Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3461

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2016, 11:40

Daine skrev:Jeg skal på et tidspunkt i gang med at lave nogle gryderetter med oksekød til at putte i fryseren, så jeg har nem og hurtig aftensmad. Men i stort set alle retter skal der champignon i og jeg kan ikke fordrage det! Kan jeg erstatte dem med noget andet? Jeg tænkte på bare at udelade dem, men de giver vel en eller anden form for smag til retten der så vil mangle?
En kollega foreslog at jeg puttede perleløg (fra frost) i, i stedet for. Jeg elsker løg, så det ville være fint med mig, men retten må jo heller ikke smage af ren løg.

Et alternativ ville jo være at putte champignon i, og så sidde og fiske dem fra når jeg skal spise. Men det er jo lidt spild af penge, der skal ofte temmelig meget i :genert:

Gulerod, Pastinak, Selleri, Persillerod o.lign. grove rodfrugter er gode i den type gryderetter :)
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 84
Likede indlæg: 443

Indlægaf Falstria » 31. aug 2016, 16:56

Rapfisk skrev:Date, hvor konceptet er pizza og dårlig rødvin, men den må jo gerne være lidt god, selv om den ser dårlig ud :fløjt:

Jeg er en af dem der let kan synes at ellers fine franske vine smager virkelig dårligt og foretrækker ofte de blendede produkter fra australien, chile og sydafrika, der går man aldrig helt galt i byen :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 1. sep 2016, 07:55

Når der står på et produkt, at det "kan indeholde spor af nødder/mælk/æg" el. lign., betyder det så at produktet er produceret i et lokale hvor der også er produceret noget, der indeholder æg/mælk/whatever eller betyder det, at der har været mere direkte kontakt?
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 1. sep 2016, 07:57

Jeg har fundet en opskrift, hvor man bruger ikke-udblødte kikærter til en vegetarburger. Man udbløder dem ikke, men koger dem bare i 1 minut, hvorefter de blendes med de øvrige ingredienser. Der ringer af en eller anden grund en alarmklokke hos mig, kan man godt bare bruge ikke-udblødte kikærter? Udbløder man dem ikke for at udtrække nogle toksiner/giftstoffer eller er jeg helt gal på den?
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 102
Likede indlæg: 1859

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 08:00

Pandesteg skrev:Jeg har fundet en opskrift, hvor man bruger ikke-udblødte kikærter til en vegetarburger. Man udbløder dem ikke, men koger dem bare i 1 minut, hvorefter de blendes med de øvrige ingredienser. Der ringer af en eller anden grund en alarmklokke hos mig, kan man godt bare bruge ikke-udblødte kikærter? Udbløder man dem ikke for at udtrække nogle toksiner/giftstoffer eller er jeg helt gal på den?

"Det kan give diarré, voldsomt ondt i maven og voldsomme opkastninger i op mod fire timer. I de fleste tilfælde går det over af sig selv i løbet af en dag"

Så det kommer vel an på hvor tidspresset du er når maden skal laves, og hvad du skal den dag bagefter :D

http://www.dr.dk/levnu/mad/kog-lige-kikaerterne-ogsaa

EDIT - det ser dog ud til at det er kogningen der er nødvendig, og ikke det at sætte dem i blød. Men 1 minut virker af meget lidt.
Senest rettet af Sangius 1. sep 2016, 08:02, rettet i alt 1 gang.
1
Frk._Strawberry
Kort karma: 49
Likede indlæg: 386

Indlægaf Frk._Strawberry » 1. sep 2016, 08:01

Pandesteg skrev:Når der står på et produkt, at det "kan indeholde spor af nødder/mælk/æg" el. lign., betyder det så at produktet er produceret i et lokale hvor der også er produceret noget, der indeholder æg/mælk/whatever eller betyder det, at der har været mere direkte kontakt?

Maskinerne der er brugt til at fremstille produktet, bruges formentlig også til at fremstille ting med nødder osv., og kan derfor indeholde spor af det..
1
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 4. sep 2016, 20:00

Jeg har købt en dåse chipotlepebre i adobo-sauce. Hvad kan jeg bruge den til? Noget uden kød/animalske produkter, da jeg spiser vegansk. Tænkte på noget god dip/dyppelse måske?
0
Brugeravatar
KitKat
Kort karma: 130
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 535
Kontakt:

Indlægaf KitKat » 7. sep 2016, 09:29

Lemonella skrev:
Lemonella skrev:
KitKat skrev:
Lemonella skrev:Jeg ville også bage knækbrød af det. Giv det en tur i en minihakker eller brug en stavblender, hvis du gerne vil have det lidt mindre groft. Tilsæt så lidt rugmel og olie og rul det fladt ud og udstik det til runde knækbrød, eller skær det ud i firkanter.
Så er det bare, at bage det.

Altså bare blendet studenter-snack-mix med lidt rugmel og olie, ikke andet, rullet fladt og sat i ovnen? :genert:

Ja faktisk. Der skal nok også lidt vand i. Bare så dejen føles som en tyk grød. Og måske lidt salt, hvis man føler for det. :)
Så bare i ovnen i en 15-20 min. Varmluft 160 grader.

