Snik-snak tråd for forældre?

Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3114

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Rakel » 15. nov 2015, 19:10

Marott skrev:
Rakel skrev:Mine er 16 og 18 år, så det er lettere at tale med dem. Lillesøster forstår det jo ikke og biler som sådan ikke inddraget.

Jeg kan så godt huske, hvor svært det er at tale med børnene. Balancen mellem sandheden og ikke at skræmme dem.

Ved du om beredskabet er hævet i London? Vi skal derover i næste uge og jeg vil ikke skræmme datteren. Hun har set det med Paris og vi har talt om det, men hun bliver praktisk anlagt og spørger om de har køleskabe nok til alle de døde. Jeg er faktisk glad for, at det er der hun er end skulle forklare noget med religion og tosser med våben.

UK var allerede 'on heightened alert' efter droneangrebet torsdag på Jhihadi John. Det betød/betyder mere politi på gader/indkøbscentre/turistattraktioner/lufthavne/stationer ect. Både synligt og ikke synligt.

Efter Paris er SSR (specialstyrkerne) sat ind i London for at hjælpe politiet.

Så ja, der er øget beredskab - men hvor længe ved jeg ikke.
Jeg tror ikke, at det er så svært at forklare, at de er der for en sikkerheds skyld. Det er lidt sådan de selv udtrykker det - uden jeg har nogen indsigt i efterretningstjenestens arbejde. Den arbejder sikkert på højtryk.

De siger i London - som i DK, at intet pt tyder på, at der er noget under opsejling. Men sådan var det jo også før Paris og så videre.
1
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 15. nov 2015, 19:14

@Rakel, jeg regner heller ikke med, at der ligefrem er farligt at bevæge sig rundt. Jeg har lagt en plan for dagene og må justere dem ved behov.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 15. nov 2015, 21:05

Ikke mere end normalt - der er rigtig meget opmærksomhed på problemstillingen allerede i UK. Reelt så aner vi ikke, hvad der kan ske eller ikke ske. Det er nok det vilkår, vi er menneske på og realiseret igen i disse dage.
0
xxx---xxx
Kort karma: 52
Likede indlæg: 168

Indlægaf xxx---xxx » 16. nov 2015, 18:03

Damer jeg hopper lige ind det håber jeg er okay.
Jeg har brug for lidt råd og vejledning.

Vi har så mange problemer med aftensmaden for tiden. N nægter de fleste dage at spise mere end et par bidder, nogle gange kun en enkelt bid. Så siger han ned og lege og det giver ingen mening, eller hjælper at få ham til at blive siddende.
Nogle dage har han snacket meget grønt inden maden så der kan jeg godt forstå han et mæt. Men andre dage har han næsten intet spist.

Vi har indtil nu så tilbudt havregryn fordi han er vild med dette, og det tit så gør at han spiser lidt i det mindste. Det er vi dog stoppet med for et par uger siden da vi tydeligt godt kunne mærke at han ikle engang smagte maden fordi han vidste han fik noget andet.

Nu er mit spørgsmål så. Hvad kan og skal vi forvente af en 2 årig. Det lyder hård med kan og skal og det er ikke helt ment sådan. Men altså skal vi "fastholde" ham ved bordet, altså at vi holder bordskik, skal vi sige du skal spise det her. Skal vi lade ham regulere selv uden at tilbyde andet mad, eller skal vi blot sige han spiser når vi spiser og må ellers gå i seng på Tom mave?

Det er meget sjældent han giver udtryk for sult inden han kommer i seng.

Jeg er så meget i tvivl. For pt kan jeg se virkelig dårlige vaner, men altså på den anden side så er han jo også kun 2 år. Hvor meget skal man holde fast når det drejer sig om mad og næring?
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 16. nov 2015, 19:03

Xxx, ingen god råd, men vi er i samme situation.

Her forsøger vi at have så lidt fokus på indtaget af maden som muligt og i stedet fx tale om dagen. Det et dog mega svært, især fordi R er vågnet sulten om natten.

Vi har dog besluttet, at han skal sidde ved bordet ved starten af måltidet, også selvom han ikke vil. Han må så sidde med en lille bog og får at vide, at han ikke behøver spise. Det hjælper en del.

