Vi venter for længe med at få børn - måske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Sorenspige
Kort karma: 303
Likede indlæg: 1454

Re: Vi venter for længe med at få børn - måske?

Indlægaf Sorenspige » 6. okt 2015, 19:28

Jeg var 27, da vi begyndte at forsøge at blive forældre. Men jeg endte med at være en af dem, der trækker gennemsnittet op, da jeg først blev mor som 31 årig efter at have været i behandling i nogle år.

Min mand (kæreste dengang) og jeg kunne godt være begyndt endnu tidligere, for vi har været kærester, siden vi var 19 år. Men lysten var der ikke før. Vi tænkte ikke så meget i praktiske ting, men mere om vi følte os parate.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10260

Indlægaf Fru Sunshine » 6. okt 2015, 20:38

Min søster, der har boet i Aarhus i mange år, er 51. Hun valgte, at hvis hun ikke havde fået børn, inden hun blev 40, ville hun ikke have nogen. Det fik hun så ikke.
Men mange af hendes jævnaldrende veninder har børn i indskolingsalderen, og det er hårdere for dem, end de havde troet. Samtidig måtte jeg så høre på, hvor prollet det var, at jeg i en alder af 44 har voksne børn og absolut er glad og tilfreds med det.
Jeg valgte at tolke det som misundelse, for når jeg fylder 51 kan det være, at vi har børnebørn, og dem kan man jo bare aflevere igen, når man gerne vil ud i den store verden og vifte med ørerne - og så er vi endda ikke så gamle.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10260

Indlægaf Fru Sunshine » 6. okt 2015, 20:40

Må hellere tilføje, at jeg ikke som sådan synes, det er forkert at få børn, når man er over 40. Jeg tror på, at vi alle har ganske gode grunde til de valg vi foretager også i den retning.
Jeg bliver bare irriteret over, at jeg skal betragtes som noget ikke-så-meget-værd, fordi jeg valgte at få børn tidligt. Det var jo heller ikke ligefrem planlagt, at de så blev skilsmissebørn.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sorenspige
Kort karma: 303
Likede indlæg: 1454

Indlægaf Sorenspige » 7. okt 2015, 06:01

Vi bor for resten i en stor vestjysk by, og vi var gamle som 31 årige førstegangsforældre og nogle af de sidste i venneflokken, som fik børn.

Men som sagt var det heller ikke meningen. De fleste her får nok første barn mellem 26-28. Det bliver anset for tidligt, hvis det er før 25 år.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 305
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 5474

Indlægaf HappyPaww » 7. okt 2015, 06:21

Jeg kender i øvrigt kun meget få, der har fået børn med deres kærester som de havde i start-midt tyverne. De fleste har været op mod slutningen af tyverne og starten af 30'erne før de fandt den rette.. Og sådan tror jeg det er for rigtig mange fordi der sker så meget i de unge år og man ofte vokser fra hinanden...
2
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 221
Likede indlæg: 1624

Indlægaf KinderBueno » 7. okt 2015, 08:04

HappyPaww skrev:Jeg kender i øvrigt kun meget få, der har fået børn med deres kærester som de havde i start-midt tyverne. De fleste har været op mod slutningen af tyverne og starten af 30'erne før de fandt den rette.. Og sådan tror jeg det er for rigtig mange fordi der sker så meget i de unge år og man ofte vokser fra hinanden...

Du kender da i hvert fald din egen kæreste. :D
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 305
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 5474

Indlægaf HappyPaww » 7. okt 2015, 08:29

KinderBueno skrev:
HappyPaww skrev:Jeg kender i øvrigt kun meget få, der har fået børn med deres kærester som de havde i start-midt tyverne. De fleste har været op mod slutningen af tyverne og starten af 30'erne før de fandt den rette.. Og sådan tror jeg det er for rigtig mange fordi der sker så meget i de unge år og man ofte vokser fra hinanden...

Du kender da i hvert fald din egen kæreste. :D

Sandt :D Men havde jeg været 21 da jeg mødte ham er jeg heller ikke sikker på at det havde holdt for at være ærlig... Og vi havde da slet ikke fået børn før mange år senere :D I øvrigt er det vist mest pigerne i min bekendtskabskreds der droppede fyrene...
0
Akehurst2
Kort karma: 434
Likede indlæg: 8313

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2015, 08:39

polavyk skrev:Jeg må indrømme, at jeg synes, det er godt, man venter, hvis man ikke er sikker. Egentlig synes jeg, at det er værre, at der er mennesker, der vælger at få børn uden at ville ændre en tøddel på deres liv i den forbindelse.

