Vi venter for længe med at få børn - måske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 348
Likede indlæg: 3451

Re: Vi venter for længe med at få børn - måske?

Indlægaf Ballademager » 5. okt 2015, 12:55

Akehurst2 skrev:
Ballademager skrev:Men det kræver også, at man finder den rigtige at få børn med på det rigtige tidspunkt. Mødte min kæreste lige efter, at jeg blev 30. Kunne nok godt have fået børn med min ungdomskæreste, men jeg vidste jo godt, at vi ikke skulle være sammen for evigt, så det ville have været et skidt grundlag at bygge på.

Jeg synes netop, det er helt logisk, at man ikke får børn før man har nogen at få dem med. Men i debatten om at folk jo venter aaaalt for længe og de skal tænke på, at deres fertilitet går drastisk (!) ned af bakke, der mangler det alt for tit det med at folk måske mangler en partner.

Helt enig. Det er som om, at man ikke har overvejet den mulighed, at man bare ikke har mødt den rigtige.

Når det så er sagt, så tror jeg, at der ganske rigtigt er mange, der trækker den for længe, selvom de har fundet manden.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 282
Likede indlæg: 2090

Indlægaf Danseprinsesse » 5. okt 2015, 12:58

Vi ville egentlig gerne have lavet et barn for flere år siden, men det var bare ikke muligt af forskellige årsager.

Og det mit indtryk, at der ofte er en årsag, til at man venter. Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanker om nogen jeg kender, der har fundet "den rette" og så bevidst har valgt at vente mange år med at få børn.

Da jeg var 24, der sagde jeg i øvrigt også, at jeg skulle vente maaaange år med børn, og at jeg skulle alt muligt inden. Sandheden var nok mest, at jeg ikke var sammen med den rigtige og dermed ikke var klar. Og jeg er virkelig glad for, at jeg ventede - også selvom det så betyder, at jeg nu bliver ældre mor end jeg gerne ville.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 13:03

Ballademager skrev:Helt enig. Det er som om, at man ikke har overvejet den mulighed, at man bare ikke har mødt den rigtige.

Når det så er sagt, så tror jeg, at der ganske rigtigt er mange, der trækker den for længe, selvom de har fundet manden.

Men kan man afgøre det på forkant? At man en dag vil føle, at man trak den for længe.
Når et par ikke vælger at gå i gang med at få børn, har jeg tiltro til, at de har en grund, som lige nu føles meningsfuld for dem.
Jeg synes, at det hurtigt bliver en meget teknisk diskussion for slet ikke at tale om en moralsk en af slagsen om, hvad der er mest korrekt, og hvad man helst skal føle er det rigtige for ikke at blive udskreget som umoden og egoistisk.
3
Je suis un tableau noir.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2015, 13:05

Ballademager skrev:
Helt enig. Det er som om, at man ikke har overvejet den mulighed, at man bare ikke har mødt den rigtige.

Og der er så også en del, der har fundet manden og er klar - men hvor han ikke er.

Nu skal man jo passe på med at generalisere, men det er min helt subjektive oplevelse, at mænd er længere tid om at blive klar og heller ikke tænker så meget over den dalende fertilitet. For modsat, hvad fagfolkene gerne udtaler i diverse artikler, så er alle kvinder, jeg kender, pinligt klar over det med at fertilitet har en udløbsdato og oplever det som et kæmpe pres.
4
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6720

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 13:18

Jeg kan ikke lade være med at føle mig ramt og på samme tid sidde og nikke bekræftende når jeg læser sådan noget.

Jeg har aldrig skulle have børn, altså hallo - hvem ville være tosset nok til at have et barn med mig :stoned:
Men så i en alder af 35 blev jeg følelsesmæssigt kørt over af det her sindssyge kvindemenneske, og efter lidt tid sammen med hende, så var jeg ikke helt så afvisende overfor babyvræl og skidgrønne bleer. Men så var det jo bare at der ikke skete noget :whine:
Jo altså, der skete masser :slem: men effekten udeblev ligesom, og tiden går jo bare, og man kan ikke lade være med at tænke om man bare har ventet for længe, og det er ens egen skyld osv. :trist:
Så ja, hvis man har fundet den rette, så lad være med at vente for længe, det bliver ihvertfald ikke nemmere.
0
Do as I say! :whip:
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3082

Indlægaf Rakel » 5. okt 2015, 13:27

Jeg ved såmænd ikke. Jeg var 30 år, da jeg fik den første. Nogle fandt det tidligt - andre for sent. For mig (os) var det rigtigt.

Jeg har prøvet til tre jobsamtaler at blive spurgt direkte eller indirekte til børn eller flere børn helt tydeligt med bagtanken ikke at gide betale for barsel - som endda var kortere med mine to første børn end nr tre. Jeg valgte de jobs fra, men det jo ikke altid en mulighed.

Så arbejdsmarkedet et måske om man vil del eller ej også en faktor.

