Snik-snak tråd for forældre?

Lulu
Kort karma: 71
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 829

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 11. nov 2016, 01:41

Bøtte herhjemme fik Emil nogle figurer af Paw patrol. Det er det der hitter pt og de vakte stor glæde. Han har også været meget OBS på at lillebror skal have sin bamse som han fik af Emil. Så den får lillebror rigtig mange gange på en dag. Emil er dog kun 2,5 så måske en 4 årige trænger til noget mere "søskende" præget.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 454
Likede indlæg: 5404

Indlægaf vibbsen » 11. nov 2016, 08:31

FruKuk skrev:Børnehaven er begyndt at tale om, at lillebror (der er fra januar '13) måske burde starte i skole med 2012-børnene. Jeg har altid tænkt, at det var "heldigt", at han lige sneg sig ind i januar, så han først skulle starte i skole som 6,5 årig, men måske bør vi overveje det. Synes nok bare, at et ekstra år i børnehave lyder mest tiltrækkende, og at han tids nok kan komme i skole.

Det ville jeg godt nok være ked af....Eller rettere: Det ville jeg sige pænt nej tak til...

For det første mener jeg som du at de tidsnok kan komme i skole. Og for det andet, så er der rent socialt altså stor forskel på at være klassens yngste. Og at være klassens ældste. Måske ikke i de helt små klasser. Men når de bliver lidt ældre, så er det altså en ikke ubetydelig faktor.

Min bedste ven tilbage i folkeskolen var født 9.januar 1974. Alle vi andre var født i 1973. Hans forældre insisterede på at få ham i skole i august 1979 sammen med os andre. Selvom han reelt først fyldte 6 år i Januar 1980. I de små klasser gjorde det ikke nogen forskel. Men da vi kom op i de større klasser så var han ALTID den yngste. Og lå derfor nederst i hirakiet. Børn kan være nådesløse hvad det angår. Og det kneb også med det faglige niveau.
Da vi nåede 8.klasse gik den ikke længere. Og i marts det år vi gik i 8.klasse blev han flyttet til en en anden skole hvor han skulle der gå 8.klasse om.

Uden at blinke, så var det den bedste beslutning hans forældre nogensinde havde taget. Han gik fra at være klassen yngste og blive betragtet af lærerne som lidt af en dumrian, til at være klassens ældste. Hvilket dengang gav en del street-credit. Og fordi han lige nåede at få tingene "en gang til"...Jamen så gik det også OK i skolen, og han endte med en rimelig afgangseksamen fra 10.klasse. Men især socialt betød det meget for ham.

Min ven er her desværre ikke mere. Han skød sig selv i hovedet i februar måned i år efter at have været psykisk syg i mange år. Hans forældre havde han ingen kontakt med mere efter et grimt opgør hvor han bebrejdede dem alting, og var i det hele taget lidt en sølle eksistens som også har været involveret i både narko og våben og tyvekoster.. Det siger jeg ikke har sammenhæng med at han kom for tidligt i skolen. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om han måske havde fået et bedre afsæt til tilværelsen hvis han var blevet skånet for nederlaget med at være "ham den lille der ikke fattede noget"...Hvis han havde fået lov til at "modnes" lidt mere.

Så jeg ville hellere have at mit barn var 6,5 år når det startede i skolen, og så måske kedede sig lidt det sidste halve år, end jeg ville sende hende i skole med årgangen før. Men OK, det er så også en ekstrem historie....
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1119

Indlægaf FruKuk » 11. nov 2016, 14:42

Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Den eneste årsag til, at det drøftes allerede nu er at alle dem han leger med er fra 2012 og rykker på "ældstebørnsstuen" til april, hvor han så vil skulle blive tilbage på "yngstebørnsstuen".
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 12. nov 2016, 21:09

Jeg har min halvårlige alene-weekend :love: Ungerne og manden er taget til Jylland, og jeg har haft hele dagen til at daske rundt i nattøj og sippe vin fra midt på eftermiddagen. Jeg bliver ganske enkelt et bedre menneske af lidt alenetid.
3
ajnaM
Kort karma: 128
Likede indlæg: 2336

Indlægaf ajnaM » 13. nov 2016, 07:18

FruKuk skrev:Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Den eneste årsag til, at det drøftes allerede nu er at alle dem han leger med er fra 2012 og rykker på "ældstebørnsstuen" til april, hvor han så vil skulle blive tilbage på "yngstebørnsstuen".

Vi er lidt i samme situation, bare med en dreng fra maj '12, der leger med drengene fra '11, der jo så skal i SFO til foråret.

Og jeg har fundet frem til, at det nok faktisk bliver godt for ham, at de rykker videre. Han er noget mindre end dem, og han skal holde sig på dupperne for at lege med - og alligevel er han altid den mindste. Det påvirker også hans rolle i fællesskabet og i legen, på godt og ondt. Nu har det været 'på godt' i over et år, hvor han virkelig har rykket sig af at lege med nogen, der er så meget ældre.