Og der har jeg en helt uvidenskabelig ide om, at det i en lang række tilfælde er lettere at acceptere de ændringer, der følger med børn, hvis man er yngre.

Når man er studerende eller helt nyuddannet har man fx ofte ikke vænnet sig til en god, fast indkomst og et følgende højt forbrug på sig selv. Herunder også forbrug i form af rejser, kulturelle oplevelser, gode restauranter og den slags, der enten ikke er råd eller tid eller mulighed for i samme grad i småbørnsårene. Så der skal ikke skæres så meget ned eller ændres så meget, hvis man får børn før man rigtig har fået møvet sig til rette i double income, no kids-vanerne.

Man er som regel heller ikke blevet chef og har fået en masse ansvar på arbejdet endnu, så selvom børns sygedage er irriterende og besværlige for alle, så er man ikke helt så uundværlig på jobbet i de år, hvor vuggestuepesten hærger.

Der er en masse undtagelser og forbehold og alt andet lige i det her, men jeg oplever det som om, omvæltningen ved at få børn, der på mange måder jo er begrænsende er sværere, når man har et rigtig komfortabelt liv med plads til fokus på sig selv, karriere mv. Og jeg synes, det er et godt argument for at få børn tidligt.

Men det kan man nok ikke sige i offentligt betalte kampagner :)
5
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 324
Likede indlæg: 2577

Indlægaf Danseprinsesse » 7. okt 2015, 09:35

Akehurst2 skrev:
polavyk skrev:Jeg må indrømme, at jeg synes, det er godt, man venter, hvis man ikke er sikker. Egentlig synes jeg, at det er værre, at der er mennesker, der vælger at få børn uden at ville ændre en tøddel på deres liv i den forbindelse.

Og der har jeg en helt uvidenskabelig ide om, at det i en lang række tilfælde er lettere at acceptere de ændringer, der følger med børn, hvis man er yngre.

Når man er studerende eller helt nyuddannet har man fx ofte ikke vænnet sig til en god, fast indkomst og et følgende højt forbrug på sig selv. Herunder også forbrug i form af rejser, kulturelle oplevelser, gode restauranter og den slags, der enten ikke er råd eller tid eller mulighed for i samme grad i småbørnsårene. Så der skal ikke skæres så meget ned eller ændres så meget, hvis man får børn før man rigtig har fået møvet sig til rette i double income, no kids-vanerne.

Man er som regel heller ikke blevet chef og har fået en masse ansvar på arbejdet endnu, så selvom børns sygedage er irriterende og besværlige for alle, så er man ikke helt så uundværlig på jobbet i de år, hvor vuggestuepesten hærger.

Der er en masse undtagelser og forbehold og alt andet lige i det her, men jeg oplever det som om, omvæltningen ved at få børn, der på mange måder jo er begrænsende er sværere, når man har et rigtig komfortabelt liv med plads til fokus på sig selv, karriere mv. Og jeg synes, det er et godt argument for at få børn tidligt.

Det er pudsigt, for jeg har personligt den modsatte opfattelse.
Jeg er med alderen blevet meget mere indstillet på at undvære, gå på kompromis og den slags (jeg er vel blevet en slags moden).
Min forventning til det at få børn er blevet meget mere realistisk og jeg er blevet mindre firkantet, så jeg tror omvæltningen i forbindelse med børn bliver lettere nu, end den ville have været for 10 år siden.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 874
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8532

Indlægaf Dikus » 7. okt 2015, 09:43

Danseprinsesse skrev:
Akehurst2 skrev:

Det er pudsigt, for jeg har personligt den modsatte opfattelse.
Jeg er med alderen blevet meget mere indstillet på at undvære, gå på kompromis og den slags (jeg er vel blevet en slags moden).
Min forventning til det at få børn er blevet meget mere realistisk og jeg er blevet mindre firkantet, så jeg tror omvæltningen i forbindelse med børn bliver lettere nu, end den ville have været for 10 år siden.

