Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2997

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 13. okt 2016, 11:57

xxx---xxx skrev:Mit hjerte græder for børn der bliver fjernet. Tænk sig at skulle forholde sig til at blive revet væk fra ens forældre selvom de er pisse uduelige, og placeres hos folk man ikke kender.
Jeg har virkelig lyst til at skrige af disse forældre for tænk at udsætte deres børn for dette svigt :(

Når det er sagt så har jeg den største respekt for folk der tager disse børn til sig, og er klar til at overdøse dem med kærlighed og tryghed.
At folk vil ofre så meget for fremmede børn siger virkelig meget om dem, for ingen tvivl om at de ofre meget. Det må være SÅ hårdt at modtage børn på denne måde.

En kæmpe stor respekt til din søster og svigerinder!

Selvom mit hjerte græder for de her børn som bliver fjernet, så er jeg faktisk ikke i tvivl om, at på den lange bane, så er det det bedste. Hvis de vel og mærke kommer ud til plejefamilier som har den indstilling som min bror og svigerinde har. Desværre er der også plejefamilier som IKKE har det sådan. Her er det at tage imod et plejebarn en indkomstkilde....Jeg var selv været i huset et sted hvor det forholdt sig sådan, og min hjerte bløder den dag idag for den måde de behandlede deres plejesøn på. Føj for satan.

Jeg er totalt :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: over min bror og svigerindes engagement i det her. De er begge 2 virkelig gode og empatiske mennesker, som tilgår den her opgave med stor respekt for børnenes tarv. Og med udgangspunkt i at de her børn har krav på at nogen forsøger at skabe så gode betingelser som muligt for at de - på trods af at de er blevet født af forældre som ikke magtede opgaven - skal vokse op og blive "hele mennesker". F.eks. går C i almindelig skole, selvom det kræver at min svigerinde (som er læreruddannet og har arbejdet med autister i maaange år) er meget mere på, end hvis "bare" hun gik på specialskole for autister. Men min svigerindes udgangspunkt er at C skal kunne klare sig selv. At hun ikke skal "uddannes til at skulle på institution". RESPEKT !!!
Min svigerinde er virkelig gjort af et helt særligt stof. Og jeg har en enorm respekt for hendes viden og integritet i det her spil. Hun er plejemor af gavn og ikke bare af navn. Hun er f.eks. også en indædt modstander af at man skiller søskende når de bliver genplaceret. Hun havde for år tilbage et søskendepar i aku tplacering hvor lillesøster var 2 år og storesøster var 5 år og 4 måneder. Det her var før hun fik C i pleje, og da hun faktisk også er godkendt til adoption, så ville hun faktisk gerne have adopteret disse piger. Men hun kunne kun få lov til at adopterer den mindste. For man frigiver ikke børn over 5 år til adoption. Og man kan ikke få lov til at få permanent plejetilladelse hvis man har adopteret et barn som er tvangsbortadopteret....Man ville således skille de 2 piger ad. Min svigerinde var som sagt godkendt til adoption. Og kunne dermed godkendes til at adoptere lille søster. Men hvis præmissen var at man skilte de 2 piger ad, så var hun ikke interesseret. Systemet valgte at finde en permanent plejefamilie til storesøster og en adoptivfamilie til lillesøster. Hvilket man tydeligt - selv her mange år efter - kan mærke at min svigerinde er vred og forarget over.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 13. okt 2016, 14:31

Jeg bliver så glad, når jeg læser om gode plejefamilier. Jeg fik en ny chance ved at blive anbragt hos min mor, der siden anskaffede mig en far og søster.
Jeg har ikke hørt om den 5 års regel før - men jeg forstår det egentlig godt. Det er meget endegyldigt at blive afopteret, hvis man har en erindring og kendskab til ens bioogiske familie.

