Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 79
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 649

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tricolette » 4. jan 2016, 12:07

Vi har en større mængde overskydende rød- og hvidvin fra nytårsaften.

Rødvin er der en hel flaske med skrueprop (som jo har været af og sat på igen)
Hvidvin er der lidt over 2 x ½ flaske tilbage (2 forskellige slags, begge også med skruelåg)

Men hvad skal jeg gøre ved det, og hvor længe kan det holde sig? :gruble:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3555

Indlægaf Lemonella » 4. jan 2016, 13:32

Tricolette skrev:Vi har en større mængde overskydende rød- og hvidvin fra nytårsaften.

Rødvin er der en hel flaske med skrueprop (som jo har været af og sat på igen)
Hvidvin er der lidt over 2 x ½ flaske tilbage (2 forskellige slags, begge også med skruelåg)

Men hvad skal jeg gøre ved det, og hvor længe kan det holde sig? :gruble:

Vin der ikke drikkes med det samme, kan godt holde sig en uges tid i køleskabet. Ved man, at det nok ikke drikkes inden for den uge, kan man fryse den ned i isterningposer og bruge den i saucer.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4259

Indlægaf Flora » 13. jan 2016, 14:18

Jeg tænker at lave brændende kærlighed i aften og har taget en pakke stegeflæsk ud af fryseren. Problemet er at der er 500 g i og så meget spiser jeg jo ikke. Så hvad gør jeg med resten?

Hvis jeg steger det og fryser det ned, er det så stadig sprødt når jeg tør det op igen? Eller hvis jeg steger det og lægger det på køl, er det så sprødt de næste par dage? Eller er det bedre at lade det ligge råt i køleskabet og så stege det i de kommende dage? Og hvor længe kan det i så fald tåle at ligge i køleren, når først pakken er åbnet?

Nogen erfaringer?
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2144

Indlægaf sigge » 13. jan 2016, 14:41

Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Måske har vores alvidende vin-orakel nogle input?
Wizzze skrev:Tag
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3555

Indlægaf Lemonella » 13. jan 2016, 14:52

sigge skrev:Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Vi kan godt lide Mateus hvid- eller rosé vin. Den er let perlende og kan købes i Fakta. Den er tilpas billig til, at man kan nyde et par flasker eller tre uden, at belaste budgettet. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1152
Likede indlæg: 6750

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 16:49

sigge skrev:Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Hvad serverer du til afternoon tea? sandwiches, scones og kage??

En Asti, er udemærket til Afternoon Tea, Rema har en god en til 35-40kr.

Skal det være lidt mere specielt, så en Brachetto, som er en "rød Asti" meget frisk og boblende hindbær/jordbær brus.
Coop havde denne på tilbud til nytår, måske har de stadig nogen tilbage ude i butikkerne :gruble:

Billede

Er asti/brachetto lidt for sødt, så ville jeg gå efter den her: Beringer White Zinfandel
Billede
Der på trods af navnet ikke er hvid, men lyserød, det er meget tæt op af en lyserød Champagne, men koster ca. 1/4del. Kan som regel findes i Meny omkring 70-80kr.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2144

Indlægaf sigge » 14. jan 2016, 07:47

Wizzze skrev:

Hvad serverer du til afternoon tea? sandwiches, scones og kage??

En Asti, er udemærket til Afternoon Tea, Rema har en god en til 35-40kr.

Skal det være lidt mere specielt, så en Brachetto, som er en "rød Asti" meget frisk og boblende hindbær/jordbær brus.
Coop havde denne på tilbud til nytår, måske har de stadig nogen tilbage ude i butikkerne :gruble:

Billede

Er asti/brachetto lidt for sødt, så ville jeg gå efter den her: Beringer White Zinfandel
Billede
Der på trods af navnet ikke er hvid, men lyserød, det er meget tæt op af en lyserød Champagne, men koster ca. 1/4del. Kan som regel findes i Meny omkring 70-80kr.