Og måske også det her med børnemærketøj og plads i hus/lejlighed visa versa. Jeg kan høre på mine unge kolleger at det betyder meget. Også det at kunne rejse og opleve verden uden forpligtelser.

Der er nok mange ting i spil rundt omkring.
1
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3082

Indlægaf Rakel » 5. okt 2015, 14:00

Og den der kampagne - spild af skattekroner er mit bud. Etablering af boliger, der kan betales fx ville være meget mere nyttigt. De færreste kollegieboliger er børneegnede og de færreste almindelige unge studerende kan få fat i en bolig i København, hvor der er plads til fx to voksne og et-to børn, der er mulig at betale. Selv mennesker med lønindkomst har problemer med boligmarked.
9
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 5. okt 2015, 15:44

Jeg er skyldig i den sammenhæng. Jeg fandt kæresten som 21-årig, men nu her som 27-årig er jeg slet, slet, slet ikke klar. Jo bevares, selvfølgelig ville jeg kunne tage vare på et barn, hvis det kom, men når jeg tænker tanken om at blive mor nu, skriger alt indeni mig "NEJ!!!" Det er ikke engang et: "Det ville være upraktisk, fordi bla bla bla..."-nej, det er et intenst, følelsesmæssigt nej. Og det er dødsvært at argumentere imod med diverse fertilitetsstatistikker.
Senest rettet af englishchannel 5. okt 2015, 17:55, rettet i alt 4 gange.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2706

Indlægaf Urtekussen » 5. okt 2015, 15:53

Jeg var 25 da jeg fik den første, og synes det var lige sent nok for mig.
Jeg vil gerne have en mere, men det bliver måske "for gammelt" for mig at være i trediverne.
Jeg nyder tanken om, at jeg som 40-årig kan gå amok i byture igen :-D

Jeg synes folk skal få børn når det passer dem, men når folk bruger alder som eneste argument (og ikke fx "jeg vil gerne have bolig/uddannelse/besteget et bjerg/tabe 40 kilo først"), så synes jeg det er sært.

Personligt havde jeg ikke lyst til at vente så længe, at det måske var for sent.
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4269

Indlægaf Rapfisk » 5. okt 2015, 15:59

Jeg har nærmest altid følt mig klar. I bakspejlet er jeg glad for, at jeg ikke fik børn, da jeg gik i gymnasiet, men jeg ville gerne have haft det første omkring de 23 - hvis jeg havde haft manden at få dem med.

Rent praktisk er jeg glad for ikke at skulle dele børn med min eks, men omvendt nærmer jeg mig 35 og er single, så det er nok sandsynligt, at jeg slet ikke får børn, hvilket er en kæmpe sorg. For min egen skyld ville jeg gerne bytte den perfekte ramme for bare at have børn, men på mine ufødte børns vegne er jeg nødt til at glæde mig over, at de ikke skulle trækkes igennem det morads.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2174

Indlægaf Moxy-lady » 5. okt 2015, 16:52

Akehurst2 skrev:
Ballademager skrev:

Og der er så også en del, der har fundet manden og er klar - men hvor han ikke er.

Nu skal man jo passe på med at generalisere, men det er min helt subjektive oplevelse, at mænd er længere tid om at blive klar og heller ikke tænker så meget over den dalende fertilitet. For modsat, hvad fagfolkene gerne udtaler i diverse artikler, så er alle kvinder, jeg kender, pinligt klar over det med at fertilitet har en udløbsdato og oplever det som et kæmpe pres.

Præcis.
Jeg bliver altid lidt ked af det af den type kampagner (er det i øvrigt ikke kun et halvt år siden sidst?)

Jeg har fundet den mand jeg skal have børn med, han var så bare tilfældigvis 5 år yngre end mig, og slet ikke klar. Vi har været sammen i 7 år snart og det er først nu vi kan snakke om det hvor han er helt okay med tanken. Ja, jeg kunne have været gået og fundet sammen med en anden, men for det første har jeg rigtig dårlig historik med mænd, så jeg var ikke en gang sikker på at jeg kunne finde en indenfor en "acceptabel periode" der havde godt far-potentiale og for det andet ville det gøre næsten lige så ondt at gå fra min kæreste, som det gjorde ikke at have børn. Da jeg først mødte ham, var jeg slet ikke i tvivl om at vi skulle være sammen resten af livet. Når det så kombineres med depressioner og diverse andre psykiske issues, så var tiden heller ikke rigtig for mig/os. Og så gør det sgu ondt hele tiden at blive banket i hovedet med at det bliver mere og mere svært. Derudover er det benzin på bålet for folk i mine forældres generation som mener at det for det første vedkommer dem og for det andet føler sig forpligtede til (også) at fortælle mig at jeg ikke bliver yngre. Som om jeg ikke selv ved det? Som om at alle ikke ved at fertiliteten falder med alderen.

