Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf Kommodedyret » 5. okt 2015, 20:19

Trefarvet is, også kaldet tricolore. Luksus-snack No. 1 i mit barndomshjem.
Da jeg blev voksen fandt jeg ud af at det smager af frossen margarine, hvilket vist heller ikke er helt ved siden af på ingredienslisten.
Serveret skiveskåret, skiverne varierede i tykkelse, alt efter hvor mange munde der skulle mættes.
(ufatteligt dårligt billede er valgt med vilje, da det illustrerer virkeligheden bedre end de frejdige reklamefotos)
Billede

Når det var festligt fik man vafler til. De smager ret meget af pap, men det passer jo fint til frossen margarine.
Billede

På et tidspunkt blev det in at lave hjemmelavede vaffelis, og man købte trekantede vafler og stoppede sin trefarvede is ned i.
Dette var lidt at et hit, da isen så ikke længere blev serveret i de trøstesløse skiver.
Billede

En enkelt gang eller to fik vi vist også garneret med flødeboller. Her var der tale om en helt overskruet luksus. :lol:
6
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 331

Indlægaf TomKah » 5. okt 2015, 20:29

Jeg tror kun jeg fik væk fra æggesnaps fordi rå æg blev dømt ude, men jeg skal igang igen kan jeg mærke.
Og jeg kunne godt finde på at købe en lørdagskylling i Netto, selvom den ikke var på frost.

Jeg var ikke vild med min mors mad helt generelt - men synes ikke firsermad er klamt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9735

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2015, 21:29

Hvidløgsflute :love:
Jeg er også jævnt glad for kinakål/majs tingen :banan:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3893

Indlægaf Delfin » 5. okt 2015, 22:07

Jeg vil gerne bede mig helt fri for pandestegt Jakabov med stuvede ærter og gulerødder fra dåse. Faktisk var frosne grøntsager et step op i forhold til dåseærterne, men mor manglede dåsevandet til at give smag til sovsen :D

Dem her kunne jeg såmænd godt spise, men laver det aldrig. En del af dem kan jeg nu også godt undvære at gense.
Kødrand, brunkål, byggrød med æblemos på toppen, margarine på brødet, grønkålssuppe, øllebrød, pasta med tomatsovs (der vistnok bestod af hvid sovs med tomatpure i. :wacko: ), biksemad m. spejlæg, stegt torskerogn fra dåse er bare et lille udpluk
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 724
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6885

Indlægaf Daine » 6. okt 2015, 03:08

Fuck.exe skrev:I min barndom bestod salat altid af icebergsalat, agurk, majs, ærter og tomat. I dag kunne jeg ikke drømme om at spise sådan en omgang vand :D

Vi fik ikke icebergsalat, men kinakål. Og det smagte forfærdeligt, for der var alt for lidt af de grønne blade, den bestod næsten kun af den hvide stok :badr:
Jeg har ikke spist kinakål siden midt i 90'erne, hvor min mor endelig fik øjnene op for den lækre grønne iceberg :lol2:

I dag foretrækker jeg spidskål i min salat.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1060

Indlægaf Ally » 6. okt 2015, 05:11

Den trefarvede is og vaflerne - både med vanilje og chokolade - får vi af og til. Både manden og ungerne har en fest, når vi får det. Gerne med kagekrymmel oven på.

Stegt torskerogn er jeg også vokset op med - og har bragt videre i egen familie. Det er både jeg og ungerne vilde med.

Min far var industrislagter og købte ofte ½ gris med hjem, så vi spiste meget (!) svinekød - som regel i form af frikadeller, stegt flæsk, karbonader og mørbrad.
I dag forsøger jeg at variere frikadellerne - forskelligt kød og med grøntsager; karbonader laver jeg aldrig og stegt flæsk får vi sjældent. Til gengæld er jeg vild med mørbrad :love:
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 6. okt 2015, 08:23

Kinakål gik vist heldigvis af mode.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Indlægaf Anigav » 6. okt 2015, 08:28

Kogte grisehaler :nerve: Jeg ville besvime, hvis jeg skulle tage en bid idag, men som barn var det bare livretten.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 6. okt 2015, 08:45

ShuruQ skrev:Kinakål gik vist heldigvis af mode.

Jeg kunne faktisk rigtig godt lide kinakål :genert:

Men jeg synes aldrig jeg ser det mere.
5
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 6. okt 2015, 08:51

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:Kinakål gik vist heldigvis af mode.

Jeg kunne faktisk rigtig godt lide kinakål :genert:

Men jeg synes aldrig jeg ser det mere.

Det kunne jeg også godt i hele min barndom, men min smag for det forsvandt vist sammen med dets tilbagetog :-D.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1641

Indlægaf dykkersild » 6. okt 2015, 09:26

I min barndom tog alle aftensmåltider udgangspunkt i kød - altid kød. Og så først derefter kartoffel, ris og pasta og så først til allersidst og ikke særlig ofte grøntsager.
Da jeg kom på efterskolen, elskede jeg at kunne bestemme mine egne måltider og kunne sige nej tak til kødet. I en lang periode levede jeg delvis vegetarisk.

Det har præget min madlavning - jeg elsker at måltiden er en variation af blandet madvarer - og jeg er mest til snacks, tapas og små bunker af forskelligheder på min tallerken. Jeg behøver ikke kød hver dag men anerkender at protein er vigtigt så jeg prøver, også for min mands skyld.
2
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1641

Indlægaf dykkersild » 6. okt 2015, 09:29

Risengrød med kanel/sukke som barn - kun med smørklat som voksen.
Margarine som barn - kun smør som voksen
Krebinetter, karbonader og hakkebøffer som barn - aldrig som voksen
Jakabov - brugt sidste gang da jeg lige var flyttet hjemmefra. Jeg skar blommen op på min finger og det smagte af r.. til - aldrig nogensinde mere. Det er det mest ulækre opfindelse.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. okt 2015, 09:39

Jakabov vil jeg også gerne lige rubricere som undtagelsen i forhold til, hvad jeg kan lide af det, I nævner.
Og det helt uden nogensinde at have smagt det.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 498
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Vira » 6. okt 2015, 09:39

Sago vælling og vandgrød. Det smager jo afskyeligt. Det fik vi jævnligt da jeg var barn + noget andet usmageligt grød som jeg har glemt navnet på

Margarine på brød, nu bruger jeg altid noget kærgården
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Indlægaf Wizzze » 6. okt 2015, 10:27

DetSorteCirkus skrev:Jakabov vil jeg også gerne lige rubricere som undtagelsen i forhold til, hvad jeg kan lide af det, I nævner.
Og det helt uden nogensinde at have smagt det.

Hvis du har spist pizza med "skinke" i strimler fra just-eat eller de lokale pizzapushere, så har du med stor sandsynlighed også smagt Jakabov, for i strimlet form, er det hvad som går som skinke, mange steder :tie:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"