Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10180

Re: Hvad er du vokset op med at spise men er gået fra

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 06:00

vibbsen skrev:Det var den jeg drømte om som barn....Hvilket vil sige at den har været i sortimentet i mindst 36 år :-D

Jeg måtte heller ikke få den, mener jeg, selvom jeg hvert år kæmpede for det.

Jeg tror sgu, at jeg køber den til min halvrunde fødselsdag i foråret.
Vi skal have pålægskagemand til hovedret, så det passer faktisk ret godt ind i tematikken
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 06:01

Fuck.exe skrev:Sjovt at se at jeg ikke var den eneste der drømte om den islagkage :lol:

Jeg husker stadig den 40 års fødselsdag i det lokale forsamlingshus, hvor jeg var det heldige barn der fik rosen i midten :lun:

Jeg kan helt alvorligt ikke rigtig rumme min misundelse lige nu :/
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 8. okt 2015, 06:14

Gud ja...Stegeben....Det fik vi altså også tit i mit barndomshjem....Men jeg har aldrig lavet det som voksen eller spist det. Synes det er alt for bøvlet. Selvom det faktisk smager godt.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 8. okt 2015, 06:23

Min morfar var slagter og fortalte vist om diverse klamheder fra arbejdet. Det resulterede i, at min mor stort set aldrig serverede kød, og slet ikke forarbejdet kød såsom pølser eller kød fra dåse.
Et lille udpluk af hvad vi ofte fik:

Hirsegrød med saftevand på.
Hyldebærsuppe med tvebakker (sæson).
Linse/rødbede frikadeller
Øllebrød med mælk.
Og min All time favorit: løse ris med masser Soya sauce :love: Det var min absolutte livret.
En anden livret var kartoffelskræller.

Nogle gange bukkede min mor under, og købte det 'forbudte' mad, såsom ketchup og corn flakes. Stod det vildt til, fik vi kartofler med knorrnaise og jeg ELSKEDE det.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 8. okt 2015, 06:53

Jeg spiste nogen gange ymer med masser af puddersukker og stykker af rugbrød blandet i. Jeg elskede det. Men som voksen har jeg nu aldrig spist det og synes heller ikke det lyder særlig tiltalende.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 195
Likede indlæg: 1974

Indlægaf lillebjoern » 8. okt 2015, 06:59

Blodpølse. Jeg elskede det, da jeg var mindre, men jeg har ikke spist det siden jeg flyttede hjemmefra for mange år siden. Det kunne godt være man skulle prøve det igen. Jeg hører det er en upopulær ret :-D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 07:03

Flora skrev:Jeg spiste nogen gange ymer med masser af puddersukker og stykker af rugbrød blandet i. Jeg elskede det. Men som voksen har jeg nu aldrig spist det og synes heller ikke det lyder særlig tiltalende.

Vi havde altid ymerdrys i skabet, som så også blev spist sammen med puddersukker.
Jeg er ret overbevist om, at jeg stadig ville elske det, og netop derfor skal det ikke indenfor døren.

Ymerdrys var faktisk det eneste gennemgående morgenmadsprodukt, vi havde, da jeg var barn.
Det skete, at jeg fik plaget mig til Frosties eller Chokopops, men det hørte til sjælenhederne.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 8. okt 2015, 07:15

DetSorteCirkus skrev:
Flora skrev:Jeg spiste nogen gange ymer med masser af puddersukker og stykker af rugbrød blandet i. Jeg elskede det. Men som voksen har jeg nu aldrig spist det og synes heller ikke det lyder særlig tiltalende.

Vi havde altid ymerdrys i skabet, som så også blev spist sammen med puddersukker.
Jeg er ret overbevist om, at jeg stadig ville elske det, og netop derfor skal det ikke indenfor døren.

Ymerdrys var faktisk det eneste gennemgående morgenmadsprodukt, vi havde, da jeg var barn.
Det skete, at jeg fik plaget mig til Frosties eller Chokopops, men det hørte til sjælenhederne.

Vi fik faktisk en del forskellige morgenmadsprodukter nu jeg tænker efter. Cornflakes, yoghurt, Havre Fras, pif paf puf (hed de vist) og en sjælden gang imellem fik vi også lov at få Frosties eller Guldkorn. Jeg kan godt finde på at spise yoghurt og havre fras stadigvæk, men resten gider jeg ikke. Kan huske engang jeg købte en pakke guldkorn i et nostalgisk flip og de var så hvinende søde, så jeg ret hurtigt droppede dem igen. Men som barn var det en fest. Ikke mindst pga. de der klistermærker eller andet sjovt der altid lå i pakkerne :D.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 71
Likede indlæg: 361

Indlægaf mariannaa » 8. okt 2015, 08:37

Panerede koteletter med skaft med kogte kartofler, overkogte porrer, blomkål og gulerøddert - smeltet smør til.