Her går det ned af bakke med svigermor. Jeg har fået bestilt flyvebilletter hjem, så må vi jo se på det. Hun er bestemt ikke ung, men alligevel. Lillesøster forstår det jo ikke. De ældste gør og kan jo heldigvis selv finde til Jylland.
0
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 699

Indlægaf FruKuk » 13. okt 2016, 21:58

Trist med din svigermor Rakel. Håber, at I får en god tid sammen.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 13. okt 2016, 22:40

Hun er gammel. Virkeligt. Det er bare svært at vurdere udfra hjemmeplejens og min svigerfars udsagn, hvor vi er. Men vist der, hvor det er på tide at få sagt farvel og hun ikke gider/orker mere. Det må vi jo så. Vi tager hjem i morgen og ser på det.
Lillesøster forstår det jo ikke, men sådan er det. Der bliver spurgt efter hende og show kan hun da lave, men okay en uge med børn hjemme på 1, 3 og 5 år fortæller mig, at dagplejer bliver jeg ikke. Nu tager de to jo da hjem i morgen :)
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2016, 06:21

Rakel skrev:Jeg bliver så glad, når jeg læser om gode plejefamilier. Jeg fik en ny chance ved at blive anbragt hos min mor, der siden anskaffede mig en far og søster.
Jeg har ikke hørt om den 5 års regel før - men jeg forstår det egentlig godt. Det er meget endegyldigt at blive afopteret, hvis man har en erindring og kendskab til ens bioogiske familie.

Her går det ned af bakke med svigermor. Jeg har fået bestilt flyvebilletter hjem, så må vi jo se på det. Hun er bestemt ikke ung, men alligevel. Lillesøster forstår det jo ikke. De ældste gør og kan jo heldigvis selv finde til Jylland.

Jeg er ked af at høre at det går skidt med svigermor. Det er noget af det der er træls ved at bo i udlandet. At man ikke kan "være der" for sine gamle.

Man har indført 5 års reglen omkring bortadoption i Nordirland efter at have skelet til hvordan det man gør i UK. Her har man nemlig ikke sådan en regel. Der er en håbløs mangel på adoptionsforældre begge steder (Forstå det hvem der kan) fordi man har et noget andet forhold til tvangsadoptioner end man har i DK. Alene i UK er der 15000 børn som ikke har nogen adoptionsfamilier. Og det betyder at der faktisk sider børn på 7-8-9 på de britiske børnehjem som ingen vil have. Og som udmærket forstår at de sidder der fordi der ikke er nogen der vil have dem.Hvilket er et yderligere nederlag for disse børn som i forvejen har lidt det nederlag det er at blive svigtet af sine primære omsorgspersoner. Og det er det man vil undgå i Nordirland.

Her i Danmark er man langt mere nærig med tvangsadoption. Som man betragter som et voldsomt indgreb i forældreskabet. Og på det nærmeste opfatter som kassetænkning. Den tankegang kan jeg ikke helt forstå. Måske fordi jeg har set bagsiden af familie plejesystemet. Og måske ikke er imponeret. Der findes masser af gode plejefamilier. Men der findes satme også nogen ind i mellem som aldrig skulle have haft lov til at fungere som plejefamilie. Til gengæld synes jeg at det er et meget voldsomt indgreb fordi det jo sådan rent juridisk og følelsemæssigt betyder at børnene mister en hel familie og får en ny. Men nogen af de børn jeg har stiftet bekendskab med i plejesystemet havde jo reelt meget lidt kontakt til deres biologiske familie. Og har samtidig være "plejebørn" i deres nye familie. Og her er min tanke at det måske ville have bedre af at få en ny "rigtig" familie som er deres resten af livet og som juridisk og moralsk overtager denne rolle som de biologiske forældre ikke kan løfte.......Dette vil så kræve man havde nogen gode værktøjer til at bearbejde den process det er at sige farvel og dermed også sørge over tabet af en familie.

Hvis man har mave til det så anbefaler jeg channel4 programserie "15000 kids and counting" som giver et indblik i mekanismerne omkring tvangsadoption som det fungere i UK. Jeg har kun selv set del 1. Og jeg hylede som en stukken gris. Jeg kunne slet slet ikke ha' det. Hvilket også er årsagen til at jeg valgte ikke at se flere programmer i serien. Det var simpelthen for hård kost.

