Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 09:20

Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:Det er det, jeg mener. Altså, hvis hun ikke på den blide måde kan forstå, at hun selv må spytte i kassen, så må du gøre hende opmærksom på, at du så går efter den hårde måde. Mon så ikke hun trods alt foretrækker at betale busbillet og SFO?

Det bestemmer jeg jo selv. Jeg sender hende bare girokortet på sfo'en og betaler hun ikke, så ryger pladsen jo. Periodekortet er hun også nødt til at købe, for ellers kommer de jo ikke i skole. Og jeg har også fuld råderet over børne-unge-ydelsen og kan bare lade være med at overføre pengene til hende. Jeg vil bare helst være fri for at det skal blive så stejlt. Det kunne fint have været afværget i sidste uge hvis hun ikke havde været så stålsat. Havde hun holdt mund over for børnene ville jeg måske endda have ladet det fare, men fårk, hun gjorde mig rasende der.

Helt så nemt er det desværre ikke. Hvis girokortet ikke bliver betalt, bliver børnene ikke meldt ud. Pengene trækkes i stedet fra børnefamilieydelsen, ergo kommer du til at betale alligevel. Bare så du er opmærksom på den del.

Det er også unfair af hende at inddrage børnene, virkelig! Min eks har gjort det engang "jeg har jo ikke råd til at lave noget med dig, fordi jeg betaler så mange penge til din mor", det var hvad min søn måtte lægge ører til. Jeg var rasende, især fordi han da er virkeligt naiv, hvis han tror at halvdelen af gildet bliver betalt af børnebidraget.
0
MOGA

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 09:30

Jeg er også alene, og betaler hver en krone.
Der er ikke samvær, så jeg står for alt i hverdagen + alt hvad der hedder fornøjelser, udflugter, ferier osv. Deres far er en holden mand, men desværre ikke af indtægt, så han slipper med netto at betale ca 1800 kr. om måneden for to børn. Vi mangler heldigvis intet, men det er ikke hans fortjeneste ;)
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5862

Indlægaf Dikus » 28. sep 2015, 10:48

Men hvis I skal til at dele, så bliver jeres økonomi jo netop sovset ind i hinanden?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5862

Indlægaf Dikus » 28. sep 2015, 11:20

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Men hvis I skal til at dele, så bliver jeres økonomi jo netop sovset ind i hinanden?

Ja, for jeg kan jo ikke undgå det længere, uden at skulle blive ved med at hoste op, ser det ud til.

Min (ringe) erfaring siger mig nu, at den bedste måde at undgå uendelige mængder af uenigheder er, hvis man tager den store uenighed en gang for alle - og fastsætter et børnebidrag og derefter lader den ene forældre om alle udgifterne.
1
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 28. sep 2015, 13:02

Dikus skrev:
Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Men hvis I skal til at dele, så bliver jeres økonomi jo netop sovset ind i hinanden?

Ja, for jeg kan jo ikke undgå det længere, uden at skulle blive ved med at hoste op, ser det ud til.

Min (ringe) erfaring siger mig nu, at den bedste måde at undgå uendelige mængder af uenigheder er, hvis man tager den store uenighed en gang for alle - og fastsætter et børnebidrag og derefter lader den ene forældre om alle udgifterne.

Det er også min/vores erfaring. Da børnenes mor pludselig selv skulle afholde alle udgifter, var det sjovt nok slut med mærketøj, og nu får de stort set kun fra H&M... På den måde lærer man også noget om økonomi ;)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9139

Indlægaf Fru Sunshine » 28. sep 2015, 16:34

Skumfidusen skrev:Jeg anerkender jeres erfaringer - det ville blive skyttegravskrig herfra og til børnene har børnebørn hvis jeg gør det.

