Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10143

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. okt 2015, 12:41

Så er der kun 3½ dag, til jeg futter mod Berlin :banan:

Er der nogen, der har nogle tips i den forbindelse? Det er min niende eller tiende tur derned, og jeg var der sidst i april, så det, jeg her især tænker på, er aktuelle anbefalinger :)
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 115
Likede indlæg: 2130

Indlægaf sigge » 23. okt 2015, 08:51

Det der snorkling er det egentlig svært at finde ud af? Jeg har aldrig prøvet det, og den udbyder af svømme med delfiner-tur, jeg planlægger i New Zealand, skriver, at det er en fordel at have prøvet snorkling før.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1081

Indlægaf girl_beat » 23. okt 2015, 09:13

sigge skrev:Det der snorkling er det egentlig svært at finde ud af? Jeg har aldrig prøvet det, og den udbyder af svømme med delfiner-tur, jeg planlægger i New Zealand, skriver, at det er en fordel at have prøvet snorkling før.

Jeg lurer lige med hér, da vores næste tur også inkluderer snorkling... :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 23. okt 2015, 11:37

Det kommer an på hvad du lægger i ordet snorkling.

Det er ret nemt at ligge i overflade og trække vejret igennem snorklen - man skal købe en snorkel med bundventil således at når der kommer vand ind i snorklen så er det blot at puste, så ryger vandet nemt ud. De gamle krævet mega-luft for der skal vandet blæses hele vejen op igennem røret.
Jeg foretrækker at folde hænderne - alternativt have hænderne bag om rygge - så er de ikke i vejen og man kan skvulpe der ud af. Kræver det bevægelse, syntes jeg at rolig brystsvømning er bedst. Træde vande kan også virke hvis man vil bliver på samme sted - blot husk, ikke at bøje hovedet for meget ned i vandet, da vandet ellers strømmer ind i røret.

Snorkle ned i vandet - der er rigtig mange muligheder - foldeknivsteknikken er bedst for mig - da numsen og dermed tyngdekræften hjælper med at få dig skubbet ned i vandet. Lang vandret i overfladen, bø forkroppen ned i vandet - bøj i hofterne ala når du skal folde en foldekniv sammen. Stræk benene ud og vupti har du hoved og krop på vej ned i vandet. Jeg syntes, at det er rigtig svært at trykudligne med snorkel - men andre har ingen problemer. Men generelt bliver jeg i overflade og snorkler - ellers har jeg dykkerudstyr på.
1
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2442
Kontakt:

Indlægaf Annione » 23. okt 2015, 12:09

Jeg havde nærmest kun lige lært at svømme, da jeg snorklede første gang. Det var ganske enkelt!

Lej eller køb noget ordentligt gear - og få i butikken vist, hvordan du sætter maske og snorkel på. Så ved du også om masken passer.
Få finner. Jeg ville ikke kunne snorkle uden.
Hav en flydende ting (redningsvest, badering eller min favorit; en noodle, et langt rør af flydende skumgummi eller sådan :-D) med. Den er rar at have, når man vil hvile sig eller skal rette på noget.

Jeg er stadig ikke en habil svømmer, men i går var jeg 300 meter ud fra kysten, uden at være bekymret.

Hold øje med ting som strøm, vindforhol og tidevand. Spørg, hvis du er i tvivl! Sig at du ikke er erfaren - så hjælper de fleste dig gerne. Kiwierne er fantastisk hjælpsomme, jeg har sjældent mødt sødere mennesker :)
2
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 23. okt 2015, 12:17

Jeg foretrækker helt sikkert også finner - men det er meget individuelt. Jeg syntes, at de der træk-på-fødderne-finner er frygteligt, jeg vil meget heller have sko og ordentlige finner på.

Flydedimser er jeg ikke stor fan af - men jeg har som oftes også en shorty på - og den har jo lidt opdrift i sig selv.

Jeg syntes, at man bør være mindst to hvis man er nybegynder og/eller ønsker at snorke "ned i vandet" - nej det retter jeg, man bør altid være to.
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 115
Likede indlæg: 2130

Indlægaf sigge » 24. okt 2015, 12:31

Tak til jer begge to for de gode snorkling råd.

Jeg har egentlig aldrig tænkt, at det var en disciplin, jeg skulle dyrke det helt store, da jeg ikke "plejer" at færdes på eksotiske steder, hvor der er spændende ting at se på under vand, og i det hele taget, er det længe siden, jeg har badet i havet. Jeg er dog en ret habil svømmer, så det bliver ikke noget problem at holde sig oven vande eller komme fremad. Derfor tror jeg heller ikke, at jeg kommer til at købe udstyr selv, men hvis jeg nu bliver så bidt af det, at jeg skal til det, vil jeg huske jeres gode råd.

