Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6102

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LadyFox » 19. apr 2016, 11:03

Hveder - kan det overhovedet svare sig smagsmæssigt at lave dem selv?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 19. apr 2016, 11:49

LadyFox skrev:Hveder - kan det overhovedet svare sig smagsmæssigt at lave dem selv?

Ja, det synes jeg godt. Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvordan man gerne vil have dem, men jeg synes, hjemmebagte er bedre, fordi de generelt bliver lidt fastere i det. Luftige, men ikke lette på krydderbolle-måden.

Gode bagere er selvfølgelig et udmærket alternativ :)
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3577

Indlægaf Lemonella » 19. apr 2016, 11:57

Rapfisk skrev:
LadyFox skrev:Hveder - kan det overhovedet svare sig smagsmæssigt at lave dem selv?

Ja, det synes jeg godt. Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvordan man gerne vil have dem, men jeg synes, hjemmebagte er bedre, fordi de generelt bliver lidt fastere i det. Luftige, men ikke lette på krydderbolle-måden.

Det kommer nemlig rigtig meget an på, hvor man køber dem. :)

Jeg havde (leder stadig) en rigtig lækker opskrift på krydderboller fra min tid på Silkeborg Husholdningsskole. (Gik der for 100 år, ca. siden :gammel: ). Opskriften kunne også bruges til varme hveder. Dem bagte jeg en overgang rigtig tit og folk der fik dem var vilde med dem og ville have opskriften. Nu er opskriften lagt i en kasse som med garanti står nederst i bunken af kasser i pulterrummet og jeg gider ikke lede efter den. I hvert fald ikke lige nu.

Jeg har så, siden Lagkagehuset kom til byen, købt dem der. De er dyre, men hold nu kæft de er lækre og lige som jeg kan lide dem.
Smag og behag er så ikke ens og nogen vil måske påstå de ikke smager godt, men så er der flere til os der er vilde med dem. :D
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6102

Indlægaf LadyFox » 19. apr 2016, 12:12

Lemonella skrev:
Rapfisk skrev:

Det kommer nemlig rigtig meget an på, hvor man køber dem. :)

Jeg havde (leder stadig) en rigtig lækker opskrift på krydderboller fra min tid på Silkeborg Husholdningsskole. (Gik der for 100 år, ca. siden :gammel: ). Opskriften kunne også bruges til varme hveder. Dem bagte jeg en overgang rigtig tit og folk der fik dem var vilde med dem og ville have opskriften. Nu er opskriften lagt i en kasse som med garanti står nederst i bunken af kasser i pulterrummet og jeg gider ikke lede efter den. I hvert fald ikke lige nu.

Jeg har så, siden Lagkagehuset kom til byen, købt dem der. De er dyre, men hold nu kæft de er lækre og lige som jeg kan lide dem.
Smag og behag er så ikke ens og nogen vil måske påstå de ikke smager godt, men så er der flere til os der er vilde med dem. :D

Tanken var at hvis jeg købte dem færdige at gå i en ordenlig bager. Jeg kan godt lide hveder, men jeg synes den slags bagværk er kedeligt at lave, så det gider ikke rigtig med mindre der er en reel forskel.

Vi er alligevel kun to personer så det er ikke fordi vi spiser så mange at prisen ville være et problem.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 19. apr 2016, 12:20

Jeg kan godt spise en portion hjemmebagte hveder helt selv :genert: Men jeg kan også godt lide at arbejde med gærdej. Kunne jeg ikke det, ville jeg klart gå til Meyers eller lignende sted.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2390

Indlægaf Juki » 19. apr 2016, 12:23

Findes der supermarkeder der har frosne ænder fast i sortimentet på denne årstid?
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1407

Indlægaf Filipai » 19. apr 2016, 14:07

En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?
0
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 498
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Vira » 19. apr 2016, 14:36

Ajvar på glas der har været åbnet. Hvor længe kan det holde sig i køleskab ?
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
MissIce
Kort karma: 7
Likede indlæg: 106

Indlægaf MissIce » 19. apr 2016, 14:55

Filipai skrev:En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?

