Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 480
Likede indlæg: 1570

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 30. aug 2016, 15:35

Hvad ville i servere til forret inden grydestegt kylling med skilt sauce og citron fromage?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4101

Indlægaf Persnikedy » 30. aug 2016, 15:37

Spjaerten skrev:Hvad ville i servere til forret inden grydestegt kylling med skilt sauce og citron fromage?

Hvor er det bare vidunderlig 80er menu :lun:

Hvad med en rejecocktail ?
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 480
Likede indlæg: 1570

Indlægaf Spjaerten » 30. aug 2016, 15:39

Persnikedy skrev:
Spjaerten skrev:Hvad ville i servere til forret inden grydestegt kylling med skilt sauce og citron fromage?

Jeg tænkte nu mere mad som hos mormor :lol:

Men ja ikke dårligt bud - har lige måtte forhøre hos gravid gæst om hun kan ha rejer pt
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2449
Kontakt:

Indlægaf Annione » 30. aug 2016, 15:53

Sangius skrev:Jeg er ved at planlægge at lave en masse mad, som jeg kan fryse ned, så vi har aftensmad i fryseren når baby kommer her om en måneds tid.
Nogen der har nogle nemme, frysevenlige retter der kan laves i store portioner?
So far er planen at lave en spandfuld bøf stroganoff, en pastaret med kylling og chili con carne.

Lasagne.

Hvis du laver en masse (store) kødboller og også fryser kogevandet ned, så har du til verdens nemmeste boller i karry. (så skal du smelte smør, brænde karry let af, lave en melbolle, hælde fond i, koge op - voila).
Det samme kan du lave med en kogt kylling og fonden fra den = nem kylling i karry.

Tomatsuppe med kødboller kan også fryses.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6731

Indlægaf Wizzze » 30. aug 2016, 20:50

Spjaerten skrev:
Persnikedy skrev:

Jeg tænkte nu mere mad som hos mormor :lol:

Men ja ikke dårligt bud - har lige måtte forhøre hos gravid gæst om hun kan ha rejer pt

Aspargessuppe eller klar oksekødssuppe er også ret klassiske forretter, men måske lidt tung for årstiden :gruble:
Ellers den klassiske halve Avocado med rejer og dressing, med så er der rejerne igen. Ellers den halve ananas eller melon med hønsesalat, men nu er der så kylling til hovedret, så den kunne erstattes med Waldorfsalat og tynde skiver røget vildt :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 418

Indlægaf Falstria » 30. aug 2016, 21:27

Tarteletter :)
0
lyndsieberesford
Kort karma: 0
Kontakt:

Indlægaf lyndsieberesford » 31. aug 2016, 03:39

Pyha, så har jeg ikke gjort det forkert og gået glip af noget. :lol: Synes nemlig heller ikke de ser så lækre ud!
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 715
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6813

Indlægaf Daine » 31. aug 2016, 07:51

Jeg skal på et tidspunkt i gang med at lave nogle gryderetter med oksekød til at putte i fryseren, så jeg har nem og hurtig aftensmad. Men i stort set alle retter skal der champignon i og jeg kan ikke fordrage det! Kan jeg erstatte dem med noget andet? Jeg tænkte på bare at udelade dem, men de giver vel en eller anden form for smag til retten der så vil mangle?
En kollega foreslog at jeg puttede perleløg (fra frost) i, i stedet for. Jeg elsker løg, så det ville være fint med mig, men retten må jo heller ikke smage af ren løg.

Et alternativ ville jo være at putte champignon i, og så sidde og fiske dem fra når jeg skal spise. Men det er jo lidt spild af penge, der skal ofte temmelig meget i :genert:
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 31. aug 2016, 07:59

Daine skrev:Jeg skal på et tidspunkt i gang med at lave nogle gryderetter med oksekød til at putte i fryseren, så jeg har nem og hurtig aftensmad. Men i stort set alle retter skal der champignon i og jeg kan ikke fordrage det! Kan jeg erstatte dem med noget andet? Jeg tænkte på bare at udelade dem, men de giver vel en eller anden form for smag til retten der så vil mangle?
En kollega foreslog at jeg puttede perleløg (fra frost) i, i stedet for. Jeg elsker løg, så det ville være fint med mig, men retten må jo heller ikke smage af ren løg.

Et alternativ ville jo være at putte champignon i, og så sidde og fiske dem fra når jeg skal spise. Men det er jo lidt spild af penge, der skal ofte temmelig meget i :genert:

Jeg ville bare udelade dem... SÅ meget smag er der heller ikke i champignon.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4101

Indlægaf Persnikedy » 31. aug 2016, 07:59

Daine skrev:Jeg skal på et tidspunkt i gang med at lave nogle gryderetter med oksekød til at putte i fryseren, så jeg har nem og hurtig aftensmad. Men i stort set alle retter skal der champignon i og jeg kan ikke fordrage det! Kan jeg erstatte dem med noget andet? Jeg tænkte på bare at udelade dem, men de giver vel en eller anden form for smag til retten der så vil mangle?

