Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3505

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lemonella » 7. sep 2016, 12:03

Pandesteg skrev:Tak begge! Hvilken ratio ris/vand bruger I? Jeg har købt en riskoger og skal igang og da jeg ikke har kogt ris på komfuret længe, så kan jeg ikke lige huske hvordan forholdet mellem ris og vand skal være. Tænker primært på alm. basmatiris og brune ris. Synes der står noget forskelligt når jeg googler.

Jeg bruger også almindelige ris og vand fra hanen. Der er en lille målekop med og til feks 5 en halv kopper færdigkogt ris, bruges 2 målebægre ris og 2 målebægre vand. Koger risene til lysindikatoren melder, at risene er færdige. Kontakten på min riskoger, slår automatisk over på "holde varm funktion" og der skal de lige stå ca 10 og så kan de spises. Vil jeg have risene holdt varme, lader jeg dem stå til jeg ikke skal bruge mere ris.

Jeg tror faktisk jeg har lavet både brune ris og basmatiris og så vidt jeg husker, blev resultatet okay.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 229
Likede indlæg: 2441

Indlægaf Pandesteg » 7. sep 2016, 12:13

Der er ikke nogen vejledning med til min riskoger - altså det er der, men der står bare 1:1 ris og vand. Og det synes jeg lyder lidt mærkeligt og i tilfældet med brune ris er jeg helt sikker på, at det ikke er nok.

Sjovt i begge nævner at I bruger vand fra hanen - hvad skulle man ellers bruge? :D
1
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4092

Indlægaf Persnikedy » 7. sep 2016, 12:18

Pandesteg skrev:
mulledit skrev:
Pandesteg skrev:Tak begge! Hvilken ratio ris/vand bruger I? Jeg har købt en riskoger og skal igang og da jeg ikke har kogt ris på komfuret længe, så kan jeg ikke lige huske hvordan forholdet mellem ris og vand skal være. Tænker primært på alm. basmatiris og brune ris. Synes der står noget forskelligt når jeg googler.

JEg har bare købt alm ris i supermarkedet og vand fra hanen.

Når jeg har kogt i riskoger harjeg gjort som anført på pakken, dog lidt mindre vand.

Jeg synes bare tit, at der på pakken står sådan noget med "Til 225 g ris bruges 4,5 dl vand". Jeg kunne godt bruge, at jeg vidste, at til den type ris er det 1 del ris til 2 dele vand osv. Har nemlig sjældent brug for mere end end kop ris eller lignende, så det bliver lidt rigeligt at koge 225 g og det er ikke altid muligt at gange målene ned til noget der giver mening.

Når jeg koger ris (på konfuret) så bruger jeg ca 1dl ris til 2dl vand. Jeg vil tror at det er lidt under i en riskoger
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3505

Indlægaf Lemonella » 7. sep 2016, 12:21

Pandesteg skrev:Der er ikke nogen vejledning med til min riskoger - altså det er der, men der står bare 1:1 ris og vand. Og det synes jeg lyder lidt mærkeligt og i tilfældet med brune ris er jeg helt sikker på, at det ikke er nok.

Sjovt i begge nævner at I bruger vand fra hanen - hvad skulle man ellers bruge? :D

Jeg tror jeg "overså", hvad du helt præcis skrev, da der stod det med "ratio". :D

Skal jeg være ærlig, får vi sjældent ris og får vi det og jeg bare koger i en gryde, så ryger resten af risene ud igen, eller kan bruges dagen efter til stegte ris med æg og kinesisk soya og lidt forårsløg. Det er nem frokost til mig. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 8. sep 2016, 06:48

Lemonella skrev:

Jeg bruger også almindelige ris og vand fra hanen. Der er en lille målekop med og til feks 5 en halv kopper færdigkogt ris, bruges 2 målebægre ris og 2 målebægre vand. Koger risene til lysindikatoren melder, at risene er færdige. Kontakten på min riskoger, slår automatisk over på "holde varm funktion" og der skal de lige stå ca 10 og så kan de spises. Vil jeg have risene holdt varme, lader jeg dem stå til jeg ikke skal bruge mere ris.

Jeg tror faktisk jeg har lavet både brune ris og basmatiris og så vidt jeg husker, blev resultatet okay.

