Kontanthjælpsloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10189

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 10:37

Pernille skrev:
polavyk skrev:Jo længere kontanthjælpssatsen pressen ned jo længere skal modtageren presses ud i udkantsdanmark? Det lyder ikke som en vej ud af kontanthjælp.

Jo jo, så bliver vores hovedstad helt ren! Forestil dig det; en hel by kun med ægte, værdige mennesker.
Fattigdom pist væk, ligesom de parametre de fattige kunne måles på.

:pompom: :pompom: :pompom:

Hvem er det, mener du, som skulle ønske det for København?
1
Je suis un tableau noir.
wh1971
Bortvist
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 10:54

Pernille skrev:Der blev skrevet;

Men man kan jo også diskutere, om det nødvendigvis skal være muligt at bo centralt i København som kontanthjælpsmodtager.

Så diskuterede jeg som bare skridtet videre ;)

Folk på kontanthjælp og lignende, skal bare sætte pris på at få lov at trække vejret og ellers rykkes op med rode får at have lov at leve.
Folk med RIGTIGE job, skal nærmest have krisehjælp straks, hvis de bliver nødt til at flytte sig uden for hovedstaden pga. deres LØNarbejde.

Men hey, det er en helt anden diskussion.

Stop din trollen. Det er for latterligt det dér.

Blot fordi man ikke bor i postnumre mellem 0 og 2000 så er man altså ikke i Udkantsdanmark! Spænd dog hjelmen og kom ind i kampen
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1147
Likede indlæg: 6741

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 12:18

DetSorteCirkus skrev:Det er mit klare indtryk, at der for rigtig mange langtidsledige på kontanthjælp er meget andet end arbejdsløshed på spil, og at den enkeltes reelle eller oplevede fattigdom derfor ikke utvetydigt er et argument for, at det hele bliver bedre af at lade ydelsen stige.
I visse dele af fx. det kreative miljø får folk i kortere eller længere perioder ikke mere udbetalt end, hvad der svarer til en kontanthjælp og formår at leve helt ok for det. Det har jeg også selv prøvet af flere omgange. Det er dog ikke for alle, da det kræver ressourcer og overblik.

Det sidste siger noget om, at langtidsledighed på kontanthjælp netop er en kompleks størrelse, der ikke bliver klaret med pisk i form af færre og færre penge, indskrænkelse af ferierettigheder, osv. Faktisk tror jeg, at jo mere anderledes fra lønmodtagerlivet man gør tilværelsen på kontanthjælp, jo mere piller man, på en dårlig måde, ved den gnist, der i den rette kontekst for nogle mennesker på KH kunne være grundstenen for at komme ud på arbejdsmarkedet, nemlig følelsen af ligeværd og af at have de samme grundlæggende rettigheder som flertallet.

Jeg kan godt forstå, hvorfor der skal være en balance mellem basishjælp og gavebod, så andre borgere ikke føler, at det er økonomisk og socialt omsonst at have et arbejde, men omvendt kender jeg også flere topskatsbetalere, der efterhånden synes, at behandlingen af mennesker på bl.a. KH og starthjælp er så skrabet, at det forringer det meningsfulde for dem i at betale mange penge i skat.

Det er jo meget debatten om man skal kunne leve eller bare overleve på en kontanthjælp ?
Objektivt må man sige, at de ca. 24.000 udbetalt, et ægtepar på kontanthjælp med 2 børn har, burde være nok til mere end bare at overleve, HVIS de altså har styr på deres økonomi/situation. Men ofte er der jo en længere forhistorie, hvor der er sygdom/medicin udgifter, der har været mindre fornuftigt forbrug, der er opbygget gæld mm. og så er det at økonomien bliver stram.