Han vil ofte hurtigt ned, men er der kun gået 3 minutter, forsøger vi at aflede. Det lykkes med varierende succes.

Jeg savner rigtig meget vores hyggelige måltider, men håber på, at de kommer tilbage.
0
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 700

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2015, 19:04

xxx---xxx skrev:Damer jeg hopper lige ind det håber jeg er okay.
Jeg har brug for lidt råd og vejledning.

Vi har så mange problemer med aftensmaden for tiden. N nægter de fleste dage at spise mere end et par bidder, nogle gange kun en enkelt bid. Så siger han ned og lege og det giver ingen mening, eller hjælper at få ham til at blive siddende.
Nogle dage har han snacket meget grønt inden maden så der kan jeg godt forstå han et mæt. Men andre dage har han næsten intet spist.

Vi har indtil nu så tilbudt havregryn fordi han er vild med dette, og det tit så gør at han spiser lidt i det mindste. Det er vi dog stoppet med for et par uger siden da vi tydeligt godt kunne mærke at han ikle engang smagte maden fordi han vidste han fik noget andet.

Nu er mit spørgsmål så. Hvad kan og skal vi forvente af en 2 årig. Det lyder hård med kan og skal og det er ikke helt ment sådan. Men altså skal vi "fastholde" ham ved bordet, altså at vi holder bordskik, skal vi sige du skal spise det her. Skal vi lade ham regulere selv uden at tilbyde andet mad, eller skal vi blot sige han spiser når vi spiser og må ellers gå i seng på Tom mave?

Det er meget sjældent han giver udtryk for sult inden han kommer i seng.

Jeg er så meget i tvivl. For pt kan jeg se virkelig dårlige vaner, men altså på den anden side så er han jo også kun 2 år. Hvor meget skal man holde fast når det drejer sig om mad og næring?

Vi har praktiseret at lade dem gå fra bordet, når de selv meldte ud, at de var mætte, eller når vi vurderede, at de var mætte (begyndte at lege/fjolle). Som udgangspunkt er der ikke mere servering herefter. Enkelte gange har de dog bedt om mad ved sengetid, og så har de fået en skål havregryn med mælk.
Vores spiser mellem ingenting og flere portioner med overvægt til ingenting. De er knap 3 og 5 år.
0
Atinas206
Kort karma: 12
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Indlægaf Atinas206 » 16. nov 2015, 19:05

Xxx---xxx. Åh den er svær. Du kan nok få lige så mange meninger/bud, som der er forældre. Tror ikke, at der noget man skal/bør.

Så jeg kan kun skrive, hvordan det er hjemme hos os.
Med Jonas oplever vi også meget svingende appetit i øjeblikket.
Vi ved dog fra dagplejen, at han spiser ret meget dernede. Derfor synes vi også, at det er ok, hvis han ikke spiser så meget til aftensmad.

Hvis Jonas ikke har spist særlig meget til aftensmad, så får han ikke tilbudt noget senere. Men det har vi heller aldrig praktiseret med nogle af børnene.

Det er heller ikke meget snack spisning før aftensmad. Mange gange, så.spørger han ikke. Når han spørger, så får han nogle gange nej og nogle gange ja. Det kommer an på, hvor tæt på aftensmaden det er.
Men jeg ved så også, at han spiser ret meget om eftermiddagen nede hos dagplejen.

Noget helt andet er: Hvordan gik det med rotten?
Senest rettet af Atinas206 16. nov 2015, 19:08, rettet i alt 1 gang.
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 16. nov 2015, 19:06

R bliver for resten tilbudt banan og en sjælden gang rugbrød. Han siger dog oftest nej.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 16. nov 2015, 19:44

Jeg forventer, at mine børn som 2-årige sidder med os min 10 minutter. Så må man godt komme ned, hvis man er færdig med at spise - barnets vurdering.

