Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2471

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 11. dec 2015, 08:37

Kan man fryse frisk wienerbrød (tebirkes/frøsnapper-variant)? Kunne godt tænkte mig at have lidt i fryseren til juledagene og så måske lune lidt på brødristeren, men bliver det mon værd at spise?
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1447

Indlægaf Badesandalen » 11. dec 2015, 09:36

Pandesteg skrev:Kan man fryse frisk wienerbrød (tebirkes/frøsnapper-variant)? Kunne godt tænkte mig at have lidt i fryseren til juledagene og så måske lune lidt på brødristeren, men bliver det mon værd at spise?

Det tror jeg godt du kan uden det bliver tørt, men ellers kan man købe sådan nogle frosne tebirkes der skal bages. De er ret gode.

Billede
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2471

Indlægaf Pandesteg » 11. dec 2015, 09:46

Badesandalen skrev:
Pandesteg skrev:Kan man fryse frisk wienerbrød (tebirkes/frøsnapper-variant)? Kunne godt tænkte mig at have lidt i fryseren til juledagene og så måske lune lidt på brødristeren, men bliver det mon værd at spise?

Det tror jeg godt du kan uden det bliver tørt, men ellers kan man købe sådan nogle frosne tebirkes der skal bages. De er ret gode.

Billede

Ja dem kender jeg godt, men det var egentlig fordi jeg gerne vil slippe for at starte ovnen op for at varme et stykke wienerbrød, at jeg tænkte, at det var nemmere, hvis jeg kunne varme friskfrosset brød som kunne komme på brødristeren. Men tak :) Tror jeg forsøger mig med det.
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1146
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 23:18

Hilfe!
Jeg har lige bagt en kage. Eller det er nogle timer siden nu.
Sådan en hasselnødderig brownie-agtig een. Den er goood :love:
Den har stået og kølet af og sat sig, så den er helt rigtig brownie-agtig, men stadig sprød på toppen.
Så:
Hvordan skal jeg opbevare kræet indtil den skal spises imorgen aften??
På køkkenbordet, som nu, men med stram sølvpapir om (tesen er at den beholder konsistensen og sprødheden)
Skal jeg komme den i køleskabet i noget tætsluttende?
Eller hur?

Jeg er virkelig dårlig til, at bage. De 3 første gange jeg bagte denne kage var den helt rå i midten. Som i helt rå, uforfalsket skøn kagedej :deer: Men det var jo ikke ligesom det, der var meningen.
Så nu hvor jeg har fremtryllet det perfekte eksemplar, så skal den død og pine var lige så perfekt imorgen!
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 23:42

BUUUMP
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4101

Indlægaf Persnikedy » 19. dec 2015, 23:45

kidkomb skrev:Hilfe!
Den har stået og kølet af og sat sig, så den er helt rigtig brownie-agtig, men stadig sprød på toppen.
Så:
På køkkenbordet, som nu, men med stram sølvpapir om (tesen er at den beholder konsistensen og sprødheden)
Eller hur?

Jeg er virkelig dårlig til, at bage. De 3 første gange jeg bagte denne kage var den helt rå i midten. Som i helt rå, uforfalsket skøn kagedej :deer: Men det var jo ikke ligesom det, der var meningen.
Så nu hvor jeg har fremtryllet det perfekte eksemplar, så skal den død og pine var lige så perfekt imorgen!

Jeg ville lade den stå på køkkenbordet pakket ind, det gør jeg altid med mine kager og der har aldrig været noget at klage over. Kager har for det meste ikke godt af for kolde temperature med mindre der fx er en ostecreme ovenpå som ikke kan klare at stå i alm køkkentemperature
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 23:47

Persnikedy skrev:
kidkomb skrev:Hilfe!
Så:
Eller hur?

