Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:28

Nu har jeg fundet ud af at jeg vil lave en islandsk marengskage med flødeskum :savl:

Men så kommer dilemmaet om hvad jeg så skal bruge 6 æggeblommer til? Og kan de fryses evt..?

NB. Jeg er ikke så æggeforskrækket, så jeg tør godt bruge friske økologiske æg til marengs...
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3587

Indlægaf Lemonella » 22. apr 2016, 07:55

HappyPaww skrev:Nu har jeg fundet ud af at jeg vil lave en islandsk marengskage med flødeskum :savl:

Men så kommer dilemmaet om hvad jeg så skal bruge 6 æggeblommer til? Og kan de fryses evt..?

NB. Jeg er ikke så æggeforskrækket, så jeg tør godt bruge friske økologiske æg til marengs...

http://hus-raad.dk/aeg-kan-fryses-frysning-nedfrysning/
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9276

Indlægaf Fru Sunshine » 22. apr 2016, 08:18

Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?

Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.

Sådan lidt blob-agtige?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1450

Indlægaf Badesandalen » 22. apr 2016, 09:54

Jeg tog frossen laks op og lagde i køleskabet onsdag aften fordi vi skulle have det i går, men så kom jeg sent hjem og var træt og gad ikke at lave mad. I dag er der andet på menuen og i morgen er vi inviteret ud, så det er først på søndag vi kan spise det.
Mit spørgsmål er om jeg bare kan lade det ligge i køleskabet, eller om jeg lige skal stege det i aften eller i morgen formiddag og så varme det søndag? Og hvis jeg steger det på forhånd, hvordan er det så bedst at gøre så det ikke bliver tørt?

Hvis det betyder noget er planen at lave en citron-smørsauce til.
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 722

Indlægaf Lykke » 22. apr 2016, 12:59

Fru Sunshine skrev:
Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?

Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.

Sådan lidt blob-agtige?

Ja lidt gele og lidt knas.
0
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1208

Indlægaf Muspel » 22. apr 2016, 13:18

HappyPaww skrev:Nu har jeg fundet ud af at jeg vil lave en islandsk marengskage med flødeskum :savl:

Du laver mayonnaise. Eller is.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9276

Indlægaf Fru Sunshine » 22. apr 2016, 13:46

Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:
Lykke skrev:

Sådan lidt blob-agtige?

Ja lidt gele og lidt knas.

Tak. :kys:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3587

Indlægaf Lemonella » 22. apr 2016, 14:15

Badesandalen skrev:Jeg tog frossen laks op og lagde i køleskabet onsdag aften fordi vi skulle have det i går, men så kom jeg sent hjem og var træt og gad ikke at lave mad. I dag er der andet på menuen og i morgen er vi inviteret ud, så det er først på søndag vi kan spise det.
Mit spørgsmål er om jeg bare kan lade det ligge i køleskabet, eller om jeg lige skal stege det i aften eller i morgen formiddag og så varme det søndag? Og hvis jeg steger det på forhånd, hvordan er det så bedst at gøre så det ikke bliver tørt?

Nu er jeg ekstremt sart overfor mad der ligger længe i køleskabet. Specielt en fed fisk som laks.
Den bliver hurtig harsk og begynder, at lugte.
Jeg ville stege den i dag og håbe den er god nok på søndag.
Laks må jo ikke få for meget, men når den har ligget ude så længe, ville jeg nok stege den færdig og igen, håbe på, den stadig smager godt på søndag.

Jeg er som sagt sart med mad og uanset, hvor mege folk siger, at så længe det lugter okay, kan det spises, men var det min laks, røg den ud. :blush:
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3465

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 14:33

Fløden endte heri :savl:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
10
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1450

Indlægaf Badesandalen » 22. apr 2016, 17:14

Lemonella skrev:
Badesandalen skrev:Jeg tog frossen laks op og lagde i køleskabet onsdag aften fordi vi skulle have det i går, men så kom jeg sent hjem og var træt og gad ikke at lave mad. I dag er der andet på menuen og i morgen er vi inviteret ud, så det er først på søndag vi kan spise det.

Nu er jeg ekstremt sart overfor mad der ligger længe i køleskabet. Specielt en fed fisk som laks.
Den bliver hurtig harsk og begynder, at lugte.
Jeg ville stege den i dag og håbe den er god nok på søndag.
Laks må jo ikke få for meget, men når den har ligget ude så længe, ville jeg nok stege den færdig og igen, håbe på, den stadig smager godt på søndag.

Jeg er som sagt sart med mad og uanset, hvor mege folk siger, at så længe det lugter okay, kan det spises, men var det min laks, røg den ud. :blush:

Okay, jeg steger det i aften. Tak. Tror jeg nok. :lol: :kys:
1
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Fräulein L.
Kort karma: 290
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 2877

Indlægaf Fräulein L. » 23. apr 2016, 14:19

Hilfe! Hvis noget skal laves ved 150 garder varmluft i 1-1,5 time - Hvad skal det så have i alm ovn?

4 voksne 2 børn hvor mange kogeposer ris skal der til?

:genert:
0
Jeg står i midten nu!
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 23. apr 2016, 16:26

Fräulein L. skrev:Hilfe! Hvis noget skal laves ved 150 garder varmluft i 1-1,5 time - Hvad skal det så have i alm ovn?

Jeg mener, at reglen er, at man sætter temperaturen 20° højere, når det er almindelig ovn ift. varmluft. Så jeg ville sige 1-1,5 time ved 170°.

Kogeposeris har jeg ingen aktuel erfaring med. Står det ikke på pakken?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 23. apr 2016, 17:20

Fräulein L. skrev:Hilfe! Hvis noget skal laves ved 150 garder varmluft i 1-1,5 time - Hvad skal det så have i alm ovn?

Jeg ville skrue 10 grader op til 160 grader og så give samme tid. Mht ris så ville jeg koge 3 poser - 4 hvis det er nogle meget sultne mennesker.
0
Heaven is a place on earth :jule:
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 24. apr 2016, 17:51

Muspel skrev:

Du laver mayonnaise. Eller is.

Eller også laver du salttørrede æggeblommer, de kan rives, når de er færdige og smager godt på stort set alt. Der ligger en masser af opskrifter online på det. Det er åbenbart the shizzle lige nu for madbloggerne, men det er ikke nyt på nogen måde.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1208

Indlægaf Muspel » 26. apr 2016, 17:26

Jeg har et enkelt stykke lækker havtaske til overs. Det er stegt.
Hvad kan jeg lave med det? Synes ikke det fungerer at varme det almindeligt op i fx microovn. Så forslag til at putte i ny ret ?
0

Tilbage til "Mad og drikke"