Livsforsikringer

Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2096

Livsforsikringer

Indlægaf Danseprinsesse » 29. sep 2015, 16:31

Hvordan har I sikret jer selv (og jeres nærmeste) i tilfælde af tab af erhvervsevne, ved kritisk sygdom eller død?
Og hvilke tanker ligger bag de valg I har truffet - også i forhold til jeres generelle livssituation (helbred, økonomi, familie)?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2096

Re: Livsforsikringer

Indlægaf Danseprinsesse » 29. sep 2015, 16:50

Pga. en generel omlægning af vores arbejdsliv er vi ved at gennemgå pensioner og forsikringer, så vi taler en del om det lige for tiden.

Vi har ikke nogen børn endnu, så lige nu skal vi "bare" sikre hinanden.
De næste par år har vi valgt, at vi vil leve af min løn (+ lidt af opsparingen hvis nødvendigt) for at min kæreste kan arbejde fuldtid i vores nystartede virksomhed. Det er rigtig vigtigt for mig, at skulle jeg dø i morgen, så kunne han fortsætte det projekt.
Jeg kan i mit pensionsselskab ikke skrue så meget på noget, men han ville få et beløb ved min død, der kunne modsvare min manglende løn et par år.

Efter en årrække med sygdom stoler jeg ikke et øjeblik på "systemet", og jeg ville rigtig gerne sikre mig selv bedre i tilfælde af tabt erhvervsevne - jeg er sikret via min pension, men ikke så meget, som jeg kunne ønske.

Det er også primært tab af erhvervsevne, som vi taler om at prioritere i forhold til min kærestes forsikringer.
Tidligere har han også haft en ret høj dækning i tilfælde af alvorlig sygdom/død, men det tror jeg, vi fravælger.
I forhold til vores udgifter, opsparing og friværdi i bolig vil en udbetaling af et engangsbeløb i det tilfælde ikke have den store betydning. Da jeg var afhængig af min kærestes indtægt, var situationen helt anderledes, men nu virker det unødvendigt.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 29. sep 2015, 16:57

Min mand har hovedinstægten og er derfor også den der er dækket bedst, både ved tabt erhvervsevne og ved død.
Han er forsikret via sundhedsforiskring samt gennem pensionen.

Skulle han dø vil jeg få i omegnens af 3 millioner udbetalt i erstatning samt er årligt beløb de første 5 år.
Vores børn vil hver få et beløb på Ca 125.000 kr årligt indtil de fylder 21.

Hans forsikring betyder at jeg ville være aldeles gældfri og have en indtægt så jeg ikke behøvede arbejde.
Det er en stor tryghed for os at det er sådan.

Jeg er ikke nær så meget værd på papirer i hverken forsikring eller pension. Men han vil uden problemer kunne klare sig såfremt jeg døde.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 29. sep 2015, 17:16

Ved tab af erhvervsevne får jeg 80 % af min nuværende indkomst. På dårlige dage overvejer jeg, hvornår den der erhvervsevne forsvinder :cool:

Det er dog kun en forsikring, det er muligt for mig at tegne via kollektive pensionsforsikringer, da jeg simpelthen ikke har råd til den, hvis den skal tegnes/videreføres ud fra min egen risikoprofil, da alle læger mener, det er overvejende sandsynligt, jeg vil miste erhvervsevnen, før jeg bliver pensioneret. Men... De tager fejl :cool: Ligesom de gjorde, da de sagde, jeg aldrig kom retur og nu, hvor de mener deltid ville være bedst.

Men netop derfor er tab af erhvervsevne højt prioriteret. Og det kommer til at bestemme, hvorvidt jeg skifter job f.eks. Da jeg ikke skifter til en stilling, hvor de ikke kan tilbyde mig en sådan forsikring som del af pensionspakken.

Ved dødsfald har vi så høje udbetalinger, så al gæld kan blive betalt og der er plads til lidt tid, hvor den anden lige samler sig.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2015, 21:53

Jeg er dækket mod tab af erhvervsevne via min arbejdsmarkedspension, som sikrer at jeg får en ganske pæn indtægt som førtidspensionist. Samtidig forsættes indbetalinger til arbejdsmarkedspensionen, så der også er godt med penge når jeg overgår til folkepension.

Skulle jeg komme af dage, så vil kæresten få udbetalt de nuværende pensionsopsparinger, plus et par ekstra millioner som del af arbejdsmarkedspensionens kollektive livsforsikring. Skulle jeg være så uheldig at omkomme som del af en ulykke, i ved pludselig falde 27 gange på køkkenkniven ;) så får hun yderligere millioner. Så der er rigeligt med penge til at hun kan blive i bolig, og leve behageligt.

Vi har ikke følt det nødvendigt med en individuel livsforsikring, men kommer der børn, så vil jeg nok lige kigge på det igen.

Skulle hun dø først, så vil det ikke besværliggøre min økonomi (nærmest tværtimod :devil: ) så ekstra dækning på hende er ikke nødvendig, men hun er sikret mod tab af erhvervsevne, gennem hendes arbejdsmarkedspension.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 29. sep 2015, 22:51

Hvor godt sikres man mod tab af erhvervsevne via de kollektive pensioner?
0
Brugeravatar
Mholle
Kort karma: 18
Likede indlæg: 98

Indlægaf Mholle » 30. sep 2015, 07:00

Jeg har også forsikring på 80% af min nuværende løn ved tab af erhvervsevne, jeg er bare mig selv så det er det jeg har valgt at prioritere, min livsforsikring er bare det beløb som min pensionsordning automatisk giver, mener det er 800k.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 30. sep 2015, 07:31

Dikus skrev:Hvor godt sikres man mod tab af erhvervsevne via de kollektive pensioner?

Det kommer helt an på hvad det enkelte forbund, eller virksomhed har forhandlet sig frem til, så det er svært at svare på. Nogen har fokus på så billig en forsikringsdel som muligt, så pensionsopsparingen bliver så stor som muligt. Det er ofte inden for lavtlønsområderne, mens højlønsområderne typisk fokuserer på mere dækkende og dyrere forsikringer.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 30. sep 2015, 08:15

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Hvor godt sikres man mod tab af erhvervsevne via de kollektive pensioner?

Det kommer an på de konkrete aftaler.

Ja. I er kloge :lol:

Det lød bare som om, enkeltes erhvervsevnetab var dækket via sådanne overenskomster. Og så ville jeg jo have tal på bordet :kys:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"