at ville tabe sig mm.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5707
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10190

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. okt 2015, 16:41

Jeg har også haft stress og angst, omend i mindre målestok end dig, og min umiddelbare tanke er, at du under alle omstændigheder nu er kommet dertil, hvor tanken om en livsstilsændring overhovedet er opstået som en mulighed, og at dét i sig selv er en milepæl, som du skal glæde dig over :gogo:

Jeg tænker derudover, at du skal starte med motionen, da det sikkert også vil have en god indflydelse på din mentale tilstand. Du kunne fx. finde en gårute, som går lige ud og som også taler til din æstetiske sans og dit generelle velvære. For mig er det fx. vigtigt med stille og rolige steder med god plads, hvor jeg ikke er tæt omgivet af andre mennesker. Start stille op med måske 2-3 gåture om ugen, gerne på det samme tidspunkt på dagen, så du langsomt vænner din hjerne til en ny rutine.

Hvad kan du lide af mad? Jeg kan hverken overskue indviklet, langsommelig madlavning eller kalorietælling (hvilket jeg af princip heller aldrig vil bruge, men det er en anden historie), så jeg har måske nogle ideer til i hvert fald sundere måltider og snacks.

Helt generelt synes jeg, at du skal være opmærksom på to ting. Du er ikke faretruende overvægtig, og du har nogle psykiske forhold, du skal tage hensyn til, så tag dig god tid med det her og prøv nogle forskellige ting af, inden du kaster dig ud i et decideret projekt.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 4788
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf Flora » 4. okt 2015, 16:55

Det der med at finde noget der på mirakuløs vis kan få kiloene til at forsvinde uden indsats er jo alle overvægtiges drøm (inklusiv min egen), men der findes altså ingen mirakelkure. Når det så er sagt, så behøver det altså heller ikke være alt eller intet. Man kan godt tabe sig uden at skulle ud i hård træning 5 dage om ugen og blive professor i ernæring.

I dit tilfælde, så tænker jeg du skal ændre nogle små ting som du kan overskue. Mht. kosten, hvis du ved med dig selv du ikke kommer til at stå hver aften og kokkerere lækre, sunde grøntsagsretter osv., så lad være med at lave en plan om det. Start i stedet med at skære ned på slik, chips, kage og den slags. Enten kan du lade din kost være præcis som den er og så skære alt slik og kage væk. Hvis du normalt spiser meget af det, vil du spare en hel del kalorier alene ved det. Og hvis det er for overskueligt at skære det hele væk, så start med at skære halvdelen væk. Så sparer du stadig nogle kalorier.

Mht. motion, så siges det faktisk at lange gåture i moderat tempo er en supergod motionsform til vægttab. Hård motion vil ofte føre til øget sult og så ender man med bare at spise de kalorier man ellers havde forbrændt. Gåture har ikke den samme effekt, så der forbrænder du kalorier uden at du føler trang til at spise mere af den grund. Så hvis det fungerer for dig med gåture og cykelture i langsomt tempo, så gør det. Lav en plan for hvilke dage det skal være og overhold den. Og husk at gøre den realistisk, så du ved du kan holde den.

Og så accepter at det tager den tid det tager. Det sundeste og mest holdbare vægttab er som regel det der foregår i langsomt tempo.

Håber det lykkes for dig :)
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5707
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10190

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. okt 2015, 17:44

Jeg tænker, at din mad lyder sund nok, men hvis den ikke er spændende nok for dine smagsløg eller ikke mætter nok, vil du have en tendens til at spise mange mellemmåltider. Er du god til at krydre din mad? Og her tænker jeg ikke nødvendigvis i en stærk retning.
Det har hjulpet mig meget at blive god til at krydre.
Jeg tror også godt, at din frokost kunne udbygges, så den blev mere interessant og måske også mere mættende. En skive brød med pålæg lyder ikke af meget.

Kan du lide smoothies? Her kan du nemlig bruge frossen frugt og ditto bær, så det ikke når et overmodent stadie. Du kan søde med banan, som du også kan fryse ned i skiver.
I nogle smoothies kan du også anvende mættende grøntsager som fx. spinat uden at kunne smage det.

Helt generelt tror jeg dog, at du har ret i, at du skal have gjort noget ved dine måltider, så de kan tilfredsstille dig på en mere fyldestgørende måde.
Hvordan laver du salat?
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 4788
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf Flora » 4. okt 2015, 18:13

Smoothie er en god ide, hvis du kan lide det. Ellers tænker jeg vindruer eller kirsebær kunne være en mulighed. Begge er sådan lidt slik-agtige synes jeg. Men mellemmåltider behøver jo ikke være enten frugt/grønt eller kage. Man kunne jo også finde noget imellem. En grovbolle med ost er langt sundere og mere mættende end kage og er måske nemmere for dig at få ned end frugt? Ellers synes jeg skyr vanilje fungerer rigtig godt som mellemmåltid. Eventuelt med lidt myslidrys.