Jeg er født ind i et forhold der var noget lort, rent ud sagt. Jeg vil ikke byde mit barn det samme, og derfor skal vi begge være klar til det ansvar (og glæde) det er at få en lille. Ja, måske ville vi have klaret det fint hvis jeg havde trumfet det igennem for 5 år siden, men mere sandsynligt så var vores barn blevet en del af skilsmissestatistikkerne med alt hvad dertil hører af utryghed og konflikter. Det overlever børn fint, men jeg vil egentlig helst være fri. Og hvis jeg havde fået barn med min eks, så havde h*n haft en far som synes at børn er våben der skal bruges mod den anden forælder. Og at råben, skrigen, trusler og ultimatummer er en god måde at opdrage sit barn (og moren) på. Nej tak, det vil jeg ikke frivilligt byde noget barn.

Jeg stopper på mine p-piller om lidt over et år, når jeg fylder 34. Jeg aner ikke hvor længe der går, eller om jeg overhovedet kan blive gravid, men beslutningen er i det mindste velovervejet, og hvis det så ikke går... Ja, så må vi tage den derfra.
0
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 5. okt 2015, 18:17

Jeg var 30 da jeg mødte min eks-mand,- han var 26 og meget langt fra klar på børn. Da vi begyndte at prøve, var jeg omkring 36...og de næste 4 år var vi igennem 12 forsøg med fertilitetsbehandling. Alle uden held.
Jeg ved ikke om det havde ændret noget i forhold til min fertilitet hvis vi var startet tidligere, men det ville i hvert fald have givet os længere tid bagefter til at overveje/gå i gang med adoption.
Selvfølgelig har jeg ingen anelse om hvorvidt jeg ville være blevet gravid hvis jeg havde forsøgt f.eks. først i 20'erne...men da var jeg jo ikke sammen med ham jeg ville have børn med.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1052

Indlægaf KinderBueno » 5. okt 2015, 21:46

lulu-p skrev:Jeg tænker også, at der er sket en øget stigmatisering af de forældre, som vælger at få børn tidligere end gennemsnittet. Det er ikke lang tid siden jeg så en artikel på en af de større nyhedsmediers hjemmeside, hvor overskriften startede med "ung mor på 26..." Og der er nok ikke mange af os, som ønsker at blive slået i hartkorn med "De unge mødre".

Og så er det mit indtryk at vi skubber de unge år foran os. Da jeg blev 30 var mantraet "30 erne er de nye 20ere" og da jeg rundede 40 var 40erne pludselig de nye 30ere. Biologien er nok bare ikke helt enig.

Jeg fik i øvrigt mit første barn da jeg var 28.

Jeg er vildt nervøs for lige nøjagtigt dén stigmatisering. Jeg er 25, min kæreste er 31, og vi er lige gået i gang med at forsøge at få et barn. Netop fordi vi har rammerne og økonomien, vi har kendt hinanden i 8 år og vi ved, vi vil have børn med hinanden. Jeg har fortalt det til én veninde, og jeg var faktisk virkelig nervøs for hendes reaktion (heldigvis ubegrundet). Men jeg har ingen nære veninder, som er i nærheden af at få børn. (Jo, på min kærestes side har vi flere nære vennepar, men de er også i start 30'erne allesammen.) Jeg ved godt, det er ligegyldigt i det store billede, men jeg er faktisk bange for at graviditeten i sig selv vil få mine venner til - bevidst eller ubevidst - at udstøde mig socialt.

En anden ting, jeg har lagt mærke til: Når jeg hører om par på min egen alder i min perifære omgangskreds, som får børn, så er historien altid, at det var en ups'er. Og jeg har helt ærligt også mest lyst til at sige, at det bliver en ups'er til den tid, for det er bare ikke særlig velanset at planlægge et barn når man er 25 og går på universitetet.
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1052

Indlægaf KinderBueno » 5. okt 2015, 21:56

Jeg vil dog tilføje, at jeg ikke oplever, at folk synes, det er ungt eller uansvarligt. (Det kan jeg selvfølgelig nå at høre for endnu...) Men det er ikke dér, den ligger i mine kredse. Der er bare en generel konsensus om, at 20'erne er hellige. Og det er helt sikkert ikke fordi, dem der venter, gør det fordi de er blevet det pålagt. Jeg tror på, at folk gør det, de har mest lyst til i sidste ende, om det så er at få de unger nu eller at vente. Men min pointe er, at man skiller sig ud fra normen hvis man ikke synes, man har tusind ting at opleve inden bleer og natteroderi.

Det føles som om - og det er selvfølgelig bare min ydmyge vurdering af tendenserne, her hvor jeg befinder mig - at hvis ikke vi først og fremmest realiserer os selv, så er vi lidt ... kiksede. Livet byder på alt for mange fede ting til at man bør gide at få børn allerede.
2
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Dikus » 5. okt 2015, 22:14

Det oplever jeg også, der er en vis enighed om

Jeg har dog endnu ikke formået at identificere, hvad jeg er gået glip af
0

Tilbage til "Livets forhold"