I denne omgang drejer det sig specifikt om en udflugt i New Zealand, hvor man sejler ud med en båd og svømmer med vilde delfiner i havet - hvis altså delfinerne lige gider den dag. Og der har firmaet, der udbyder udflugten, udstyr med, som man kan låne. Både våddragter, masker og snorkler. Men de skriver bare på hjemmesiden, at det er en fordel at have prøvet snorkling før, så derfor tænkte jeg, om man som fuldstændig begynder vil have så meget bøvl med at finde ud af snorkle-teknikken, at man slet ikke vil have tid til at opleve delfinerne.
Men jeg er altså også exceptionelt god til at tage sorgerne på forskud. :D

Hvis der nu fandtes en mulighed for at få det afprøvet, inden jeg skulle afsted, uden at skulle ud og bruge en masse penge på udstyr, ville jeg nok gerne gøre det. Men ellers er det nok bare at kaste sig ud i det og håbe på nogenlunde roligt vejr og nysgerrige delfiner.
1
ExCoastal
Kort karma: 39
Likede indlæg: 331

Indlægaf ExCoastal » 24. okt 2015, 18:44

Jeg opdagede snorkling ret sent, jeg var næsten 40, inden jeg prøvede det. Men så var jeg til gengæld solgt.

Første gang var på Grand Cayman i Caribien, og den oplevelse er aldrig siden blevet slået. Jeg var på en heldagstur, hvor vi dels sejlede ud til forskellige rev og skibsvrag, og også sejlede ud til en sandbanke, hvor vi kunne fodre rokker.

Vandet omkring Grand Cayman er utroligt flot og krystalklart, og der er en god grund til, at det er et af verdens bedste steder at snorkle. Det er nærmest som at bade i et saltvandsakvarie, der er en utrolig mangfoldighed af fisk i alle mulige vilde farver. Jeg var glad for, at jeg valgte en heldagstur, fordi der var mulighed for at snorkle flere steder, specielt de steder, der kun er mulige at nå med båd.

http://caymanislandsdiscounts.com/offsh ... keling.htm
2
MitBrugernavnHer
Kort karma: 0
Likede indlæg: 22

Indlægaf MitBrugernavnHer » 24. okt 2015, 18:59

Jeg har lige bestilt flybilletter til sommerferien :banan:

Flyver til Hong Kong og 6 uger senere hjem fra Singapore :sol:

Jeg mangler så stadig at booke de lokale fly, men det sker nok i løbet af de næste par dage. Skal bare lige have planen helt på plads.
Men efter Hong Kong regner jeg med at vi tager til Malaysia, til Tioman, hvor vi skal tage dykkercertifikat.
Herefter til Vietnam, og så med tog gennem Vietnam fra Hanoi til Saigon.
Og så til Bali, hvor jeg satser på noget mere dykning.

Er det snart sommer? Jeg har ikke været ude at rejse siden sidste måned, så jeg begynder at have abstinenser.
2
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 2. nov 2015, 14:59

sigge skrev:Tak til jer begge to for de gode snorkling råd.

Jeg har egentlig aldrig tænkt, at det var en disciplin, jeg skulle dyrke det helt store, da jeg ikke "plejer" at færdes på eksotiske steder, hvor der er spændende ting at se på under vand, og i det hele taget, er det længe siden, jeg har badet i havet. Jeg er dog en ret habil svømmer, så det bliver ikke noget problem at holde sig oven vande eller komme fremad. Derfor tror jeg heller ikke, at jeg kommer til at købe udstyr selv, men hvis jeg nu bliver så bidt af det, at jeg skal til det, vil jeg huske jeres gode råd.

I denne omgang drejer det sig specifikt om en udflugt i New Zealand, hvor man sejler ud med en båd og svømmer med vilde delfiner i havet - hvis altså delfinerne lige gider den dag. Og der har firmaet, der udbyder udflugten, udstyr med, som man kan låne. Både våddragter, masker og snorkler. Men de skriver bare på hjemmesiden, at det er en fordel at have prøvet snorkling før, så derfor tænkte jeg, om man som fuldstændig begynder vil have så meget bøvl med at finde ud af snorkle-teknikken, at man slet ikke vil have tid til at opleve delfinerne.
Men jeg er altså også exceptionelt god til at tage sorgerne på forskud. :D

Hvis der nu fandtes en mulighed for at få det afprøvet, inden jeg skulle afsted, uden at skulle ud og bruge en masse penge på udstyr, ville jeg nok gerne gøre det. Men ellers er det nok bare at kaste sig ud i det og håbe på nogenlunde roligt vejr og nysgerrige delfiner.

