Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2015, 08:29

Inspireret af min aftensmad i dag som bl.a. består af stuvede hvidkål.

Som barn fik jeg altid drysset sukker/kanel blanding over mine stuvede hvidkål og troede egentligt det var meget normalt og det er nok heller ikke så unormalt for ved mange spiser det. Jeg elskede det og havde egentligt ikke planer om at ændre det, men nu får jeg salt/peber på i stedet og sidst jeg fik det var der en der fik friskrevet muskat nød til, det skulle jeg også prøve, eminent. Men kanel/sukker, jeg kan slet ikke forestille mig at spise det mere, virker helt forkert. Kanel/sukker skal der på min risengrød men ikke til andet.

Og så er jeg selvfølgelig vokset op med at spise svinekød, men den går fra af andre for mig ret naturlige årsager.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 720
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6863

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf Daine » 5. okt 2015, 08:48

Jeg er vokset op med at smøre margarine på mit brød, for vi fik så godt som aldrig smør. Nok mest fordi smør var stenhårdt og umuligt at smøre ud, medmindre det havde stået på køkkenbordet en rum tid inden og var blevet blødt.
I dag kan jeg slet ikke forestille mig at bruge margarine på mit brød, men det er jo også kommet forskellige 'smørbare' varianter af smør, der smager ganske udmærket.
4
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2496

Indlægaf Pandesteg » 5. okt 2015, 08:52

Ikke spise, men drikke: Mælk. Drak det hele min barndom også et godt stykke tid efter jeg flyttede hjemmefra. Men pludselig kom jeg fra det og begyndte at drikke vand til maden i stedet og nu tror jeg ikke, at jeg kunne drikke et glas mælk uden at brække mig - tanken er SÅ frastødende. :genert:
2
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2103

Indlægaf Pjeps » 5. okt 2015, 09:09

Vi fik fedtemadder med salt på, og jeg elskede det. Bare tanken i dag giver mig kvalme:lol:
0
:ninja:
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 5. okt 2015, 09:12

Klar købe-suppe med kød og melboller. Og de der billige miniflutes på frost.

Mælk: Både i min havregrød og som drikkelse. Jeg kan ikke fordrage mælk, så nu bliver min havregrød lavet på vand, og jeg drikker vand til maden. Jeg synes virkelig ikke at det er tiltalende at drikke mælk til maden, og jeg forstår overhovedet ikke dem der synes at mælk og chokolade passer helt fantastisk sammen :tie:

Sukkermadder: Franskbrød med smør og sukker. Mit blodsukker må have hadet mig :tie:

Æggesnaps: Føj. Bare føj.

Mariekiks: Dem spiste jeg godt nok mange af. I dag ser jeg bare en tør kiks som indeholder absolut ingen næring.

Kogte kartofler: Jeg er opvokset i det mørkeste jylland hvor kød-sov-og-kartofler var the shit. Det er virkelig få gange i mit voksenliv at jeg har kogt kartofler. Jeg synes at det er kedelig mad. Jeg foretrækker til hver en tid en lækker lille ovnbagt kartoffel.

Knorr lasagnen: Den smager af barndom og jeg lavede den selv langt ind i mit voksenliv. Lige indtil jeg en dag fik den perfekte lasagne serveret hos min kusine, og jeg efterfølgende fik opskriften på den. Siden har jeg ikke rørt knorr-papmad.
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 5. okt 2015, 09:15

Jeg kan kun komme i tanke om de dér frosne grøntsagsblandinger med broccoli og gulerødder. Det lavede min far ALTID sammen med noget kød, når han skulle lave mad, og jeg kan simpelthen ikke spise det i dag :wacko:
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10276

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 09:15

Smør på alle former for brød (selv chokoladekagen, når den lige var lidt tør til sidst :P) og mælk til alle måltider.