Gullash (kun bestående af kød i brun sovs krydderet med salt, peber og laverbærblad)

Den form for kylling vi fik dengang. Splidtkyllinger (som var meget billige kyllinger som havde brækket ben og vinger på vej til slagteriet, og derfor ikke så pæne ud :trist: ) samt lørdagskyllinger.

stegeben.

Jeg skamkoger heller ikke mine grøntsager eller steger mit kød i timevis (hvilket min mor gør).
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 8. okt 2015, 08:59

Fik også tvebakker med varm mælk og kanelsukker og det tror jeg egentlig godt, jeg ville kunne lide stadigvæk. Men det var jo sådan noget hyggeomsorgsmad, når man var syg, og det er jeg gået ret meget væk fra. Både at være syg (7-9-13) og få mad på sengen i den anledning.

Som barn elskede jeg også Eiskonfekt. Det kan jeg ikke klemme ned i dag.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 09:04

mariannaa skrev:Panerede koteletter med skaft med kogte kartofler, overkogte porrer, blomkål og gulerøddert - smeltet smør til.

Gullash (kun bestående af kød i brun sovs krydderet med salt, peber og laverbærblad)

Den form for kylling vi fik dengang. Splidtkyllinger (som var meget billige kyllinger som havde brækket ben og vinger på vej til slagteriet, og derfor ikke så pæne ud :trist: ) samt lørdagskyllinger.

stegeben.

Jeg skamkoger heller ikke mine grøntsager eller steger mit kød i timevis (hvilket min mor gør).

Splidtkyllinger, uhyggeligt ord :mellow:
Når kyllingerne nu var døde, kan jeg egentlig godt lide tanken om, at deres kød i det mindste ikke gik til spilde, men for pokker, hvilken producent anno 2015 ville have den slags uheldigt bevismateriale liggende i køledisken?
Hvor købte man egentlig splidtkyllinger? Jeg har aldrig hørt om det.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
mariannaa

Indlægaf mariannaa » 8. okt 2015, 09:18

DetSorteCirkus skrev:
mariannaa skrev:Panerede koteletter med skaft med kogte kartofler, overkogte porrer, blomkål og gulerøddert - smeltet smør til.

stegeben.

Splidtkyllinger, uhyggeligt ord :mellow:
Når kyllingerne nu var døde, kan jeg egentlig godt lide tanken om, at deres kød i det mindste ikke gik til spilde, men for pokker, hvilken producent anno 2015 ville have den slags uheldigt bevismateriale liggende i køledisken?
Hvor købte man egentlig splidtkyllinger? Jeg har aldrig hørt om det.

Kyllingerne var jo desværre ikke døde når de brækkede ben og vinger, det skete på vej til slagteriet, fordi der var så mange kyllinger i hver transport at de ikke kunne være der. Den slags er heldigvis forbudt i dag og derfor kan man heller ikke købe den slags kyllinger i dag.
Kyllingerne kunne man få i ethvert supermarked og vi er nok tilbage ved slut 70.erne - start 80.erne
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 09:24

mariannaa skrev:Kyllingerne var jo desværre ikke døde når de brækkede ben og vinger, det skete på vej til slagteriet, fordi der var så mange kyllinger i hver transport at de ikke kunne være der. Den slags er heldigvis forbudt i dag og derfor kan man heller ikke købe den slags kyllinger i dag.
Kyllingerne kunne man få i ethvert supermarked og vi er nok tilbage ved slut 70.erne - start 80.erne

Jeg mente også "alligevel slagtet" :)

Er der ikke stadig kyllinger, der brækker ben og vinger i dag, bare på selve slagteriet? Gad vide om de så bare bliver lavet til fars og lignende.
Jeg tror i hvert fald ikke, at man ville sælge dem med synlige skader.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
mariannaa

Indlægaf mariannaa » 8. okt 2015, 09:29

DetSorteCirkus skrev:
Jeg mente også "alligevel slagtet" :)

Er der ikke stadig kyllinger, der brækker ben og vinger i dag, bare på selve slagteriet? Gad vide om de så bare bliver lavet til fars og lignende.
Jeg tror i hvert fald ikke, at man ville sælge dem med synlige skader.

Ja det kan jeg også forstille mig at det gør.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 8. okt 2015, 09:57

DetSorteCirkus skrev:
Fuck.exe skrev:Sjovt at se at jeg ikke var den eneste der drømte om den islagkage :lol:

Jeg husker stadig den 40 års fødselsdag i det lokale forsamlingshus, hvor jeg var det heldige barn der fik rosen i midten :lun:

Jeg kan helt alvorligt ikke rigtig rumme min misundelse lige nu :/

:lol: :lol:
0
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Mad og drikke"