Sådan trorjeg, det vil føles for dem, der bevidst har ventet... Ellers havde de nok ikke ventet :D

Men jeg må indrømme, jeg ser veninder og kollegaer kæmpe nogle kampe, som jeg er sluppet for - og fravælge lederjobs nu, hvor de er kvalificerede, fordi de ikke kan være nok til stede med småbørn. Hvor min store datter bare vil vide, om hendes lommepenge stiger proportionalt med min løn og konkluderer, procentregning alligevel er godt at kunne i den virkelige verden :cool:
3
Akehurst2
Kort karma: 434
Likede indlæg: 8313

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2015, 10:07

Danseprinsesse skrev:Det er pudsigt, for jeg har personligt den modsatte opfattelse.

Min pointe er mest, at hvis man ikke har helt så meget at undvære (fordi man fx ikke har oparbejdet god løn og højt forbrug eller er kommet så godt i gang med karrieren), så har det mindre betydning om man er god til det eller ej - og det vil jo så gøre det nemmere.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 7. okt 2015, 10:11

Dikus skrev:
Danseprinsesse skrev:
Akehurst2 skrev:
Sådan trorjeg, det vil føles for dem, der bevidst har ventet... Ellers havde de nok ikke ventet :D

Men jeg må indrømme, jeg ser veninder og kollegaer kæmpe nogle kampe, som jeg er sluppet for - og fravælge lederjobs nu, hvor de er kvalificerede, fordi de ikke kan være nok til stede med småbørn. Hvor min store datter bare vil vide, om hendes lommepenge stiger proportionalt med min løn og konkluderer, procentregning alligevel er godt at kunne i den virkelige verden :cool:

Nja, jeg har ikke grundlagt ventet, fordi jeg ikke var klar.

Jeg kan bare se, i bagklogskabens lys, at jeg netop er blevet mere klar, fordi jeg simpelthen har ændret både mine prioriteter og forestillinger om livet med børn.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 874
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8532

Indlægaf Dikus » 7. okt 2015, 10:17

Danseprinsesse skrev:
Dikus skrev:
Danseprinsesse skrev:
Akehurst2 skrev:

Nja, jeg har ikke grundlagt ventet, fordi jeg ikke var klar.

Jeg kan bare se, i bagklogskabens lys, at jeg netop er blevet mere klar, fordi jeg simpelthen har ændret både mine prioriteter og forestillinger om livet med børn.

Jeg mente det mere generelt. Var egentlig gået i gang med et indlæg, der kaldte dug "skæv" :lol: Men så tænkte jeg, du jo godt selv vidste, dit voksenliv var lidt anderledes end den gennemsnitlige akademiker :D og så fortsatte jeg bare med en generel betragtning :blush:
1
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 7. okt 2015, 10:32

Dikus skrev:
Danseprinsesse skrev:
Dikus skrev:Jeg mente det mere generelt. Var egentlig gået i gang med et indlæg, der kaldte dug "skæv" :lol: Men så tænkte jeg, du jo godt selv vidste, dit voksenliv var lidt anderledes end den gennemsnitlige akademiker :D og så fortsatte jeg bare med en generel betragtning :blush:

Jeg var også startet med at skrive "jeg ved godt, at jeg nok er lidt på hovedet...". :-D
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2013
Likede indlæg: 11628

Indlægaf Wizzze » 7. okt 2015, 11:35

Akehurst2 skrev:

Gode pointer, men jeg tror også "ældre" i nogen situationer lettere kan håndtere ændringerne der kommer ved et barn. Man er nok lidt mere afdæmpet og moderat som "voksen" og håndterer kriser og panik bedre :gruble:
Man har typisk etableret sig og vist sin værdi på arbejdsmarkedet, så en arbejdsgiver vil typisk strække sig lidt længere for den gode medarbejder. Man er også blevet bedre til at vurdere tid og vigtighed, og er blevet bedre til at sige nej, end når man er 25år og ny.
Og ja man har nok fået et større forbrug og dyrere vaner end på SU eller dimittend sats, men det er jo fordi der er flere penge, og nogen gange må man bare være ærlig og sige at ting er lidt nemmere med penge. Man kan købe barnepige, man kan få rengøringshjælp, man kan få bleer og indkøb leveret, og man kan transportere barn og eller bedsteforældre frem og tilbage. Alt sammen noget som gør dagligdagen lettere og giver mere tid med baby.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"