Du er en guttermand, Wizzze, jeg vidste bare, man kunne regne med dig. :worship: Og ja, det er en traditionel afternoon tea med finger sandwiches, scones og kage. Lyserøde bobler vil være helt perfekt, da der kun kommer "damer".
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2377

Indlægaf Juki » 18. jan 2016, 16:52

Jeg lavede tzatziki i fredags eller lørdags, kan det mon holde sig til i morgen?

Der er græsk yoghurt, drænet agurk og hvidløg i.

Edit: Holdbarheden på det græske yoghurt er ikke overskreddet, så vidt jeg husker.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6005

Indlægaf LadyFox » 18. jan 2016, 16:55

Juki skrev:Jeg lavede tzatziki i fredags eller lørdags, kan det mon holde sig til i morgen?

Der er græsk yoghurt, drænet agurk og hvidløg i.

Edit: Holdbarheden på det græske yoghurt er ikke overskreddet, så vidt jeg husker.

Hvis det er opbevaret ordenligt vil jeg mene at det kan det sagtens.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
klumphen
Kort karma: 86
Likede indlæg: 802

Indlægaf klumphen » 18. jan 2016, 18:55

Er der nogen der kan anbefale en opskrift på bananpandekager? Jeg forsøgte mig med denne her: http://www.louisesmadblog.dk/bananpandekager/
Men jeg synes resultatet blev lidt sært. Og jeg har svært ved at afgøre om det var mig der gjorde noget forkert, eller om bananpandekager bare skal smage sådan.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2478

Indlægaf Pandesteg » 18. jan 2016, 18:59

klumphen skrev:Er der nogen der kan anbefale en opskrift på bananpandekager? Jeg forsøgte mig med denne her: http://www.louisesmadblog.dk/bananpandekager/
Men jeg synes resultatet blev lidt sært. Og jeg har svært ved at afgøre om det var mig der gjorde noget forkert, eller om bananpandekager bare skal smage sådan.

Hvordan sært?
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 18. jan 2016, 19:10

klumphen skrev:Er der nogen der kan anbefale en opskrift på bananpandekager? Jeg forsøgte mig med denne her: http://www.louisesmadblog.dk/bananpandekager/

Min veninde sendte mig opskriften på nogle hun havde lavet, til en brunch jeg var til.
Det bliver til 4 stk, og steges i smør
Bananpandekager
1,5 banan, et stort æg, ca 1 dl blendet havregryn, 1 lille tsk vanillesukker og lidt salt.
1
Brugeravatar
klumphen

Indlægaf klumphen » 18. jan 2016, 19:11

Pandesteg skrev:

Hvordan sært?

Ja altså, de smagte ikke grimt men heller ikke specielt godt... :wacko: Havde nok forventet at de var mere søde. Måske var de bananer jeg brugte bare ikke modne nok.
0
Brugeravatar
klumphen

Indlægaf klumphen » 18. jan 2016, 19:14

Filipai skrev:Min veninde sendte mig opskriften på nogle hun havde lavet, til en brunch jeg var til.
Det bliver til 4 stk, og steges i smør
Bananpandekager
1,5 banan, et stort æg, ca 1 dl blendet havregryn, 1 lille tsk vanillesukker og lidt salt.

Det var nok ikke nogen dårlig ide med lidt vaniljesukker. Tak!
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2478

Indlægaf Pandesteg » 22. jan 2016, 07:18

Jeg har 500 g oksekød i strimler i fryseren. Ville godt bruge det til noget rigtig lækkert spicy gryderet-halløj. Men hvad? Vi har næsten lige fået enebærgryde og alm. klassisk gryderet (med tomatbase, champignon osv.).

Må meget gerne være noget indisk/mellemøstligt-agtigt og noget der skal simre lææænge :)
0
Heaven is a place on earth :jule:

Tilbage til "Mad og drikke"