Jeg har måske en opskrift et sted, men jeg laver det altid efter hukommelsen:

Tidsforbrug: en lille halv time.

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
1/3 bæger ricotta / mascarpone
1 stor håndfuld revet parmesan
Olivenolie

Løgene steges i olien til de er klare/ let gyldne i en dyb pande eller en stor gryde. Risene og hvidvinen tilsættes og koger indtil risene har suget al væden til sig. Bouillonen tilsættes lidt ad gangen mens retten simrer. Når al bouillonen er tilsat og kogt ind i risene røres parmasanen og ricottaen / mascarponen i. Når osten er smeltet ind i retten krydres med salt og peber. Til sidst tilsættes evt stegte svampe, dampet spinat, dampede asparges, friske ærteskud eller hvad man ellers har lyst til at tilføje. Risottoen kan dog sagtens spises au naturel.

Denne risotto er en af mine go-to retter, når det skal være nemt og hurtigt. Enjoy :gogo:
2
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3577

Indlægaf Lemonella » 19. apr 2016, 15:27

Jeg er ret glad for det majsbrød man kan købe i Netto. Det er der så også mange andre der er, så selvom vi har et par Nettoer her i byen, er det som regel altid udsolgt når jeg kommer derind.
Jeg har tjekket på nettet, men synes ikke rigtigt jeg kan finde en opskrift.

Brødet er let gulligt, blødt og klægt og der er majskorn i det. Det smager så dejligt.

Nogle der ligger inde med en god opskrift, der opfylder de ovenstående kriterier? :D
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3457

Indlægaf HappyPaww » 19. apr 2016, 18:06

MissIce skrev:
Filipai skrev:En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
Olivenolie

Løgene steges i olien til de er klare/ let gyldne i en dyb pande eller en stor gryde. Risene og hvidvinen tilsættes og koger indtil risene har suget al væden til sig. Bouillonen tilsættes lidt ad gangen mens retten simrer. Når al bouillonen er tilsat og kogt ind i risene røres parmasanen og ricottaen / mascarponen i. Når osten er smeltet ind i retten krydres med salt og peber. Til sidst tilsættes evt stegte svampe, dampet spinat, dampede asparges, friske ærteskud eller hvad man ellers har lyst til at tilføje. Risottoen kan dog sagtens spises au naturel.

Denne risotto er en af mine go-to retter, når det skal være nemt og hurtigt. Enjoy :gogo:

Er det til 1-2 portioner? 1 dl ris er godt nok ikke meget...

Jeg laver det altid på slump - det vigtigste er at den ikke bliver for tør, og man ikke er fedtet med parmesan og koldt smør til sidst :savl:
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1407

Indlægaf Filipai » 19. apr 2016, 18:08

Jeg fik lavet en lækker risotto med en blanding af MissIces opskrift og en anden. Brugte dog ikke kold smør til sidst, men synes nu stadig det smagte godt. Brugte 1 dl per snude :)
1
Brugeravatar
MissIce
Kort karma: 7
Likede indlæg: 106

Indlægaf MissIce » 19. apr 2016, 20:36

HappyPaww skrev:
MissIce skrev:

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
Olivenolie

Er det til 1-2 portioner? 1 dl ris er godt nok ikke meget...

Jeg laver det altid på slump - det vigtigste er at den ikke bliver for tør, og man ikke er fedtet med parmesan og koldt smør til sidst :savl:

Jeg plejer nu at lave risottoen som tilbehør til koteletter, frikadeller el.lign. og så rækker 1 dl ris fint til 2 personer. Mængden af ost (både parmasan og ricotta/mascarpone) gør også, at risottoen er ret tung i det, og derfor godt mættende.

Så hvor mange personer opskriften er til afhænger af serveringen... Og så selvfølgelig om det er murerarbejdsmænd eller piccoliner der serveres for :D
1
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4108

Indlægaf Viskelæder » 19. apr 2016, 20:42

Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 724
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6877

Indlægaf Daine » 19. apr 2016, 20:48

Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."

Tilbage til "Mad og drikke"