Sådan ville jeg også gøre. :gogo:
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 8. sep 2016, 06:53

Jeg kikkede lige bag på en pose brune ris, da jeg var i supermarked forleden og der stod 1 del ris til 2 dele vand. Så det prøver jeg i aften. Er meget spændt! :D
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 8. sep 2016, 10:55

Pandesteg skrev:Jeg kikkede lige bag på en pose brune ris, da jeg var i supermarked forleden og der stod 1 del ris til 2 dele vand. Så det prøver jeg i aften. Er meget spændt! :D

Du skal bruge mindre vand, jeg ville prøve med 1 del ris til 1,5 dl vand.. Max
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 8. sep 2016, 17:10

mulledit skrev:
Pandesteg skrev:Jeg kikkede lige bag på en pose brune ris, da jeg var i supermarked forleden og der stod 1 del ris til 2 dele vand. Så det prøver jeg i aften. Er meget spændt! :D

Du skal bruge mindre vand, jeg ville prøve med 1 del ris til 1,5 dl vand.. Max

Jeg brugte 2 dl ris til 3 dl vand og de blev perfekte! :gogo: altså bortset fra at de brændte på :gruble:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 191
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3417

Indlægaf HappyPaww » 8. sep 2016, 17:34

Skal have mange gæster til knægtens fødselsdag på lørdag, og har her til aften lavet en kæmpe gang kødsauce til lasagne. Har friske plader, mornaysauce og ost - men kan jeg lægge lasagne sammen nu og bage på lørdag, eller skal jeg vente til på dagen, evt om formiddagen? Det er mest ift de friske plader - var det tørrede havde jeg nok gjort det...

Gider ikke bage dem nu - synes det smager bedre friskbagt...
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 478
Likede indlæg: 1564

Indlægaf Spjaerten » 8. sep 2016, 17:35

Læg sammen lørdag. Ville ikke lade det stå i 2 dage samlet, tænker der kan udvikle sig eet mange bakterier.
Helt ok med sovsen på køl som så lige koges op.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 191
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3417

Indlægaf HappyPaww » 8. sep 2016, 19:20

Spjaerten skrev:Læg sammen lørdag. Ville ikke lade det stå i 2 dage samlet, tænker der kan udvikle sig eet mange bakterier.

Det nåede jeg også frem til, og har fået gjort plads i køleskabet til den gigantiske gryde :lol:
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 226
Likede indlæg: 1384

Indlægaf Filipai » 8. sep 2016, 20:10

Spjaerten skrev:Læg sammen lørdag. Ville ikke lade det stå i 2 dage samlet, tænker der kan udvikle sig eet mange bakterier.

Ville du koge sovsen op først, før du lagde lasagnen sammen? Hvorfor? Bliver den ikke varm i ovnen :genert:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 478
Likede indlæg: 1564

Indlægaf Spjaerten » 8. sep 2016, 20:15

Filipai skrev:

Ville du koge sovsen op først, før du lagde lasagnen sammen? Hvorfor? Bliver den ikke varm i ovnen :genert:

Spørgsmålet er bare om sovsen blir gennemvarm (sikrer alle bakterier der måtte opstå er væk) når den samtidig skal bage. Ved det faktisk ikke, tænkte bare at koge op ihvertfald ville sikre det
Men skal ikke gøre mig klog på det
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 226
Likede indlæg: 1384

Indlægaf Filipai » 8. sep 2016, 20:18

Spjaerten skrev:
Filipai skrev:

Spørgsmålet er bare om sovsen blir gennemvarm (sikrer alle bakterier der måtte opstå er væk) når den samtidig skal bage. Ved det faktisk ikke, tænkte bare at koge op ihvertfald ville sikre det

Jeg ved faktisk ikke hvad kold kødsovs i ovn i 30-60 minutter i ovn, når op på af kernetemperatur. Tænkte bare det kunne være noget med at pladerne ikke blev bagt, som jeg ikke havde overvejet.

Havde bare aldrig tænkt på at varme kødsovsen igen :D
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Indlægaf Falstria » 8. sep 2016, 21:31

Filipai skrev:
Spjaerten skrev:
Filipai skrev:

Jeg ved faktisk ikke hvad kold kødsovs i ovn i 30-60 minutter i ovn, når op på af kernetemperatur. Tænkte bare det kunne være noget med at pladerne ikke blev bagt, som jeg ikke havde overvejet.

Havde bare aldrig tænkt på at varme kødsovsen igen :D

Det er altid inde i midten af fadet at det ikke bliver gennemvarmet ved bagning, så det kan et opkog jo ændre samt nedbringe bagetiden måske?
1

Tilbage til "Mad og drikke"