Til gengæld så kan jeg godt undre mig over at man her i DK skal stå på venteliste i maaaange år for at få et barn fra et eller andet land langt væk. Når vi har børn siddende og vente på adoptionsforældre på børnehjem i EU....Der er sgu noget der ikke stemmer....
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 14. okt 2016, 07:20

vibbsen skrev:
Rakel skrev:Jeg bliver så glad, når jeg læser om gode plejefamilier. Jeg fik en ny chance ved at blive anbragt hos min mor, der siden anskaffede mig en far og søster.

Jeg er ked af at høre at det går skidt med svigermor. Det er noget af det der er træls ved at bo i udlandet. At man ikke kan "være der" for sine gamle.

Man har indført 5 års reglen omkring bortadoption i Nordirland efter at have skelet til hvordan det man gør i UK. Her har man nemlig ikke sådan en regel. Der er en håbløs mangel på adoptionsforældre begge steder (Forstå det hvem der kan) fordi man har et noget andet forhold til tvangsadoptioner end man har i DK. Alene i UK er der 15000 børn som ikke har nogen adoptionsfamilier. Og det betyder at der faktisk sider børn på 7-8-9 på de britiske børnehjem som ingen vil have. Og som udmærket forstår at de sidder der fordi der ikke er nogen der vil have dem.Hvilket er et yderligere nederlag for disse børn som i forvejen har lidt det nederlag det er at blive svigtet af sine primære omsorgspersoner. Og det er det man vil undgå i Nordirland.

Her i Danmark er man langt mere nærig med tvangsadoption. Som man betragter som et voldsomt indgreb i forældreskabet. Og på det nærmeste opfatter som kassetænkning. Den tankegang kan jeg ikke helt forstå. Måske fordi jeg har set bagsiden af familie plejesystemet. Og måske ikke er imponeret. Der findes masser af gode plejefamilier. Men der findes satme også nogen ind i mellem som aldrig skulle have haft lov til at fungere som plejefamilie. Til gengæld synes jeg at det er et meget voldsomt indgreb fordi det jo sådan rent juridisk og følelsemæssigt betyder at børnene mister en hel familie og får en ny. Men nogen af de børn jeg har stiftet bekendskab med i plejesystemet havde jo reelt meget lidt kontakt til deres biologiske familie. Og har samtidig være "plejebørn" i deres nye familie. Og her er min tanke at det måske ville have bedre af at få en ny "rigtig" familie som er deres resten af livet og som juridisk og moralsk overtager denne rolle som de biologiske forældre ikke kan løfte.......Dette vil så kræve man havde nogen gode værktøjer til at bearbejde den process det er at sige farvel og dermed også sørge over tabet af en familie.

Hvis man har mave til det så anbefaler jeg channel4 programserie "15000 kids and counting" som giver et indblik i mekanismerne omkring tvangsadoption som det fungere i UK. Jeg har kun selv set del 1. Og jeg hylede som en stukken gris. Jeg kunne slet slet ikke ha' det. Hvilket også er årsagen til at jeg valgte ikke at se flere programmer i serien. Det var simpelthen for hård kost.

Til gengæld så kan jeg godt undre mig over at man her i DK skal stå på venteliste i maaaange år for at få et barn fra et eller andet land langt væk. Når vi har børn siddende og vente på adoptionsforældre på børnehjem i EU....Der er sgu noget der ikke stemmer....

Nordirland og UK, ja.
Her kender jeg godt de regler og mangel på regler. Jeg synes, at 5 år er for højt sat til adoption, men jeg kender udemærket til ringe forhold, som plejebørn kan møde og manglen på familier. Jeg tror i høj grad, at børn trods svigt og nederlag har behov for en viden og kontakt til deres familie, hvis først kontakten er etableret og det er den jo i 5 års alderen.

Jeg tror ikke, at der fra adoptionssystemet er fokus på europæiske børn. Overhovedet eller om de må adopteres international. For der kunne meget let afsættes britiske og irske børn til danske forældre, der jo reelt er ude i at vente så længe, at nogle godkendte adoptanter ikke modtager et barn til adoption.