Som du skriver så der mange mennesker som i perioder må klare sig for ganske små indtægter, det gælder ikke kun i de kreative fag, men også mange andre selvstændige erhverv. Men dels er disse typisk ressourcestærke mennesker sådan personligt, og dels så er det "i perioder", noget som kontanthjælpen også var tænkt som. Desværre er det jo for mange blevet år og år, noget systemet aldrig var tænkt som, og så er mange af modtagerne nok ikke det der kan betegnes som ressourcestærke personer. :gruble:

Problemet er vel at vi kun har 2 systemer, et beregnet til kortvarig støtte, og så et til permanent støtte (førtidspensionen), der mangler et eller andet i midten, til dem som ikke er permanent uarbejdsdygtige, men som nok heller ikke kommer til at forsørge sig selv inden for en kortere periode. Eller er vi så ude i at nogen "ikke kan finde ud af at leve deres liv" og der skal en eller anden form for formynderskab / styring ind i folks liv, hvis de er på kontanthjælp i mere end 1-2år? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 811
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8363
Kontakt:

Indlægaf Ado » 2. okt 2015, 12:24

Det er så sygt. Den lorte regering fatter jo absolut intet og har på ingen måde begreb om, hvordan den virkelige verden forholder sig. De tænker i teorier og tal, men ingen af dem har nogen anelse om det menneskelige aspekt.

Hvad er det for en møgland vi er ved at få? Nu skal det også gå ud over børnene? Flot! Det bliver da sikkert starten på endnu flere sociale problemer.
Og beklager mit sure tonefald, men jeg har hovedpine fra helvede: Men gider folk, der argumenterer arrogant med "kontanthjælp er et tilbud" godt bare klappe i? Bevares, ja - det er da et tilbud, men alternativet er at stå på gaden.

Og deres fis med at at få flere i arbejde? Ohh jo, det skal nok hjælpe. Nu er systemet altså indrettet sådan, at rigtig mange syge mennesker parkeres på kontanthjælp. Det er billigere. Men det bliver folk bare ikke raske af. Og de bliver fandeme heller ikke mere raske af, at regeringen går ind og giver dem et spark i nyrerne, samtidig med de lige snupper muligheden for at de allersvageste kan holde ferie med deres familie eller dem selv.

"Jamen, helt ærligt, Ado...kontanthjælpsmodtagere holder jo lissom ferie hele tiden". Åh, hold kæft. Gu' gør de da ej. Og sådan en udtalelse kommer kun fra en person, der aldrig har prøvet at ramme bunden og ryge på kontanthjælp.
Det er ingen ferie at være på kontanthjælp. Det er én stor gang overvågning (for ER du nu enlig?), én stor gang blottelse af sig selv og sit allersvageste jeg, en konstant utryghed og uvished og jeg kunne blive ved.

Jeg er så glad for at jeg er ude af det system, men jeg har så ondt i maven over at tænke på, hvor meget lort og kaos den regering bliver skyld i nu.

Og jo, jeg synes også kun det er rimeligt, at der skal være en bonus ved at få et job. Det kan da godt nage mig lidt, at en bekendt på kontanthjælp og enlig forsørger har næsten lige så mange penge udbetalt, som jeg har. Og som i øvrigt shopper fem gange så meget som mig.
Men det nytter ikke at straffe folk og tvære dem endnu mere ud. Og det gør man, når man tager retten til ferie fra kontanthjælpsmodtagere.
4
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 12:42

Ado skrev:Det er så sygt. Den lorte regering fatter jo absolut intet og har på ingen måde begreb om, hvordan den virkelige verden forholder sig. De tænker i teorier og tal, men ingen af dem har nogen anelse om det menneskelige aspekt.

Hvad er det for en møgland vi er ved at få? Nu skal det også gå ud over børnene? Flot! Det bliver da sikkert starten på endnu flere sociale problemer.
Og beklager mit sure tonefald, men jeg har hovedpine fra helvede: Men gider folk, der argumenterer arrogant med "kontanthjælp er et tilbud" godt bare klappe i? Bevares, ja - det er da et tilbud, men alternativet er at stå på gaden.

