Pædagogfaget.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Re: Pædagogfaget.

Indlægaf Rakel » 3. okt 2015, 06:56

Jeg har mødt meget få pædagoger, hvis faglighed jeg respektere.

Undtagelsen er vores nuværende vuggestue - der endda er under skærpet tilsyn. Der er nogle damer ansat, der kan deres ting og allerbedst? De kommunikerer på en fantastisk måde med børn og forældre.

Jeg vil sige, at pædagoger ofte ødelægger det for sig selv ved at gå op i småting, der gøres til elefanter. Jeg oplevede det konstant, hvor vores ældste børn gik i vs/bh.
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1142

Indlægaf englishchannel » 3. okt 2015, 07:30

Jeg synes desværre, at der er sket en negativ udvikling med faget over de seneste 10-15 år, og i meget af min generation bliver det opfattet som et lavstatusfag i forhold til mange andre fag, hvilket også har betydning for optaget. Det er mit personlige indtryk, at mange dygtige, empatiske mennesker bliver afskrækket af branchens rygte, arbejdstider og lønforhold og derfor søger mod fag med bedre vilkår.

Jeg må indrømme, at når jeg ser på de pædagoger/pædagogstuderende på min egen alder, som jeg kender personligt, kan jeg godt blive lidt bekymret for vores børns fremtid. Jeg vil gerne tro på, at uddannelsen har krævende elementer af dels boglig viden og dels praktikker, hvor dette afprøves i praksis, men alligevel sidder jeg tilbage med følelsen af, at kravene for at bestå disse elementer er for lave. Jeg kender så mange unge pædagogstuderende, der i min verden simpelthen ikke er egnede til at varetage det job. Folk, der er uden overskud, uden speciel empati og uden overblik - alle menneskelige egenskaber som en pædagog må og skal have. Jeg har også kendt meget dygtige og empatiske pædagogstuderende, men alle som en er de enten droppet ud igen, fordi de fandt niveauet for lavt og deres medstuderende for useriøse, eller også har de læst direkte videre på en kandidat og har dermed aldrig arbejdet "på gulvet" i praksis.

Der er selvfølgelig mange undtagelser til ovenstående, og jeg har nok bare været uheldig med de ca. 20 pædagoger/pædagogstuderende, som jeg kender. Men det har alligevel præget mit eget syn på faget, så jeg kan godt forestille mig, at andre har det på samme måde, hvis de har lignende erfaringer.
Senest rettet af englishchannel 3. okt 2015, 07:35, rettet i alt 2 gange.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10298

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. okt 2015, 09:04

englishchannel skrev:Jeg synes desværre, at der er sket en negativ udvikling med faget over de seneste 10-15 år, og i meget af min generation bliver det opfattet som et lavstatusfag i forhold til mange andre fag, hvilket også har betydning for optaget. Det er mit personlige indtryk, at mange dygtige, empatiske mennesker bliver afskrækket af branchens rygte, arbejdstider og lønforhold og derfor søger mod fag med bedre vilkår.

Jeg må indrømme, at når jeg ser på de pædagoger/pædagogstuderende på min egen alder, som jeg kender personligt, kan jeg godt blive lidt bekymret for vores børns fremtid. Jeg vil gerne tro på, at uddannelsen har krævende elementer af dels boglig viden og dels praktikker, hvor dette afprøves i praksis, men alligevel sidder jeg tilbage med følelsen af, at kravene for at bestå disse elementer er for lave. Jeg kender så mange unge pædagogstuderende, der i min verden simpelthen ikke er egnede til at varetage det job. Folk, der er uden overskud, uden speciel empati og uden overblik - alle menneskelige egenskaber som en pædagog må og skal have. Jeg har også kendt meget dygtige og empatiske pædagogstuderende, men alle som en er de enten droppet ud igen, fordi de fandt niveauet for lavt og deres medstuderende for useriøse, eller også har de læst direkte videre på en kandidat og har dermed aldrig arbejdet "på gulvet" i praksis.