Jeg ville lade den stå på køkkenbordet pakket ind, det gør jeg altid med mine kager og der har aldrig været noget at klage over. Kager har for det meste ikke godt af for kolde temperature med mindre der fx er en ostecreme ovenpå som ikke kan klare at stå i alm køkkentemperature

Præcis, hvad jeg tænkte. Du er min kage-heltinde :love: Tak! :kys:
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10157

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 23:59

Jeg sætter gerne min indpakkede kage tilbage i ovnen, når begge er kølet af, så kagen kan stå lufttæt.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 20. dec 2015, 01:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg sætter gerne min indpakkede kage tilbage i ovnen, når begge er kølet af, så kagen kan stå lufttæt.

Årh, det var smart! Det gør jeg næste gang :banan:
-Jeg gider ikke så op for at gøre det nu :blush:
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 21. dec 2015, 11:14

Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.
0
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 21. dec 2015, 11:41

Badesandalen skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.

Det kommer da an på både salaten og dressingen (der findes jo både creme fraiche/yoghurt baserede, olie/edike baserede osv ;) :D

Men går ud fra at det er en vinaigrette-agtig ting du laver? Du skal have en form for syre, hvis du ikke har en eddike - så i det tilfælde ville jeg bruge citronsaft.

2 dele olivenoilie til 1 del citronsaft og så krydre med salt og peber. Du kan også komme lidt sennep og/eller honning i, hvis det passer til salaten.
2
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 21. dec 2015, 11:56

HappyPaww skrev:
Badesandalen skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.

Det kommer da an på både salaten og dressingen (der findes jo både creme fraiche/yoghurt baserede, olie/edike baserede osv ;) :D

Men går ud fra at det er en vinaigrette-agtig ting du laver? Du skal have en form for syre, hvis du ikke har en eddike - så i det tilfælde ville jeg bruge citronsaft.

2 dele olivenoilie til 1 del citronsaft og så krydre med salt og peber. Du kan også komme lidt sennep og/eller honning i, hvis det passer til salaten.

Ugh, selvfølgelig da. Så er det vist tydeligt hvor meget jeg ved om mad. :blush:
Det er en spidskålsalat med æbler og mandler. Citronsaft er perfekt, jeg elsker citroner. Mange tak! :worship:
2
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 21. dec 2015, 12:13

Badesandalen skrev:
HappyPaww skrev:

Ugh, selvfølgelig da. Så er det vist tydeligt hvor meget jeg ved om mad. :blush:
Det er en spidskålsalat med æbler og mandler. Citronsaft er perfekt, jeg elsker citroner. Mange tak! :worship:

Ja, jeg tror Citronen vil passe godt til spidskålssalaten. Og kom gerne en smule flydende honning i - det giver et godt modspil :)
3
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 31. dec 2015, 07:26

Tog en svinemørbrad op ad fryseren tirsdag aften for at tø op til aftensmad til onsdag (vil skære i tynde slices til en Panang karry med kokosmælk). Men vi havde fået stor og sen frokost i går, så fik den aldrig lavet - og i dag skal vi jo have noget andet.

Karryen vil være god tømmermændsmad, men kan jeg lade kødet ligge råt i køleskabet til fredag, eller er det bedre at jeg laver retten her i dag og så lader stå på køl til i morgen i stedet for?
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6731

Indlægaf Wizzze » 31. dec 2015, 07:31

HappyPaww skrev:Tog en svinemørbrad op ad fryseren tirsdag aften for at tø op til aftensmad til onsdag (vil skære i tynde slices til en Panang karry med kokosmælk). Men vi havde fået stor og sen frokost i går, så fik den aldrig lavet - og i dag skal vi jo have noget andet.

Karryen vil være god tømmermændsmad, men kan jeg lade kødet ligge råt i køleskabet til fredag, eller er det bedre at jeg laver retten her i dag og så lader stå på køl til i morgen i stedet for?

Jeg ville lave den, og så sætte på køl, så får karryretten også tid til at trække, det bliver den bare bedre af.
3
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"