Her i UK bliver man jo nærmest tilbudt plejebørn med løfte om adoption som en formalitet. Også de meget små børn. Eller englænderne bliver. Jeg har ingen ide om, hvorvidt man tænker internationalt og mit helbred er ikke til at have børn med særlige behov eller flere børn i det hele taget. Det ville ellers være passende at betale noget tilbage i puljen.

Jeg kender reglerne i Danmark, da Aarhus Kommune meget gerne ville have os som akutplejefamilie, men jeg syntes, at to børn under 4 år og mit job var en dårlig kombination med et højt timetal og skæve arbejdstider. Kommunen var ikke enige, så der var vist også mangel på familier i Danmark.

Jeg ved min familie overvejer det og såmænd nok går ind i det, når det sidste af ungerne er flyttet hjemmefra. Man tager det vist ikke så tungt med alder i UK på plejeforældre og jeg har nikket anerkendende til det. De har da trods alt formået at give mig vidunderlige rammmer for at vokse og det kan de give ethvert barn/ungt menneske.

Det er trods alt også besværligt at bo på Sjælland og have forældre i Jylland, så vi er ikke dårligere stillet end andre. Vi gemmer konsekvent ferie til de her ting og nu er der pakket, så er vi fremme i morgen aften. Vi skal bare have afleveret de her børn, der har været på besøg - de bliver hentet om lidt. Nyvaskede og mætte :)
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 14. okt 2016, 07:36

You do not have to be a British Citizen in order to adopt. If you are single you must be domiciled in the British Islands or have been habitually resident in the British Islands for one year preceding the application to the court for an adoption order. If you are couple applying then both of you must have been habitually resident in the British Islands for at least one year prior to making an application to the Court for an adoption order concerning a child or one must be domiciled.

----- så meget klogere. Man behøver ikke være britisk statsborger, men det går ikke at adoptere til Danmark. Vi ville tilsyneladende kunne komme i betragtning ved bopæl og så flytter statsborgerskab velsagtens til dansk eller måske rimeligvis dansk/britisk med de nye regler for dobbelt statsborgerskab.

De skriver nu også, at de mangler flest adoptanter til ældre børn og det er jo sikkert de 15000 børnehjemsbørn, der tales om.
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2016, 09:29

Rakel skrev:You do not have to be a British Citizen in order to adopt. If you are single you must be domiciled in the British Islands or have been habitually resident in the British Islands for one year preceding the application to the court for an adoption order. If you are couple applying then both of you must have been habitually resident in the British Islands for at least one year prior to making an application to the Court for an adoption order concerning a child or one must be domiciled.

----- så meget klogere. Man behøver ikke være britisk statsborger, men det går ikke at adoptere til Danmark. Vi ville tilsyneladende kunne komme i betragtning ved bopæl og så flytter statsborgerskab velsagtens til dansk eller måske rimeligvis dansk/britisk med de nye regler for dobbelt statsborgerskab.

De skriver nu også, at de mangler flest adoptanter til ældre børn og det er jo sikkert de 15000 børnehjemsbørn, der tales om.

Ja, de er knap så "fedtede" med deres regler som man er her i DK...Men OK, hvis du mangler adoptanter i den grad som det er tilfældet, så kan jeg godt forstå det. Beggars can be choosers :sarkasme:

Mit hjerte bløder seriøst for de der lidt ældre børn som sidder og venter på at der er nogen der vil adoptere dem. Det ultimative nederlag for et barn er da at der ikke er nogen som vil være mor for det.....Hold nu kæææææft...Det kan nærmest få mig til at hyle...
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2016, 09:33

Apropos adoption så har en af mine tidligere kollegaer og hendes mand fået et 4-årigt adoptivbarn fra Thailand for 8 uger siden....Shit han er sød. Heeeeeelt vildt sød.

Hun går derfor hjemme på barselsorlov. Og jeg er simpelthen så misundelig....Nøj, hvor er barsel med en 4 årig bare noget helt andet end barsel med en nyfødt. Goddammit det ser hyggeligt ud....Selvfølgelig ved jeg godt at vi kun ser de gode dage på facebook. Men alligevel...De laver nogen virkelig fede ting, for man kan altså noget lidt andet med en 4 årig end med en baby.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 14. okt 2016, 09:53

Jeg ville så virkeligt skulle trække vejret dybt, hvis vi skulle være forældre for en 4-årig, der kommer med (fremmed) sprog/kultur/spisevaner/religion/ savn af en tidligere hverdag med mere kontra at oparbejde det over tid. Jeg er faktisk ikke overbevist om, at jeg ville turde.

