At forlænge barselsdagpenge

Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

At forlænge barselsdagpenge

Indlægaf Tux » 27. sep 2015, 16:16

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg lige er blevet far til den sødeste lille pige :dance:

Nu skal jeg og moderen så finde ud af det der med barsel. Vi vil gerne holde 6-7 uger mere end der gives dagpenge til, som vi så selv betaler for - intet problem i det.

En bekendt fortæller mig så, at det kan være problematisk slet ikke at have nogen indtægt i nogle uger (noget med at men så ikke optjener ferie) - og det derfor vil være smartere at forlængere dagpengeperioden til 40 uger frem for de normale 32 som kan deles, og vi så bare får det mindre udbetalt hver måned.

Nogen der kan oplyse mig om det gør nogen forskel om man selv betaler for ekstra uger, eller forlænger perioden? :gruble:
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3086

Re: At forlænge barselsdagpenge

Indlægaf Rakel » 27. sep 2015, 17:04

Er du i fagforening? Min har været meget hjælpsom omkring barsel og hvad der var bedst at gøre.

Og tillykke!
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3230

Indlægaf DD_81 » 27. sep 2015, 17:44

Det er korrekt at afholder man Orlov eller tjenestefri uden løn, så opsparer man ikke feriepenge, men man bevarer retten til enten ferie med løn eller dagpenge under ferie, hvis man forlænger orloven.

Og det er jo uanset hvad det samme beløb i kommer til at mangle i indtægt, da man blot fordeler barsels dagpenge over en længere periode.
Men som Rakel skriver, fagforening, altid et godt sted at få råd og vejledning, også omkring barsel :)

Tillykke med datteren :)
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 28. sep 2015, 12:47

Rakel skrev:Er du i fagforening? Min har været meget hjælpsom omkring barsel og hvad der var bedst at gøre.

Og tillykke!

Ja det er jeg da, egentlig tror jeg jeg har fundet ud af det nu, men tak for rådet.

DD_81 skrev:Det er korrekt at afholder man Orlov eller tjenestefri uden løn, så opsparer man ikke feriepenge, men man bevarer retten til enten ferie med løn eller dagpenge under ferie, hvis man forlænger orloven.

Og det er jo uanset hvad det samme beløb i kommer til at mangle i indtægt, da man blot fordeler barsels dagpenge over en længere periode.
Men som Rakel skriver, fagforening, altid et godt sted at få råd og vejledning, også omkring barsel :)

Tillykke med datteren :)

Okay, nu jeg tænker over det, giver det vel egentlig meget god mening :)

Og tak begge to :D
0

Tilbage til "Privatøkonomi"