Og deres fis med at at få flere i arbejde? Ohh jo, det skal nok hjælpe. Nu er systemet altså indrettet sådan, at rigtig mange syge mennesker parkeres på kontanthjælp. Det er billigere. Men det bliver folk bare ikke raske af. Og de bliver fandeme heller ikke mere raske af, at regeringen går ind og giver dem et spark i nyrerne, samtidig med de lige snupper muligheden for at de allersvageste kan holde ferie med deres familie eller dem selv.

"Jamen, helt ærligt, Ado...kontanthjælpsmodtagere holder jo lissom ferie hele tiden". Åh, hold kæft. Gu' gør de da ej. Og sådan en udtalelse kommer kun fra en person, der aldrig har prøvet at ramme bunden og ryge på kontanthjælp.
Det er ingen ferie at være på kontanthjælp. Det er én stor gang overvågning (for ER du nu enlig?), én stor gang blottelse af sig selv og sit allersvageste jeg, en konstant utryghed og uvished og jeg kunne blive ved.

Jeg er så glad for at jeg er ude af det system, men jeg har så ondt i maven over at tænke på, hvor meget lort og kaos den regering bliver skyld i nu.

Og jo, jeg synes også kun det er rimeligt, at der skal være en bonus ved at få et job. Det kan da godt nage mig lidt, at en bekendt på kontanthjælp og enlig forsørger har næsten lige så mange penge udbetalt, som jeg har. Og som i øvrigt shopper fem gange så meget som mig.
Men det nytter ikke at straffe folk og tvære dem endnu mere ud. Og det gør man, når man tager retten til ferie fra kontanthjælpsmodtagere.

Ja, det sidste afsnit i dit indlæg viser jo meget tydeligt hvorfor der er behov for en justering af kontanthjælpen. Din bekendte skal nok overleve, men må så shoppe en hel del mindre hvorved incitamentet til at arbejde øges. Det er præcis hensigten med forslaget.

Kontanthjælpen er ikke et tilskud til shopping, men en hjælp til husleje, mad, tøj på kroppen samt helt nødvendige udgifter til el, vand, varme osv.

Ikke mere end det. Ønsker man sig mere velstand så er det med at komme i arbejde. Er man syg, ja så skal det naturligvis afklares og "parkeres" man på kontanthjælp som syg så er det et helt separat problem der intet har med denne sag at gøre.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 12:49

polavyk skrev:Wizzze- hvor får du de 24000 kr fra?

Jeg forstår slet ikke, at man fokuserer på, hvor meget man kan vinde ved at komme i arbejde, fordi man sætter satsen ned. Hvor meget skal man undvære, imens man ikke kan/ kan få arbejde?

2 x forsørger kontanthjælp minus skat = ca. 20.800 kr. pr md.
Børnefamilieydelse for 2 børn = ca. 2.300 kr. pr. md
gns. Boligsikring = 1.200 kr. pr md.
i alt lidt over 24k pr. måned.
0
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 12:51

I øvrigt synes jeg denne tråd meget godt viser hvilket vanvittigt system vi efterhånden har skabt i DK. Er man uden arbejde kan man reelt få hele livet betalt, MEN guddødemig om ikke skrigeskinkerne hyler op fordi der så ikke også er mulighed for ferie?

FERIE?????

Hvor mange mennesker arbejder ikke på fuld tid og har kun sjældent råd til ferier og da slet ikke ferierejser? Jeg fatter det ikke... jeg fatter det simpelthen ikke at det har udviklet sig sådan.
0
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 12:53

Wizzze skrev:2 x forsørger kontanthjælp minus skat = ca. 20.800 kr. pr md.

plus friplads i institutioner hvis børnene bruger disse. Det er en indtægt præcis som alt andet.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 12:54

wh1971 skrev:I øvrigt synes jeg denne tråd meget godt viser hvilket vanvittigt system vi efterhånden har skabt i DK. Er man uden arbejde kan man reelt få hele livet betalt, MEN guddødemig om ikke skrigeskinkerne hyler op fordi der så ikke også er mulighed for ferie?

FERIE?????

Hvor mange mennesker arbejder ikke på fuld tid og har kun sjældent råd til ferier og da slet ikke ferierejser? Jeg fatter det ikke... jeg fatter det simpelthen ikke at det har udviklet sig sådan.