Kom til, at tænke på der nok skal en teskefuld bagepulver i. Det er ikke altid jeg husker det, men det bliver en lille smule "luftigere", hvis man husker det. :D

Nu fik jeg prøvet det her, og altså... der er plads til forbedring :fløjt:
De blev lidt bløde, så jeg har nok puttet for lidt mel eller for meget olie i, det justerer jeg til næste gang.

Og så tænkte jeg på, om man mon kan erstatte olien med lidt udblødte chiafrø for at få lidt ekstra protein i (så det nærmest bliver små måltider)
Lyder det meget dumt? :genert:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 7. sep 2016, 09:54

KitKat skrev:
Lemonella skrev:
Lemonella skrev:
KitKat skrev:
Lemonella skrev:Jeg ville også bage knækbrød af det. Giv det en tur i en minihakker eller brug en stavblender, hvis du gerne vil have det lidt mindre groft. Tilsæt så lidt rugmel og olie og rul det fladt ud og udstik det til runde knækbrød, eller skær det ud i firkanter.
Så er det bare, at bage det.

Altså bare blendet studenter-snack-mix med lidt rugmel og olie, ikke andet, rullet fladt og sat i ovnen? :genert:

Ja faktisk. Der skal nok også lidt vand i. Bare så dejen føles som en tyk grød. Og måske lidt salt, hvis man føler for det. :)
Så bare i ovnen i en 15-20 min. Varmluft 160 grader.

Kom til, at tænke på der nok skal en teskefuld bagepulver i. Det er ikke altid jeg husker det, men det bliver en lille smule "luftigere", hvis man husker det. :D

Nu fik jeg prøvet det her, og altså... der er plads til forbedring :fløjt:
De blev lidt bløde, så jeg har nok puttet for lidt mel eller for meget olie i, det justerer jeg til næste gang.

Og så tænkte jeg på, om man mon kan erstatte olien med lidt udblødte chiafrø for at få lidt ekstra protein i (så det nærmest bliver små måltider)
Lyder det meget dumt? :genert:

Næ, det lyder bestemt ikke dumt og det tror jeg faktisk godt du kan. :)
Der findes opskrifter på knækbrød med chiafrø.
http://www.madbanditten.dk/2014/09/06/chia-knaekbroed/
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 7. sep 2016, 10:50

Nogen der har en riskoger og vil dele ud af deres erfaringer?
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 313

Indlægaf mulledit » 7. sep 2016, 11:09

Pandesteg skrev:Nogen der har en riskoger og vil dele ud af deres erfaringer?

Jeg har haft en Braun og var rigtig glad for den. Det er meget nemt og så fylder gryden ikke på komfuret. Vores var gammel og meget slidt, så vi skla have en ny.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 7. sep 2016, 11:11

Pandesteg skrev:Nogen der har en riskoger og vil dele ud af deres erfaringer?

Jeg har en riskoger. Den er virkelig gammel og godt brugt. :)
Den er fra Idé Line og har som sagt været brugt i mange år. Den var rigtig god, hvis jeg havde mange gæster til kinesisk mad eller bare noget, hvor der skulle ris til.
Den kogte risene perfekt (som jeg vil have dem) og den kunne holde dem lune uden, at de blev klistrede.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 7. sep 2016, 11:17

Tak begge! Hvilken ratio ris/vand bruger I? Jeg har købt en riskoger og skal igang og da jeg ikke har kogt ris på komfuret længe, så kan jeg ikke lige huske hvordan forholdet mellem ris og vand skal være. Tænker primært på alm. basmatiris og brune ris. Synes der står noget forskelligt når jeg googler.
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 313

Indlægaf mulledit » 7. sep 2016, 11:40

Pandesteg skrev:Tak begge! Hvilken ratio ris/vand bruger I? Jeg har købt en riskoger og skal igang og da jeg ikke har kogt ris på komfuret længe, så kan jeg ikke lige huske hvordan forholdet mellem ris og vand skal være. Tænker primært på alm. basmatiris og brune ris. Synes der står noget forskelligt når jeg googler.

JEg har bare købt alm ris i supermarkedet og vand fra hanen.

Når jeg har kogt i riskoger harjeg gjort som anført på pakken, dog lidt mindre vand.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 7. sep 2016, 11:54

mulledit skrev:
Pandesteg skrev:Tak begge! Hvilken ratio ris/vand bruger I? Jeg har købt en riskoger og skal igang og da jeg ikke har kogt ris på komfuret længe, så kan jeg ikke lige huske hvordan forholdet mellem ris og vand skal være. Tænker primært på alm. basmatiris og brune ris. Synes der står noget forskelligt når jeg googler.

JEg har bare købt alm ris i supermarkedet og vand fra hanen.

Når jeg har kogt i riskoger harjeg gjort som anført på pakken, dog lidt mindre vand.

Jeg synes bare tit, at der på pakken står sådan noget med "Til 225 g ris bruges 4,5 dl vand". Jeg kunne godt bruge, at jeg vidste, at til den type ris er det 1 del ris til 2 dele vand osv. Har nemlig sjældent brug for mere end end kop ris eller lignende, så det bliver lidt rigeligt at koge 225 g og det er ikke altid muligt at gange målene ned til noget der giver mening.
0

Tilbage til "Mad og drikke"