Mht til at gøre maden mere spændende. Hvis du ikke er så meget til madlavning og har god fryserplads kunne du lave store portioner af sund mad og fryse ned i passende størrelser. Så slipper du for at lave mad hver dag, men har alligevel sund, varieret mad lidt oftere.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1092

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf girl_beat » 4. okt 2015, 19:07

Nu peger jeg kun på en lille bitte ting ud af dém, du nævner, men jeg har også været plaget af svag nakke/skuldre og hurtigt fået spændingshovedpine. Og jeg mistede næsten lysten til at træne, fordi det altid 'satte sig' efterfølgende :(

Løsningen for mig har været roning - i første omgang bare på romaskine. Det er skånsom træning, men samtidig effektfuld for det meste af kroppen og super godt til at styrke skuldre og arme. Måske det var værd at prøve? Du kan jo evt. foreslå det for din fysioterapeut :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf Rapfisk » 4. okt 2015, 20:19

Jeg vil anbefale dig at se på måltidskasser fra fx Årstiderne. De har en slankeversion, men i din situation ville jeg skifte mellem dem. Så slipper du stort set for at købe ind, og den sparede tid kan du bruge på madlavning. Opskrifterne får du med,og der er sørget for forskellige smage og teksturer, som man netop har brug for, hvis man ikke skal føle behov for at overspise mellem måltiderne.

Jeg ved godt, at du ikke er vild med at lave mad, men det er måske et relativt lille offer?

Derudover vil jeg bakke op om forslaget med at få motion. Det betyder alverden for éns kropsbevidsthed, og også for, hvad man føler behov for at spise. Vær ikke bange for anstrengelsen eller for at blive forpustet, eller sørg for at gå nogle lange ture - mindst en time om dagen. Du kan fx høre musik, radio, lydbøger eller podcasts på vejen.
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Smiling_Goat
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5889

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf Smiling_Goat » 18. okt 2015, 21:38

Jeg er også 158 cm høj, og da jeg startede med at tabe mig, vejede jeg 76,4 kg. Så vi har/havde næsten samme udgangspunkt.

Da jeg begyndte, vidste jeg, at jeg havde brug for at lave ændringen, men jeg havde bare ikke ressourcerne - lidt ligesom dig. Så jeg startede med små skridt. Jeg begyndte at tælle kalorier, men lavede plads til lidt kage osv. Det havde jeg brug for, for ikke at miste pusten.
Jeg tabte mig, som jeg skulle, og da jeg ramte de 60 kg. Fik jeg lyst til at omlægge min kost. Jeg begyndte at følge kostrådene og tabte mig yderligere 10 kg. Nu er jeg så (endelig) endt der, hvor jeg er klar til at indføre motion. Det gjorde jeg faktisk for 1,5 måned siden, og jeg har faktisk opdaget, at jeg er ret vild med det.

Så mit råd er: "Tag det i det tempo, du har overskud til." Gør det realistisk.
Hver gang du når et mål, får du en positiv oplevelse som forstærker lysten til at nå målene. Så det er med at sætte realistiske mål. Så kan det da godt være, det tager dig 3 år at "blive sund," men hvad så? Har du noget, du skal nå?

Jeg føler ikke, at jeg har skullet kæmpe eller opgive noget på noget tidspunkt, så min nye livsstil føles bare rar og naturlig. Den er et tilvalg og ikke et fravalg af det jeg i virkeligheden gerne vil - spise chokolade og se tv fx.

Jeg vil lige afslutningsvis også lige pointere at der er ret mange kalorier i havregryn - jeg blev selv ret overrasket i sin tid. Jeg regnede ud, at jeg kunne spise 1 dl gryn og 2 dl skummetmælk til morgen, hvis jeg ikke skulle indtage alt for mange kalorier. Jeg kan ikke huske, hvorvidt det var nok til at holde mig mæt, MEN man skal lige huske, når man er vores størrelse, at det virkelig ikke er ret meget mad, der skal til for at mætte. Jeg spiser også kun en skive brød med pålæg, når jeg skal have den slags.
Faktisk har en god tommelfingerregel for mig været, at én er nok. Et pitabrød, et flute, et stykke kød osv.

Nå, det var bare nogle tanker. Det blev vist langt heh

Hov, jeg forsøger i øvrigt ikke at tabe mig yderligere. Motion er bare sundt. Det er derfor, jeg har indført det.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5707
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10190

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 04:08

Det er da allerede nogle flotte initiativer, du har taget!

