Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 755

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf BlueBunny » 30. dec 2015, 15:40

Æggesnaps (med kakaopulver hvis det skulle være luksus)

Fedtegrever

Studenterbrød

Rutebiler

Amagermad

Sildepostej

Makrel med mayo (fra plastikbøtten)

Spaghetti bolognaise på dåse (elskede det)

Dåse cocktailpølser

3stjernet salami

Lørdagskylling
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10282

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. dec 2015, 15:47

Guilded_Lily skrev:Kanel på grønlangkål?? :ticks:

Min mors x-svigermor, der var ærkekøbenhavner, skulle altid have stuvet hvidkål med kanel til midnatsmessen fra Rom julenat. Det fattede jeg hat af!

Mine børn vil aldrig stifte bekendtskab med kogt torsk med sennepssovs til nytår. Det er da den underligste nytårsret overhovedet :gruble: :badr:

Jeps. Kanelsukker.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 494
Likede indlæg: 1604

Indlægaf Spjaerten » 31. dec 2015, 08:34

Kanelsukker er da den eneste måde man kan få stuvet hvidkål ned på. Men har aldrig hørt om det på stuvet grønlangkål.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 222
Likede indlæg: 1718

Indlægaf Guilded_Lily » 31. dec 2015, 09:05

DetSorteCirkus skrev:

Min mors x-svigermor, der var ærkekøbenhavner, skulle altid have stuvet hvidkål med kanel til midnatsmessen fra Rom julenat. Det fattede jeg hat af!

Mine børn vil aldrig stifte bekendtskab med kogt torsk med sennepssovs til nytår. Det er da den underligste nytårsret overhovedet :gruble: :badr:

Jeps. Kanelsukker.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om! Men jeg skal ikke kunne sige, om de gør det over i den vestlige del af sønderjylland - her i den østlige ville det ikke ske...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10282

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. dec 2015, 09:44

Guilded_Lily skrev:
DetSorteCirkus skrev:

Jeps. Kanelsukker.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om! Men jeg skal ikke kunne sige, om de gør det over i den vestlige del af sønderjylland - her i den østlige ville det ikke ske...

Min familie er nu ellers fra Sønderborg og Haderslev, men jeg skal ikke kunne sige, om det er noget, min morfar har taget med sig ovre fra Esbjerg :)
Hverken han eller min mormor kom dog fra landet, så det kan også være, at det er en impuls, der er kommet helt udefra.
Det er mit generelle indtryk, at byfamiliers madtraditioner er mere sammenblandede.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 31. dec 2015, 09:47

Havregryn med mæk og sukker. Fik det til morgenmad i 10 år, jeg kan dårligt få det ned mere.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6091

Indlægaf LadyFox » 31. dec 2015, 10:10

Blodpølse :shock:

Spaghetti med grøn pesto og parmesanost, jeg elskede det som barn, men vi fik der hver gang ingen ad lave med, så i en periode 2-3 gange om ugen - nu kan jeg slet ikke spise det, jeg synes det er modbydeligt.

Blæksprutteringe :puke:
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 31. dec 2015, 10:40

ManicNinja skrev:Hm ... Nogen, der ved, om der findes et madmuseum? Sådan et hvor man kan gå ind og se, hvad danskere til alle tider har spist? Både i nyere og ældre tid. Noget om madkultur i Danmark-agtigt ...

Dansk Landbrugsmuseum måske? De arbejder med dansk madkultur og udgiver bl.a. bøger om det.

http://www.gl-estrup.dk/dk/forside.aspx
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 721

Indlægaf Lykke » 31. dec 2015, 14:30

Knorr
Becel
Købemazarin
Sambaflødeboller
Hjemis is
Regnbueis
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 222
Likede indlæg: 1718

Indlægaf Guilded_Lily » 31. dec 2015, 14:38

DetSorteCirkus skrev:
Guilded_Lily skrev:
DetSorteCirkus skrev:

Jeps. Kanelsukker.

Min familie er nu ellers fra Sønderborg og Haderslev, men jeg skal ikke kunne sige, om det er noget, min morfar har taget med sig ovre fra Esbjerg :)
Hverken han eller min mormor kom dog fra landet, så det kan også være, at det er en impuls, der er kommet helt udefra.
Det er mit generelle indtryk, at byfamiliers madtraditioner er mere sammenblandede.

Nej, hvor spøjst. Jeg troede virkelig, det var sådan et eller andet stunt, dem fra Højer/Tønder-egnen kunne finde på :lol:
Og du har nok ret i den mere eklektiske madkultur i by vs. land.

Hele min familie er alsisk, men det er kun nordboerne, der spiser grønlangkål.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 1. jan 2016, 19:01

Ååååh.. sikke en masse mad jeg havde fortrængt..

Ravioli på dåse
Tarteletfyld på dåse
Diverse frugter på dåse - så var der dessert!
Indmad
Grøntsagsblandinger på frost - de var ALTID helt bløde
Kartoffelmos lavet på pulver
Æggebrød - mig og min søster ELSKEDE det og min mors kæreste synes det var superklamt!
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 313

Indlægaf mulledit » 1. jan 2016, 19:16

girl_beat skrev:
mulledit skrev:Forårsruller - dem fra frost (hvorfor har ingen nævnt dem????)

Fordi de stadig bruges i en snæver vending :D

:lol2:
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 251

Indlægaf Alphilia » 2. jan 2016, 11:24

Jeg tror generelt jeg spiser produkter af bedre kvalitet nu, end jeg gjorde da jeg var barn og som følge deraf er der ting jeg ikke længere spiser. Røget medister, margarine og torskerogn fx
Min økonomi er også bedre end mine forældres var på den tid og min livsstil er anderledes, bl.a. qua jeg bor i byen og har et stort udvalg af take-away.
Noget af det hænger også sammen med, at madkulturen i samfundet generelt er ændret (tænker jeg), fx er udvalget af fx grønt jo meget større i dag end det var for 30 år siden.
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 291
Likede indlæg: 4456

Indlægaf Rosa Espinosa » 2. jan 2016, 12:25

Ikke så meget faktisk, nu jeg tænker over det. Er mest opvokset med pastaretter og det spiser jeg stadig glædeligt. Vi fik stort set aldrig retter med kartofler eller sovs desværre.

Men kan nævne to ting. Margarine, som andre også nævner og så røget medister. Det lavede min far altid med pulverkartoffelmos når han var alene med os. Kan dog sagtens selv finde på at lave pulverkartoffelmos i dag. Spiser faktisk ret meget som andre finder mindre lækkert, kan jeg se i denne tråd :lol:
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 312
Likede indlæg: 5775

Indlægaf Animi » 2. jan 2016, 12:51

De der frysesupper med mel- og kødboller. Jeg ved godt at man ikke må sige ad om mad men... ad :puke:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Mad og drikke"