Danskere hjalp flygtninge: Nu har politiet sigtet dem for menneskesmugling

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
annella
Kort karma: 0
Likede indlæg: 37

Danskere hjalp flygtninge: Nu har politiet sigtet dem for menneskesmugling

Indlægaf annella » 23. sep 2015, 08:53

http://www.bt.dk/krimi/danskere-hjalp-flygtninge-nu-har-politiet-sigtet-dem-for-menneskesmugling

Siden flygtningestrømmen for alvor begyndte at påvirke Danmark i begyndelsen af september, er 46 personer blevet sigtet for menneskesmugling

Det er ulovligt at transportere flygtninge eller migranter, der opholder sig ulovligt i Danmark, videre til Sverige. Alligevel har flere danskere de seneste uger bevidst brudt loven, når de har hjulpet flygtninge videre til Sverige. Siden Danmark for alvor blev påvirket af flygtningestrømmen, har Rigspolitiet sigtet 46 personer for menneskesmugling, skriver Avisen.dk.

»Det er på det amatøragtige niveau, hvor folk gør det ud fra civil ulydighed, og hvor det gode hjerte løber af med dem,« siger Thomas Kristensen.

Efter udlændingeloven kan de straffes med bøde eller med op til to års fængsel.

De 16, som er sigtet efter straffeloven, kan dog risikere op til otte års fængsel, fordi der er tale om menneskesmugling af alvorligere karakter, hvor målet har været at tjene penge.

Jeg er ny her på Debatten, så jeg ved ikke, om jeg har oprettet dette tema korrekt efter sitets regler, hvis ikke må i undskylde mig, så må jeg gøre det bedre og korrekt næste gang, desværre har jeg aldrig været god til at bruge 'Quote, Code, List etc., hvis ikke må i undskylde mig, så må jeg gøre det bedre og korrekt næste gang

Tror du, de sigtede får høje straffe for menneskesmuglingen?

Jeg tror det ikke, jeg formoder, de får en advarsel og måske en bøde, de 16 sigtede efter straffeloven får måske en betinget dom.

Men nu er jeg selvfølgelig heller ikke jurist, jeg 'dømmer' bare ud fra min juridiske uforstand.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3249

Re: Danskere hjalp flygtninge: Nu har politiet sigtet dem for menneskesmugling

Indlægaf DD_81 » 23. sep 2015, 10:33

De 40 af dem, tror jeg slipper forholdsvis billigt ifht. gældende lovgivning og strafferamme, ingen tvivl om at der det gode hjerte der har talt, men jeg tænker omvendt at det at det bl.a. i så høj grad blev påpeget i nyhedsmedierne, at det ER ulovligt, kan være en skærpende omstændighed.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 23. sep 2015, 16:20

Jeg er også meget splittet. Enten følger man reglerne eller også gør man ikke, og man valgte jo at lade flygtningene passere uden at registrere dem som man ellers skulle have gjort. Selvfølgelig efter i årevis at have kritiseret lande som Grækenland og Italien for ikke at have håndteret den massive flygtningestrøm godt nok selvom vi udmærket ved at de ikke har penge eller ressourcer til at håndtere de tusindvis af flygtninge som ankommer hver eneste dag (og dernede har det altså stået på i årevis...). Nu står de endelig og banker på vores dør heroppe nordpå, og hvad gør vi så? Præcis det samme som vi har bebrejdet grækerne og italienerne og alle de andre for... Virkelig flot.

Det er ikke lovligt at være menneskesmugler, nej, men i mine øjne sidder det virkelige problem et helt andet sted langt højere oppe. For mig giver det ikke ret meget mening kun at straffe almindelige borgere.

Men jeg tror nu nok at de bliver straffet, spørgsmålet er bare hvor hårdt. Det var mit indtryk at et meget lille fåtal systematisk kørte folk frem og tilbage og tog imod penge for det, hvorimod andre kørte en enkelt gang eller to uden at flygtningene skulle betale. Jeg forestiller mig at dem, som har udnyttet situationen til at tjene penge, måske ikke slipper lige så billigt som resten, men det er svært at sige. Tror ikke der bliver givet særligt strenge straffe uanset hvad.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5884

Indlægaf Dikus » 23. sep 2015, 19:53

Jeg synes nu, det er dobbeltmoralsk. Politiet accepterede, de ikke registrerede sig. De ville ende i Sverige på den ene eller anden måde... Så virker det lidt som et latterligt princip, at de absolut skulle gå turen, så rejsen blev så hård som mulig.

Jeg har det fint, med straf til dem, der har ydet hjælp til ågerpriser.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 24. sep 2015, 06:14

Dikus skrev:Jeg synes nu, det er dobbeltmoralsk. Politiet accepterede, de ikke registrerede sig. De ville ende i Sverige på den ene eller anden måde... Så virker det lidt som et latterligt princip, at de absolut skulle gå turen, så rejsen blev så hård som mulig.

Jeg har det fint, med straf til dem, der har ydet hjælp til ågerpriser.

Præcis....Jeg synes det var dybt tåbeligt at man lod disse mennesker gå turen....Som om det var en hindring....Hvis målet er Sverige, og man har nået helt fra Syrien til Rødby, så opgiver man nok ikke sit mål fordi man skal gå 164 kilometer for at nå til Sverige.

Hvad angår dem som har ydet hjælp mod betaling så har jeg det helt fint med at de får en god solid straf. Og det gælder også dem som "bare skal have dækket deres udgifter"...Hvis man ikke kan hjælpe andre mennesker uden at skulle have dækket sine udgifter, så er dette et af de mest oplagte tilfælde at lade være med at hjælpe....
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 24. sep 2015, 09:50

HVis folk hjælper dem. Så vil jeg tror at der er formidlende omstændigheder. Og det er er tydeligt at der ikke handles i ond tro.

Når folk udnytter situationen, og afkræver penge for turen, med henblik på at berige sig selv. Så skal fælden klappe. Somjeg læser det, så er det netop sådan eksempler det handler om.

En ekstraordinær situation, gør ikke at man pr automatik, tilsidesætter love og praksis. Omstændigheder gør at det kan ske - f.eks. når politiet tillader folk at gå på motorvejen, eller nærger at registrerer sig osv. Politiet har hjemmel til at vurderer en situation og fravige praksis. Det har de gjort rigtig rigtig godt. Jeg vil tror at man kan fravige praksis, når det kommer til folks ønske om at hjælpe. Der er stor forskel på at ønske at hjælpe og så udnytte situationen.
1
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"