Hvordan med drikkevarer?
Ofte kan det hjælpe på starten af et vægttab at få skyllet kroppen godt igennem, og væske er også med til at mætte.
Jeg synes, det er svært at drikke særlig meget vand, når det ikke er varmt, men efter at jeg har fået købt en ½ liters thermokop, får jeg let drukket 1-1-1½ l. urtete med ca. 1/5 minimælk i om dagen, og det tager samtidig mit behov for sodavand og juice.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 4788
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf Flora » 27. okt 2015, 15:26

polavyk skrev:22 dage. Af de dage har jeg sprunget motion over 7 dage, - eller ikke skrevet det ned (og hvad der ikke bliver nedfældet er forsvundet for altid)

Jeg har gået 57, 6 km og cyklet 30 km. Spist dessert en gang og is en anden gang. Ellers ingen slik,chips, kiks eller kage. Tabt 2 kg, og nu har jeg også målt mig selv alle vegne, fordi min søn siger, at vægt ikke kan stå alene, når jeg skal vurdere resultat.

Jeg er coladrikker, - og det kan jeg ikke stoppe med. Ikke nu. Jeg er nødt til at nedkæmpe en last af gangen.

Jeg kan tydeligt mærke, at jeg kommer i bedre form. Jeg kan gå hurtigere, og jeg bliver ikke så forpustet op af bakke.

Det har så også været en fantastisk tid vejrmæssigt på det seneste, - det er ikke så svært at lokke sig selv ud i solskin og smukke farver.


Tillykke med vægttabet. Det er godt gået :pompom:

Det lyder til at du har fået indarbejdet nogle gode vaner og er på vej i den helt rigtige retning. Fortsætter du sådan skal du helt sikkert nok nå dit mål :)

Mht. til colaen; er det med eller uden sukker den du drikker? Hvis den er med kan du jo overveje, når du er klar, at skifte den ud med light eller zero. Så er det ikke helt farvel, men med langt færre kalorier. Hvis den i forvejen er sukkerfri, så synes jeg ikke du behøver bekymre dig så meget om den. Uanset, så lyder det som en rigtig god ide at bekæmpe en last af gangen. Så er det meget nemmere at overskue og mere holdbart i længden.
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf BlueBunny » 13. dec 2015, 08:02

For lidt over et år siden startede jeg hos en coach (træner/kostvejleder). Målet var ikke at jeg skulle tabe mig. Altså jo det ville jeg gerne, men i første omgang var min ambition at kunne lidt at dyrke motion. Det fandt jeg helt utopisk.
Lige nu sidder jeg søndag morgen og skal snart ned og træne, og glæder mig!

Mit næste step var kost. Ikke kur men indsigt og forståelse. Omlægning. Kort har det hjulpet mig at starte med morgenmad (ja det spiste jeg ikke tidligere), og så ellers løbende derudad. Jeg spiste åbenbart for lidt! Tro mig jeg spiste usundt, men forkert. Men spiste for lidt når jeg ville tabe mig. Det gjorde at kroppen bevarer fedtet som en slags overlevelse. Så jeg skulle spise mere - af det rigtige. Efter tid forsvandt sukkertrangen. Den kommer pga mangel i maden. Når maden ændres, ændres trangen.

En coach koster, for mig var det rigtig gode penge givet ud. Nu må jeg til at op på hesten igen. Har fået for mange dårlige vaner.

Men mine råd er:
- se om du kan finde nogen at træne med/ motivere hinanden
- søg kostråd der virker for dig
- spist mere i løbet af dagen, men spist ikke slik/chips/fastfood i kæmpe mængder
- sørg for at have sund snack når sukkertrangen melder sig (feks skyr toppet med æblemos og mørk chokolade)

Jeg synes du lyder til at være på rette vej. Lidt ad gangen. Super flot!!
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Re: at ville tabe sig mm.

Indlægaf milisa » 13. dec 2015, 20:20

Det lyder da som om, det går forrygende! Du skal jo huske på, at alle de der slankekure, atkins, dukan, vægtvogterne og hvad de nu ellers hedder, netop er KURE. Dvs ideen selvfølgelig en vis form for livsstilsændring, men det er jo også filosofier, der er skabt ud fra, at der skal ske et vægttab stødt og effektivt. Som du jo har fundet ud af, så kommer man altså meget, meget langt bare ved små ændringer i kosten. Jeg kan huske, at salige Flemming Bamse Jørgensen tabte 15 kg på 2 måneder udelukkende ved at skifte cocioen ud med cola light.... IKKE, at du og han kan sammenlignes på nogen som helst måder (!!!) men princippet er jo godt nok: Vægten er steget, fordi man har spist for meget. Begynder man at spise mindre, skal vægten nok ryge af - det er bare et spørgsmål om tid.

Nå. Det blev en noget kun lang smøre for at sige det, jeg egentlig ville sige: Hvad med svømning? Jeg får selv voldsomme myoser, fordi jeg er en spade til at huske min holdning, når jeg dyrker sport, men svømning er noget helt andet. Kunne det være en ide?
0
Tally-ho

Tilbage til "Helbred"