meget med sin hovedperson. Men udover at jeg finder hovedpersonen jævnt irriterende, skriver manden også overraskende dårligt. Selv om jeg medgiver at plottet kunne have været spændende, så mister det lidt ved at hver eneste pointe bliver banket ind med 7-tommers søm; rent praktisk sker det ofte ved at den midaldrende hovedperson ord for ord, forklarer den unge, lækre beundrerinde hvordan tingene hænger sammen.

Jeg identificerede hovedpersonen med Harrison Ford :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9276

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jan 2016, 22:51

James Joyce fatter jeg hat af.
Karen Blixen kan jeg bare ikke læse.
Liza Marklund gider jeg heller ikke.
Jean Auel. Nøj, hvor blev det kedeligt til sidst.
Tolkien. Ringenes herre er en rigtig god historie, men han var godt nok tæt på at dræbe den.
Ken Follet Jordens Søjler.
Dan Brown. Nej, jeg gider ikke.
Dean Koontz. Samme bog en million gange.
Jan Guillous serie om Hamilton. Jeg kæmpede mig igennem en og opgav den næste.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1555

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2016, 13:20

Tolkien. Jeg har prøvet. Både Hobbitten og Ringenes Herre. Det går bare ikke, jeg keder mig til døde hver gang.

Derudover er jeg godt nok slet ikke Rifbjerg-fan, men dét er lidt en hemmelighed, fordi jeg er dansklærer og så SKAL man åbenbart bare elske ham. Jeg kan bare ikke. Eller jo Den kroniske uskyld synes jeg er god. Men det er så også det. Og så synes jeg han var noget så højrøvet (undskyld).

Karen Blixen har jeg det ambivalent med. Hendes gennembrud Syv fantastiske fortællinger kan jeg overhovedet ikke med, men der er mange andre af hendes noveller jeg er vild med. Og jeg er også glad for Den afrikanske farm
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 20. jan 2016, 19:41

Helle Helle :tie:.

Jeg fatter det ganske enkelt bare IKKE, at hun er så populær.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9276

Indlægaf Fru Sunshine » 22. jan 2016, 00:10

Nå ja: Galaxeblaffer-tetralogien kunne jeg altså heller ikke se det fantastiske i.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Bøger"