Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 700

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 25. okt 2015, 20:55

Mine unger gider ikke spise aftensmad! Og jeg gider ikke have sure børn hængende ved bordet. Så her spiser de, til de er mætte (oftest nærmest ingenting) og så går de fra bordet, hvis de har lyst. Der bliver i udgangspunket ikke serveret mad derefter.

De får oftest et stykke brød og nogle grøntsager, når de er blevet hentet (ca 16.00), og så spiser de normalt først et rigtigt måltid næste morgen.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3021

Indlægaf vibbsen » 25. okt 2015, 21:33

Jeg slutter mig til koret af med med "barn der ikke spiser alverden" ...Emma har ellers altid spist godt herhjemme. Men pt gider hun ihvertfald ikke aftensmaden.....det må hun jo så selv om....vi tilbyder grønt og saftevand når vi kommer hjem,,og vil hun så ikke spise aftensmad så er det,helt fint. Men vi tilbyder IKKE snack før sengetid mere. Ligesom Bøtte oplevede vi nemlig at aftensmad blev valgt fra til fordel for det vi så serverede senere.

Til gengæld så må man altid få kiks eller grønt om morgenen hvis man står og bliver sulten op før køkkenet åbner. Jeg har kiks og tomater på mit sengebord, så jeg skal ikke engang ud af sengen :fløjt:
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 25. okt 2015, 23:01

Hvor meget oplever i andre at det med kun at invitere en håndfuld til fødselsdag bliver brugt?

Min dreng skal til fødselsdag med 5 andre drenge i weekenden,det er første gang vi har været ude for det,normalt holder folk det på hverdage og så kommer hele stuen,dvs 20 børn.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til det,på den ene side kan jeg godt se fordelene og det bliver sikkert hyggeligt,men jeg kan også nemt se ulemperne,min dreng og hans bedste vens næstbedste ven skal med så vi holder det hemmeligt,jeg ville synes det var synd hvis han opdager de begge 2 skal med og han ikke skal,det er sådan lidt mærkeligt at stå med synes jeg.

Jeg tror det forekom 2 gange i hele min barndom,enten var det eller pigerne/drengene kun,jeg håber ikke det er blevet mere almindeligt.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 25. okt 2015, 23:24

Det er aldrig forekommet her. Højst sådan, at et par har været med til familiefødselsdag - hvilket aldrig har været hemmeligt, men ekstra.

Jeg havde afslået og taget det op på et forældremøde. Jeg er sippet.
2
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3464

Indlægaf FruDulle » 25. okt 2015, 23:24

Tak for input om aftensmad. Problemet er er han vågner kl 5 og er vildt sulten så og det gider jeg slet ikke. Snack om aftenen istedet for mad gider jeg ikke. Han har ikke et problem med at spise ellers så den vane vil jeg ikke ind i. Så dropper han da helt aftensmaden. Jeg synes bare at det er mega træls at det eneste der kan få ham til at spise nu er en tlf med youtube på bordet :( han må selvfølgelig gå fra bordet når han har spist, men så fald betyder det at han slet ikke spiser....og vågner kl 5 :8:
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. okt 2015, 23:27

Jeg forstår ikke modviljen mod en leverpostejmad før sengetid. Han skal nok komme til at spise til aften.

Også hvis du tvinger ham... Ofte er vejen til målet lige langt... Men den ene vej er hårdere end den anden.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 26. okt 2015, 00:05

Allmost_Famous skrev:
hotlips skrev:Hvor meget oplever i andre at det med kun at invitere en håndfuld til fødselsdag bliver brugt?

Min dreng skal til fødselsdag med 5 andre drenge i weekenden,det er første gang vi har været ude for det,normalt holder folk det på hverdage og så kommer hele stuen,dvs 20 børn.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til det,på den ene side kan jeg godt se fordelene og det bliver sikkert hyggeligt,men jeg kan også nemt se ulemperne,min dreng og hans bedste vens næstbedste ven skal med så vi holder det hemmeligt,jeg ville synes det var synd hvis han opdager de begge 2 skal med og han ikke skal,det er sådan lidt mærkeligt at stå med synes jeg.

Jeg tror det forekom 2 gange i hele min barndom,enten var det eller pigerne/drengene kun,jeg håber ikke det er blevet mere almindeligt.

I sønnikes klasse er der blevet indført kvartalsfødselsdage, så det er ikke et issue her. Men før det, inviterede man enten alle piger, drenge, eller hele klassen med.

Jeg ville ikke tillade sønnike at deltage i en

fødselsdag, hvor gæsterne var blevet håndplukket ud af en gruppe på den måde, må jeg indrømme. Alene det, at man føler behov for at holde det hemmeligt, siger en del. Sorry..

Hvad er kvartalfødselsdag?

