Men hvordan formulerer jeg det så?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5890

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Dikus » 28. sep 2015, 21:15

Men har de så ikke også en forventning om, alle står op og bruger dagen sammen?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10220

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 21:34

Hjemme hos mine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8. Også i ferier.
Jeg tror, især min mor ville finde det mærkeligt, at ikke alle spiste sammen, og hun er slet ikke til, at man selv tager mad i køleskabet lidt senere op ad formiddagen.
I modsætning til din svigerfar er hun dog klar over, at det er hendes præferencer, og at det ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende for alle andre. Derfor ville hun heller ikke forvente, at folk var tankelæsere, for hun ved godt, at det i mange andre familier går anderledes til.

Og det er nok her, jeg bliver træt i hovedet af at læse om din svigerfars opførsel, for som modent menneske bør man vide, at det kan være delikat som ung svigerdatter at komme ind i en familie, hvor man ikke kender de uskrevne regler og derfor er afhængig af, at de andre er åbne og tydelige. Og nu har din kæreste og du endda været sammen længe, uden at din svigerfar har opnået en dyt med sine stikpiller, udover at skabe en dårlig stemning. Det er muligt, at han har det som min mor, og det er sådan set fair nok, synes jeg, men han er bare ikke kommet et skridt tættere på at have jer alle omkring sig til hyggelig morgenmad. Jeg forstår ikke hans agenda, overhovedet.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1059

Indlægaf KinderBueno » 29. sep 2015, 10:32

Dikus skrev:Men har de så ikke også en forventning om, alle står op og bruger dagen sammen?

... Øh.

Måske? Men så er det i hvert fald ikke blevet sagt. Før der kom børnebørn var der et noget mere afslappet forhold til morgenmadsfænomenet, men det er klart, at når de vågner omkring kl. 7, så skal de også bespises inden alt for længe. Hvilket er rigtig fint med mig.

Og "at bruge dagen sammen" er vel et definitionsspørgsmål. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. Men jeg kan da svare ud fra egen erfaring. Sjældent er der decideret arrangeret noget. Så det, jeg får ud af at stå op, gå i bad og i det hele taget blive svigerfamilie-klar en lørdag morgen inden kl. 8.30 er, at så har jeg lige en ekstra time eller to til at sidde ved bordet eller i sofaen og ikke lave noget som helst. Som regel bliver der arrangeret en lang gåtur omkring middagstid. Lange gåture i dansk vejr siger mig i udgangspunktet ufatteligt lidt, men det sker da, at jeg tager med.

Hvordan kan det være, at du spørger?
0
hej hest, hestehest
Akehurst2
Kort karma: 272
Likede indlæg: 4531

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 10:50

KinderBueno skrev:
Dikus skrev:Men har de så ikke også en forventning om, alle står op og bruger dagen sammen?

... Øh.

Måske? Men så er det i hvert fald ikke blevet sagt. Før der kom børnebørn var der et noget mere afslappet forhold til morgenmadsfænomenet, men det er klart, at når de vågner omkring kl. 7, så skal de også bespises inden alt for længe. Hvilket er rigtig fint med mig.

Og "at bruge dagen sammen" er vel et definitionsspørgsmål. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. Men jeg kan da svare ud fra egen erfaring. Sjældent er der decideret arrangeret noget. Så det, jeg får ud af at stå op, gå i bad og i det hele taget blive svigerfamilie-klar en lørdag morgen inden kl. 8.30 er, at så har jeg lige en ekstra time eller to til at sidde ved bordet eller i sofaen og ikke lave noget som helst. Som regel bliver der arrangeret en lang gåtur omkring middagstid. Lange gåture i dansk vejr siger mig i udgangspunktet ufatteligt lidt, men det sker da, at jeg tager med.

Hvordan kan det være, at du spørger?

Jeg forstod Dikus' indlæg som om, at svigerfar rent faktisk mener, I burde stå tidligere op, så I kunne være sammen, når nu overnatningen er et led i noget med at samle hele familien, men at han bare ikke kan finde ud af at sige det lige ud, men tyr til stikpiller.