Jeg er også ret overbevist om, at det ville føre til åben krig, hvis du gør det.
Men vil det egentlig ikke også det, hvis du laver om på de for hende ret så fordelagtige aftaler?
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
MOGA

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 19:39

Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:Jeg er også alene, og betaler hver en krone.
Der er ikke samvær, så jeg står for alt i hverdagen + alt hvad der hedder fornøjelser, udflugter, ferier osv. Deres far er en holden mand, men desværre ikke af indtægt, så han slipper med netto at betale ca 1800 kr. om måneden for to børn. Vi mangler heldigvis intet, men det er ikke hans fortjeneste ;)

Jeg har ingen indsigelser mod at klare mig uden børnepenge. Fik jeg pigerne 12/2 (som jeg havde en stor del af sidste år) så betalte jeg gladeligt hvad det koster og det uden at blinke. Jeg har aldrig haft børnene mindre end 7/7, men i årevis har jeg haft 9/5 og 10/4. Jeg har aldrig søgt børnepenge. Jeg kan sagtens dække mig af med børnefamilieydelsen og min indkomst. Børnefamilieydelsen er jo faktisk ganske gavmild. Og jeg gider virkelig ikke sovse min økonomi mere ind med min eks end højst nødvendigt - det har aldrig givet andet end ulykker.

Hvis ikke min eks betalte børnebidrag, ville det koste ham lige præcis 0 kr. pr. måned året rundt at have sat to børn i verden. Det synes jeg alligevel er for billigt sluppet, og de penge gør, at vi fx kan komme på ferie. Jeg tager imod dem uden snert af dårlig samvittighed, og da han stoppede med at betale, søgte jeg om at få dem gennem Udbetaling Danmark. Det koster at have børn, basta.

Jeg forstår ikke helt, at du er så stålsat, men det er jo dit valg, og der er sikkert en grund til det, så fred være med det.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 28. sep 2015, 19:48

Måske har jeg misforstået noget, men hvis du får børnefamilieydelsen og den går ca. lige op med dine udgifter til børnene og mor får ingenting men har stadig udgifter til større hus, mad, tøj osv., er det så ikke hende der har den største udgift?
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 28. sep 2015, 19:54

Skumfidusen skrev:
Flora skrev:Måske har jeg misforstået noget, men hvis du får børnefamilieydelsen og den går ca. lige op med dine udgifter til børnene og mor får ingenting men har stadig udgifter til større hus, mad, tøj osv., er det så ikke hende der har den største udgift?

Den går lige op med sfo, forsikring og alt andet "fast". Den betaler ikke for mad og tøj og sjov osv. Alene SFO æder en stor del af den.

Ok. Så havde jeg misforstået. Beklager :)
0
Debattens sødeste :engel:
MOGA

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 19:55

Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:
Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:Jeg er også alene, og betaler hver en krone.

Jeg har ingen indsigelser mod at klare mig uden børnepenge. Fik jeg pigerne 12/2 (som jeg havde en stor del af sidste år) så betalte jeg gladeligt hvad det koster og det uden at blinke. Jeg har aldrig haft børnene mindre end 7/7, men i årevis har jeg haft 9/5 og 10/4. Jeg har aldrig søgt børnepenge. Jeg kan sagtens dække mig af med børnefamilieydelsen og min indkomst. Børnefamilieydelsen er jo faktisk ganske gavmild. Og jeg gider virkelig ikke sovse min økonomi mere ind med min eks end højst nødvendigt - det har aldrig givet andet end ulykker.

Hvis ikke min eks betalte børnebidrag, ville det koste ham lige præcis 0 kr. pr. måned året rundt at have sat to børn i verden. Det synes jeg alligevel er for billigt sluppet, og de penge gør, at vi fx kan komme på ferie. Jeg tager imod dem uden snert af dårlig samvittighed, og da han stoppede med at betale, søgte jeg om at få dem gennem Udbetaling Danmark. Det koster at have børn, basta.

Jeg forstår ikke helt, at du er så stålsat, men det er jo dit valg, og der er sikkert en grund til det, så fred være med det.