Er det selve champion smagen?
Når jeg laver gryderet med champion bruger jeg dem fra glas og kun væsken derfra. Det giver smagen med ikke fornemmelsen af kogte svampe
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3517

Indlægaf Lemonella » 31. aug 2016, 10:16

Min kæreste kan ikke fordrage champignon. Så da jeg en dag skulle lave mørbradgryde, hvor jeg normalt kommer champignon i, havde jeg ikke købt nogen.
Normalt skærer jeg dem ud i kvarter. Så er de store nok til, at han kan pille dem fra og give dem til mig. :) Men underligt nok, kiggede han på mig mens vi spiste og spurgte om jeg havde ændret på opskrifte. Jeg svarede, at jeg bare havde undladt champignonerne. Han spiste videre og sagde, at det skam smagte dejligt. Der manglede bare et eller andet.

Her for nyligt, da jeg igen lavede mørbradgryde, svitsede jeg champignonerne og gav dem en ordentlig omgang med min stavblender og kom det meget findelte mos i gryderetten.
Kæresten sagde, at han undrede sig over, at det smagte som det skulle, men han kunne ikke se nogen champignon.
Så måtte jeg jo fortælle, hvad jeg havde gjort. Han spiste videre og kunne faktisk godt lide det.
Så måske det var en idé.

Det virker bare lidt underligt, at smagen af champignon, virker godt sammen med resten af retten. Specielt, hvis folk ikke bryder sig om dem. :)
Jeg elsker svampe af alle slags og ville være rigtig ked af det, hvis jeg skulle undvære mine dejlige markchampignon i mørbradgryden. Det behøver jeg så ikke mere. :D

Jeg forstår så ikke, at folk siger, at champignon ikke smager af noget. Så må det vist være fordi de køber de der hvide champignon og ikke krydrer dem rigtigt. Jeg bruger altid de mørke markchampignon og krydrer dem godt. Så smager de himmelsk.... hvis man altså kan lide dem. :lol:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4271

Indlægaf Rapfisk » 31. aug 2016, 10:45

Falstria skrev:
Rapfisk skrev:Nogen bud på en hverdagsvin (rød)? Den må gerne have skruelåg (don't ask), må gerne smage godt og passe til pizza.

Skovtur? :-D

Sunrise er fin til det meste :) fra flaske som fra pap.

Date, hvor konceptet er pizza og dårlig rødvin, men den må jo gerne være lidt god, selv om den ser dårlig ud :fløjt:
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 715
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6813

Indlægaf Daine » 31. aug 2016, 11:15

Lemonella skrev:

Min kæreste kan ikke fordrage champignon. Så da jeg en dag skulle lave mørbradgryde, hvor jeg normalt kommer champignon i, havde jeg ikke købt nogen.
Normalt skærer jeg dem ud i kvarter. Så er de store nok til, at han kan pille dem fra og give dem til mig. :) Men underligt nok, kiggede han på mig mens vi spiste og spurgte om jeg havde ændret på opskrifte. Jeg svarede, at jeg bare havde undladt champignonerne. Han spiste videre og sagde, at det skam smagte dejligt. Der manglede bare et eller andet.

Her for nyligt, da jeg igen lavede mørbradgryde, svitsede jeg champignonerne og gav dem en ordentlig omgang med min stavblender og kom det meget findelte mos i gryderetten.
Kæresten sagde, at han undrede sig over, at det smagte som det skulle, men han kunne ikke se nogen champignon.
Så måtte jeg jo fortælle, hvad jeg havde gjort. Han spiste videre og kunne faktisk godt lide det.
Så måske det var en idé.

Det virker bare lidt underligt, at smagen af champignon, virker godt sammen med resten af retten. Specielt, hvis folk ikke bryder sig om dem. :)
Jeg elsker svampe af alle slags og ville være rigtig ked af det, hvis jeg skulle undvære mine dejlige markchampignon i mørbradgryden. Det behøver jeg så ikke mere. :D

Jeg forstår så ikke, at folk siger, at champignon ikke smager af noget. Så må det vist være fordi de køber de der hvide champignon og ikke krydrer dem rigtigt. Jeg bruger altid de mørke markchampignon og krydrer dem godt. Så smager de himmelsk.... hvis man altså kan lide dem. :lol:

Det var måske en ide at prøve at blende dem :gruble: Det er mest konsistensen på tilberedte champignon/svampe jeg ikke kan med. I min mund er de bare bløde og fedtede og ulækre :genert: Og så har jeg det meget meget svært med lugten, når de feks smørsteges på panden. Min far elsker det, men jeg er seriøst ved at kaste op af lugten. Men gryderetter hvor der er svampe i, kan jeg sagtens spise, bare jeg kan få lov til at pille dem fra.
Men blendetingen lyder smart. Mon jeg bare kan købe glas-svampe og så blende dem sammen med den væde de ligger i? Så går der ikke noget til spilde - og jeg slipper for at ordne friske svampe. Som jeg vist forestiller mig er mega besværligt :D
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3517

Indlægaf Lemonella » 31. aug 2016, 11:24

^Jeg tror sagtens du kan købe champignon på glas. Jeg bryder mig ikke meget om dem, men kan du lide dem, er det dem du skal bruge. :)
Jeg synes så heller ikke det er specielt besværligt, at ordne champinon. :D
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4232

Indlægaf Flora » 31. aug 2016, 11:31

Man kan få friske champignon hvor roden er skåret af. Så skal de bare lige skylles og skæres i den form du nu skal bruge dem i. Man kan endda få dem skiveskårede og vaskede, så de bare skal direkte i retten.

Champignon på glas kan selvfølgelig fint bruges hvis man kan lide dem. Det var bare for lige at påpege det ikke behøver at være besværligt med de friske :)
1
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Mad og drikke"