Nu forklarer du rigtig fint, at der ikke er særskilt grund til at I skal så tidligt op, men selvom de gerne ville ud og gå tidligere eller hvad det nu måtte være, de godt kunne tænke sig at lave der fra kl. 8.30 om morgenen, så er det jo ikke noget, de skal diktere. Det må simpelthen være muligt for dem at forstå (eller bare respektere), at nogen mennesker gerne vil sove længe eller blive liggende i sengen i weekenden. Jeg vågner fx ikke specielt sent, men synes da det er den største luksus at jeg ikke skal op med det samme, men faktisk kan blive liggende i ro og mag, putte og elske med min mand, læse, bare ligge. Der er sgu stres og jag nok på til hverdag.

Efterhånden som du har uddybet her i tråden virker det som om (som flere også har skrevet), at I ikke kommer uden om en eller anden form for konfrontation. For din svigerfar virker ualmindelig tykhovedet.
4
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 29. sep 2015, 12:01

Det er præcis det, jeg mener.

Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

Med et besøg hver anden måned, virker det i min optik helt normalt, at man viser det hensyn, så morgenmaden ikke skal frem to gange, og gæsterne på den måde kommer til at fylde som en sovende dyne over huset.

Grundlæggende forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du/I besøger dem hver anden måned med overnatning, hvis I bare sidder og glor alene i en stol.
Og i så fald forstår jeg selvfølgelig heller ikke svigerfars behov for, I er tilstede. Hvis han alligevel ignorerer jer og ikke taler med jer.

Men... faktisk... Så synes jeg, I bør overveje rammerne for besøgene. For det lyder ikke spor hyggeligt for nogen.
4
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:09

Dikus skrev:Det er præcis det, jeg mener.

Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

Med et besøg hver anden måned, virker det i min optik helt normalt, at man viser det hensyn, så morgenmaden ikke skal frem to gange, og gæsterne på den måde kommer til at fylde som en sovende dyne over huset.

Grundlæggende forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du/I besøger dem hver anden måned med overnatning, hvis I bare sidder og glor alene i en stol.
Og i så fald forstår jeg selvfølgelig heller ikke svigerfars behov for, I er tilstede. Hvis han alligevel ignorerer jer og ikke taler med jer.

Men... faktisk... Så synes jeg, I bør overveje rammerne for besøgene. For det lyder ikke spor hyggeligt for nogen.

Men hvis man ikke skal noget bestemt, hvorfor er det så så vigtigt at det hele følges ad? Hvis de sover i stuen eller sådan noget, så fylder de, men hvis de bare ligger i et værelse for sig selv, så kan det da umulig genere nogen. De ligger der jo heller ikke hele formiddagen, men er oppe og klar 9.30.

Ja, morgenmaden skal frem to gange, men det klarer TS og kæreste vel selv, så det kræver ikke, at der er nogen, der serverer for dem.

Jeg kan bare ikke forstå, at andre skal stå tidligt op på deres fridag, hvis de virkelig ikke har lyst. Hvad er det for en ide med, at den rytme man har i huset er så saliggørende, at den pinedød skal følges? Det er jo weekend. Ikke arbejde.
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4257

Indlægaf Flora » 29. sep 2015, 12:16

Jeg synes faktisk ikke man er gæst når man besøger sine forældre/svigerforældre. Der bør man da kunne opføre sig nogenlunde som man gør hjemme hos sig selv.

Jeg kan godt se pointen i at det er hyggeligt at spise morgenmad sammen, men hvis der er et par børn der står op kl. 7 så er det altså ikke helt rimeligt at resten af familien SKAL stå op der. Så kan man eventuelt affodre ungerne og så kan resten spise morgenmad på et tidspunkt der ligger imellem hvad alle andre ønsker.

Men altså, hvis der er meget stor forskel i ønsker, så kan man da bare gøre lidt ekstra ud af frokosten og så hygge der.
4
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 29. sep 2015, 12:19

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:Det er præcis det, jeg mener.

Men hvis man ikke skal noget bestemt, hvorfor er det så så vigtigt at det hele følges ad? Hvis de sover i stuen eller sådan noget, så fylder de, men hvis de bare ligger i et værelse for sig selv, så kan det da umulig genere nogen. De ligger der jo heller ikke hele formiddagen, men er oppe og klar 9.30.