Her må man få banan/groft brød at sove på, hvis man vil. Lillesøster kan sagtens bede om det. Så får hun det. Af og til tilbyder jeg, hvis jeg tænker, at hun vågner i løbet af natten sulten.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 16. nov 2015, 22:47

Emma er en total "mad-terrorist" i øjeblikket......Med mindre der er tale om retter som hun elsker, så sidder hun kun ved bordet ret kort tid. Og spiser kun ret lidt. Forsøger vi at "Holde bordskik" så går hun helt op i limningen....
Jeg talte med vores stuepædagog om problemet og hendes forslag var kort og godt "Lad hende gå....Men I fjerner maden så hun ikke kan komme tilbage. Hun skal lære at "Jeg kan ikke spise mere" betyder at man er mæt"
Hold da kæft hvor blev Emma gal......Det var fandme bare ikke i orden.......Men jeg forstår hvor vores stue pædagog kommer fra.....For deroppe kan hun sagtens holde bordskik....Og spiser iøvrigt lystig....Det handler om magt-balance....Og den har en 3 1/2 årig ret godt styr på :sarkasme:

Idag var vi iøvrigt ude og spise....Og VUPTI..Emma kunne sagtens sidde ved bordet...
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3485

Indlægaf FruDulle » 17. nov 2015, 03:44

Vi tog tyren ved hornene og tlf røg til aftensmad. Han tog det rimeligt men der røg ikke meget mad ind, så han vågnede både til midnat og var sulten og igen 4.30....så deeet. Men det går jo over når der ligesom ikke er noget valg. Tilgengæld har han tømt køleskabet her til morgen :D
3
Whatever
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 17. nov 2015, 06:59

FruDulle skrev:Vi tog tyren ved hornene og tlf røg til aftensmad. Han tog det rimeligt men der røg ikke meget mad ind, så han vågnede både til midnat og var sulten og igen 4.30....så deeet. Men det går jo over når der ligesom ikke er noget valg. Tilgengæld har han tømt køleskabet her til morgen :D

Sådan !

Nogen gange så er det faktisk meget mere problematisk i teorien end det viser sig at være i praksis :lol: :lol:

Min veninde har en teori om at de der unger kan mærke når vi har sat os for at "NU ER DET SLUT". Og så gider de faktisk ikke slås for det...For der er ingen grund til at tage en kamp som man ikke kan vinde :-D Det var hendes datter som lagde sig ned og sov på et øjeblik i samme sekund mor havde lukket "Godnat og sov godt" bogen efter at have vendt sidste side...De nåede aldrig at bruge den i praksis, for barnet - der ellers havde været en total "fald-i-søvn" terrorist - lagde sig pludselig bare til at sove uden ballade :klap: :klap: :klap:
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 17. nov 2015, 07:02

Vi har kørt kold tyrker med andre ting og det er helt klart vores erfaring at det er det som virker bedst og hurtigst. Så er ikek overrasket, det er bare lige det med at finde tidspunktet hvor man går igang ik ;) Så midt i flyttekaos virkede det som en god ide at gøre nu :D :D
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 17. nov 2015, 07:27

Problemet med vores søn er at han har fødevareallergi i en særlig svær grad der giver tarmbetændelse i 8-10 dage hvis han fået noget han ikke tåler og selvsagt vil han slet ikke spise når han har det sådan. Så i de perioder hvor han er syg er vi nødt til at gøre en indsats for at få mad i ham og den indsats har været at han får lov at se youtube når vi spiser så han abstraherer fra maden. Men det nytter ikke at den er en del af måltidet hver dag.
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 17. nov 2015, 07:31

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Problemet med vores søn er at han har fødevareallergi i en særlig svær grad der giver tarmbetændelse i 8-10 dage hvis han fået noget han ikke tåler og selvsagt vil han slet ikke spise når han har det sådan. Så i de perioder hvor han er syg er vi nødt til at gøre en indsats for at få mad i ham og den indsats har været at han får lov at se youtube når vi spiser så han abstraherer fra maden. Men det nytter ikke at den er en del af måltidet hver dag.

Jeg kan godt se at det selvfølgelig er en helt anden situation med min datter, der bare ikke spiser ret meget.

Heldigvis spiser han som en lille hest når alt er godt :)
0
Whatever

Tilbage til "Forældre"