Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3523

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lemonella » 2. apr 2016, 12:55

Muspel skrev:Jeg skal lave en gryderet, hvor der skal rødvin i. Jeg har en stående, der blev åbnet for tre uger siden - og har stået med sit skruelåg på siden. Jeg kan godt regne ud, at den nok ikke er god at drikke længere, men kan den godt den bruges i gryderetten?

Nogle erfaringer?

De kloge siger, at rødvin der ikke skal drikkes lige med det samme, gerne må stilles i køleskabet. Har den gjort det, er der måske en chance for, at den stadig er brugbar.
Der er sådan set kun én måde, at finde ud af det på, lugt til den og smag på den. Noget vin bliver hurtigere til vineddike end andet og er den eddikesur, skal du nok ikke bruge den. Smager den stadig af fin rødvin, kan den sagtens bruges.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 2. apr 2016, 13:11

Lemonella skrev:
Muspel skrev:Jeg skal lave en gryderet, hvor der skal rødvin i. Jeg har en stående, der blev åbnet for tre uger siden - og har stået med sit skruelåg på siden. Jeg kan godt regne ud, at den nok ikke er god at drikke længere, men kan den godt den bruges i gryderetten?

Nogle erfaringer?

De kloge siger, at rødvin der ikke skal drikkes lige med det samme, gerne må stilles i køleskabet. Har den gjort det, er der måske en chance for, at den stadig er brugbar.
Der er sådan set kun én måde, at finde ud af det på, lugt til den og smag på den. Noget vin bliver hurtigere til vineddike end andet og er den eddikesur, skal du nok ikke bruge den. Smager den stadig af fin rødvin, kan den sagtens bruges.

Tak. Den har ikke stået i køleskab. ... Hmm må smage. Tak for hjælpen :)
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 16:20

Jeg har vildt meget lyst til kødboller i tomatsovs, men jeg har aldrig lavet det før.
Kødboller har jeg styr på, men tomatsovsen er jeg lidt i tvivl om, jeg bruger faktisk ikke tomatsovs ellers. Jeg kan godt google, men hvis nogen lige sidder med en god og nem opskrift, vil jeg meget gerne bede om den. Jeg har forresten sådan en stavblender.

PS. Bruger man egentlig ost ovenpå?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5950

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2016, 16:33

Aima skrev:Jeg har vildt meget lyst til kødboller i tomatsovs, men jeg har aldrig lavet det før.
Kødboller har jeg styr på, men tomatsovsen er jeg lidt i tvivl om, jeg bruger faktisk ikke tomatsovs ellers. Jeg kan godt google, men hvis nogen lige sidder med en god og nem opskrift, vil jeg meget gerne bede om den. Jeg har forresten sådan en stavblender.

PS. Bruger man egentlig ost ovenpå?

http://gastromand.dk/opskrift-verdens-b ... emmelavet/
^ Den er god, og ekstra god med hvidløg og basilikum :savl:
Og friskrevet parmesan er fantastisk til kødboller i tomatsovs :)
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 17:00

Jeg er overbevist. Tak! :kys:
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 719

Indlægaf Lykke » 12. apr 2016, 07:03

KitKat skrev:Er der nogen af jer som har erfaring med bagværk og lactosefri mælk?

Kan jeg bare erstatte almindelig mælk med lactosefri mælk 1:1 og så ellers følge opskriften som den er?

Jeg har gjort det med succes. Tit er lactosefri produkter sat ned på grund af dato. Så jeg bruger både mælk og smør som normalt.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5701

Indlægaf Animi » 12. apr 2016, 09:53

Jeg skal lave en pastasalat med kylling til 10 personer. Hvor meget kyllingfilet skal jeg mon bruge til det? :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 13. apr 2016, 20:46

Animi skrev:Jeg skal lave en pastasalat med kylling til 10 personer. Hvor meget kyllingfilet skal jeg mon bruge til det? :gruble:

Er det hele måltidet? Og frokost eller aften?

Jeg ville beregne 100 gram pr person. Og nok 75 gram pasta. Hvis det er til aftensmåltid.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 178
Likede indlæg: 2367

Indlægaf Juki » 14. apr 2016, 11:10

Auberginer, hvornår er de til at få i supermarkederne?

Jeg har googlet, men nogle steder står der at man kan få dem hele året og andre steder at der er sæson fra juni-november ca. Billede

Jeg har simpelthen længe haft sådan en trang til en bestemt wokret med bl.a. aubergine, men jeg har ikke kunnet finde nogle i hverken Føtex eller Fakta, så hvis nu de kun kan fås der i sommer/efteråret findes der så en frugt eller grøntsag der minder om? Og som er til at få i et almindeligt supermarked?
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Lykke

Indlægaf Lykke » 14. apr 2016, 11:21

Juki skrev:Auberginer, hvornår er de til at få i supermarkederne?

Jeg har googlet, men nogle steder står der at man kan få dem hele året og andre steder at der er sæson fra juni-november ca. Billede

Jeg har simpelthen længe haft sådan en trang til en bestemt wokret med bl.a. aubergine, men jeg har ikke kunnet finde nogle i hverken Føtex eller Fakta, så hvis nu de kun kan fås der i sommer/efteråret findes der så en frugt eller grøntsag der minder om? Og som er til at få i et almindeligt supermarked?

Der var både øko og ikke øko auberginer i super Brugsen. Så lækkert!
1
Lykke

Indlægaf Lykke » 14. apr 2016, 11:21

^ Hvilken wokret er det?
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 14. apr 2016, 11:28

Lykke skrev:^ Hvilken wokret er det?

Det er en med kylling, løg, aubergine, kokosmælk, karrypasta og.. sandsynligvis noget mere jeg ikke kan huske i hovedet :D
1
Billede
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 14. apr 2016, 11:28

Og tak!
1
Billede
Lykke

Indlægaf Lykke » 14. apr 2016, 11:30

Så lidt! Jeg drømmer om denne ret http://www.minmandsitalienskekoekken.dk ... lla-norma/ Den er så vildt lækker!
1
Brugeravatar
Julie
Kort karma: 29
Likede indlæg: 332

Indlægaf Julie » 19. apr 2016, 10:54

Nogen der har en ide eller en god opskrift på kvie spidsbryst? Aner ikke rigtig, hvad jeg skal gøre med det :lol:
0

Tilbage til "Mad og drikke"