Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3423

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. aug 2016, 18:42

Juki skrev:Jeg har nogle skiveskårne champignoner, stadig emballage, men udløbsdatoen var d. 15. og 16. august. Umiddelbart ser de fine ud, men kan de min stadig bruges når de skal steges?

Lugtetricket virker ikke helt med champignon, synes jeg, da de altid lugter jordslåede/sært.

Hvis der ikke er mug eller synligt råd, så bare spis løs :)
2
Brugeravatar
KitKat
Kort karma: 125
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 486
Kontakt:

Indlægaf KitKat » 23. aug 2016, 12:24

Jeg overvejer at bage rom & rosin muffins, men jeg kan ikke finde mit lager af den gode romessens og gider ikke køre til Tyskland efter det alene :D

Så jeg overvejer, om jeg kan lade noget almindeligt rom stå og simrekoge noget tid, i håb om at alkohol og en del vand fordamper, så smagen bliver koncentreret (og alkoholfri)

-men kan man overhovedet det, med et godt resultat?
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Sangius » 25. aug 2016, 08:45

KitKat - så vidt jeg ved, kan du ikke regne med, at det bliver helt alkofrit, hvis det er vigtigt for dig. Alkohol har godt nok en lavere kogetemperatur, men det kommer meget an på hvad det er bundet til i væsken, i forhold til hvor meget og hvor hurtigt det forsvinder. :)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Sangius » 25. aug 2016, 08:46

Jeg har, på grund af lidt dårlig planlægning mellem hvem der købte ind i mandags, ret mange bananer. Fredag d. 2. september vil jeg gerne bage en banankage. Kan man fryse bananer hele ned, og tø dem op dagen før, og lave kage af dem?? :P
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3524

Indlægaf Lemonella » 25. aug 2016, 09:55

Sangius skrev:Jeg har, på grund af lidt dårlig planlægning mellem hvem der købte ind i mandags, ret mange bananer. Fredag d. 2. september vil jeg gerne bage en banankage. Kan man fryse bananer hele ned, og tø dem op dagen før, og lave kage af dem?? :P

Det vil jeg tro du kan. Jeg har bananer i fryseren som jeg bruger til smoothies og sidst jeg skulle bage banankage, syntes jeg der manglede lidt banan og tog noget fra fryseren og lod det lige tø op. Det fungerede fint.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 25. aug 2016, 10:40

Sangius skrev:Jeg har, på grund af lidt dårlig planlægning mellem hvem der købte ind i mandags, ret mange bananer. Fredag d. 2. september vil jeg gerne bage en banankage. Kan man fryse bananer hele ned, og tø dem op dagen før, og lave kage af dem?? :P

Bare lige skrællen af og så fryser de fint.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 25. aug 2016, 14:12

KitKat skrev:Jeg overvejer at bage rom & rosin muffins, men jeg kan ikke finde mit lager af den gode romessens og gider ikke køre til Tyskland efter det alene :D

Så jeg overvejer, om jeg kan lade noget almindeligt rom stå og simrekoge noget tid, i håb om at alkohol og en del vand fordamper, så smagen bliver koncentreret (og alkoholfri)

-men kan man overhovedet det, med et godt resultat?

Skal det i selve kagen? Så forsvinder alkoholen vel i bagningen ?
Jeg ville - hvis det ikke skal i ovnen- koge det lidt ind - eller erstatte lidt anden væske. Men rommen i sig selv smager også af ret meget, så det er ikke sikkert, det er nødvendigt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6739

Indlægaf Wizzze » 26. aug 2016, 19:23

Har lige opdaget at koteletter vi troede kunne holde til søndag, udløber i morgen. Problemet er at vi skal ud og spise med venner i morgen, så kan ikke få dem brugt der. Planen var at lave koteletter i fad søndag, men hvad hvis nu jeg bruner koteletterne i morgen formiddag og så kommer dem i køleskabet til søndag, så er det vel ok? eller ville i bare lade dem gå en dag over og så lave hele retten søndag? :gruble:

ps. Fryseren kan dårligt nok lukke i forvejen, så det er ikke en option :)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 229
Likede indlæg: 1389

Indlægaf Filipai » 26. aug 2016, 20:21

Wizzze skrev:Har lige opdaget at koteletter vi troede kunne holde til søndag, udløber i morgen. Problemet er at vi skal ud og spise med venner i morgen, så kan ikke få dem brugt der. Planen var at lave koteletter i fad søndag, men hvad hvis nu jeg bruner koteletterne i morgen formiddag og så kommer dem i køleskabet til søndag, så er det vel ok? eller ville i bare lade dem gå en dag over og så lave hele retten søndag? :gruble:

ps. Fryseren kan dårligt nok lukke i forvejen, så det er ikke en option :)

Ville lade dem gå en dag over. Og så bare sørge for at brune dem godt af søndag. Ikke alt det der med opvarmning, nedkøling og opvarmning :)
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4236

Indlægaf Flora » 26. aug 2016, 20:48

^ Jeg ville også bare lade dem gå en dag over :)
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1140

Indlægaf zembra1986 » 26. aug 2016, 21:16

Jeg købte en pakke skiveskåret gouda ost, da jeg var ude at handle tidligere på aftenen, men har netop opdaget at jeg har glemt at lægge den i køleskabet :rulle:

Den har altså ligget udenfor køl i 4-5 timer, tror I den er uspiselig nu? :wacko:
0
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 719

Indlægaf Lykke » 27. aug 2016, 13:49

zembra1986 skrev:Jeg købte en pakke skiveskåret gouda ost, da jeg var ude at handle tidligere på aftenen, men har netop opdaget at jeg har glemt at lægge den i køleskabet :rulle:

Den har altså ligget udenfor køl i 4-5 timer, tror I den er uspiselig nu? :wacko:

Jeg ville bare smide på køl, og så lugte til den når den skal bruges. Jeg tror den klarer sig!
0
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1140

Indlægaf zembra1986 » 27. aug 2016, 13:51

Lykke skrev:
zembra1986 skrev:Jeg købte en pakke skiveskåret gouda ost, da jeg var ude at handle tidligere på aftenen, men har netop opdaget at jeg har glemt at lægge den i køleskabet :rulle:

Jeg ville bare smide på køl, og så lugte til den når den skal bruges. Jeg tror den klarer sig!

Lagde den på køl med samme, og den ligger stadig derinde uåbnet......kan mærke jeg er smånervøs ved at skulle åbne den :lol:
0
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1078

Indlægaf MyGirl » 28. aug 2016, 18:15

zembra1986 skrev:
Lykke skrev:

Lagde den på køl med samme, og den ligger stadig derinde uåbnet......kan mærke jeg er smånervøs ved at skulle åbne den :lol:

Det ville jo nærmest være ubærligt hvis gouda gik til spilde! Jeg tror på den :kryds:
1
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1078

Indlægaf MyGirl » 28. aug 2016, 18:19

Nogen der har lidt inspiration til, hvilket grønt tilbehør der er bare ok tilpasset brændende kærlighed?

At putte grønt i kartoffelmosen er ikke en option, men knægten ønsker brændende kærlighed, og jeg prøver at begrænse kalorier :gruble:
0

Tilbage til "Mad og drikke"