Der er selvfølgelig mange undtagelser til ovenstående, og jeg har nok bare været uheldig med de ca. 20 pædagoger/pædagogstuderende, som jeg kender. Men det har alligevel præget mit eget syn på faget, så jeg kan godt forestille mig, at andre har det på samme måde, hvis de har lignende erfaringer.

Det her oplever jeg i hvert fald på læreruddannelsen, hvor jeg lige nu læser med merit.
Tekst- og abstraktionsniveuaet er højt og faget komplekst og krævende, men kravene til at bestå de forskellige moduler følger slet ikke med.

To års arbejde i folkeskolen har givet mig en enorm respekt for lærere og pædagoger, og det handler ikke om "Tænk at nogen kan holde det ud", men om at opleve, hvor fagligt givende og udfordrende det er at beskæftige sig med området. Det er svære fag og bestemt ikke for alle.

At uddannelserne er for bløde i bedømmelsen af de studerendes evner og læring er et kæmpe problem, da mange af de humanister, som efterspørger mere praksis og hands-on på universiteterne og siden hen bliver frustrerede over deres fluffy kompetencer, efter min erfaring med fordel kunne tage en professionsbachelor i stedet.
1
Je suis un tableau noir.
Splat
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Indlægaf Splat » 3. okt 2015, 14:07

Pædagoguddannelsen er under al kritik og har været det i mange, mange år. Derudover er pædagogers mulighed for videreuddannelse ret elendige. Det er overhovedet ikke særligt at møde en pædagog, der efter 30 års virke ikke har været på andet end småkurser.

Jeg har oplevet mange gange at opslå stillinger og få fx 25 ansøgere og alligevel,ikke have en eneste, der kommer i nærheden af at være bare lidt kvalificeret. Det er ikke så mærkeligt, når man også bruger uddannelsen til revalidering og altid har gjort det. Man kan godt nok undre sig, når man ved, at der foregår fuldstændig afgørende udvikling i et menneskes liv i vuggestue alderen.

Man kan altid skyde på ledelsen og jeg er helt enig i, at ledelse er afgørende, men man er faktisk også nødt til at erkende, at man skal leder skal have noget at arbejde med. Der må vi også bare indse, at vores egen fagforening ikke er andet end en bølleforening, der er fuldstændig ligeglad med udvikling af pædagogik og arbejdsmiljø.
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Indlægaf Rakel » 3. okt 2015, 18:12

Jeg har set dygtige pædagoger, lærere, socialrådgivere fra revalidering, så det behøver ikke være skidt.
Yngstebarnets nye stuepædagog er revalideret vel omkring 50 år eller så og kan nemt blive en, jeg har respekt for.
Jeg ved ikke, hvad fag hun er revalideret fra, men som de andre i den institution er hun knivskarp til at kommunikere. Jeg troede ikke, at jeg skulle nå at opleve en kommunikativ og respektfuld tone i vs, men det gør vi virkeligt her.
0
Splat
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Indlægaf Splat » 4. okt 2015, 19:19

Jeg har ret god kotakt til de fleste af dem, jeg blev uddannet med. Dem der ikke arbejde særlig længe, var stort set dem, der var på revalidering. Nej, det behøver ikke at være skidt, men det gør noget ved et fag, hvis en stor del af uddannelsen bliver brugt til at uddanne folk, der ikke er i stand til at arbejde. Det betyder noget for udbydet af ansøgere og det betyder noget for den validitet, som pædagogerne har i deres eget - både overfor dem selv,og overfor omverden.

Når det er sagt, så kender jeg mange, mange dygtige pædagoger. Ellers havde jeg nok heller ikke holdt til det i så mange år,og jeg har stort set heller ikke oplevet andet end dygtige pædagoger med en fantastisk tilgang til mig som forælder og til mine børn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"