Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf Sophaya » 6. okt 2015, 19:08

Jeg er vokset op med frost-kyletter og posekartofler i ovn som hverdagsmad - min mor er ikke en ørn i et køkken :D Jeg går selv oftest op i at lave "rigtig" mad, også selvom jeg bare er alene. Så ingen kyletter her - posekartoflerne kan dog snige sig ind i tømmermændsmaden.
0
x
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3033

Indlægaf vibbsen » 6. okt 2015, 19:15

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:Kinakål gik vist heldigvis af mode.

Jeg kunne faktisk rigtig godt lide kinakål :genert:

Men jeg synes aldrig jeg ser det mere.

Man kan faktisk stadig få det i de "store" dagligvare butikker som Kvickly, Føtex og Bilka.....Men nu er det åbenbart en delikatesse....For de koster spidsen af en jetjager....Tror jeg gav 18 kroner for et ret snoldet (dvs. mest hvid stok ikke særlig meget af det grønne) sidst....Men jeg har altså opskriften på verdens bedste salat med kinakål, gulerødder og peberrodsdressing. Og den kan altså ikke laves med andet end kinakål.

Jeg kan ligeså godt bryde sammen og tilstå : Jeg elskede hjemmebagte pitabrød med kinakål og jaka-bov....Og vil heller ikke gå af vejen for at spise det idag...
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 6. okt 2015, 19:24

vibbsen skrev:
Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:Kinakål gik vist heldigvis af mode.

Jeg kunne faktisk rigtig godt lide kinakål :genert:

Men jeg synes aldrig jeg ser det mere.

Man kan faktisk stadig få det i de "store" dagligvare butikker som Kvickly, Føtex og Bilka.....Men nu er det åbenbart en delikatesse....For de koster spidsen af en jetjager....Tror jeg gav 18 kroner for et ret snoldet (dvs. mest hvid stok ikke særlig meget af det grønne) sidst....Men jeg har altså opskriften på verdens bedste salat med kinakål, gulerødder og peberrodsdressing. Og den kan altså ikke laves med andet end kinakål.

Jeg kan ligeså godt bryde sammen og tilstå : Jeg elskede hjemmebagte pitabrød med kinakål og jaka-bov....Og vil heller ikke gå af vejen for at spise det idag...

Kan jeg lokke dig til at dele den :)?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 6. okt 2015, 19:27

Jeg vil ganske enkelt hellere dø end spise den der modbydelige tre-farvede is....Jeg mener det...Det er da nok noget af det mest afskyelige man kan forestille sig :badr: :badr: :badr: :badr: :badr: :badr: Men hold nu op hvor åd vi meget af det dengang jeg var barn i 70-80'erne.....

Når der var børnefødselsdag i mit hjem beklædte min far den med pålægschokolade (Den billigste naturligvis) og dækkede samlingerne med flødeskum og TADAAAAAAA : Islagkage....Der var ikke et øje tørt.......Jeg kan huske at jeg bare så meget drømte om at få sådan en islagkage fra HjemIs til min fødselsdag. Men mine forældre havde ikke råd....Og det andet smagte og meget bedre..... :tie:

Jeg har heller ikke fået budding siden jeg var barn....Det var ellers også en all-time favorite i de glade 80'er....Budding med jordbærsovs....Kunne man ikke lide det, så kunne må få et stykke 3-farvet is :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det ligger også lidt tungt med syltede frugter med flødeskum (eller 3-farvet is :lol: ) i mit hjem....Men lur mig om ikke min mor nok skal serverer det for Emma en dag :-D Stakkels barn....

Noget vi heller ikke får her i huset, som jeg spiste en del af i min barndom, og stadig godt kan lide, er fuglereder med jordbær og flødeskum.....Det kan hr.vibbsen simpelthen ikke udstå....Han var nærmest i koma engang vi havde fået det hos mine forældre....Det var det klammeste han nogensinde havde oplevet.....Jeg synes det smager skønt, men for husfredens skyld så servere jeg det ikke :lol: :lol: :lol: :lol:
1
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 6. okt 2015, 19:46

ShuruQ skrev:Kan jeg lokke dig til at dele den :)?

Ja.....Hvis altså ikke det var fordi opskriften er blevet væk for mig, så nu er den kun i mit hoved og derfor ikke med nøjagtige mål :)

Salat af 2/3 dele kinakål og 1/3 revne gulerødder.

Dressing af Ymer, sød sennep, sukker, peberrod, salt og peber....Man starter med at røre ymer, sød sennep og sukker sammen. Dressingen må godt være lidt til den søde side. Herefter tilsættes peberrod efter smag. Dressingen hviler cirka 20 minutter. Smages til med salt og peber og salaten blandes i så den blive sådan lidt coleslaw agtig. Jeg synes dressingen smager rigtig godt, så jeg plejer at lave den godt "våd"...Men det er nok lidt en smagssag.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3581

Indlægaf Lemonella » 6. okt 2015, 19:50

Jeg er vokset op med gammeldags mad. Bøf, frikadeller, stegt lever, flæskesteg, gule ærter, grønkål, medister, kogt torsk og andre retter i den stil.