Jeg kan nu godt se folk kan ha deres grunde,hvis overskud eller de fysiske rammer ikke er til 20 børn står man med 4 ret fremmede blebørn hvis bare man inviterer drengene udenfor børnehavetiden,det tror jeg ikke er så fedt for nogen parter
Og jeg kan godt forstå man gerne vil have venner på besøg til fødselsdag alligevel og det synes jeg nu heller ikke er så slemt..såfremt det altså ER en undtagelse,hvis det er noget der praktiseres i vid udstrækning synes jeg bestemt også det er noget der må tages op..men jeg har nu ikke tænkt mig atgøre noget ved det fordi en enkelt gør det,folk kan have alvorlige problemer og jeg vil ikke risikere de så samtidig skal føle detoogså er noget de skal slås med,de har trods alt ikke gjort andet end at forsøge at holde fødselsdag for deres barn.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 26. okt 2015, 02:38

Vi har haft så mange problemer med spisning fordi at han har været syg i lange perioder og han har da heller ikke taget på det sidste år. Lægerne ville give ham noget tilskud, special mme, det synes vi er fjollet for han spiser jo godt når han spiser og han nægter da også at indtage det for det smager modbydeligt. Og så er han bestemt bestemt ikke tynd, men til den noget slanke side ift længde og det er fint nok.

Det handler nok egentligt ikke så meget om han partout skal spise en masse til aften, men at jeg vist synes at det er særdeles træls at han spiser sig mæt i løbet af eftermiddagen og så har et hyr med ham til aftensmad. Jeg synes at det er mega irriterende at han KUN vil spise hvis der er tlf på bordet. Hvilket jo er en dum vane vi selv har givet ham da han virkelig var nødt til at spise pga sygdom.

Men kan se at de fleste af jer oplever småtspisende til aften og det er for min skyld også ok. Det er vist bare omstændighederne under måltider som irriterer mig. Og min hjerne mener at det er dårlig vane at spise sig mæt i eftermiddagsmad når der er aftensmad også. Men lyder til at være normalt og nok for meget at forlange af en 2årig at forstå det koncept :D

Så altså, humlen er vel ikke så meget mad og portion, men den fordømte tlf vi selv har indført ;) vi prøvede at lave en kold tyrker med den og selvsagt blev han mega sur og nægtede at spise...og stod op kl 5 og gik i køkkenet og begyndte at finde æg frem og kalde på far så han kun lave en omelet til ham :D

AF- han er 2 år :)

Dikus- han lurer det helt sikkert med det samme det at få noget andet inden sengetid og vil så være helt fri for at spise aftensmad. Og vi ved jo at han sagtens kan spise det han har behov for til aften, han vil bare gerne undeholdes imens.
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 26. okt 2015, 02:43

Dikus skrev:Jeg forstår ikke modviljen mod en leverpostejmad før sengetid. Han skal nok komme til at spise til aften.

Også hvis du tvinger ham... Ofte er vejen til målet lige langt... Men den ene vej er hårdere end den anden.

Tror ikke jeg forstår hvad du mener med tvinger?

Her er der ret meget frit valg, han skal ikke spise mere end kan og det er okay at det ikke er meget. Jeg er selv vokset op med nogle virkelig upædagogiske forældre, især når det kom til mad og måltidsskik og jeg vil for alt i verden undgå at måltider bliver en dårlig oplevelse for ham.
1
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 26. okt 2015, 03:29

FruDulle skrev:
Dikus skrev:Jeg forstår ikke modviljen mod en leverpostejmad før sengetid. Han skal nok komme til at spise til aften.

Her er der ret meget frit valg, han skal ikke spise mere end kan og det er okay at det ikke er meget. Jeg er selv vokset op med nogle virkelig upædagogiske forældre, især når det kom til mad og måltidsskik og jeg vil for alt i verden undgå at måltider bliver en dårlig oplevelse for ham.

:fløjt: Det forstår jeg heller ikke selv :D Det var bare det ord, jeg kunne for "nægter at lade ham styre, hvornår han har lyst til at spise".

Særligt, fordi han har haft så meget med mad, så ville jeg virkeligt gøre alt for ikke at lægge mere pres på ham end nødvendigt. Herunder acceptere, han ikke rigtigt gider sidde og spise aftensmad lige nu (det skal nok komme... selv min, stadigt småt-spisende har villet være med i årevis :D ). Jeg ville prioritere, at han fik det mad, han havde brug for - og at det var den rigtige. Jeg ville selvfølgelig ikke gide at stå og lave et eller andet fancy klokken 8, når han blev sulten... Men nøjes med f.eks. en rugbrødsmad eller andet let, der opfylder kravene til hvad han end måtte have brug for ernæringsmæssigt.

Når han ikke længere får lov at sidde og spille ved bordet og får jer til at stå på hovedet, for at få ham til at spise til aften... så forsvinder den vane lige så stille og roligt. Og han skal nok ville være med, når I sidder og hygger, hvis I ikke har et mere spændende alternativ til ham :)

Her fik pigebarnet lov til at lege selv (ingen elektronik eller TV), når vi spiste. Ofte optrådte hun for os... til hun opgav og bare satte sig og var med, stak til maden... og lige så stille og roligt spiste hun også, når hun nu alligevel sad der.