Men det bliver altså også godt for ham at prøve at være 'den store' og ikke hele tiden skulle anstrenge sig for at være med, selvom han er mindre. Når han ind imellem leger med dem fra hans egen årgang, eksempelvis på legeaftaler, er der en helt anden slags leg, han leger. Han siger selv, han keder sig, men samtidig får han lov at bestemme og koordinere mere, end han får med de store.

Nå, bare lige for at sige, at der godt kan være fordele i situationen også. :)
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 13. nov 2016, 08:35

ajnaM skrev:
FruKuk skrev:Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Vi er lidt i samme situation, bare med en dreng fra maj '12, der leger med drengene fra '11, der jo så skal i SFO til foråret.

Og jeg har fundet frem til, at det nok faktisk bliver godt for ham, at de rykker videre. Han er noget mindre end dem, og han skal holde sig på dupperne for at lege med - og alligevel er han altid den mindste. Det påvirker også hans rolle i fællesskabet og i legen, på godt og ondt. Nu har det været 'på godt' i over et år, hvor han virkelig har rykket sig af at lege med nogen, der er så meget ældre.

Men det bliver altså også godt for ham at prøve at være 'den store' og ikke hele tiden skulle anstrenge sig for at være med, selvom han er mindre. Når han ind imellem leger med dem fra hans egen årgang, eksempelvis på legeaftaler, er der en helt anden slags leg, han leger. Han siger selv, han keder sig, men samtidig får han lov at bestemme og koordinere mere, end han får med de store.

Nå, bare lige for at sige, at der godt kan være fordele i situationen også. :)

Tak for indspark. Lillebrors "bedste venner" er dog under en måned ældre end ham - bare fra december. Men han er god til at finde legekammerater, når vi er "ude", så jeg tænker, at han bare finder nogle andre at være sammen med. Og bedstevennerne rykker jo først i SFO til april '18, så selvom de skifter stue, går de stadig i samme børnehave.
0
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 14. nov 2016, 16:16

100 kr er filme da også mange penge for en kalendergave!! I børnehaven! Så scorer de lige legetøj for 2400 kr pr stue. Frisk nok. Og nogle har jo ikke 100 kr.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 684
Likede indlæg: 3954

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:00

Synes det er et fint kompromis, Rakel. Synes også 100 kroner er meget.

Hvad hedder bogen i øvrigt? Vi snakker meget anatomi herhjemme i tiden og nogle gange mangler jeg nogle billeder i 'børnehøjde' der passer til.

Hos S skal de aflevere noget til 20-30 kroner og så får de hver især en gave med hjem. Jeg har købt et Mascha og Bjørnen billedlotteri i Rema.
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:04

S og jeg har været ude og købe en musik bamse til lillesøster. S vil nemlig gerne at lillesøster ikke låner hendes men i stedet får sin egen.
Hun spottede straks en lille Bamse (ham fra tv) der kan spille. Og eftersom hun selv elsker sin egen Bamse i stor format skulle det være den.
En stor til storesøster og en lille til lillesøster. Det kunne ikke være anderledes. Det var ikke lige den jeg havde tænkt det skulle være, men det var jo hendes valg og synes hendes tanke bag var rigtig sød :lun:
2
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:31

Rakel skrev:
Bøtte skrev:Synes det er et fint kompromis, Rakel. Synes også 100 kroner er meget.

Hvad hedder bogen i øvrigt? Vi snakker meget anatomi herhjemme i tiden og nogle gange mangler jeg nogle billeder i 'børnehøjde' der passer til.

Hos S skal de aflevere noget til 20-30 kroner og så får de hver især en gave med hjem. Jeg har købt et Mascha og Bjørnen billedlotteri i Rema.

Her er det til stuen - den her - jeg var bare heldig med, at der var en på tilbud.

https://www.saxo.com/dk/min-store-bog-o ... 8711418987

Er den købt i en kæde? Eller bare en lokal boghandel? Synes måske 200 er lige dyrt nok.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1181

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 17:07

Rakel skrev:Børnene i Lillesøsters BH skal have en pakke med til stuens pakkekalender. Så pakker de en pakke op hver dag - til fælles brug på stuen. Fint nok.

Det provokerer mig lidt (okay meget), at der er sat en pris på 100 kr og det fremstår som obligatorisk, men det jo nok ikke værd at lave ballade

Jo det er!
Det er simpelthen uforskammet, og det mener jeg faktisk at man som "kunde" godt kan tillade sig at give udtryk for!
Som forældre, havde jeg så uden at tøve både givet børnehave og forvaltning besked om det.