Vi spiste næsten altid kartofler som en del af aftensmaden, og den vane er jeg faktisk ked af at have erstattet med dårligere alternativer.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2015, 09:17

Jeg er med på de kogte kartofler. De vokser i min mund på den der ufede måde :badr:. Et par gange om sommeren men de er HELT nye er de godt, men de andre ca. 50 uger om året kan jeg ikke få dem ned, prøver, men et enkelt bid er rigeligt. Til gengæld elsker jeg kartofler på alle andre tænkelige måder hele året.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 09:17

Jer, der boede hjemme i 90erne; lavede jeres far også meget til spaghetti med kødsovs?
Det gjorde fædrene konstant heromkring.
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9711

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2015, 09:21

Marven fra T-bonesteaks. Sådan et "øje" af tyndt, blævret fedt *gys*
Øllebrød. Puha nej.
Amagermadder. Det er ikke spændende mere.
Stærkmandsmadder (rugbrød med banan og pålægschokolade) fordi jeg ikke kan tåle banan :(
Rabarbergrød med fløde. Idag skal rabarbergrød være med crumble og vanillecreme :love: Det andet bliver for vammelt for mig.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 5. okt 2015, 09:22

girl_beat skrev:Jeg kan kun komme i tanke om de dér frosne grøntsagsblandinger med broccoli og gulerødder. Det lavede min far ALTID sammen med noget kød, når han skulle lave mad, og jeg kan simpelthen ikke spise det i dag :wacko:

Gud, ja! Jeg havde helt glemt grøntsagsblandingen på frost. Den med ærter og gulerødder og blomkål. Det smagte fladt, udkogt og vandet. Altid. Puha :tie:
2
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2015, 09:23

Jeg har heldigvis været forskånet fra de der grøntsagsblandinger udover meget få gange, men de er skrækkelige.
0
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 5. okt 2015, 09:33

DetSorteCirkus skrev:Jer, der boede hjemme i 90erne; lavede jeres far også meget til spaghetti med kødsovs?
Det gjorde fædrene konstant heromkring.

Hjemme hos mine forældre der i 90erne var pasta en meget sjælden spise. Jeg kan huske at vi fik pastasalat når vi grillede om sommeren, men vi fik aldrig varme pastaretter. Pasta er jo ikke kartofler og sovs :stoned:

Jeg kommer i tanke om flere ting jeg spiste som barn, men ikke spiser i dag:

Karbonader: Jeg vil til hver en tid foretrække en lækker lille frikadelle.

Brasede kartofler: Dét skidt har jeg ikke rørt siden jeg var 12. Jeg synes ikke at man skal vrænge af mad, men for mig er brasede kartofler og kød noget af det værste der findes. Jeg hader smagen, lugten og tanken om det. Og det er både når mine forældre laver det, men også når andre har lavet det til mig. Min mand og min søn elsker det, og jeg kan næsten ikke holde ud at være i huset hvis de laver det. Puha :tie:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 09:38

Pernille skrev: Sovsen hos os bestod sådan ca af; hakket oksekød, 3-4 dåser hakkede tomater, salt og peber. :tie:

Jeg er dog glad for kødsovs nu som voksen, men min kødsovs har maaaaange forskellige ingredienser og er nærmest forskellig fra gang til gang. Men ikke noget "hakkekød+tomater", som vel dårligt kunne betegnes som kødsovs i det hele tager :genert:

Min fars kødsovs er stadig pure 90er. Hakket oksekød, løg, tomatpuré, rød peber, herbes de Provence, salt og peber og måske en lille tør chili, der ingen smag giver. Og retten skal endelig ikke simre. Jeg elsker det stadig - med masser af ketchup og revet flødehavarti på toppen :lun:
Jeg kan desværre ikke selv få helt den samme smag frem, og min far vil ikke dele sin opskrift :cuss:
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 5. okt 2015, 09:44

Kogte grøntsager. Det var den eneste måde grøntsager blev tilberedt i mit barndomshjem og det har altså aldrig rigtig smagt mig. Så nu tilbereder jeg stort set kun grøntager ved at stege eller bage dem.

Æggesnaps var en lille fest da jeg var barn. Nu synes jeg det er virkelig ækelt.
0
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Mad og drikke"