Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9136

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf Fru Sunshine » 5. okt 2015, 09:46

Kålpakker, stegt lever og margarine på brødet.

Ej, det var selvfølgelig ikke det eneste, og margarine spiste jeg langt op i voksenlivet. Jeg foretrak Lätta minarine frem for smør.
Det gør jeg ikke mere.

Vi fik nogle gange varm mælk med kanelsukker og tvebakker. Jeg kunne kun lide det førte mundfulde Så blev tvebakkerne bløde og væmmelige.
Kogte kartofler var standard på bordet, men når vi fik boller i karry var det med løse ris, lige som millionbøf blev serveret med spaghetti.

Vi fik også mælk til maden. Jeg kan huske, når vi samlede mælkemærker i klassen. Stort set alle skulle have mælk.

Jeg drikker ikke mælk, jeg undgår tilberedt kål og stegt lever kommer bare ikke indenfor døren.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9617

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2015, 09:50

Guuud ja, æggesnaps :puke:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 10:04

Kyllingelever på pande :puke:
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2015, 10:07

Røde kogte pølser :tie:. Jeg hadede dem og undgik dem helst og kunne jeg lokke min mor til at købe de naturfarvede var jeg glad. I dag kunne jeg ikke drømme om at spise en rød kogt pølse, heller ikke selv om den fås i en kyllingeudgave. Synes virkelig røde pølser er ækle :badr:.
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 10:26

Jeg kan (stort set) lide alt det, I nævner :genert:
12
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
egernunge
Kort karma: 58
Likede indlæg: 410

Indlægaf egernunge » 5. okt 2015, 10:59

I det hele taget mad efter konceptet kød-kogte kartofler-og-sovs. Det fik vi godt nok meget i mit barndomshjem: frikadeller, kartofler og sovs; karbonader, kartofler og sovs; hakkebøffer, kartofler og sovs; koteletter, kartofler og sovs; gode ben, kartofler og sovs. Det får jeg sjældent som voksen.

En sjælden gang (som i et par gange om året) laver jeg hakkebøffer med bløde løg, kogte kartofler og pandesovs, men de andre varianter får jeg ikke. I det hele taget er det faktisk temmeligt sjældent, at jeg laver klassisk, dansk mad, selv om det var det, der dominerede i mit barndomshjem. Som regel bliver det enten noget middelhavsinspireret eller noget asiatisk i stedet.

I øvrigt fik vi også jævnligt en ret, der blev kaldt "Amagergryde", som bestod af den der frosne grøntsagsblanding, I snakkede om, kartofler (hej igen!) og så noget svinekød i tern. Det er nok 20 år siden, jeg har fået det.

Vi fik også ind i mellem øllebrød. Det har jeg heller ikke fået længe.
1
Brugeravatar
egernunge

Indlægaf egernunge » 5. okt 2015, 11:02

DetSorteCirkus skrev:Jer, der boede hjemme i 90erne; lavede jeres far også meget til spaghetti med kødsovs?
Det gjorde fædrene konstant heromkring.

Ja, i hvert fald til jeg blev 10-11 år. Så blev det mig, der overtog tilberedningen af den ret. :D
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2015, 11:04

Jeg har HELDIGVIS ALDRIG fået det, men har nogle grimme billeder af børn der er blevet udsat for jakabov, de der kogte frostgrøntsager og hvid grøntsagssovs :shock:.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
egernunge

Indlægaf egernunge » 5. okt 2015, 11:07

ShuruQ skrev:Jeg har HELDIGVIS ALDRIG fået det, men har nogle grimme billeder af børn der er blevet udsat for jakabov, de der kogte frostgrøntsager og hvid grøntsagssovs :shock:.

:tie: :lol:

Jeg tror heldigvis ikke, at der nogensinde var en dåse Jaka-bov indenfor døren hos os. Til gengæld mindes jeg den fra diverse spejderture...
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 808
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8291
Kontakt:

Indlægaf Ado » 5. okt 2015, 11:08

Jakabov skåret i tern til fyld i pitabrød. Yarks!

Margarine på brødet. Dobbelt-yarks!

Æggesnaps.

Farinmadder.

Svinehjerter fyldt med persille. #kvalme

Kellogs Frosties.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6706

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 11:12

Fuck.exe skrev:
girl_beat skrev:Jeg kan kun komme i tanke om de dér frosne grøntsagsblandinger med broccoli og gulerødder. Det lavede min far ALTID sammen med noget kød, når han skulle lave mad, og jeg kan simpelthen ikke spise det i dag :wacko:

Gud, ja! Jeg havde helt glemt grøntsagsblandingen på frost. Den med ærter og gulerødder og blomkål. Det smagte fladt, udkogt og vandet. Altid. Puha :tie:

Svendborg blanding :D
Har aldrig helt forstået hvad den stakkels by havde gjort, siden den lagde navn til sådan en omgang vederstyggelighed :lol:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 11:14

Flora skrev:Kogte grøntsager. Det var den eneste måde grøntsager blev tilberedt i mit barndomshjem og det har altså aldrig rigtig smagt mig. Så nu tilbereder jeg stort set kun grøntager ved at stege eller bage dem.

Æggesnaps var en lille fest da jeg var barn. Nu synes jeg det er virkelig ækelt.

Nope, stadig fest :banan: :-D
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 11:16

Jeg kan ikke rigtig komme på noget jeg spiste som barn, som jeg ikke også spiser som voksen :gruble:
Jo måske de der frosne lørdagskyllinger, dem var min far ekspert i, når han var alene om maden :D

Men altså, spiser jo stadig masser af kylling, bare i en lidt mere lødig kvalitet.

Tilgengæld er der meget jeg ikke spiste som barn, som jeg elsker idag som voksen, ost f.eks.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 11:22

Wizzze skrev:Jeg kan ikke rigtig komme på noget jeg spiste som barn, som jeg ikke også spiser som voksen :gruble:
Jo måske de der frosne lørdagskyllinger, dem var min far ekspert i, når han var alene om maden :D

Men altså, spiser jo stadig masser af kylling, bare i en lidt mere lødig kvalitet.

Tilgengæld er der meget jeg ikke spiste som barn, som jeg elsker idag som voksen, ost f.eks.

Jeg har tydeligvis nogle fortrængte minder, for nu er der dukket nogle slemme minder op om de de Beauvais dåser, med bøffer, og forloren skildpadde og hvad de ellers hed, sjovt nok var det også aftenen hvor far stod for maden, der var tydeligvis ikke nok Take-away muligheder i de sene 70´ere og tidlige 80´ere :lol:
2
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 5. okt 2015, 11:23

Risengrød. Jeg kunne ikke fordrage det som barn, og det er ikke bedre som voksen.

Lørdagskyllinger. Vi fik det ikke tit som barn, men jeg har aldrig spist det som voksen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Mad og drikke"