Annione skrev:Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato?
Jeg ved at spørgsmålet ikke længere er relevant - men skulle andre have samme spørgsmål, så svarer jeg lige her.
Hakket kød har en holdbarhed på 24 timer. Er det MAP pakket så kan det, pga. luftens sammensætning holde sig en smule længere. Men grunden til at hakket kød ikke kan holde sig særligt længe er, at der er voldsomt mange bakterier i kødet efter få timer. Sådan uhyggeligt mange bakterier, at man slet ikke anbefaler at spise det efter 24 timer. Opformeringen sker langsommere i MAP pakket, men den sker stadig. Jeg ville ikke røre det med en ildtang dagen efter udløb - og slet ikke 2 dage efter.
Hmm, jeg endte faktisk med at spise kødet 2 dage over MHT-datoen. Det lugtede fint og smagte fint og jeg er ikke blevet syg af det. Men en anden gang holder jeg mig inden for MHT-datoen så. Tak for info