Den stegte lever kom aldrig på mit eget spisebord. Det samme gjorde heller ikke grønkål, gule ærter og kogt torsk.
Ingen af retterne tiltaler mig. Jeg har dog spist det, af høflighed, hvis det er blevet serveret andre steder, men portionerne var mikroskopiske og jeg kunne stadig ikke lide det.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9258

Indlægaf Fru Sunshine » 6. okt 2015, 21:08

Min farmor var kogekone og af en generation, hvor fedt var lig med velstand, så jeg mindes stadig med rædsel hønsekødssuppen, hvor fedtperlerne flød afsted i overfladen.
Jeg spiser ikke hønsekødssuppe den dag i dag.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. okt 2015, 17:50

vibbsen skrev:Når der var børnefødselsdag i mit hjem beklædte min far den med pålægschokolade (Den billigste naturligvis) og dækkede samlingerne med flødeskum og TADAAAAAAA : Islagkage....Der var ikke et øje tørt.......Jeg kan huske at jeg bare så meget drømte om at få sådan en islagkage fra HjemIs til min fødselsdag. Men mine forældre havde ikke råd....Og det andet smagte og meget bedre..... :tie:

Der var næsten altid islagkage fra Hjem-Is til dessert til min familiefødselsdag. Det var let og dekorativt at sætte på bordet. Syntes mine forældre.
Mig sagde det ikke det store, må jeg indrømme, men det var sejt, at jeg, når ismanden hørte, at det var til min fødselsdag, fik to ispinde gratis.
De var med sodavandsovertræk. Det kunne jeg meget bedre lide end al den fede flødeis.
Jeg havde ret sikkert været fan af din fars islagkage :savl:
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf girl_beat » 7. okt 2015, 18:20

vibbsen skrev:Når der var børnefødselsdag i mit hjem beklædte min far den med pålægschokolade (Den billigste naturligvis) og dækkede samlingerne med flødeskum og TADAAAAAAA : Islagkage....Der var ikke et øje tørt.......Jeg kan huske at jeg bare så meget drømte om at få sådan en islagkage fra HjemIs til min fødselsdag. Men mine forældre havde ikke råd....Og det andet smagte og meget bedre..... :tie:

Undskyld, men det er sgu da opfindsomt! :lol2: :pompom: :klap:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 7. okt 2015, 19:29

girl_beat skrev:Undskyld, men det er sgu da opfindsomt! :lol2: :pompom: :klap:

Bevares....Min fødselsdag var altid et hit af nøjagtig den grund (Og så fordi min far optrådte med at spise resterne af lysene :tie: )....Men jeg drømte altså stadigvæk om den fra Hjem-I :kryds:

Idag drømmer jeg ikke om noget som helst flødeis fra Hjem-Is. Det er som om de stadig sidder fast i 80'erne :badr: :lol: :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. okt 2015, 22:52

vibbsen skrev:
girl_beat skrev:Undskyld, men det er sgu da opfindsomt! :lol2: :pompom: :klap:

Bevares....Min fødselsdag var altid et hit af nøjagtig den grund (Og så fordi min far optrådte med at spise resterne af lysene :tie: )....Men jeg drømte altså stadigvæk om den fra Hjem-I :kryds:

Idag drømmer jeg ikke om noget som helst flødeis fra Hjem-Is. Det er som om de stadig sidder fast i 80'erne :badr: :lol: :lol:

Gør de bogstaveligt talt ikke også det?
Jeg mener, at denne her også var i sortimentet for 30 år siden.

Billede
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3581

Indlægaf Lemonella » 8. okt 2015, 04:08

Husker en anden ret vi tit fik når det var sæson for pærer. Pærevælling med byggryn. Jeg har absolut intet imod pærer, men som vælling, tilsat uanede mængder af byggryn... nej tak!
Jeg har ikke spist det siden min barndom og jeg kommer heller aldrig til det.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 8. okt 2015, 05:44

DetSorteCirkus skrev:Gør de bogstaveligt talt ikke også det?
Jeg mener, at denne her også var i sortimentet for 30 år siden.

Billede

Det var den jeg drømte om som barn....Hvilket vil sige at den har været i sortimentet i mindst 36 år :-D
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1499

Indlægaf Fuck.exe » 8. okt 2015, 05:52

Sjovt at se at jeg ikke var den eneste der drømte om den islagkage :lol:

Jeg husker stadig den 40 års fødselsdag i det lokale forsamlingshus, hvor jeg var det heldige barn der fik rosen i midten :lun:
4
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1499

Indlægaf Fuck.exe » 8. okt 2015, 05:55

Hos mine bedsteforældre fik vi altid "aterma´" (vestjysk for "eftermad"). Det bestod typisk af en form for grød eller vælling. Gerne sagogrød eller sveskegrød. I weekenden nogle gange stikkelsbærgrød. Og så lige et stykke sandkage til dessert.

Det gør jeg alligevel ikke i dag :lol:
0
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Mad og drikke"