Tror ikke bekymringen går på råd til ferie, men ret til ferie, altså 5 uger om året hvor man ikke skal skrive ansøgninger, rende til samtaler, gå til foredrag og kurser, prøvninger osv.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 2. okt 2015, 12:57

wh1971 skrev:I øvrigt synes jeg denne tråd meget godt viser hvilket vanvittigt system vi efterhånden har skabt i DK. Er man uden arbejde kan man reelt få hele livet betalt, MEN guddødemig om ikke skrigeskinkerne hyler op fordi der så ikke også er mulighed for ferie?

FERIE?????

Men der er jo ikke tale om at have RÅD til ferie. Der er tale om at have RET til ferie. Som at man i de perioder man holder ferie ikke er forpligtet til at søge job, møde på kurser og til møder og ikke skal i aktivering. Ferien kan jo sagtens foregå hjemme i haven, hvor man så bare har ro til at være sammen med sine børn uden at mor eller far pludselig bliver pålagt en aktivering eller andet. Det synes jeg faktisk er rimeligt nok.
1
Debattens sødeste :engel:
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 12:57

Wizzze skrev:Tror ikke bekymringen går på råd til ferie, men ret til ferie, altså 5 uger om året hvor man ikke skal skrive ansøgninger, rende til samtaler, gå til foredrag og kurser, prøvninger osv.

Man kunne jo indrette systemet således, at man stadig havde ret til op til 5 ugers ferie om året på kontanthjælp hvor der så ikke blev udbetalt KH i de uger man havde ferie. Det ville være fint for mig.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 12:59

polavyk skrev:Jeg er åbenbart tungnem, for jeg har opfattet det sådan, at de netop ikke kan få boligsikring, fordi loftet er det samme som kontanthjælpen?

Det er også boligsikringen der nu forsvinder, jeg beskrev situationen som den er nu, fremover bliver det så ca. 23k pr. måned som et ægtepar skal klare sig for, det burde være ganske ok for de fleste, men det kommer meget an på hvordan man har indrettet sig. Betaler man 10k i husleje og skal afdrage 3-4k på gæld pr. måned, så er der ikke meget overskud.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 13:00

wh1971 skrev:
Wizzze skrev:2 x forsørger kontanthjælp minus skat = ca. 20.800 kr. pr md.

plus friplads i institutioner hvis børnene bruger disse. Det er en indtægt præcis som alt andet.

En indtægt er det vel ikke, men en udgift man ikke har. Men OK nettoeffekten er den samme.
0
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 13:01

Wizzze skrev:Det er også boligsikringen der nu forsvinder, jeg beskrev situationen som den er nu, fremover bliver det så ca. 23k pr. måned som et ægtepar skal klare sig for, det burde være ganske ok for de fleste, men det kommer meget an på hvordan man har indrettet sig. Betaler man 10k i husleje og skal afdrage 3-4k på gæld pr. måned, så er der ikke meget overskud.

Det er et alment faktum, at rigtig mange KH-modtagere kæmper med gæld

http://www.dr.dk/ligetil/indland/folk-p ... stor-gaeld

Fra 2012, men situationen er nok ikke synderligt anderledes i dag. Det er utvivlsomt en rigtig svær situation at være i, men det KAN aldrig nogensinde blive skatteydernes opgave at afdrage en gæld et voksent myndigt menneske selv stifter.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 13:02

wh1971 skrev:
Wizzze skrev:Tror ikke bekymringen går på råd til ferie, men ret til ferie, altså 5 uger om året hvor man ikke skal skrive ansøgninger, rende til samtaler, gå til foredrag og kurser, prøvninger osv.

Man kunne jo indrette systemet således, at man stadig havde ret til op til 5 ugers ferie om året på kontanthjælp hvor der så ikke blev udbetalt KH i de uger man havde ferie. Det ville være fint for mig.

Problemet er jo bare at man ikke rigtig må spare op på KH, så skulle de 10k man må gemme til senere ihvertfald ændres.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"