Men øhhh... Din søn kan jo være anderledes skruet sammen :)
3
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 526
Likede indlæg: 2486

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 05:54

Sover han meget længere, hvis han får spist aftensmad, Dulle?
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 700

Indlægaf FruKuk » 26. okt 2015, 06:37

Dikus skrev:
FruDulle skrev:

:fløjt: Det forstår jeg heller ikke selv :D Det var bare det ord, jeg kunne for "nægter at lade ham styre, hvornår han har lyst til at spise".

Særligt, fordi han har haft så meget med mad, så ville jeg virkeligt gøre alt for ikke at lægge mere pres på ham end nødvendigt. Herunder acceptere, han ikke rigtigt gider sidde og spise aftensmad lige nu (det skal nok komme... selv min, stadigt småt-spisende har villet være med i årevis :D ). Jeg ville prioritere, at han fik det mad, han havde brug for - og at det var den rigtige. Jeg ville selvfølgelig ikke gide at stå og lave et eller andet fancy klokken 8, når han blev sulten... Men nøjes med f.eks. en rugbrødsmad eller andet let, der opfylder kravene til hvad han end måtte have brug for ernæringsmæssigt.

Når han ikke længere får lov at sidde og spille ved bordet og får jer til at stå på hovedet, for at få ham til at spise til aften... så forsvinder den vane lige så stille og roligt. Og han skal nok ville være med, når I sidder og hygger, hvis I ikke har et mere spændende alternativ til ham :)

Her fik pigebarnet lov til at lege selv (ingen elektronik eller TV), når vi spiste. Ofte optrådte hun for os... til hun opgav og bare satte sig og var med, stak til maden... og lige så stille og roligt spiste hun også, når hun nu alligevel sad der.

Det her ville jeg gerne have haft sagt. Helt enig.

Jeg vil hellere have rolige eftermiddage med mætte børn end børn, der spiser aftensmad.

Og når jeg siger, at der som udgangspunkt ikke serveres mad mellem aftensmaden og morgenmaden, så er det ud fra at mine unger ikke er sultne, men blot opfinder sult 1 minut i sengetid for at trække tiden. Hvis de reelt er sultne får de havregryn.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 26. okt 2015, 06:38

Bøtte skrev:Sover han meget længere, hvis han får spist aftensmad, Dulle?

Ja normalt vågner han 6-6.30
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 26. okt 2015, 06:45

Dikus skrev:
FruDulle skrev:

Jeg er med :)

Legetøj duer ikke her, heller ikke en lille bog. Kun youtube *facepalm

Jeg prøver at samle lidt sammen hvad i alle skriver og prøver med en ny indgangsvinkel til det. Det er bare svært ikke at gøre sig mange tanker om det når han før den sidste måned med sygdom sagtens kunne det hele og kørte en næsten ligeså stor portion mad ind som jeg spiste og sad pænt og spiste selv og uden tlf. Og nu er det bare noget rod.

De burde faktisk have tilknyttet en eller klog en på de afdelinger som har med børn, mad og sygdom at gøre som kunne vejlede lidt hvordan man tackler det når man har og har haft problemer med noget så essentielt som mad.

Jeg har en veninde her som er sygeplejerske på en børneafdeling i Dk, der fortæller om børn på 5-6-7 år som kommer ind med spiseforstyrrelser pga forskellige allergier, særlige diæter og fikse ideer fra forældre. Det er jo virkelig forfærdeligt.
1
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 26. okt 2015, 06:49

Allmost_Famous skrev:Dulle, hvis han har svært ved at få nok mad senere på aftenen, så ville jeg lade ham få de få bidder aftensmad, han vil have, og så tilbyde en bolle eller rugbrødsmad umiddelbart inden tandbørstningen. Tanken er ikke, at det skal være permanent, men i en overgangsperiode kan det være en rigtig god løsning. Med småtspisende børn tænker jeg, at man er nødt til at affinde sig med lidt alternative spisetider fra tid til anden, når barnet ikke er ældre. På den her måde kan det godt lade sig gøre at rykke spiserytmen lige så stille, så han spiser morgenmad lidt senere, og så kommer frokost, mellemmåltider, og til sidst aftensmad med ind i rytmen. Og når aftensmaden er på plads, er der ikke længere behov for en mad inden sengetid. Det kan godt tage en måned eller to at få det helt på plads, men det vil så give så meget pote, at det er det værd - det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige, men du ved hvad jeg mener :)

Han efterspørger ikke mad hvis han ikke har spist til aften, han står bare meget tidligt op og venter på kokken :D Men sætter vi noget foran ham, så spiser han det. Han ER god til at spise og der ryger virkelig meget ind i løbet af dagen. Jeg tror bare at det er hele det show med en masse om eftermiddag og nu nægter at spise til aften med mindre at der kommer youtube med. Og så kan han jo så ikke koncentrere sig om at spise fordi han skal se, så vi skal styre kniv og gaffel for ham og bede ham tygge...

Men forstår hvad du mener med at indføre og udfase. Vi rykker til Dk om lidt og så er jeg alene om det hele, siger jeg til en enlig mor, så der skal også lige nogle ting på plads der for at dagen kommer til at fungere optimalt
0
Whatever

Tilbage til "Forældre"