Det man skal tænke på som forældre er, at man ikke blot taler på egne vegne men også på andres - derfor er det vigtigt at sige fra. Tænk på den enlige mor på kontanthjælp (for lige at stramme skruen) med tvillinger i børnehaven - det er 200 kr for hvad????
Desværre så siger forældre sjældent fra.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 17:53

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:Børnene i Lillesøsters BH skal have en pakke med til stuens pakkekalender. Så pakker de en pakke op hver dag - til fælles brug på stuen. Fint nok.

Det provokerer mig lidt (okay meget), at der er sat en pris på 100 kr og det fremstår som obligatorisk, men det jo nok ikke værd at lave ballade

Jo det er!
Det er simpelthen uforskammet, og det mener jeg faktisk at man som "kunde" godt kan tillade sig at give udtryk for!
Som forældre, havde jeg så uden at tøve både givet børnehave og forvaltning besked om det.

Det man skal tænke på som forældre er, at man ikke blot taler på egne vegne men også på andres - derfor er det vigtigt at sige fra. Tænk på den enlige mor på kontanthjælp (for lige at stramme skruen) med tvillinger i børnehaven - det er 200 kr for hvad????
Desværre så siger forældre sjældent fra.

Der er ingen på kontanthjælp i den BH. Hellere ikke med tvillinger.

Jeg vælger mine kampe med omhu, når jeg siger fra (på vores vegne - ikke på andres vegne med mindre, at der er børn i fare for at lide overlast akut) og det er ikke en kamp, jeg gider tage med forvaltningen.

Jeg har rigeligt af udfordringer for at få vores hverdag til at hænge sammen og Lillesøster er i BH ca. 6 dage i december fra kl. 9-13.30.

Hun er i den grad på deltid i BH, at det ikke interesserer mig så meget at inddrage forvaltningen eller lave et nummer ud af det. Jeg har sagt det på kontoret i eftermiddags, da jeg afleverede gaven, at jeg synes, at de skal ændre kurs næste år i forhold til at skrive pris på og så er dét det.

Måske ikke i den børnehave, men måske i en anden børnehave, der også kræver 100 kr for en "kalendergave"
Jeg vælger også mine kampe med omhu - dette er en af dem, jeg især vil kæmpe og faktisk så ved forvaltningen ikke altid hvad f.. der sker i daginstitutionerne, og hvis der gøres opmærksom på sådan et problem, så kan forvaltningen gå ind og lave "retningslinjer" for skik og brug.
Det er simpelthen uacceptabelt!

Hvis man bare lader stå til, så kan man i folkeskolen jo så med god samvittighed sige at "jamen, I havde ikke nogen problemer med at betale 100 kr...så...."
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 20:16

Rakel skrev:
Så tag du den kamp, men respekter at min overskud skal bruges på andre ting end en kalendergave til 100 kr, hvor jeg har brugt 50 kr..

Folkeskole? Jeg taler om BH og har i øvrigt (som jeg skriver tidligere) sagt min mening i eftermiddags på kontoret. Og så er det det. Jeg ser ikke BH de næste to ugers tid.

Tillader mig lige at klippe i citater (hvis du ikke mener det er ok - giv besked :) )

Jeg svarer som udgangspunkt som forældre, der sættes i den pågældende situation: betal 100 kr til en kalendergave i dagtilbud.
Jeg hverken respekterer eller ikke-respekter noget hvad angår dig, fordi jeg ikke har tænkt eller ser at lige din person har noget med det svar jeg har til emnet at gøre :)
Fair nok at du ikke har overskud - det ser jeg ikke lige er noget emne her.

Det jeg skriver mht hvad man gør i dagtilbud og hvad man så "fra officielt hånd" forventer, kan være du ikke lige ved noget om, fordi du ikke er i systement.
Men altså... hvis man som forældre har acceptereret at betale for x altal diverse, så kan det faktisk medføre at man som folkeskoleforældre præsenteres for det argument at man som dp-forældre jo gerne ville betale x antal kr og derfor forventes at være villig til at betale x antal kr i folkeskoleregi.

Egentlig så skal du nok bare se over hvad der påvirker dig og mere på andre :)
0
Sorenspige
Kort karma: 303
Likede indlæg: 1447

Indlægaf Sorenspige » 15. nov 2016, 21:08

Vi har ikke hørt, at der skal være noget lignende i Rs børnehave, hvilket egentlig passer mig fint. Jeg synes under alle omstændigheder, at 100kr til en gave er for mange penge.
0
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 17. nov 2016, 14:02

Så er det blevet tid til at afholde lidt mere af den sommerferie, som jeg ikke har holdt. I morgen flyver vi til Prag med ungerne og hygger os en uges tid :love:

Storesøsters skole er heldigvis helt okay med, at vi har taget hende fri. Orkede ikke rigtigt, hvis vi var blevet mødt alt for negativt omkring det.
4

Tilbage til "Forældre"