Der er hellere ikke alderskrav i UK, kan jeg se eller de samme krav til parforhold. Men ja, naturligvis vil man være nødt til at søge bredere end i Danmark, hvor der er meget få danske børn til adoption.
2
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 15. okt 2016, 10:48

Vibbsen og Rakel de børn I taler om, der bor på børnehjem i UK, er det børn helt uden forældre?
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 15. okt 2016, 11:35

FruKuk skrev:Vibbsen og Rakel de børn I taler om, der bor på børnehjem i UK, er det børn helt uden forældre?

Ja og Nej, det er børn hvor systemet har truffet afgørelse om at de skal tvangsbortadopteres eller hvor forældrene har afskrevet retten til dem (Yes, de findes faktisk også...Forstå det hvem der kan).

Det er virkelig en helt anden verden i forhold til den vi er vant til her i DK, hvor tvangsadoption nærmest betragtes som decideret overgreb på forældreskabet og et brutalt brud på menneskerettighederne. Der er sågar nogen som går så vidt som til at påstå at når der træffes beslutning om tvangsadoption så er det for at spare penge til plejefamilier.

Jeg må desværre erkende at jeg har set for mange plejebørn som ville have haft mere ud af at blive bortadopteret da de var 4-5 år til nogen som reelt gerne ville have børn, og som var villige til at gøre dem til deres for evig tid for "better and for worse", end de havde af at blive hængende i et plejesystem hvor de røg fra plejefamilie til plejefamilie, så snart de blev for besværlige. Hvilket man uværligt bliver når man føler sig uønsket og ikke blive forstået der hvor man er.
Der findes uden tvivl masser af gode plejefamilier. Men der findes satme også mange som ikke er det. Og hvor det at være plejefamilie er en kærkommen indkomst.....
2
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 15. okt 2016, 17:50

Min mand er en nar lige nu, og heldigvis skulle han hjem til en kammerat her til aften...

Han har simpelthen så stor forventninger og krav til R. I dag havde vi besøg af et vennepar, som ikke selv har børn. Det har alle deres venner dog, så de er vant til og indstillede på, at tingene er anderledes, end før folk fik børn.

Det er min mand så åbenbart ikke. Da de var taget afsted i dag, og jeg nævnte, at det havde været hyggeligt, mente han det helt modsatte. Han syntes, det var ærgerligt, at vi ikke havde kunnet snakke helt på samme måde, som vi plejer, og han var træt af, at R ikke kunne lege mere selv.

Det er rigtigt, at han ikke sad og fx legede med lego, men han stod i lang tid ved sofabordet og nørklede med noget, og da vi spiste frokost, sad han lige så stille og spiste.

Min veninde foreslog endda en weekendtur i sommerhus med børn, og det ville hun nok ikke gøre, hvis R var irriterende at være samme med.

Jeg overreagerer nok, men min mand har bare en tendens til at R nærmest skal opføre sig som en dresseret abe, for at han er tilfreds.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 16. okt 2016, 01:32

Det lyder bare ikke særligt sjovt. Mit indtryk er, at R er en sød og rolid dreng, der er rar at være sammen med. Børn fylder. Sådan er livet.

Nå. Så kom vi hjem til våde Danmark. Men ok vi havde alert weather i UK på grund af vand så same same....
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 16. okt 2016, 15:09

Hvor lyder det vildt med så mange børn, der mangler adoptivforældre. Det er godt nok noget andet end herhjemme. Jeg arbejder med anbragte børn (døgnbehandling på institution), og uagtet hvor lidt deres biologiske forældre magter (nogle ser efter eget valg aldrig deres børn), så har jeg aldrig været vidne til, at børnene blev givet op til adoption.

Py med din mand Soerenspige - det ville også gøre mig ked af det.
Senest rettet af FruKuk 16. okt 2016, 16:36, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Forældre"