Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 722
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6865

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 19. apr 2016, 20:49

Viskelæder skrev:Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?

Det kommer an på vejret :) Men mener at juli er højsæson for pluk selv, dog ved jeg at gårde omkring hvor jeg bor begynder at annoncere med jordbær fra sidst i juni. Men igen, det kommer helt an på, hvordan vejret har artet sig.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. apr 2016, 21:05

Daine skrev:Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?

Ja, det gør det.
Hvis du har mistanke om, at du er laktoseintoletant, vil jeg anbefale dig at gå til lægen og få det tjekket. Det er virkelig let, og jeg synes, at det giver ro og overblik at vide, hvorfor man sommetider får det underligt i maven.

PS: Grunden til, at laktosefri mælk smager som almindelig mælk, er, at navnet faktisk er misvisende. Man tager ikke laktosen ud af mælken, men tilsætter det ensym til fordøjelse af laktose, som mennesker med intolerans ikke selv producerer.
Senest rettet af DetSorteCirkus 19. apr 2016, 21:13, rettet i alt 1 gang.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 19. apr 2016, 21:07

Daine skrev:
Viskelæder skrev:Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?

Det kommer an på vejret :) Men mener at juli er højsæson for pluk selv, dog ved jeg at gårde omkring hvor jeg bor begynder at annoncere med jordbær fra sidst i juni. Men igen, det kommer helt an på, hvordan vejret har artet sig.

Tak :) kan ikke vente!
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 722
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6865

Indlægaf Daine » 20. apr 2016, 03:51

DetSorteCirkus skrev:
Daine skrev:Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?

Ja, det gør det.
Hvis du har mistanke om, at du er laktoseintoletant, vil jeg anbefale dig at gå til lægen og få det tjekket. Det er virkelig let, og jeg synes, at det giver ro og overblik at vide, hvorfor man sommetider får det underligt i maven.

PS: Grunden til, at laktosefri mælk smager som almindelig mælk, er, at navnet faktisk er misvisende. Man tager ikke laktosen ud af mælken, men tilsætter det ensym til fordøjelse af laktose, som mennesker med intolerans ikke selv producerer.

Tak :) Jeg kunne ikke tåle mælk som barn, men voksede lige så stille fra det. Jeg har dog aldrig drukket meget mælk og det er første gang siden dengang jeg har haft en reaktion - hvis det da er mælken jeg reagerer på. Nu prøver jeg at teste og så må jeg se om jeg skal ulejlige lægen efterfølgende.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 21. apr 2016, 20:30

Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 721

Indlægaf Lykke » 22. apr 2016, 04:27

Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?

Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3445

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 05:31

Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Indlægaf Lemonella » 22. apr 2016, 05:33

HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...

Du pisker den til flødeskum og drikker Irish coffee hele dagen. :D
6
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1406

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 06:51

HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...

Du laver panna cotta :ivrig:
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 06:52

Filipai skrev:

Edit: Og hvis du ikke finder på noget, fylder du fløden i en isterningsbakke/pose, og fryser, så har du altid lidt fløde til en sovs.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 22. apr 2016, 06:54

Flødekartofler?
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:02

Filipai skrev:
Filipai skrev:

Edit: Og hvis du ikke finder på noget, fylder du fløden i en isterningsbakke/pose, og fryser, så har du altid lidt fløde til en sovs.

Synes frossen fløde skiller? :gruble: Men ja - det er forsøget værd...
0
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:03

Flora skrev:

Flødekartofler?

Vi skal som nævnt have flæskesteg i aften så der skal bare almindelige kogte kartofler til, og i morgen står den nok på pizza da vi har været til børnefødselsdag og kommer sent hjem...
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 07:04

HappyPaww skrev:
Filipai skrev:
Filipai skrev:

Synes frossen fløde skiller? :gruble: Men ja - det er forsøget værd...

Det har jeg aldrig oplevet. Altså det kan ikke piskes, men har aldrig oplevet problemer når jeg opvarmer det.
Men ellers så bare lav panna cotta, det er også meget mere lækkert :D
1
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:15

Måske creme brulee :gruble: Ved dog ikke om jeg tør kaste mig ud i det :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"