Endnu en med formuleringer... (jul)

Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3486

Endnu en med formuleringer... (jul)

Indlægaf Ballademager » 1. okt 2015, 20:36

Har brug for lidt input fra nogen med forældreerfaring :genert:

Vi skal holde jul hjemme i år, sammen med en stor del af min kærestes familie. Holder meget af dem, og glæder mig.

Der er to børn på tre og otte, som vi normalt har det rigtig dejligt med. Men sidste år holdt vi lillejuleaften med dem, og for at være ærlig, så var det temmelig overvældende. Der var gråd og råben stort set hele dagen, fordi de var helt oppe at køre over julen, og det var ærlig talt ikke særlig rart for nogen af os (vi måtte liste af et par timer om eftermiddagen for lige at få lidt fred).

Som værtinde vil jeg jo gerne imødekomme alle, men har ærlig talt ikke lyst til en juleaften, hvor alle åbner gaver på samme tid, og hvor det hele er overstået kl 20, og hvor vi voksne ikke kan føre en samtale.

Men hvordan i alverden siger man lige det? Og skal jeg overhovedet sige noget?

Har overvejet at foreslå, om børnene kan få vores gave (altså den fra min kæreste og mig) før maden, så der er lidt ro på. Eller om børnene kan åbne gaver først, og så kan vi voksne åbne gaver i ro og mag, når ungerne er puttet.

Ved bare ikke, om det er totalt mærkeligt at foreslå? Eller skal jeg bare slå mig til ro med, at det bare er sådan, når man holder jul med mindre børn?

Hvad mener I?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Re: Endnu en med formuleringer... (jul)

Indlægaf Fru Sunshine » 1. okt 2015, 20:40

Børn i den alder kan altså sagtens lære, at de ikke behøver køre i højeste gear, fordi det er jul.

Så jeg ville sige det og så stikke dem en pakke før maden, hvis det kunne hjælpe.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 1. okt 2015, 20:43

Fru Sunshine skrev:Børn i den alder kan altså sagtens lære, at de ikke behøver køre i højeste gear, fordi det er jul.

Så jeg ville sige det og så stikke dem en pakke før maden, hvis det kunne hjælpe.

Tak for svar :) Det lyder jo meget enkelt, og det er jo nok den vej, vi skal (mumler noget om, at vi begge er ret konfliktsky :genert: ).

Vil du mene, at jeg skal tage det op før juleaften, eller skal jeg bare tage det op på aftenen, hvis det bliver aktuelt?
Senest rettet af Ballademager 1. okt 2015, 20:49, rettet i alt 1 gang.
0

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 1. okt 2015, 20:47

Jeg ville nok sige noget til børnene, hvis de er for vilde.
Hvis man selv er stille og rolig, vil de som regel reagere positivt på det.
Mine har aldrig været vilde og blodige juleaften, og vi tog ikke som sådan specielle hensyn, men da de var store nok, forklarede vi, at der først skulle spises, så ryddes op, dernæst juletræsdans og så kom gaverne en ad gangen.
Og så havde de altid fået hver sin kalender dvd om morgenen, så de havde noget at få tiden til at gå med, til det var kirketid (fast tradition i min familie).
Hvis "jeres" børn er mere aktive, så lad dem få en gave, der kan aktivere dem - og så er der nogen, der må hygge med dem, så dagen bliver lidt kortere for dem.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 1. okt 2015, 20:50

I jeres hjem gælder jeres regler - så jo, I skal da sige noget. Jeg gider fx overhovedet ikke råberi i mit hjem.

Mit bud er, at gaverne pakkes ud tidligt - så børnene ikke skal bruge timevis på at vente og ender med at være overtrætte.

Og at I/forældrene sørger for passende aktivering og/eller at børnene får sovet/hvilet til middag.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Indlægaf Flora » 1. okt 2015, 20:51

De gange jeg har holdt jul med børn har de fået en gave om eftermiddagen for lige at tage toppen af spændingen (og larmen). Det har typisk været et eller andet der har været underholdning i i nogle timer (noget der skulle samles f.eks.). Det synes jeg sagtens du kan foreslå at I gør.

Ved samme juleaftener har gaveåbningen også været hurtigt overstået fordi børnene jo skulle i seng eller gerne ville nå at lege med deres gaver samme aften. Det synes jeg også er irriterende, så har selv haft foreslået at børnene jo kunne åbne deres gaver først og så kunne de lege/gå i seng, mens de voksne så kunne hygge med deres gaver. Det var der så ikke stemning for i min familie ( :rulle:), men altså, jeg synes ikke du gør noget galt i at foreslå det. Det kunne jo være de selv syntes det var en god ide og hvis ikke, så må du jo bare tage det for hvad det er.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Indlægaf Dikus » 1. okt 2015, 21:01

Hos os har vi altid sørget for spændende, ønsket legetøj... Leveret før maden.

Og ladet børnene pakke pakker fra DRM, der ikke var til stede løbende, når de havde "leget færdigt"

Når vi så nåede aftenen, fik de de sidste pakker fordelt, så det også passede med deres sengetid.