Ja, morgenmaden skal frem to gange, men det klarer TS og kæreste vel selv, så det kræver ikke, at der er nogen, der serverer for dem.

Jeg kan bare ikke forstå, at andre skal stå tidligt op på deres fridag, hvis de virkelig ikke har lyst. Hvad er det for en ide med, at den rytme man har i huset er så saliggørende, at den pinedød skal følges? Det er jo weekend. Ikke arbejde.

Jeg er som sagt opvokset med, at det er almindelig pli, når man er gæst/har gæster i huset. Blandt andet, fordi man har gæster for at være sammen med dem. Og en naturlig begyndelse på netop det vil være at spise sammen og morgenhygge. En ting, hvor man mangler, hvis man ligger inde i sengen.

At blive liggende i sengen forbinder jeg med at være hjemme. Og det lyder ikke just som om, det er det, der er tilfældet, når det er arrangerede besøg, hvor der også er øvrige familiemedlemmer, og de er de eneste, der bliver liggende i sengen og snuer.

I min bog er det ualmindelig dårlig opdragelse, når man er gæst hos andre. Men... den falder jo sådan set tilbage på svigerfar. Han har jo opdraget sin søn - og siden han ikke ser et problem, så er det jo langt fra sikkert, at svigerfamilien gør det. Jeg har dog mine tvivl.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:26

Dikus skrev:Jeg er som sagt opvokset med, at det er almindelig pli, når man er gæst/har gæster i huset. Blandt andet, fordi man har gæster for at være sammen med dem. Og en naturlig begyndelse på netop det vil være at spise sammen og morgenhygge. En ting, hvor man mangler, hvis man ligger inde i sengen.

At blive liggende i sengen forbinder jeg med at være hjemme. Og det lyder ikke just som om, det er det, der er tilfældet, når det er arrangerede besøg, hvor der også er øvrige familiemedlemmer, og de er de eneste, der bliver liggende i sengen og snuer.

I min bog er det ualmindelig dårlig opdragelse, når man er gæst hos andre. Men... den falder jo sådan set tilbage på svigerfar. Han har jo opdraget sin søn - og siden han ikke ser et problem, så er det jo langt fra sikkert, at svigerfamilien gør det. Jeg har dog mine tvivl.

Jeg er vist bare med Flora her, hvor besøg hos forældre gerne skal være lige så afslappet som at være hjemme, blandt andet også fordi, det er så forholdsvist ofte.

Hvis morgenhygge er så afgørende, så ville det være imødekommende, at det blev rykket til en halv time senere, og at TS så også stod op en halv time tidligere, så det var et kompromis. Ikke at nu skal der bare rettes ind fra gæsternes side.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2015, 18:02

Skumfidusen skrev:Det kan du bestemt have en pointe i. Men så må svigerfar jo melde ud sådan nærmest som et voksent menneske og lade vide at man altså gerne vil spise morgenmad sammen hele flokken frem for de der åndede stikpiller.

For pokker, hvor kommer der meget bøvl ud af at man går og holder på sine irritationer på den måde. Man lister rundt om en snak, der er nødvendig, men ingen vil rigtig tage hul på den. Det giver meget mere besvær og over meget, meget længere tid end bare en gang for alle at slippe prutten og så lufte ud bagefter.

Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1059

Indlægaf KinderBueno » 29. sep 2015, 18:21

Dikus skrev:Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

- De (svigerfar) har ikke givet tydeligt udtryk for noget som helst. Tværtimod. Men hvis du mener, stikpiller er lig med at 'give tydeligt udtryk for', så OK.

- Vi besøger dem jo ikke hver anden måned for at sidde og glo alene i en stol. At du tolker det ud fra mit udsagn irriterer mig lidt, men jeg har vel formuleret mig uheldigt.

- Når vi besøger mine svigerforældre, så er der ofte lækker aftensmad, familiehygge med spil og alskens socialeri om aftenen. De er alle både belæste og berejste, så verdenssituationen bliver ofte vendt. Det er hyggeligt.