De er hos deres mor halvdelen af tiden. Hun har husleje, madudgifter; hun køber tøj til dem...det er overtøjet jeg betaler, men hun har også en garderobe til dem. Hun er ikke en gæst i deres liv ind i mellem. Hun er deres nærværende mor og er forældre til dem på linie med mig. Jeg ville blive have decideret overskud på at have børnene hvis jeg skulle få både børnefamilieydelsen og børnepenge og det vil jeg ikke.

Nej, det kan jeg som sådan godt forstå. Jeg skriver det ud fra problematikken omkring SFO.
Men i givet fald, er det så ikke lettere, at du bare betaler det ud af børnechecken, fremfor at sende penge til mor, og så skal hun betale? For sådan forstod jeg dit forslag?
0
wh1971
Bortvist
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Indlægaf wh1971 » 29. sep 2015, 10:42

Sikke noget bøvl at være skilt...

Nå, men Skumfidus: Overvej hvor lang tid dine børn skal bruge den SFO. Det slutter vel formentlig med udgangen af 3. klasse antager jeg? Herefter er det kun fritidsklub og den koster kun nogle få hundrede kroner og så kan du fortsætte med at "score" børne/unge-ydelsen som fortsætter på samme niveau uagtet at dine institutionsudgifter falder drastisk.

Sagt med andre ord: Dit overskud stiger med tiden uden at der skal ændres en tøddel i jeres ordning. Ulempen er naturligvis, at din ex ikke lærer noget som helst, men hvis hun har en rådden økonomi og indstilling kan du alligevel ikke gøre en dyt i den retning.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 29. sep 2015, 11:54

Skumfidusen skrev:
wh1971 skrev:Sikke noget bøvl at være skilt...

Nå, men Skumfidus: Overvej hvor lang tid dine børn skal bruge den SFO. Det slutter vel formentlig med udgangen af 3. klasse antager jeg? Herefter er det kun fritidsklub og den koster kun nogle få hundrede kroner og så kan du fortsætte med at "score" børne/unge-ydelsen som fortsætter på samme niveau uagtet at dine institutionsudgifter falder drastisk.

Sagt med andre ord: Dit overskud stiger med tiden uden at der skal ændres en tøddel i jeres ordning. Ulempen er naturligvis, at din ex ikke lærer noget som helst, men hvis hun har en rådden økonomi og indstilling kan du alligevel ikke gøre en dyt i den retning.

Når den tid kommer får jeg ualmindeligt vanskeligt med at hævde at jeg stadig bare skal beholde hele ydelsen. Jeg er ikke videre indstillet på at gøre noget som er helt indlysende urimeligt. Men du har bestemt en valid pointe.

Min erfaring er, at de til den tid bliver tilsvarende dyrere i mobilabonnement, (det rigtige) tøj, fritidsintersesser, lommepenge o.lign.
2
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3083

Indlægaf Rakel » 29. sep 2015, 14:16

Børneydelsen falder nu efter alder, så det er nok så som så med at have overskud.
0
MOGA

Indlægaf MOGA » 29. sep 2015, 20:57

Rakel skrev:

Børneydelsen falder nu efter alder, så det er nok så som så med at have overskud.

Nej, efter 6 år forbliver ydelsen den samme. På et tidspunkt overgår den til månedlig udbetaling, men ydelsen ændrer sig ikke.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 9. okt 2015, 08:57

Skumfidusen skrev:Jeps - ydelsen bliver ikke lavere nu, med mindre der kommer lovændringer. Men som sagt er mit formål slet ikke at få overskud - jeg vil bare gerne have lidt mindre "underskud". Jeg vil gerne bekoste penge på mine piger og såmænd også gerne tage en større del af slæbet end deres mor, for jeg viger ikke tilbage for ansvaret for mine børn. Hverken det praktiske eller det økonomiske. Jeg er bare virkelig træt af at skulle stå over for en stejl - ja, nu siger jeg det, hejre, der er så forvænt med at jeg tager størstedelen af udgifterne og bøvlet at hun synes det er en uretfærdighed der er en græsk tragedie værdigt, når jeg ikke bare hoster op med endnu mere når hendes økonomi halter.

Hvad har du besluttet dig for? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forældre"