Når de var i seng, fortsatte vi andre.
1
DenSkarpeLaks
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Indlægaf DenSkarpeLaks » 2. okt 2015, 11:16

Jeg synes den mest velfungerende jul med små børn (dengang 4 og 1½) i min familie, var det år hvor vi byttede lidt rundt på "den normale" rækkefølge.

Kl. 16 så vi juleshow. Efter juleshowet dansede vi om juletræet, og så kom julemanden, og børnene pakkede gaver ud. Da de havde fået deres gaver og var optagede af at lege med dem, pakkede vi andre ud i fred og ro. Til sidst fik vi så en lang og rolig julemiddag, fordi ungerne igen bare gik fra og legede da de ikke gad sidde og spise længere.
Selvfølgelig fyldte børnene noget, og de ville jo også vældig gerne involvere os andre i at lege med og beundre det nye legetøj, men alt i alt havde vi en noget fredeligere aften end de år hvor vi har spist først, så danset om træet og så uddelt gaver. Så hvis du og kæresten selv kan leve med at gøre tingene i den rækkefølge, ville det klart være mit bud på en god juleaften. Og når I skal sælge den til svigerfamilien, kan I jo udlægge det som omsorg for børnene, så de kan nå at få og lege med deres gaver før de bliver for trætte - det er der da ingen der kan blive fornærmede over, tænker jeg.
5
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 4. okt 2015, 14:58

Tak for alle jeres input :kys:

@Fru Sunshine : Tror, det er en god ide at være stille og rolig omkring det, og så sige det, hvis der er for meget larm. Og så må de få en tidlig gave, evt. en, der er lidt underholdnin i, så der er lidt ro på, mens vi spiser.

@Rakel : God pointe med, at man ikke skal trække den så længe, at de er helt overtrætte, når vi kommer til gaverne.

@Flora og @Dikus : Tror, at jeg vil prøve at foreslå, at børnene åbner gaver først, så vi kan få lidt ro på bagefter. Vi har ikke holdt jul i eget hus før, så man kan vel godt sige, at det bare er sådan, vi gør her hos os.

@DenSkarpeLaks : Er ikke sådan fanatisk med rækkefølgen, men synes bare, at det er så hyggeligt at sidde og pakke gaver ud om aftenen.

Uanset hvad, så tror jeg i hvert fald, at vi skal have en lille snak om det inden, så vi ikke skal stå og snakke om det selve juleaften, og så der ikke er nogen, der føler, at de ikke er velkomne.
1

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 13. okt 2015, 09:00

Dit hjem, dine regler. Den sætning er lov for mig. Men man skal bare lige huske på, at folk ikke er tankelæsere, og at man derfor er nødt til at melde reglerne ud, så alle kan forholde sig til dem. Lige præcis med jul, som er så hellig for utrolig mange, så ville jeg klart melde ud i god tid, hvad der kommer til at ske. Selv ville jeg have det ret stramt med, hvis jeg først på selve dagen finder ud af, at det ikke kommer til at forløbe "som det plejer".

Så meld ud i forvejen, så folk kan forholde sig til det - og evt kan melde fra, hvis det ikke svare til deres egne forventninger om en juleaften.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2712

Indlægaf Urtekussen » 21. okt 2015, 04:34

Vi har holdt jul de sidste tre år.

Det har været med tidlig spisning (kl 17.30) af hovedret. Herefter dansede vi om træet og sang de sange Mini kendte og ønskede. Så fik han sine pakker og uddelte dem fra ham (til fx bedsteforældre).
Så fik vi dessert og han blev puttet (af og til en længere proces).
Til sidst dansede vi andre om træet og pakkede gaver op til langt ud på natten.

Sådan tænker jeg også det bliver i år.
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 21. dec 2015, 14:44

Har nu fået talt med børnenes mor, og vi havde en rigtig god snak. Det viste sig, at hun faktisk selv var ked af sidste juls model med "alle pakker ud på samme tid og papir flyver i alle retninger", så vi blev enige om at spise tidligt, danse om træet og så lade ungerne pakke gaver ud først. Hvis de derefter er trætte kan de komme i seng der, og ellers kan de lege, mens vi andre pakker gaver ud i ro og mag. De får nok også en gave inden maden, så de kan hygge sig med den.

Ved egentlig ikke, hvorfor jeg var så bange for at tage dialogen, for børnenes mor er faktisk ret cool.

Tak for alle jeres input :kys:
6

Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 25. dec 2015, 12:24

Vi havde en ok jul. Børnene åbnede deres gaver først, men de ville ikke i seng, så vi nåede aldrig til, at vi voksne kunne åbne gaver i fred og ro. Der var simpelthen ingen tidspunkter, hvor alle sad ned samtidig. Bliver nok aldrig sådan en, der foretrækker jul med børn, for der er godt nok meget uro og mange decibeller i luften sådan en aften. Men ungerne havde en god aften, og det var jo det vigtigste. Når der er børn i familien, så er det jo sådan, og det er også ok, at det er på deres præmisser lige den ene aften om året.
1

Tilbage til "Forældre"