Dagene efter første overnatning er typisk ret afslappet, hvor folk mest bare tuller rundt, sidder og læser en avis eller en bog, spiller et spil eller forsøger at lege med de to små børn. De gider desværre sjældent at lege med andre end sine forældre.
Bemeldte travetur kommer gerne ind i billedet lidt senere på dagen.

- Svigerfar ignorerer os ikke. (Hvor har du dog dét fra?) Men man kan jo ikke sidde og have inspirerende samtaler hvert eneste minut, når man er på besøg.

- Og morgenmaden skal ikke frem to gange. Jeg kan godt selv smøre mig en bolle og hælde en kop kaffe op, det samme kan min kæreste. Det føles ike mærkeligt, når vi gør det.

Dikus skrev:Jeg er som sagt opvokset med, at det er almindelig pli, når man er gæst/har gæster i huset. Blandt andet, fordi man har gæster for at være sammen med dem. Og en naturlig begyndelse på netop det vil være at spise sammen og morgenhygge. En ting, hvor man mangler, hvis man ligger inde i sengen.

Alright. Her er vi nok bare uenige, og jeg er mere på Akehursts hold om, at man ikke nødvendigvis behøver følges ad allesammen, især fordi vi netop besøger dem så tit, og fordi vi generelt har meget afslappet forhold til hinanden. Jeg føler mig ikke som 'gæst' på den måde, men som deres svigerdatter, som de synes er sød og rar.

Men så må du jo kalde mig dårlig opdraget. :)
2
hej hest, hestehest
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 18:38

DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.

Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2015, 18:44

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.

Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:

Det er jo smag og behag. Deres hjem, deres vaner. De bryder sig ikke om at sove længe og vil hellere have en middagslur. Jeg kan godt forstå, at det kan virke rigidt på nogen, at man dag ud og dag ind står op på det samme tidspunkt, men jeg føler ikke, at det bliver dikteret.
Jeg er selv A-menneske, så der er ingen problemer, men som skrevet er jeg ret sikker på, at der ville blive vist hensyn, hvis behovet var der.
Og der ville under alle omstændigheder blive kommunikeret klart og ikke via stikpiller.
1
Je suis un tableau noir.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 18:49

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.

Det er jo smag og behag. Deres hjem, deres vaner. De bryder sig ikke om at sove længe og vil hellere have en middagslur. Jeg kan godt forstå, at det kan virke rigidt på nogen, at man dag ud og dag ind står op på det samme tidspunkt, men jeg føler ikke, at det bliver dikteret.
Jeg er selv A-menneske, så der er ingen problemer, men som skrevet er jeg ret sikker på, at der ville blive vist hensyn, hvis behovet var der.
Og der ville under alle omstændigheder blive kommunikeret klart og ikke via stikpiller.

Ja, hvis de holder på deres hjem, deres vaner, så ville jeg bare skrue rigtig meget ned for overnatningsbesøgene.
1
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3098

Indlægaf Rakel » 29. sep 2015, 18:51

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.

Ærligt. Havde mine svigerforældre (eller for den sags skyld mine forældre) den forventning, at vi sad ved morgenbordet kl 8 (vasket og påklædt?), så kunne de se i vejviseren efter at have os på overnatning i weekend/ferier.

Vi er så dem, der har et lille barn, der er oppe kl. 6 og en af os (eller de store søskende) er oppe at fodre og lege (og gå til bageren ofte). Det klarer vi selv at fordele, men resten af familien dukker op, som det falder. Vi har en aftale om, at kl 10 er alle klar til dagen - fungerer fint.

Jeg kan ikke se, at det handler om opdragelse. Skal vi ud tidligt, så står vi op og er klar som aftalt - det giver jo sig selv.

Man må altså - tænker jeg - som gæst have mulighed for en vis indflydelse især hvis man ikke sover i køkken/stue/alrum og genere andre.

Jeg anser os så ikke som gæster hos mine forældre/svigerforældre og har i øvrigt hellere ikke nogen forventning om, at de står op kl 6, når de er hos os - blot fordi en af os er nødt til på grund af tremmesengens beboer.
5

Tilbage til "Livets forhold"