Det er virkelig nemt. Du skal bare ligge i overfalden og slappe af. Og så sætte lidt fart på med finnerne. Og ikke kigge for langt ned, for så lukker din snorkel til.

Lig der lidt og væn dig til at trække vejret gennem en snorkel.

Det sværeste for mig har været at lære at bedømme afstand ned til rev/koraller med brillerne på. Jeg er hunderæd for at komme til at sparke til noget koral, så det dør. Derfor svømmer jeg helst bag min kæreste, så jeg kan se, hvor dybt det er.

Og igen. Jeg snorklede ganske kort tid efter jeg havde lært at svømme.
1
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. nov 2015, 05:16

...jeg sidder og følger med på Udenrigsministeriets hjemmeside. Vi skal mellemlande 13 timer i Cairo, når vi skal til Qatar om 2,5 uge.
Vi skal ikke engang forlade lufthavnen, men bo på lufthavnshotel MIDT i lufthavnen. Mon ikke alt går efter planen?!
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 471

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 7. nov 2015, 13:49

MitBrugernavnHer skrev:Herefter til Vietnam, og så med tog gennem Vietnam fra Hanoi til Saigon.
Der er et tog der kører fra Hanoi til Saigon. Reunification Express. Som er noget lidt specielt.
1
MitBrugernavnHer
Kort karma: 0
Likede indlæg: 22

Indlægaf MitBrugernavnHer » 7. nov 2015, 14:06

Vlad Kalashnikov skrev:
MitBrugernavnHer skrev:Herefter til Vietnam, og så med tog gennem Vietnam fra Hanoi til Saigon.
Der er et tog der kører fra Hanoi til Saigon. Reunification Express. Som er noget lidt specielt.

Er Reunification Express et specielt tog på strækningen?
På stykket mellem Nha Trang og Saigon er der vist nogle lidt pænere turistvogne på toget man kan booke, men på resten af strækningen synes jeg kun kun at jeg har kunnet finde en type standard tog.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3219

Indlægaf DD_81 » 9. nov 2015, 22:33

Jeg har prøvet snorkling i Mexico, - havde aldrig prøvet det før, men vi var i bl.a. en Laguna hvor man kunne snorkle, med svømmevest og svømmefødder. Jeg var positivt overrasket over hvor nemt og ligetil det var, og hvor hurtig man kan komme ind i rytmen med at trække vejret igennem sådan et rør :)
Vores 2 store drenge var dengang 3 og 5 år, og de var vildt gode til det. Så der lå vi alle 4 med hovederne under vand og rumperne i overfladen.
Det var dog lidt sværere da der kom mere bevægelse i vandet, og relativt store - med bløde bølger, hvis man ikke fulgte overfladens bevægelser, så kom der vand i snorklen, - ikke så fedt!
Så kan forestille mig at det ved søgang i et eller andet omfang kræver lidt mere omtanke :)

Men det er vildt fedt, at kunne have fuldt fokus på at studere hav-livet, uden at skulle holde pause :gogo:

Og apropos snorkling og dykning.
Vi havde jo lavet en aftale herhjemme om at det år man bliver tolv kan man få en "forældre-barn" tur, alene, en barn en forældre.
Manden skal rejse med den ældste, og lige siden vi aftalte det har det kriblet i ham for at få bestilt, - han er virkelig frygtelig med den slags! Den 11 årige langt mere cool og afslappet.
Men de nåede da at blive enige om Ægypten, All incl, og dykning.
Så de skal afsted i uge 8, knægten skal tage et junior dykker certifikat, og så skal de ellers bare nyde livet.
Knægten er glad og tilfreds og glæder sig, hans far er en helt anden historie, han har nærmest pakket kufferten, og igår sad han og øffede over at man ikke kunne booke den billige parkering ved lufthavnen. :sarkasme: Det bliver nogle lange måneder - han har endda vist de 2 yngste billeder af hotellet hvor de skal hen, - FEDT :evil:
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Indlægaf FruDulle » 11. nov 2015, 06:14

MitBrugernavnHer skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Er Reunification Express et specielt tog på strækningen?
På stykket mellem Nha Trang og Saigon er der vist nogle lidt pænere turistvogne på toget man kan booke, men på resten af strækningen synes jeg kun kun at jeg har kunnet finde en type standard tog.

Jeg har boet i Vietnam. Det er MEGET vigtigt at booke plads i toget og bestil en sovevogn og helst alle pladserne. En familie på 4-6 booker gerne en sengeplads i en vogn. Booker du ikke ender du på en chicken seat. Elendige sæder med 1000 vietnamesere og fylder med kyllinger og andet gejl. Det er ikke så fedt.
2
Whatever

Tilbage til "Rejser"